Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk

Hittar inga direkta nackdelar. Känns bara som ett ordentligt lyft. Har två datorer med 11an på. Båda saknar 2 drivrutiner så allt verkar inte vara klart än. SM-buss… någonting.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Skulle installera Windows 11 idag men min Windows 10 pro-nyckel fungerar tydligen inte eller om det beror på annat. Efter att jag skrev in nyckeln stod det att mitt system inte uppfyller kraven

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte den nya startmenyn (sämre möjlighet att organisera jämfört med 10, låst storlek och ineffektivt utnyttjande av platsen den faktiskt har), samt är rätt tveksamt imponerad av kontextmenyernas väldigt varierande utseende (gissar att det är tänkt att lösas över tid) samt hur helt nödvändiga saker göms i den nya Explorer-kontextmenyn (ska väl lösas när applikationer integrerar med den nya).

Det är ju iaf relativt små problem, och i övrigt har jag inget direkt att anmärka på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vet ej, kommer nog installera det Q4 2022 eller Q2-3 2023.

Finns det några uppenbara fördelar gentemot Windows 10?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Skulle installera Windows 11 idag men min Windows 10 pro-nyckel fungerar tydligen inte eller om det beror på annat. Efter att jag skrev in nyckeln stod det att mitt system inte uppfyller kraven

Gissningsvis är det på grund av någon av en rad BIOS-inställningar som gör att din dator inte anses vara kompatibel. Säkerställ att Windows är installerat i UEFI-läge (syns i Systeminformation). Justera sedan följande BIOS-inställningar:

Aktivera fTPM
Stäng av CSM

Vissa säger att de behöver aktivera Secure Boot också men det verkar inte vara ett strikt krav.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden

Tack!
Då ska jag undersöka om det går att lösa.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Fundera på ska man installera Windows 11?

Har de fixa problemet med ryzen ännu? Upplever ni mycket buggar än?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Körde in W11 på min Surface Pro 4, lite för slö cpu men det har gått hyfsat.
Dock är jag inte alls nöjd med Whiteboard i W11 som ungarna ritar med.
W10 var mycket bättre, går det att få tillbaka den versionen tro?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fick vrålhögt coilwhine under spelande av csgo av någon konstig anledning när jag provade Windows 11. Hade inte ett ljud av coilwhine innan och försvann helt när jag gick tillbaka till Windows 10.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk

Helt ok än så länge. Stör mig dock på några småsaker...

Fråga: med er som har rätt HW; har ni märkt av någon skillnad med Direct Storage?
Jag har bara en 512Gb m2 NVMe men funderar på att köpa en extra på 1Tb för att få tillgång till denna teknik. Vet ni om det funkar med Direct Storage att ha endast spelen på 1Tb-disken och operativsystemet på 512Gb? Vet inte om jag pallar installera om OS just nu...

Permalänk

Tänkte köra in den under vintersemestern. Men tror att jag kommer att vänta lite.

Permalänk
Medlem

Har ett tips till er som stör er på "Show more options" vid högerklick. klistra in det här i terminalen och tryck enter, logga in och ut, sen slipper ni skiten: reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Nej inget för mig, fortfarande program som inte funkar till 100% som man använder, kommer väl ur beta nån gång. Sen vill man gärna vänta ett tag innan man använder senaste versionen av Windows, till dom har fixat massa buggar.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk

Nu har jag råkat ut för ett problem som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa.

Har fått drivrutinsuppdatering via WU (Valfria uppdateringar). Tyckte det va smidigt att ta drivisarna där så här i början med Win 11.

Alla drivisar den vägen har hittills funkat bra men inte nu. Har fått en drivrutin den vägen som vägrar börja ladda ned, står på 0% nedladdat hela tiden och jag kan inte avbryta nedladdningen och ta bort denna drivrutinen. Hela alltet för drivrutinsinfo är typ gråskuggat eftersom nedladdningen fastnat på 0%.

Verkar som om all annan WU har fastnat för jag får inte upp några virusdefinitioner för inbyggda AV tex. Nu är ju inte det hela världen i sig då jag endast har inbyggda AV som sekundär manuell skanning (allt annat avstängt) men det kan ju finnas nya paket att installera som inte har med AV att göra.

Har backup så jag skulle kunna backa i värsta fall men har knappast gjort systembackup varje dag utan bara vid större ändringar så gör jag en återställning så har jag massor med småuppdateringar för diverse program jag måste göra, så därför så chansar jag att skriva denna tråden i hopp om lite hjälp på traven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Nej inget för mig, fortfarande program som inte funkar till 100% som man använder, kommer väl ur beta nån gång. Sen vill man gärna vänta ett tag innan man använder senaste versionen av Windows, till dom har fixat massa buggar.

Vad är det som inte fungerar? På den bärbara datorn jag använder dagligen så är det bara en sak i batterihistoriken samt Widgets som inte fungerar för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nu har jag råkat ut för ett problem som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa.

Har fått drivrutinsuppdatering via WU (Valfria uppdateringar). Tyckte det va smidigt att ta drivisarna där så här i början med Win 11.

Alla drivisar den vägen har hittills funkat bra men inte nu. Har fått en drivrutin den vägen som vägrar börja ladda ned, står på 0% nedladdat hela tiden och jag kan inte avbryta nedladdningen och ta bort denna drivrutinen. Hela alltet för drivrutinsinfo är typ gråskuggat eftersom nedladdningen fastnat på 0%.

Verkar som om all annan WU har fastnat för jag får inte upp några virusdefinitioner för inbyggda AV tex. Nu är ju inte det hela världen i sig då jag endast har inbyggda AV som sekundär manuell skanning (allt annat avstängt) men det kan ju finnas nya paket att installera som inte har med AV att göra.

Har backup så jag skulle kunna backa i värsta fall men har knappast gjort systembackup varje dag utan bara vid större ändringar så gör jag en återställning så har jag massor med småuppdateringar för diverse program jag måste göra, så därför så chansar jag att skriva denna tråden i hopp om lite hjälp på traven.

Har du försökt med att starta i felsäkert läge? Kanske kan du avbocka drivrutinen där.
Skriv i Run: msconfig och tryck enter, sen under Boot-fliken bocka i Safe boot. För att starta normalt tar du bara bort ibockningen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Har du försökt med att starta i felsäkert läge? Kanske kan du avbocka drivrutinen där.
Skriv i Run: msconfig och tryck enter, sen under Boot-fliken bocka i Safe boot. För att starta normalt tar du bara bort ibockningen.

Jag kan ju inte stänga av drivrutinen för då funkar inte mus och tangentbord. Blir ju svårt att aktivera dessa sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag kan ju inte stänga av drivrutinen för då funkar inte mus och tangentbord. Blir ju svårt att aktivera dessa sen.

För det första så skrev du inte vilken drivrutin det var och för det andra fungerade väl mus och tangentbord innan den nya drivrutinen försökte installeras? I så fall borde de väl fungera med window standarddrivrutiner som installeras automatiskt när ny hårdvara hittas, Rätta mig om jag har fel. Det här var bara ett försök till hjälp, men det kanske inte löser nånting.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

För det första så skrev du inte vilken drivrutin det var och för det andra fungerade väl mus och tangentbord innan den nya drivrutinen försökte installeras? I så fall borde de väl fungera med window standarddrivrutiner som installeras automatiskt när ny hårdvara hittas, Rätta mig om jag har fel. Det här var bara ett försök till hjälp, men det kanske inte löser nånting.

Är tacksam för all hjälp.

Skall prova ditt tips och se vad som händer och fötter. I värsta fall så får jag göra en återställning och sen ge tusan i att välja att ladda ned drivrutinen igen, alternativt stänga av drivrutinsuppdatering via WU.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag gillar inte den nya startmenyn (sämre möjlighet att organisera jämfört med 10, låst storlek och ineffektivt utnyttjande av platsen den faktiskt har), samt är rätt tveksamt imponerad av kontextmenyernas väldigt varierande utseende (gissar att det är tänkt att lösas över tid) samt hur helt nödvändiga saker göms i den nya Explorer-kontextmenyn (ska väl lösas när applikationer integrerar med den nya).

Det är ju iaf relativt små problem, och i övrigt har jag inget direkt att anmärka på.

kan starkt rekommendera startallback https://www.startallback.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det som inte fungerar? På den bärbara datorn jag använder dagligen så är det bara en sak i batterihistoriken samt Widgets som inte fungerar för mig

Använder mig av Stardock Object Desktop (kom aldrig använda mig av Windows egna utseende, för det suger *#¤.), samt att det e en hel del buggar i Windows 11 överlag.
Men så fort det e lika stabilt som Windows 10 så kan ja tänka mig att använda det igen.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

W11 dimmar ner skärmen på min Surface, fastän reglaget står på 100%, man måste dra ner det och sedan upp igen.
Dubbelklick på pekskärm fungerar klart sådär.
W11 verkar klart sämre på pekskärm än W10.
Samt kan jag inte backa till W10, efter bara 8 dagar.
Hade exakt samma på jobbdatorn, kan inte backa för att för lång tid gått. Är det inte 10 dagar?
Så otroligt segt att behöva installera om.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har fått ett udda problem sedan några dagar tillbaka att ikonen "usb" i aktivitetsfältet saknas.
Vad bör jag göra för att få tillbaka den?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du försökt med att starta i felsäkert läge? Kanske kan du avbocka drivrutinen där.
Skriv i Run: msconfig och tryck enter, sen under Boot-fliken bocka i Safe boot. För att starta normalt tar du bara bort ibockningen.

Eller så håller man in skift när man igenom startmenyn klickar på starta om

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Eller så håller man in skift när man igenom startmenyn klickar på starta om

Kallas för Shift override och är en trevlig kompis.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med Win11, men hur får jag drag&drop att fungera igen?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M89:

Jag är nöjd med Win11, men hur får jag drag&drop att fungera igen?

https://www.startallback.com/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Orkar inte mer, tillbaka till W10 som funkar klockrent

Jag har kört W11 sedan det kom ut som Beta, och jag uppdaterade också W10 via WinUpdate vid W11 release. Allt funkade fint och rullade på tills för en vecka sedan. Plötsligt började datorn hänga sig i uppstarten, dvs precis efter post när W11 ska börja laddas. Datorn startade i regel efter ett tiotal försök. W11/W10 kunde inte reparera felet.
Jag har plockat isär datorn, bytt bootdiskar, installerat om, uppdaterat BIOS, tömt CMOS men inget hjälper.
Jag misstänker att MSI Z490 Unify inte är helt kompatibelt med någon av de senare uppdateringarna?!? Ett felmeddelande var "initialized library failed 0xc00000bb" men det började med "Clock watchdog timeout" som återkom många gånger.

Efter 1 veckas jiddrande med datorn köpte jag idag ett nytt Z590 moderkort och en ny M.2 disk för säkerhets skull. Och jag har iinstallerat W10 som funkar fint. Så vad tycker jag?

Som jag ser det är W11 bara en trevlig kosmetisk uppgradering av W10, så nu stannar jag kvar med W10 tills jag gör en större uppgradering av min hårdvara, dvs när alla producenter lärt sig vad som verkligen krävs för W11. Jag "tror" att mina problem berodde på MSI BIOS (okt -21), TPM och secure boot och någon av Ms senare uppdateringar.

Det vore intressant att höra vad ni säger om failed library och clock watchdog.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Jag har fått ett till spännande fel med min installation. Detta felet började helt random för nån vecka sen. Varje gång jag startar datorn så får jag upp ett felmeddelande om att Active-X kontrollern inte kan köras (pga säkerhetsinställningar typ nåt sånt) och att webbläsaren inte kan visa vad det nu är för nåt den vill visa. Sen öppnas en liten ruta som är helt blank och denna rutan är precis ovanför klockan ovanför aktivitetsfältet.

Så vitt jag vet så har jag då inte blockerat Active-X och webbläsaren som åsyftas kan ju inte vara nåt annat än Edge (som jag knappt använder förutom för streaming).

Velar mellan att återställa systemet via backup då jag antagligen lär få samma problem igen och en nyinstallation.