Min fem åriga dator luktar bränt efter städning

Permalänk

Min fem åriga dator luktar bränt efter städning

För en vecka sedan öppnade jag upp min stationära dator som är byggd för ca 5 år sedan (inte av mig).
Jag drog inte ut några sladdar och kollade bara upp moderkort/ grafikkort/ ram minnen för att se ifall jag kunde få reda på vad det var och ifall jag kan byta några delar för bättre prestanda och potentiellt mindre lagg medans jag spelar. men när jag stängde datorn och satte i alla sladdar till skärm mus mm. och satte igång datorn började det lukta bränd elektronik.

Efter att ha sök igenom internet i tre dagar konstaterade jag att jag kanske borde städa datorn i och med att den inte städats på 2,5 år. Efter städningen av datorn satte jag i ström kabeln (endast) i nätt agget och satte igång datorn. Efter 5 min började det lukta igen. Nu har jag inte rört den på 4 dagar och har tänkt på att fråga privat personen som gjorde den att kolla på den?
åsikter och tankar uppskattas mycket!

Permalänk
Medlem

Hur städade du datorn? Om du använt dammsugare kan det vara en utav orsakerna till att saker har gått snett, tänker då på statistik elektricitet som kan ha bildats och skadat någon komponent i datorn.

Permalänk
Skrivet av vvuk:

Hur städade du datorn? Om du använt damsugare kan det vara en utav orsakerna till att saker har gått snett, tänker då på statistik elektricitet som kan ha bildats och skadat någon komponent i datorn.

Jag använde luft spray

Permalänk
Medlem

Och det luktade innan städningen?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Och det luktade innan städningen?

Jupp, öppnade nyss den och hade bara strömkabeln i. Startade den och det ända stället det luktade ifrån var processor fläkten. Möjligt att det kan fortfarande vara dam som blir varmt?

Permalänk
Medlem

Nytt damm luktar när du bränner in den

Inte konstigare än att det kan lukta om elementen när värmen dras på ordentligt för första gången på säsongen.

Fungerar den och är alla temperaturer ok så är det bara att köra.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nytt damm luktar när du bränner in den

Inte konstigare än att det kan lukta om elementen när värmen dras på ordentligt för första gången på säsongen.

Fungerar den och är alla temperaturer ok så är det bara att köra.

Okej ;D men det luktar ganska mycket. Är det värt att köpa kylar pasta och sprit för att tag bort fläkten och rengöra den också? Det är sent men kan testa imorgon kväll att starta bios (antar att det är där jag ser tempraturen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunnarsson05:

Okej ;D men det luktar ganska mycket. Är det värt att köpa kylar pasta och sprit för att tag bort fläkten och rengöra den också?

Håll koll på temperaturerna, kör ett stresstest och är allt ok så kommer lukten snart avta. Är temperaturerna bra så kanske det inte är dags för att pensla kylflänsen och på med ny kylpasta.

Edit: Hade det varit elektroniken som small så är det redan för sent, fungerar den så är det ingen fara så länge du håller koll på att kylning/fläktar fungerar. Kolla i BIOS/UEFI innan du startat kan vara bra, men övervaka också i Windows ett tag. Prime95 fungerar nog fortfarande bra.

Permalänk
Medlem

Så länge temperaturen på processorn är bra ser jag ingen anledning att byta pasta. Visserligen blir den gammal och beroende på modell man det vara bra att byta efter fem är men som sagt, är det inget problem så blir det ju bara merarbete för dig.

Gammal pasta är inte heller en rimlig anledning till att det luktar bränt, då borde det synas på cpu-temperaturen långt innan.

Jag tror snarare på damm som rörts om och hamnat på kylaren, med betoning på tror. Har du kvar luftspray så hade jag öppnat den och kollat om det går att blåsa rent en gång till.

Det kan förstås vara något annat som luktar bränt men då borde det märkas genom att någonting inte fungerar som det ska. Men det kan förstås också vara så att det är någonting som är på väg att gå sönder…

Även om jag tror på damm så hade jag sett till att sladden är tillgänglig för att snabbt kunna ryckas ut. Eftersom jag har en brandsläckare hemma så hade jag nog ta mig fan även haft den i rummet medans jag pressade datorn under ett par timmar. Antingen via något tungdrivet spel eller program som stresstestar cpu och gpu. (Att sitta med brandsläckaren i beredskap är kanske lite overkill men i somras var jag först på plats när grannarna brann inne så…)

Om den brända lukten inte försvinner inom en kvart eller två så är det nästan garanterat något annat som luktar. Om du inte har ordentliga dammtussar i datorn d.v.s.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av Trunk:

Så länge temperaturen på processorn är bra ser jag ingen anledning att byta pasta. Visserligen blir den gammal och beroende på modell man det vara bra att byta efter fem är men som sagt, är det inget problem så blir det ju bara merarbete för dig.

Gammal pasta är inte heller en rimlig anledning till att det luktar bränt, då borde det synas på cpu-temperaturen långt innan.

Jag tror snarare på damm som rörts om och hamnat på kylaren, med betoning på tror. Har du kvar luftspray så hade jag öppnat den och kollat om det går att blåsa rent en gång till.

Det kan förstås vara något annat som luktar bränt men då borde det märkas genom att någonting inte fungerar som det ska. Men det kan förstås också vara så att det är någonting som är på väg att gå sönder…

Även om jag tror på damm så hade jag sett till att sladden är tillgänglig för att snabbt kunna ryckas ut. Eftersom jag har en brandsläckare hemma så hade jag nog ta mig fan även haft den i rummet medans jag pressade datorn under ett par timmar. Antingen via något tungdrivet spel eller program som stresstestar cpu och gpu. (Att sitta med brandsläckaren i beredskap är kanske lite overkill men i somras var jag först på plats när grannarna brann inne så…)

Om den brända lukten inte försvinner inom en kvart eller två så är det nästan garanterat något annat som luktar. Om du inte har ordentliga dammtussar i datorn d.v.s.

Tjo, det har fixat sig lukten är nu borta men ett nytt problem har uppstått. När jag sätter i alla sladdar och kör igång datorn så står det bara "No Signal" på skärmen hade på skärmen för lite sedan utan problem! Kan vara möjligt att grafikkortet har gåt sönder men det känns konstigt för att det är ett GFORCE grafik kort med grön led vid namnet som funkar felfritt + fläkten på grafik kortet är igång. Jag vet inte vad mer det kan vara är inte expert i detta har bara gått dator teknik i 8 veckor. Finns det något annat som kan Osaka samma fel med en lätt fix?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Råkat byta port på grafikkortet eller skärmingång?

100% säker på att jag har satt tillbaka den på samma ställe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gunnarsson05:

Tjo, det har fixat sig lukten är nu borta men ett nytt problem har uppstått. När jag sätter i alla sladdar och kör igång datorn så står det bara "No Signal" på skärmen hade på skärmen för lite sedan utan problem! Kan vara möjligt att grafikkortet har gåt sönder men det känns konstigt för att det är ett GFORCE grafik kort med grön led vid namnet som funkar felfritt + fläkten på grafik kortet är igång. Jag vet inte vad mer det kan vara är inte expert i detta har bara gått dator teknik i 8 veckor. Finns det något annat som kan Osaka samma fel med en lätt fix?

Har du integrerad grafik som du kan prova med ? Eller ett annat grafikkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gunnarsson05:

100% säker på att jag har satt tillbaka den på samma ställe

Pröva gärna annat grafikkort eller samma kort i annan dator om du kan.
Pröva också byta i UEFI mellan integrerad eller annat bildkort om du kan

Permalänk
Medlem

Se till att minnet sitter i, så ta gärna ur och montera tillbaka minnet och grafikkortet. Ibland kan en rensning av BIOS/UEFI behövas (clear cmos), med hjälp av jumpern/knappen eller att du tar ur batteriet (får hänvisa till manualen för moderkortet). Först om detta inte fungerar du får testa byta ut grejer och felsöka den vägen.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det luktade bränt tycker jag att du ska montera ur grafikkortet om du ska prova med integrerad grafik ( förutatt add cpun har det) för är grafikkortet trasigt kan det eventuellt påverka andra komponenter också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du integrerad grafik som du kan prova med ? Eller ett annat grafikkort ?

Uppdatering problemet uppstår fortfarande och nej jag har endast detta grafik kort

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Pröva gärna annat grafikkort eller samma kort i annan dator om du kan.
Pröva också byta i UEFI mellan integrerad eller annat bildkort om du kan

Har ingen annan dator tyvärr och vad är UEFI?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det luktade bränt tycker jag att du ska montera ur grafikkortet om du ska prova med integrerad grafik ( förutatt add cpun har det) för är grafikkortet trasigt kan det eventuellt påverka andra komponenter också.

uh ok låter inte bra men ska testa

Permalänk
Medlem

Dålig luft spray kan skapa kondens

Permalänk
Skrivet av downup:

Dålig luft spray kan skapa kondens

ok och vad är effekterna av det / hur fixar man det

Permalänk
Medlem

Läste att din fem åring luktade bränt. Tur att det "bara" var datorn. Lycka till.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gunnarsson05:

ok och vad är effekterna av det / hur fixar man det

Kondensvatten kan leda ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kondensvatten kan leda ström.

och det betyder

Permalänk
Medlem

Att ditt grafikkort är troligtvis dött

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk

Kondens är de sista du vill ha, varför? Risk för kortslutning blir påtagligt mycket högre.

Vi vet inte vad du har för komponenter men vad du kan göra är att kolla upp beteckningar på moderkortet, utifrån det kan vi med betydligt större säkerhet leda dig vidare. Då du inte får signal på skärmen längre så kan de vara dags att lyfta ur grafikkortet. Att de står GEFORCE, ATI, AMD eller Voodoo är irrelevant.

Enklast för stunden är att ta ur grafikkortet och koppla in din skärmkabel i antingen VGA, DVI,HDMI eller Display-Port uttaget på moderkortet. Får du signal på skärmen så har vi kommit ett steg närmare.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ta ett steg i taget. Du behöver nu felsöka datorn, vi kan inte dra några slutsatser utifrån det du skrivit hittills.

Dessa frågor kan vara bra att besvara:

Vad gjorde du, som i hur städade du?

Vilka komponenter har du, du titta ju efter och bör därför kunna svara?

Om du kortslutit någon komponent och du kände röklukt kan det vara så att det går att se skadan med ögat, har du kollat?

Har du eller kan du låna något grafikkort, moderkort, processor eller minne för felsökning?

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Kondens är de sista du vill ha, varför? Risk för kortslutning blir påtagligt mycket högre.

Vi vet inte vad du har för komponenter men vad du kan göra är att kolla upp beteckningar på moderkortet, utifrån det kan vi med betydligt större säkerhet leda dig vidare. Då du inte får signal på skärmen längre så kan de vara dags att lyfta ur grafikkortet. Att de står GEFORCE, ATI, AMD eller Voodoo är irrelevant.

Enklast för stunden är att ta ur grafikkortet och koppla in din skärmkabel i antingen VGA, DVI,HDMI eller Display-Port uttaget på moderkortet. Får du signal på skärmen så har vi kommit ett steg närmare.

tänkte på att det kunde vara grafik kortet som gått sönder innan men när jag tog ut det och var på väg att koppla in skärmen i moderkortet så märkte jag att moderkortet supportar inte HDMI eller VGA som är de som jag använder för två av mina skärmar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ta ett steg i taget. Du behöver nu felsöka datorn, vi kan inte dra några slutsatser utifrån det du skrivit hittills.

Dessa frågor kan vara bra att besvara:

Vad gjorde du, som i hur städade du?

Vilka komponenter har du, du titta ju efter och bör därför kunna svara?

Om du kortslutit någon komponent och du kände röklukt kan det vara så att det går att se skadan med ögat, har du kollat?

Har du eller kan du låna något grafikkort, moderkort, processor eller minne för felsökning?

Kan kolla igen vilka komponenter jag ha
jag har kollat igenom datorn innan (efter det slutat lukta rök) och då har det inte varit något fel på moderkortet eller några sladdar ska jag kolla någon annan stans?
jag har inga andra delar och jag vet inte någon jag skulle kunna låna delar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunnarsson05:

och det betyder

Inte ett skit. Samtliga luft på burk jag använt (Dock ej på min burk) men på arbete och hos andra vänner så är det i princip ingen skillad på dem alls. De sprutar dock mer drivgas om du skakar och sprutar samtidigt, de sprutar väldigt mycket drivgas om de vänds upp och ner. Men faktum är att det ska till jävligt mycket drivgas för att kyla ner en av TS:s komponenter för att få tillräckligt med kondens för att förstöra den. Om man nu inte har det som mål, då går det fortare.

Ska du framkalla kondens på hårdvara med luft på burk så får du aktivt jobba för det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F