WD SN850 värt upgradering?

Permalänk

WD SN850 värt upgradering?

Hej allesammans,

Jag undrar om det är värt att upgradera till en WD SN850 NVME från nuvarande Samsung evo plus 970 eller möjligtvis min lagrings-nvme WD SN750 när det kommer till spelande? WD850 är på prappret dubbelt så snabb men gör det någon skillnad i spel?

Mitt moderkort har stöd för x4 nvmes så det borde inte vara problem men tycker ni det är värt pengarna att upgradera?

Permalänk
Medlem

För spel? Nä, visserligen så har jag inte spelat överdrivet grafiktunga spel och har mkt RAM, men jag kan inte påstå att jag märkte nån skillnad ens från Samsung 860EVO -> WD SN850. Jämfört med 970EVO eller SN750 är det väl knappt att det går att mäta skillnad ens.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis värt det när Direct Storage anländer?
Har inte så bra koll på ovanstående men jag hade nog inte uppgraderat om jag var du.

Direct Storage info
Permalänk
Medlem

LTT gjorde blindtest med SATA SSD och NVME, kom fram till att ingen i personalen kunde märka skillnad, så absolut inte värt en uppgradering. Om du har fler platser köp en till annars är det bara pengar i sjön bara för att du vill ha, vilket iof är tespektabelt

Permalänk
Moderator
Moderator

I dagsläget är den praktiska prestandaskillnaden försumbar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Möjligtvis värt det när Direct Storage anländer?
Har inte så bra koll på ovanstående men jag hade nog inte uppgraderat om jag var du.

Enligt artikeln så räcker PCIe 3.0 så SN750 verkar räcka.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

LTT gjorde blindtest med SATA SSD och NVME, kom fram till att ingen i personalen kunde märka skillnad, så absolut inte värt en uppgradering. Om du har fler platser köp en till annars är det bara pengar i sjön bara för att du vill ha, vilket iof är tespektabelt

De mätte dock med en PCI-E 4.0 SSD som var optimerad för att få höga siffror i sekventiell läs- och skrivhastighet vid QD32. Med andra ord säger det inte så mycket om upplevd prestanda hos exempelvis SN850 som faktiskt är optimerad för upplevd prestanda vid daglig användning, inte högsta möjliga benchmark-siffror för dess marknadsföring.

Denna recension förklarar det lite bättre.

https://www.tweaktown.com/reviews/9664/wd-black-sn850-1tb-nvm...

Vill man se lite uppdaterade benchmarks för SN850 i Windows 11 kan man hitta dessa i denna recension för en annan SSD:

https://www.tweaktown.com/reviews/9942/plextor-m10p-1tb-ssd-e...

Med det sagt är det ändå inte säkert att man märker någon tydlig skillnad, men chansen är betydligt större än med de första 4.0-SSD:erna som testades i den videon. De var nämligen objektivt sämre än många äldre SSD:er.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du har pengar som bara ligger och stör dig så visst men du kommer nog inte märka stor skillnad. Hade hellre kanske köpt en stor segare SSD att lagra mer spel på

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen skillnad.. Du märker ingen skillnad med SSD'er om det är så sata eller nvme pci-e gen3 eller gen4. Möjligtvis någon sekund snabbare laddningstid men that's it.

Jag körde förut lagring av stora spel som gta iv och allt däremellan på en network share på speglade 5400rpm hårddiskar där jag hade mina spel installerade på Lan mot min PC, den stora skillnaden är laddtid inte fps eller spelbarhet. Spel som Guildwars 2 som konstant laddar texturer så kan du definitivt dra nytta av en SSD mot långsammare lagringsmedia, men utöver det så märker du ingen skillnad i daglig användning nej. Du tjänar mer på att köpa en 2tb sata ssd och lagra allting på jämfört med att ha på snurrande rost, men det ger ingen skillnad för upplevelse om det lagras på en sådan eller en pci-e gen 4 ssd.

Om du har stora spel? Använd ssd. Ser du film? Använd hdd. Det finns ingen anledning att lagra någonting på snurrande rost idag utöver om det är bulk/masslagring/bara fil hantering, om du använder filerna använder du ssd. Om du har ssd är du klar, om du inte har det investera i det.

Om något är det quality of life däremot. Packa upp stora filer, hantera stora filer, komprimera osv. Någonting som är märkbart i Linux (btrfs compression) för min del är att du sömlöst med en modern processor lätt kan komprimera data med ztsd enkelt. Av mina 900gb spel från Steam är ungefär 750gb lagrat på disk = resten är compressed. Märker ingen större skillnad i vardaglig användning även om vissa benchmarks säger några procent annorlunda.

Jag har testat diskar ganska väl, har alla ssd'er från 128 till 1tb i 2.5tums sata form, allt där emellan i 256 till 2tb nvme, och har använt snurrande rost sen jag kunde gå, såväl i min dator som över nätverk. Jag är villig att ge min själ på att du inte upplever en märkbar skillnad så spara pengarna och köp öl för dom!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

när direct storage komemr igång är det väl en väldigt relevant uppgradering för just spel?
frågan är när det kommer utnjyttjas?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nima2001:

när direct storage komemr igång är det väl en väldigt relevant uppgradering för just spel?

Kraven på DirectStorage som Microsoft släppt är ytterst blygsamma:
"requires an NVMe SSD to store and run games that use the Standard NVM Express Controller driver and a DirectX12 GPU with Shader Model 6.0 support"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

LTT gjorde blindtest med SATA SSD och NVME, kom fram till att ingen i personalen kunde märka skillnad, så absolut inte värt en uppgradering. Om du har fler platser köp en till annars är det bara pengar i sjön bara för att du vill ha, vilket iof är tespektabelt

Sant. Väldigt liten skillnad i praktiken mellan NVME och SATA3. Så länge man kör NVME som systemdisk.
Gällande filer etc. så kör jag fortfarande "snurrdisk". Eftersom detta är oslagbart pris per byte.

Linus/LTT är rätt kul på sätt och vis. Men själv är jag mer "jordnära", kör NVME som "OS-DISK", och snurrdiskar för filer.
(Samt SATA-SSD ibland bå gamla burkar).

Rekommenderar att ha NVME som OS-disk, "allt annat är sekundärt".
(Så länge man inte är Linus då.. Och ska ha 100GB/s i nätverket, och en filserver hemma som låter som ett jetplan/JAS. Tur att hans fru också är en nerd!)

Kör snurrdiskar här hemma som filförråd. WD Red+. Funkar bra och låter inget i sovrummet.