OpenVPN till offsire - kan SSH servrar men inte öppna via browser?

Permalänk
Medlem

OpenVPN till offsire - kan SSH servrar men inte öppna via browser?

Hej,

Kör en OpenVPN hem till mina föräldrar.

Vi har en wireguard connection igång men då och då får den en flipp och behöver startas om..
Därför har jag även en OpenVPN till dom samtidigt.

Nu kan jag koppla med OpenVPN till dom och är i deras nätverk. Har själv satt upp brandväggsreglerna i pfsense osv sedan innan.
Väl på deras nät via OpenVPN kan jag SSH in till servrar, men inte öppna min browser och gå till ett IP: t.ex. IP för ESXi servern, eller pfsense routern. Men går utan problem att SSH till pfsense t.ex..

Vad är felet här..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Port 443 tillåts i regelverket?
Ser pfsensebrandväggen någon trafik på port 443?

Permalänk
Medlem

Antar att du har "block by default", titta i loggarna om du kan se att trafik över 443 blokeras och du får gärna skriva ned hur dina bradväggs regler ser ut.¨

Kör du OpenVPN site-to-site eller ansluter du som en klient via OpenVPN till deras nät?

Permalänk
Medlem

@henkiii @gonace
ahh det jobbiga är ju att jag inte vet hur jag ska komma åt pfsense för att dubbelkolla / kolla loggar. Jag kommer inte åt något webinterface

kan ssh in men jag är helt säker på att jag inte har satt en regel som tillåter min ssh port enbart.. Alltså jag har en "allow all" för trafiken..

Jag kör openVPN servern på pfsense på den siten. Sen använder min linux burk med openvpn configen.
Jag kan pinga alla burkar också när jag är kopplad på VPN så jag når servrarna. Men inget webinterface till något..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@henkiii @gonace
ahh det jobbiga är ju att jag inte vet hur jag ska komma åt pfsense för att dubbelkolla / kolla loggar. Jag kommer inte åt något webinterface

kan ssh in men jag är helt säker på att jag inte har satt en regel som tillåter min ssh port enbart.. Alltså jag har en "allow all" för trafiken..

Jag kör openVPN servern på pfsense på den siten. Sen använder min linux burk med openvpn configen.
Jag kan pinga alla burkar också när jag är kopplad på VPN så jag når servrarna. Men inget webinterface till något..

Använder du någon proxy/anonymiseringstjänst/annan vpn/browseraddon/antivirus som kan ställa till det för dina webbläsares tunnelåtkomst?
Om ping och ssh funkar verkar väl nästan det mest troligt. Kan du köra en wget genom tunneln?

Det ska ju gå att dra igång tex wireshark för att lista ut om webbläsartrafiken ens går in i tunneln, men det är inte min starka sida. Möjligen går det att få någon ledtråd genom taskmanager.

Jag hade väl först försökt verifiera att trafiken ens går i tunnen. Dvs rensa alla proxy inställningar, disabla addons etc. Möjligen provat en helt annan browser.

Annars.
1) Försök läsa loggarna från pfsense och hitta din trafik.
De ska ligga i /var/log och beroende på version så läser du de med clog eller tail. https://serverfault.com/questions/520408/where-are-pfsense-lo...

2) Försök tunnla din webbläsare genom sshtunneln till pfsense webinterfacet. Det verkar vara enklast att göra det i linux:
https://askubuntu.com/questions/414930/access-webpage-through... (svaret längst ner känns bättre än accepted solution)

Men det ska även gå med putty i windows:
https://www.ocf.berkeley.edu/~xuanluo/sshproxywin.html
Börja läsa vid Part 1: setting up the SSH connection ca 1/3 ner på sidan.

Permalänk
Medlem

Har inte svaret på din fråga, men finns ju den terminalbaserade webbläsaren lynx. Eller som någon skrev SSH tunnel, går att göra ganska enkelt via putty i Windows