Qualcomm: "Övergång till ARM för PC är oundviklig"

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm: "Övergång till ARM för PC är oundviklig"

Efter förvärvet av Nuvia storsatsar Qualcomm på PC-marknaden och en högpresterande systemkrets utlovas till början av 2023.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så otippat att ett företag som tillverkar ARM processorer till telefoner och surfplattor säger det.😂

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

PCn är död
Minskad försäljning
Intel har stagnerat
Ingen innovation längre

...

Kommande år med alla dessa nyheter kommer göra saker mer intressant än på länge förr. PCn lever än och frodas!

Hoppas de bara gör en ordentlig sockel (vågar man hoppas på samma sockel till flera processorer tillverkare?

Permalänk
Medlem

Detta känns som det framförallt skyndas på av såklart Apple. Vad är nackdelarna/fördelarna med ARM jämfört x86 vice-versa?

Vad jag har förstått så är ARM mer energieffektiv man varför skulle inte X86 kunna ha samma energieffekt? Känns också som det borde finnas någon nackdel med att ARM också är så mycket mer energieffektiv?

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Hellre RISC V i så fall. Mer öppenhet!

Permalänk
Medlem

Kan jag spela Call of Duty på ARM?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kan jag spela Call of Duty på ARM?

Call of Duty finns väl som mobilspel, så ja.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lifooz:

Så otippat att ett företag som tillverkar ARM processorer till telefoner och surfplattor säger det.😂

/Lifooz

Att Qualcomm säger det är inte så otippat. Det mer spännande deras förklaring är till varför de anser det är ett oundvikligt utfall.

Nuvia har redan visat upp prototyper med prestanda motsvara de snabbare x86_64 baserade bärbara, fast deras design drog 4,5 W!

Även här pratar man om överlägsen perf/W, men även om högre absolut prestanda!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

I samma presentation häver han ur sig att Oculus Quest 2 sålt i 10 miljoner exemplar, Playstation 5 låg för några veckor sedan på 13,4 miljoner som jämförelse.

Permalänk
Inaktiv

Lol GLHF.

Bygga ARM kretsar som ska konkurrera med modern x86_64 prestanda, på en arkitektur som byggdes för strömsnålhet/mobila enheter? Jag tror det när jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Detta känns som det framförallt skyndas på av såklart Apple. Vad är nackdelarna/fördelarna med ARM jämfört x86 vice-versa?

Vad jag har förstått så är ARM mer energieffektiv man varför skulle inte X86 kunna ha samma energieffekt? Känns också som det borde finnas någon nackdel med att ARM också är så mycket mer energieffektiv?

Jag hade också velat veta vad skillnaden är mellan arm och x86, för och nackdelar med båda.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Marknaden för dessa framtida PC's kommer vara oändlig i Indien och Afrika..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon334363:

Lol GLHF.

Bygga ARM kretsar som ska konkurrera med modern x86_64 prestanda, på en arkitektur som byggdes för strömsnålhet/mobila enheter? Jag tror det när jag ser det.

Du har inte läst så många apple-nyheter på sistone antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Lol GLHF.

Bygga ARM kretsar som ska konkurrera med modern x86_64 prestanda, på en arkitektur som byggdes för strömsnålhet/mobila enheter? Jag tror det när jag ser det.

Apple har väl redan givit oss en rätt tydlig indikation på att det inte alls är orimligt?

Ser fram emot mer sådant, blir ju kanon oavsett om det tvingar fram en stor övergång eller inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror dessa ARM-baserade PC's kommer drivas av en vev-arm som man vevar upp med armen. Eller att man har en pedal likt gamla symaskiner man driver dessa små strömsnåla enheter. När frameraten går ner, börjar man veva eller sparka med benen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Lol GLHF.

Bygga ARM kretsar som ska konkurrera med modern x86_64 prestanda, på en arkitektur som byggdes för strömsnålhet/mobila enheter? Jag tror det när jag ser det.

Kika på Apple Silicon, vi är redan där, nu behöver PC-sidan bara komma ikapp med något motsvarande.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

happla happla känns ungefär som att linux skulle ta över från windows nu hyser mobiltillverkarna samma önskan tror som vanligt att det blir pengarna som styr hur det går, apple e små i samanhanget när det gäller pc datorer. mobiler & annat fjoll e de stora i .
Fast vem vet får ARM de tillräckligt stora penga resurser bakom sig så vet man aldrig (nvidia kanske) eller det kanske blir risc-v istället de storsatsar ju även dom, fast tror själv att det fortsätter vara Intel & amd som kommer vara störst i vilket fall

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Dom har ju inte kunnat hävda sig mot Apple på mobilsidan. Vad är det som säger att dom lyckas med det med CPUer riktade mot datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kan jag spela Call of Duty på ARM?

Om PC nu skulle gå över till ARM istället för x86 så ja, du kommer kunna spela CoD på ARM, för dom skulle göra CoD för ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Dom har ju inte kunnat hävda sig mot Apple på mobilsidan. Vad är det som säger att dom lyckas med det med CPUer riktade mot datorer?

Apples kretsar är ju ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Bygga ARM kretsar som ska konkurrera med modern x86_64 prestanda, på en arkitektur som byggdes för strömsnålhet/mobila enheter? Jag tror det när jag ser det.

X86_64 och modern, välj en.

X86 designades för Intel 8086, från 1978. Allt som skett efter det är bara utökningar. Vad som anses vara bra för en ISA för hårdvara från 70-talet gentemot modern tid skiljer rätt mycket. ARM64 är designad med modern hårdvara i åtanke, därav kan man klämma ut så enormt mycket bättre energieffektivitet och prestanda ur en design för det. Allt med mycket mindre kisel då det inte har 43 år av arv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Jag hade också velat veta vad skillnaden är mellan arm och x86, för och nackdelar med båda.

Arm kretsarna brukar ha rätt svårt att klocka upp till högre frekvenser bara kolla på apples m kretsar inte lika imponerande när de byggde större kretsar pro & max som när första m1 an dök upp. & redan med alder lake så har de tappat prestandatronen på single core prestanda men arm e energieffektiva det är det arm kretsarna har varit uppbyggda kring& där de skiner jämfört med x86 & på en stationär dator har det inte riktigt lika stor betydelse som på telefoner eller bärbart fjoll.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

X86_64 och modern, välj en.

X86 designades för Intel 8086, från 1978. Allt som skett efter det är bara utökningar. Vad som anses vara bra för en ISA för hårdvara från 70-talet gentemot modern tid skiljer rätt mycket. ARM64 är designad med modern hårdvara i åtanke, därav kan man klämma ut så enormt mycket bättre energieffektivitet och prestanda ur en design för det. Allt med mycket mindre kisel då det inte har 43 år av arv.

men de har samma bekymmer nu när de behöver lägga till fler funktioner i isa då tappar de helt plötsligt sin lilla fördel ja de kan ju fortsätta bygga mobiltelefoner utan nåt nytt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Apples kretsar är ju ARM.

Glömm inte att arm bara är en ny rambus en firma som har patent & designar & säljer patenten för arm precis som rambus gjorde.Apple designar sina egna kretsar men har nog ett avtal med arm oxå

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

när de släpper en telefon med samma batteritid som man hade på de gammla nokia & eriksson telefonerna då blir jag imponerad men nu när de i bästa fall har batteritid i 1 dag så är jag inte så imponerad direkt. det skulle behövas mer energieffektivitet på mobileländet. så även ARM har en del att jobba med.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Glömm inte att arm bara är en ny rambus en firma som har patent & designar & säljer patenten för arm precis som rambus gjorde.Apple designar sina egna kretsar men har nog ett avtal med arm oxå

Qualcomm designar också sina egna kretsar, de är också ARM?

Permalänk
Medlem

Ja, hittills har Qualcomm licensierat processordesignen och inte bara ISA från ARM. Men med den nya designen så har de bara licensierat ISA och designar processorn själva (som Apple har gjort med AS).
Jag hade delvis fel. Det har tidigare köpt design IP från ARM, men från och med Snapdragon 820 så är det egendesignad arkitektur.

jag hade fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

men de har samma bekymmer nu när de behöver lägga till fler funktioner i isa då tappar de helt plötsligt sin lilla fördel ja de kan ju fortsätta bygga mobiltelefoner utan nåt nytt.

Problemet med X86(_64) är att många av grunderna i designen är utdaterade. Det jag syftar på med utökningarna är att man bara har låtit det växa för att tackla uppkommande problem som härstammar från grunddesignen istället för att utföra en väl behövd omdesign från grunden då det hade inneburit bruten bakåtkompatibilitet. ARM64 och RISC-V har inte samma problem med grunddesignen som X86_64 från perspektivet av modern hårdvara.

Komiskt nog exakt samma problem som många högnivås programmeringsspråk har från innan millennieskiftet. Hade man designat det från grunden hade de sett väldigt annorlunda ut, men de ändringarna hade inneburit bruten bakåtkompatibilitet och därav kan man inte göra det. Snarare, bryter man bakåtkompatibiliteten till en större grad så blir frågan vad poängen att kalla det samma språk är, istället för något nytt.

Kommatecken för läsbarhet
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag har länge trott på en marknad på ultratunna, lätta och billiga laptops kommer bli framtiden för väldigt många. De andra som vill ha annat får lite rätta sig i leden efter den stora skaran.

Min åsikt är att det enligt vad jag definierar som lätt, ultratunn och billig laptop med bra prestanda finns ej idag. Bra prestanda är att allt vanligt ska flyta på riktigt bra och priset runt 5000kr är rimligt.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Så otippat att ett företag som tillverkar ARM processorer till telefoner och surfplattor säger det.😂

/Lifooz

Mer märkligt är väl att Qualcomm påstår detta.
De har ju knappast skyndat på utvecklingen mot ARM
Ännu ser de ut att ligga typ 5 år efter Apple...