Problem med att konvertera .avi till .mp4 (VHS-konvertering)

Permalänk

Problem med att konvertera .avi till .mp4 (VHS-konvertering)

Hej!

Har sedan flera år tillbaka gått och bedrövat mig över att familjens filmer (ett 30-40-tal) legat i garderoben hos mina föräldrar. Tog för en tid sedan tag i det och skaffade mig en Plexgear Moviesaver 1000 (som inte verkar säljas längre på Kjell) med USB-C (bild).

Efter att igår ha provat att föra över första VHS-C filmen från VHS till min Mac så verkade det faktiskt fungera rätt bra. Det är ibland strul med ljudet och det väntade jag mig efter att ha läst runt lite. Jag har försökt dela upp filmerna i många små klipp för att lättare kunna klippa ihop det i t ex Imovie. Notera att det inte är några storfilmer som kommer göras utan mest för att kunna visa mina barn samt syskon, föräldrar etc. Men det är många timmars film så jag räknar med att det kommer att ta tid att göra.

Nu till saken: Moviesavern skickar över filerna i .avi. Dessa går ju inte att använda i någon form av editeringsprogram. När jag visar filmerna i VLC (som .avi) fungerar de okej. När jag konverterat .avi-filerna till .mp4 i Handbrake blir det direkt gråa fält som gör att det knappt går att se på. Fälten är inte alls synliga när de är .avi-filer. När jag provade göra samma sak i Movavi Video Converter (med vad jag tror blev högre upplösning) försvann de gråa fälten men ersattes ibland av oskarp bild. Detta syns inte alls på .avi-filen.

Se bild: Bild

Någon som har tips på vad jag kan göra eller någon förklaring? Hade varit väldigt tacksam då det är mååånga filer som ska bearbetas...

Att lämna in har inte riktigt varit ett alternativ då det verkar dyrt och jag har så många band.

Mycket tacksam för hjälp!

Angett fel typ av videoband
Permalänk
Medlem

Vad i hela friden kör du för editering som inte klarar avi? Tänkte om du slapp hela handbrake proceduren (som vanligtvis är kanon men du måste val något skumt val?)

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Vad i hela friden kör du för editering som inte klarar avi? Tänkte om du slapp hela handbrake proceduren (som vanligtvis är kanon men du måste val något skumt val?)

Haha jag kör tyvärr på Mac. Så Imovie eller Davinci är det som har varit det naturliga valet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mojo Nixon:

Efter att igår ha provat att föra över första mini DV-filmen från VHS till min Mac så verkade det faktiskt fungera rätt bra.

Nu till saken: Moviesavern skickar över filerna i .avi. Dessa går ju inte att använda i någon form av editeringsprogram. När jag visar filmerna i VLC (som .avi) fungerar de okej.

Jag blev lite fundersam. Har du Mini DV-kasetter och vill föra över dem till din Mac? Då borde du egentligen använda en Firewire-lösning som kopierar det digitala innehållet från banden till din dator utan kvalitetsförlust. Det skulle bli MYCKET bättre än Plexgear-lösningen där du förlorar flera kvalitetssteg, och betydligt enklare att redigera.

Typ så här: https://www.youtube.com/watch?v=9L5aaoES1i0

Men gällande dina AVI-filer, om de fungerar i VLC kan du konvertera till MP4 direkt i VLC.
Gå in under menyn Media (ja, vi kör på svenska på jobbet), sen Konvertera/Spara.
Lägg till de filer du vill konvertera, klicka på Konvertera/spara igen och välj vilken filtyp/profil du vill spara ut till, t ex Youtube HD nånting.

Kryssa i Avfläta (Deinterlace) också eftersom du fångat sammanflätad/interlaced video.

Då borde du få filmer som du kan använda för vidare redigering.

Men jag rekommenderar verkligen att fånga mini-DV på "korrekt" sätt via Firewire, skillnaden är enorm.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Jag blev lite fundersam. Har du Mini DV-kasetter och vill föra över dem till din Mac? Då borde du egentligen använda en Firewire-lösning som kopierar det digitala innehållet från banden till din dator utan kvalitetsförlust. Det skulle bli MYCKET bättre än Plexgear-lösningen där du förlorar flera kvalitetssteg, och betydligt enklare att redigera.

Typ så här: https://www.youtube.com/watch?v=9L5aaoES1i0

Men gällande dina AVI-filer, om de fungerar i VLC kan du konvertera till MP4 direkt i VLC.
Gå in under menyn Media (ja, vi kör på svenska på jobbet), sen Konvertera/Spara.
Lägg till de filer du vill konvertera, klicka på Konvertera/spara igen och välj vilken filtyp/profil du vill spara ut till, t ex Youtube HD nånting.

Kryssa i Avfläta (Deinterlace) också eftersom du fångat sammanflätad/interlaced video.

Då borde du få filmer som du kan använda för vidare redigering.

Men jag rekommenderar verkligen att fånga mini-DV på "korrekt" sätt via Firewire, skillnaden är enorm.

Tack för svar!

Känner mig otroligt korkad nu eftersom jag skrivit mini-DV men det är VHS-C...
Så jag använder en adapter där jag sätter in bandet i VHS-kassett: Bild.

Ber om ursäkt! Ska prova ditt förslag om VLC! Tack!

Permalänk

Provat nu!

Mitt VLC verkar inte ha den flik Media som du menar (men jag hittade Konvertera/Strömma under Arkiv). Jag väljer profil "Anpassad" och sedan MP4/MOV, och under ljudkodek väljer jag MPEG 4 (AAC). Det fungerade inte att få med ljud innan jag valde den. När jag gjort allt det här så fungerar det faktiskt bra! Jag kan få över filmen till Imovie och det är inga störande flimmer.
Det konstiga är dock att den sparas som m4v? Gör inte jättemycket i sammanhanget förutom att datorn hela tiden vill öppna den i Apple TV när man ska se filen...

Tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mojo Nixon:

Tack för svar!

Känner mig otroligt korkad nu eftersom jag skrivit mini-DV men det är VHS-C...
Så jag använder en adapter där jag sätter in bandet i VHS-kassett: Bild.

Ber om ursäkt! Ska prova ditt förslag om VLC! Tack!

Ingen fara, då fångar du ju redan på optimalt sätt, tänkte bara att det vore onödigt komplicerat om det verkligen var Mini-DV

Hoppas att det löser sig med VLC, annars får du nog testa att göra konverteringen på en Windows-dator eftersom det verkar som nån Windows-codec som är ovanlig i Mac OS. Om du ser tunna ränder i din video, tänk på att köra nån deinterlace i ditt redigeringsprogram.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mojo Nixon:

Mitt VLC verkar inte ha den flik Media som du menar (men jag hittade Konvertera/Strömma under Arkiv). Jag väljer profil "Anpassad" och sedan MP4/MOV, och under ljudkodek väljer jag MPEG 4 (AAC). Det fungerade inte att få med ljud innan jag valde den. När jag gjort allt det här så fungerar det faktiskt bra! Jag kan få över filmen till Imovie och det är inga störande flimmer.
Det konstiga är dock att den sparas som m4v? Gör inte jättemycket i sammanhanget förutom att datorn hela tiden vill öppna den i Apple TV när man ska se filen...

Ah, Arkiv vs Media är nog en Mac vs Windows-grej alternativt översättningen. I Windows-versionen finns inte AAC som standard men det kommer nog med Mac OS.

Bra att det löste sig enkelt och gratis!

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.