TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad gäller avvikelser i paneler, så är det ofta skillnader mellan panelstorlekar. Sådant är väldigt svårt att bekräfta utan tillgång till varenda modell i alla storlekar över hela Europa. Och det är precis den här informationen tillverkarna inte släpper.

B1:n och Dolby Vision 4K/120 – också en sådan sak som är en av alla paramterar som är svår att stämma av.

Finns det något sätt man kan kontrollera om det är en IPS eller VA-panel? Eller måste man packa upp TV:n och kolla själv? Väldigt sugen på en QN90A men vill inte lägga så mycket pengar på en IPS panel.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/310772/philips-6...

Vad tror ni om den här TV:n? Min farsa vill köpa nya tv som ska vara 65tum, 4k, helst OLED, 100/120HZ och Android TV. Denna verkar ha det han söker efter. Två frågor bara: ÄR den värd priset eller finns det någon annan som du får mer för pengarna av? Han vill huvudsakligen ha Android TV för att ladda ned Telia Play. Någon som vet om den har det?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om man pratar livslängd för en LG B1 vid sport/netflix 3h om dagen, är det rimligt att kunna anta att den lever utan Burn-in i ca 8 år?
Finns det också indikationer på att nyare modeller klarar sig bättre från Burn-in än de första LG OLED från 2017?

Kort o gott:

Ja på båda.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Går du från 75 till 85 tum blir bilden framför allt större. Bilden blir inte skarpare än den är skapad. Det är fortfarande samma information fast större och med en 8K-panel som QN800A dessutom ritad över fler pixlar. Däremot vinner du något i form av skärpa eller mer korrekt "skärpa" med en 8K-panel:

(1) En osynlig pixelstruktur. 4K på 85 tum är – beroende på ens synskärpa och avstånd – en synlig pixelmatris. Med 8K måste man kliva väldigt nära för att se den matrisen.

(2) Du kan i högre grad använda skärpefunktioner i TV:n på 8K-panelen utan att det ger synlig distorsion i bilden. Drar man i skärpereglagen till 4K-material på en 4K-panel måste all kantförstärkning få plats någonstans. Det sker på bekostnad av detaljer och information i bilden. Med 8K-panel förstör man inte informationen på samma sätt. Ja, de blir ju såklart inte skarpare än vad det är inspelat, även om reklamen för 8K-panelernas AI-uppskalning gärna säger annat. Men du kan underlätta för hjärnan och och ögat att uppleva mer skärpa utan det sker på bekostnad av bildkvaliteten.

Sedan ska man inte glömma att det är mer än enbart mängden pixlar som avgör vad man anser vara "skärpa". De där äldre Q9-modellerna utan UVA-filtret har rätt hög panelkontrast och kan därför sätta kontrast på detaljnivå väldigt bra. Vilket ju också är en av styrkorna med OLED.

QN800A och även QN900A har inte alls riktigt samma höga panelkontrast som din befintliga TV. Förmodligen är FALD:en bättre och inte alls lika synlig blooming/glorior. Men det är inte säkert du har "knivskärpan". Det är nog fullt tänkbart att det är med något som 83-tums OLED A90J som du får mer av det du redan har – eller vad du vill ha.

Så det hela beror väldigt mycket på vad du menar i med "skärpa". Jag har hört ordet "skärpa" användas om allt möjligt, även om sådant som inte har med skärpa att göra. Många har inte ord för att täcka in sin upplevelse och "skärpa" är ofta synonymt med att bilden är väldigt ljusstark snarare än skarp.

Jag vill få känslan av att jag tittar ut genom ett fönster när jag tittar på min TV. Ska se om A90J finns i närheten. 85 vs 83" är inte så stor skillnad så det kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska köpa ny TV och har bestämt mig för OLED. Tänkte passa på nu under BF men vill höra mig för med mer kunniga innan jag trycker på köpknappen.

Ska ha en 77" och de modeller jag kokat ner det till är:
LG 77" B1
LG 77" C1
Sony 77" A80J

Är C1 så mycket bättre än B1 att det är värt de extra tusenlapparna. Sony eller LG?

Vi tittar mest film/serier. Spelar inga TV-spel. Extern ljud så TVns inbygga ljud spelar ingen roll.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/310772/philips-6...

Vad tror ni om den här TV:n? Min farsa vill köpa nya tv som ska vara 65tum, 4k, helst OLED, 100/120HZ och Android TV. Denna verkar ha det han söker efter. Två frågor bara: ÄR den värd priset eller finns det någon annan som du får mer för pengarna av? Han vill huvudsakligen ha Android TV för att ladda ned Telia Play. Någon som vet om den har det?

Telia Play finns google store när jag söker på min Philips 65oled854, borde även gälla tvn du länkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Tänkte på skillnaden mellan Philips 706 vs 806/856.

LG B1 och C1 har ju skillnader som processor och HDMI 2.1 platser.

Men är det verkligen ingen mer skillnad mellan Philips 706 vs 806/856 än Ambilighten?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Värt att lägga 3000 extra för att få en QN90A med VA panel istället för en QN85A med IPS ? Tv:n är i källaren (ganska mörkt) och det jag kollar på är lite sport samt filmer då och då.

QN90A - 23 K
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293501/samsung-7...
QN85A - 20 k
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293492/samsung-7...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kellox:

Finns det något sätt man kan kontrollera om det är en IPS eller VA-panel? Eller måste man packa upp TV:n och kolla själv? Väldigt sugen på en QN90A men vill inte lägga så mycket pengar på en IPS panel.

Du måste köra igång TV:n och kontrollera hur den fungerar. Med de här Samsung.modellerna är det inte helt enkelt att se eftersom de har UVA-filtret som ger dem IPS-liknande egenskaper med bättre vinklar och lägre panelkontrast. Jag misstänker att rykten och anekdotiska rapporter om vissa exemplar med IPS-paneler på QN90A beror på just denna förväxling.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Tänkte på skillnaden mellan Philips 706 vs 806/856.

LG B1 och C1 har ju skillnader som processor och HDMI 2.1 platser.

Men är det verkligen ingen mer skillnad mellan Philips 706 vs 806/856 än Ambilighten?

Jo: 806/856 har också läderdetaljer på fjärrkontrollen.

...samt att den fjärrkontrollen i läder har röststyrning och belysta knappar

Philips brukar ha den här typen av skillnader där det enda som i praktiken är annorlunda är själva utanmätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatbeat:

Värt att lägga 3000 extra för att få en QN90A med VA panel istället för en QN85A med IPS ? Tv:n är i källaren (ganska mörkt) och det jag kollar på är lite sport samt filmer då och då.

QN90A - 23 K
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293501/samsung-7...
QN85A - 20 k
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293492/samsung-7...

QN90A och QN85A har båda IPS paneler.

För att få bästa där med VA panel behöver du köra QN91A - QN94A eller QN95A om du vill ha one connect boxen.

Dock skulle jag säga OLED är mer värt. Speciellt där du kommer ha TVn. Bättre bildkvalitet o sen har Samsung inte ens Dolby Vision.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elkving:

Hej!

Ska köpa ny TV och har bestämt mig för OLED. Tänkte passa på nu under BF men vill höra mig för med mer kunniga innan jag trycker på köpknappen.

Ska ha en 77" och de modeller jag kokat ner det till är:
LG 77" B1
LG 77" C1
Sony 77" A80J

Är C1 så mycket bättre än B1 att det är värt de extra tusenlapparna. Sony eller LG?

Vi tittar mest film/serier. Spelar inga TV-spel. Extern ljud så TVns inbygga ljud spelar ingen roll.

Tacksam för svar!

Jag hade nog satsat på Sonyn här. Grymt pris och deras bildprocessor är top notch

Permalänk
Medlem

Yes hade också kört A80J där!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag hade nog satsat på Sonyn här. Grymt pris och deras bildprocessor är top notch

Tack för svar! Någon mer anledning till att du valt Sonyn? Här jag har så svårt och bestämma mig. Jag har läst ganska många tester och både A80J och C1 har ju fått jättefina betyg.

För er som har mer erfarenhet och koll, brukar mellandagsrean och BF ha ungefär samma prissäkningar?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes hade också kört A80J där!

Tack för svar! Vill du utveckla varför? Så jag kan ta och bestämma mig här haha.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

QN90A och QN85A har båda IPS paneler.

För att få bästa där med VA panel behöver du köra QN91A - QN94A eller QN95A om du vill ha one connect boxen.

QN90A heter modellen. Samma modell, samma VA-panel. QN91–94A är olika variationer på stativ/färg och olika försäljningskanaler. Väldigt tydligt om du jämför vilka butiker som säljer vilken modell på prisjakt. Står annars i guiden vilka kedjor som fått en "egen" modell.

Som skrivet - misstänker att alla rykten om IPS-paneler beror på folk förväxlar UVA-filtrets vinklar med en IPS-panel. Har hänt förr och lär hända igen.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Säker att JZ1000 har Master panelen? Trodde det var 2000 o 1500 som hade det endast.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av beatbeat:

Värt att lägga 3000 extra för att få en QN90A med VA panel istället för en QN85A med IPS ? Tv:n är i källaren (ganska mörkt) och det jag kollar på är lite sport samt filmer då och då.

Det som berättigar existensen för IPS-panel med hög ljusstyrka (lik QN85A) är för användning i mycket ljusa där man ändå inte kan tillvara på djup svärta i bilden. QN85A är säkerligen bättre än flera IPS:er i mellan och basklass, men för din användning i ett mörkt rum finns det helt klart lämpligare val du kan göra. Särskilt om du har budgeten för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QN90A heter modellen. Samma modell, samma VA-panel. QN91–94A är olika variationer på stativ/färg och olika försäljningskanaler. Väldigt tydligt om du jämför vilka butiker som säljer vilken modell på prisjakt. Står annars i guiden vilka kedjor som fått en "egen" modell.

Som skrivet - misstänker att alla rykten om IPS-paneler beror på folk förväxlar UVA-filtrets vinklar med en IPS-panel. Har hänt förr och lär hända igen.

Hmm okey.

Många sidor som sagt att endast USA versionen är VA på QN90A men IPS på EU versionen.

https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

T.ex

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elkving:

Tack för svar! Någon mer anledning till att du valt Sonyn? Här jag har så svårt och bestämma mig. Jag har läst ganska många tester och både A80J och C1 har ju fått jättefina betyg.

För er som har mer erfarenhet och koll, brukar mellandagsrean och BF ha ungefär samma prissäkningar?

Tack!

A80J jämförbar med C1.

Dock är A80J billigare i 77" samt bättre kalibrerad out of the box generellt sätt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatbeat:

Värt att lägga 3000 extra för att få en QN90A med VA panel istället för en QN85A med IPS ? Tv:n är i källaren (ganska mörkt) och det jag kollar på är lite sport samt filmer då och då.

QN90A - 23 K
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293501/samsung-7...
QN85A - 20 k
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293492/samsung-7...

I en mörk miljö är det definitivt värt att köpa QN90A istället då kontrasten är många gånger bättre. QN85A har ca 2000:1 med local dimming och QN90A har ca 26500:1 med local dimming. Svart uniformitet är även bättre på QN90A.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding Säker att JZ1000 har Master panelen? Trodde det var 2000 o 1500 som hade det endast.

Jag är inte säker. Men Panasonic är väldigt säkra.

JZ1000E har "Master HDR OLED"-panel. Dock inte på 48-tummaren.
JZ1500E och JZ2000E har "Master HDR OLED Professional"-panel. Dock inte på 48-tummaren.

Sedan återstår det att se hur mycket eller hur litet de skiljer sig i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

A80J jämförbar med C1.

Dock är A80J billigare i 77" samt bättre kalibrerad out of the box generellt sätt.

👍🏻 Om man vill ha en 75-77" då men komma ner i pris vad är då värt och satsa på utöver OLED? Samsung QLED?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Många sidor som sagt att endast USA versionen är VA på QN90A men IPS på EU versionen.

Det är inte rimligt att exempelvis Elon-kedjan skulle få en alldeles egen version med VA-panel medan andra som Hifi-klubben, webhallen, netonnet, komplett etc. måste sälja en generisk IPS-version. Snarare är detta ett mönster som upprepas år efter år med hur tillverkare och butiker segmenterar marknaden. Den här diskussionen upprepas också varje år av exakt samma orsaker.

Återigen – tror att förvirringen kommer av att 2021 är det inte längre Samsungs egna VA-paneler (eftersom Samsung Displays lagt ned tillverkningen) och då är det VA-paneler från andra tillverkare som har kanske sämre panelkontrast än äldre modeller. Men ja, det behövs verkligen fler tester för att bekräfta allt eftersom konkret information från Samsung i vanlig ordning är dold bakom ett lager av, tja, koskit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugokinner:

Söker 43 tums till svärföräldrarna. De vill ha en enkel TV som de förstår, jag vill ha en bra. Ser på rtings att det finns QN90A. Skulle den fungera på den svenska marknaden med kanalsökning? Föreslagit 48 tum då det finns OLED men det är för stort tycker dem.
Alla andra 43 tum verkar vara "bas" är det likvärdigt för äldre att hantera?

Det verkar i övrigt vara Samsung Q60A/Q65A/Q68A, Samsung The Frame 2021 eller Sony X85J/X89J som finns att välja på bland modeller för den svenska marknaden. Jag håller också på att leta efter samma sak åt föräldrarna nämligen, på grund av att en större inte fysiskt får plats.

Skrivet av Laxpudding:

Handhavandet är ofta lite bättre på bättre modellerna. Flera, likt Samsung, har valt en enklare fjärrkontroll med färre knappar och mer navigerbart system. Basmodellerna har mer den vanliga brickan med många knappar.

43-tums QN90A finns inte på den nordiska marknaden utan är något som jag tror Proshop tar in från syd- eller östeuropa. Sannolikt är det en sämre panel, men att den försämringen är sak samma ur svärföräldrarna synpunkt. Brukar inte vara problem med kanalsökningar. Vanligtvis bygger man TV:n med en och samma mottagare som fungerar på hela kontinenten och varje lands utbud.

Ser ut som att de tar in den från Tyskland eftersom det är modellen anpassad för den marknaden. Hade missat att den ens såldes av någon butik här.

Tillsynes inte rabatterad dock så känns nästan lite förolämpande att betala så mycket för den när jag nyligen köpte en 55" LG C1 för ett lägre pris.

Är det en IPS-panel är den ju absolut inte värd det priset heller. Är svårt detta.

EDIT: Forumtråden nedan verkar bekräfta att QN90A är IPS i Europa (baserat på panelerna som säljs som reservdelar) medan QN91A och över är VA.

https://www.rtings.com/tv/discussions/3gn4CpWmGUCFd8Gg/the-qn...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Verkar som Hisense kör bra priser på BF21?
Såg att Power verkar ha bra priser, hittar dom dock på varken prisjakt, eller svenska Pricerunner, ser dock ut som att 43A6G har kostat 5700 sek tidigare, baserat på danska pricerunner?

Just den tvn finns faktiskt på rtings, dock så står inte pris vid testet, har en 65" lg, oled, i vardagsrummet, men vill bara ha en tv som visar bilden utan bassa problem i sovrummet, pga garderob är även 43" det största som är möjligt.

Till frågan...
Har nån testat Hisens och kan berätta om de duger?
Förstår att skillnaden kan vara stor i budgetklassen, men presterar de som en tv för 3000 eller 6000?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purrfected:

Verkar som Hisense kör bra priser på BF21?
Såg att Power verkar ha bra priser, hittar dom dock på varken prisjakt, eller svenska Pricerunner, ser dock ut som att 43A6G har kostat 5700 sek tidigare, baserat på danska pricerunner?

Just den tvn finns faktiskt på rtings, dock så står inte pris vid testet, har en 65" lg, oled, i vardagsrummet, men vill bara ha en tv som visar bilden utan bassa problem i sovrummet, pga garderob är även 43" det största som är möjligt.

Till frågan...
Har nån testat Hisens och kan berätta om de duger?
Förstår att skillnaden kan vara stor i budgetklassen, men presterar de som en tv för 3000 eller 6000?

Står i artikeln, står i grafen och nämns i videon varför du inte kan titta på exempelvis rtings tester och dra slutsatser om Hisense europeiska modeller.

Alla modeller i basklassen är ungefär lika bra/lika dåliga. Går inte att tänka i "presterar som XXX kronor". Om det är något som utmärker TV-priser är det ju variationen.

Permalänk
Medlem

Beslutsångesten är total..

QN90A eller X90J? Skulle säga att den ska vara allround. Jag nojar för att avsaknaden av dolby vision ska vara enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Beslutsångesten är total..

QN90A eller X90J? Skulle säga att den ska vara allround. Jag nojar för att avsaknaden av dolby vision ska vara enorm.

QN90A verkar vara bättre på det mesta, åtminstone enligt RTINGS.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-qn90a-qled-vs...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

QN90A verkar vara bättre på det mesta, åtminstone enligt RTINGS.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-qn90a-qled-vs...

Den QN90A som säljs i Europa är dock vad jag förstår inte samma som den som säljs i USA. Det är QN91A, QN92A, QN93A eller QN94A som är jämförbara. Även QN95A är jämförbar men med en OneConnect-box.

https://www.rtings.com/tv/discussions/3gn4CpWmGUCFd8Gg/the-qn...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q