Permalänk
Medlem

Hur tolkar man serviceplanen

Hej

Jag har köpt en begagnad bil av årsmodel 2018 för ca 4 månader sedan. Denna är köpt på en auktoriserad bilhandlare (Vw/skoda) och i annons samt i spec-bladet som låg i bilen står det "Servad enligt serviceplan och har samtliga stämplar i serviceboken".

Jag har dock börjat fatta misstankar om att detta inte stämmer och jag har fått riktig ångest över detta men jag är för dålig på bilar för att kolla upp det på ett bra sätt. Än så länge är det som sagt bara en misstanke så vill höra med mer kunniga då det mycket väl kan vara jag som är dålig bara.

Jag har hittat denna serviceplan som jag tror stämmer med min bil. Bilen är uttagen 2018-09-04 och har vid tidpunkten för köpet gått 5350 mil.

Tolkar jag denna serviceplan rätt om:
1. inspektionsservice (efter 3000 mil eller 2 år)
2. inspektionsservice (ytterligare 3000mil eller ytterligare 1 år)
3. Motoroljan borde ha bytts ut årligen (?). Så alltså minst 3 gånger nu
4. Bromsvätskan ska ha bytts ut (efter 3 år)

Några frågor:
-Vart hittar man bäst och enklast servicehistoriken på en bil?
-Vad räknas egentligen som att "serviceboken är stämplad" när allt idag är digitalt? Bör man kunna se VAD som utförts på bilen vid respektive service eller räcker det med att se att den varit inlämnad på en firma?

Hjälp och tips uppskattas

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte att säga att det är som du skriver. Om vi antar att det du hittat stämmer, vilket är oklart, så kan bilen även rulla på variabel serviceintervall (högra sidan).

Permalänk
Medlem

Kontakta en auktoriserad verkstad om du inte hittar serviceboken på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kontakta en auktoriserad verkstad om du inte hittar serviceboken på tillverkarens hemsida.

På moderna bilar hittar man det ofta i färddatorn, så värt att leta i menyerna där också, t.ex.:
https://www.youtube.com/watch?v=reGkVKVb8wk

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det går inte att säga att det är som du skriver. Om vi antar att det du hittat stämmer, vilket är oklart, så kan bilen även rulla på variabel serviceintervall (högra sidan).

Ok, jag trodde dom där numrerade QI skulle göras i ordning och att variabel serviceintervall då gäller från QI6 och frammåt. Är så inte fallet?

Skrivet av Petterk:

Kontakta en auktoriserad verkstad om du inte hittar serviceboken på tillverkarens hemsida.

Tack, hörde nu av mig till en auktoriserad verkstad. Väntar på att de ska ringa upp.

Bilen är av märke Skoda och på deras hemsida hittar jag inte hur man kollar upp servicehistoriken alls. När jag däremot försöker boka en service så kommer följande meddelande upp:
bildlänk
Det är lite detta som gjort mig orolig.

Skrivet av Mindfighter:

På moderna bilar hittar man det ofta i färddatorn, så värt att leta i menyerna där också, t.ex.:
https://www.youtube.com/watch?v=reGkVKVb8wk

Ok, ska leta där och se om jag hittar! tack!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumie:

-Vart hittar man bäst och enklast servicehistoriken på en bil?
-Vad räknas egentligen som att "serviceboken är stämplad" när allt idag är digitalt? Bör man kunna se VAD som utförts på bilen vid respektive service eller räcker det med att se att den varit inlämnad på en firma?

Hjälp och tips uppskattas

Bilen borde ju ha en servicebok? Där i finner man stämpeln. För att man ska få en stämpel ska man ha gått genom de punkter som biltillverkaren kräver för intervallet. Eller har Volkswagen bara digitala numera?

Varje gång jag servar min bil har jag fått ett papper där de kryssat i vad som gåtts genom och bytts utöver stämpeln i boken. Om dessa papper saknas kan man säkert kontakta den verkstaden som utförde servicen. Sen är det kanske svårt som en lekman att veta om det verkligen gjorts. Då får man ju kolla fysiskt på filter och olja antar jag.

Varför har du några misstankar att det inte skötts, är det något som är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Bilen borde ju ha en servicebok? Där i finner man stämpeln. För att man ska få en stämpel ska man ha gått genom de punkter som biltillverkaren kräver för intervallet. Eller har Volkswagen bara digitala numera?

Varje gång jag servar min bil har jag fått ett papper där de kryssat i vad som gåtts genom och bytts utöver stämpeln i boken. Om dessa papper saknas kan man säkert kontakta den verkstaden som utförde servicen. Sen är det kanske svårt som en lekman att veta om det verkligen gjorts. Då får man ju kolla fysiskt på filter och olja antar jag.

Varför har du några misstankar att det inte skötts, är det något som är fel?

Servicebok är ofta utbytt mot "digital servicebok". Så nej, det finns inte nödvändigtvis någon servicbok.

Så i bästa fall får du en utskrift från den serviceboken när du lämnar på service...

Men självklart får man ju alltid med en lista på vad som utförts vid en service. Men vem sparar alla dessa?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Hej

Jag har köpt en begagnad bil av årsmodel 2018 för ca 4 månader sedan. Denna är köpt på en auktoriserad bilhandlare (Vw/skoda) och i annons samt i spec-bladet som låg i bilen står det "Servad enligt serviceplan och har samtliga stämplar i serviceboken".

Jag har dock börjat fatta misstankar om att detta inte stämmer och jag har fått riktig ångest över detta men jag är för dålig på bilar för att kolla upp det på ett bra sätt. Än så länge är det som sagt bara en misstanke så vill höra med mer kunniga då det mycket väl kan vara jag som är dålig bara.

Jag har hittat denna serviceplan som jag tror stämmer med min bil. Bilen är uttagen 2018-09-04 och har vid tidpunkten för köpet gått 5350 mil.

Tolkar jag denna serviceplan rätt om:
1. inspektionsservice (efter 3000 mil eller 2 år)
2. inspektionsservice (ytterligare 3000mil eller ytterligare 1 år)
3. Motoroljan borde ha bytts ut årligen (?). Så alltså minst 3 gånger nu
4. Bromsvätskan ska ha bytts ut (efter 3 år)

Några frågor:
-Vart hittar man bäst och enklast servicehistoriken på en bil?
-Vad räknas egentligen som att "serviceboken är stämplad" när allt idag är digitalt? Bör man kunna se VAD som utförts på bilen vid respektive service eller räcker det med att se att den varit inlämnad på en firma?

Hjälp och tips uppskattas

I handskfacket uppe i taket har jag för mig att det finns ett fack för serviceboken om den nu inte ligger i mappen med manualen. I den ska det finnas datum och stämplar när alla servicar är gjorda och vilken typ av service som är gjord, om inte så är fallet så ska du ha ett prisavdrag från företaget eller kunna häva köpet då de faktiskt skrivit att allt sånt ska vara i sin ordning.

Många företag använder säkerligen en färdig mall för sina annonser där de bara raderar den utrustningen som inte finns och jag kan tänka mig att vissa saker missas då och då när de lägger ut en ny bil. När jag letat så har det stått ACC/ECC men när man sen ser på bilderna så kan det vara en enkel AC i bilen eller liknande.
Jag tror tyvärr inte auktoriserade handlare är så mycket bättre på detta mot Jockes bilar på hörnet. Görs nog en hel del slarvfel med detta.

Hoppas att det löser sig men mitt råd är att åka eller kontakta företaget som sålde bilen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Men självklart får man ju alltid med en lista på vad som utförts vid en service. Men vem sparar alla dessa?

Jag! Men jag älskar att spara papper när det kommer till bilar å andra sidan. Jag förstår om inte alla gör det. Och då är det bara att kontakta verkstaden som utfört servicen kvar som alternativ oavsett om man vill få ut dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ok, jag trodde dom där numrerade QI skulle göras i ordning och att variabel serviceintervall då gäller från QI6 och frammåt. Är så inte fallet?

Nej, se sid 191 (194 enligt visningstjänstens numrering), angående vad bilen urpsrungligen är levererad med.

Citat:

Bilen är av märke Skoda och på deras hemsida hittar jag inte hur man kollar upp servicehistoriken alls. När jag däremot försöker boka en service så kommer följande meddelande upp:
bildlänk
Det är lite detta som gjort mig orolig.

Som det står kan det t ex bero på att någon annan än VW (dvs icke-märkesverkstad) servat den, vilket är tillåtet, men det är ju svårt för någon i forumet att veta om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

I handskfacket uppe i taket har jag för mig att det finns ett fack för serviceboken om den nu inte ligger i mappen med manualen. I den ska det finnas datum och stämplar när alla servicar är gjorda och vilken typ av service som är gjord, om inte så är fallet så ska du ha ett prisavdrag från företaget eller kunna häva köpet då de faktiskt skrivit att allt sånt ska vara i sin ordning.

Många företag använder säkerligen en färdig mall för sina annonser där de bara raderar den utrustningen som inte finns och jag kan tänka mig att vissa saker missas då och då när de lägger ut en ny bil. När jag letat så har det stått ACC/ECC men när man sen ser på bilderna så kan det vara en enkel AC i bilen eller liknande.
Jag tror tyvärr inte auktoriserade handlare är så mycket bättre på detta mot Jockes bilar på hörnet. Görs nog en hel del slarvfel med detta.

Hoppas att det löser sig men mitt råd är att åka eller kontakta företaget som sålde bilen.

Ja, du har nog rätt i det. Tyvärr är serviceboken digital och det verkar vara svårt att komma åt innehållet.

Har ringt firman som har utfört en inspektionsservice på bilen (den enda som visas på digital-servicebook.com) och de skulle skicka en lista på saker de utfört iallafall.

Det jag tycker är oklart framförallt nu är hur man definierar en "stämplad servicebok" när den är digital - räcker det att det står att den varit inne på en firma? Krävs kompleterande papper om den inte utförts på aukt. verkstad? osv

Sen är det oklart för mig vad som i detta skede borde gjorts, är till och med osäker på hur många gånger den borde varit inne. Detta är nytt för mig. Jag har ringt en auktoriserad verkstad men väntar på att de ska ringa upp mig igen. Då tänkte jag höra med dom.

Om det är så att det saknas service gentemot serviceplan ska jag absolut ta och kräva kompensation för det men jag hoppas verkligen jag slipper detta för jag är i övrigt nöjd med bilen.

Skrivet av anon134512:

Jag! Men jag älskar att spara papper när det kommer till bilar å andra sidan. Jag förstår om inte alla gör det. Och då är det bara att kontakta verkstaden som utfört servicen kvar som alternativ oavsett om man vill få ut dessa?

Ja, allt är inte enklare digitalt. Det håller jag med dig om

Skrivet av ztenlund:

Nej, se sid 191 (194 enligt visningstjänstens numrering), angående vad bilen urpsrungligen är levererad med.

Som det står kan det t ex bero på att någon annan än VW (dvs icke-märkesverkstad) servat den, vilket är tillåtet, men det är ju svårt för någon i forumet att veta om det är så.

Jaha, tack då har jag förstått det! Ganska otydligt.. åtminstone för en amatör.

Ja, jag har nu fått fram att den åtminstone en gång varit inne på inspektionsservice på autoxperten. Jag ringde dom och de sa att de vid detta tillfälle bytt olja och att de skulle skicka en lista på vad som utförts.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom den är så pass ny har säkert VW/Skoda en hel del antecknat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom den är så pass ny har säkert VW/Skoda en hel del antecknat också.

Dom verkar inte ha så mycket tyvärr. När detta först kom upp så sa säljaren något i stil med "Jaha, konstigt. Men den har varit servad hos mekonomen" och enligt mekonomen själva har den aldrig varit där. Så verkar inte som att dom har någon större koll.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Dom verkar inte ha så mycket tyvärr. När detta först kom upp så sa säljaren något i stil med "Jaha, konstigt. Men den har varit servad hos mekonomen" och enligt mekonomen själva har den aldrig varit där. Så verkar inte som att dom har någon större koll.

Verkstaden lägger ju in det i systemet, ingick säkert någon kostnadsfri och sen rabatterade i början från den första säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Verkstaden lägger ju in det i systemet, ingick säkert någon kostnadsfri och sen rabatterade i början från den första säljaren.

Som sagt ovan, om den är servad hos en icke-märkesverkstad kan du inte räkna med att det finns i systemet. Jag hade den här sortens diskussion av ett helt annat skäl, nämligen att få rätt åtgärder gjorda. Det kan till och med ha varit Autoexperten som gjorde första servicen på den kärran. Jag fick gå ut och hämta serviceboken, just för att de inte kunde se den servicen i systemet utan bara den som var gjord efter den (hos märkesverkstad). Till detta kom att det behövdes tillägg, eftersom den inte varit inne enligt schema sedan förra servicen, då den körts lite och även stått ett tag. Ergo, vissa saker behövde läggas till utöver normalt för att komma i fas. Det är i det fallet fast schema på tid och/eller mil lite beroende på åtgärd och vad som inträffar först. Jag bad även verkstaden dra ut ett schema på de åtgärder som är relevanta och när, vilket inte är så dumt att ha så man har lite koll på vad som ska göras enligt tillverkaren. I mitt fall finns det en del uppgifter på nätet som inte alls stämmer med hur åtminstone nu gällande schema ser ut för den svenska marknaden.

(Dock ej VW/VAG i mitt fall.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt ovan, om den är servad hos en icke-märkesverkstad kan du inte räkna med att det finns i systemet. Jag hade den här sortens diskussion av ett helt annat skäl, nämligen att få rätt åtgärder gjorda. Det kan till och med ha varit Autoexperten som gjorde första servicen på den kärran. Jag fick gå ut och hämta serviceboken, just för att de inte kunde se den servicen i systemet utan bara den som var gjord efter den (hos märkesverkstad). Till detta kom att det behövdes tillägg, eftersom den inte varit inne enligt schema sedan förra servicen, då den körts lite och även stått ett tag. Ergo, vissa saker behövde läggas till utöver normalt för att komma i fas. Det är i det fallet fast schema på tid och/eller mil lite beroende på åtgärd och vad som inträffar först. Jag bad även verkstaden dra ut ett schema på de åtgärder som är relevanta och när, vilket inte är så dumt att ha så man har lite koll på vad som ska göras enligt tillverkaren. I mitt fall finns det en del uppgifter på nätet som inte alls stämmer med hur åtminstone nu gällande schema ser ut för den svenska marknaden.

(Dock ej VW/VAG i mitt fall.)

Är det verkligen så svårt att få verkstaden att regga grejerna på VW:s portal? Du behöver ju inte vara auktoriserad för att gör det. Ganska troligt att det finns något enstaka i TS fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Dom verkar inte ha så mycket tyvärr. När detta först kom upp så sa säljaren något i stil med "Jaha, konstigt. Men den har varit servad hos mekonomen" och enligt mekonomen själva har den aldrig varit där. Så verkar inte som att dom har någon större koll.

Enligt andra Volkswagenägare så kan Mekonomen registrera i VW:s servicebok, så det stämmer säkert och nästan vilken verkstad som helst bör kunna plocka fram mer uppgifter än du kan se själv via deras hemsida/app.

Permalänk
Medlem

Jag har beslutat mig för att lämna in den på en "grov jäkla inspektionsservice" hos en auktoriserad verkstad, där jag för övrigt känner en kille som jobbar med bokningen, och be dessa serva bilen och be dessa se huruvida service-historiken lever upp till "servad enligt serviceboken". Känns lättas.

Jag vill veeeeerkligen tacka för alla hjälp. Det har hjälpt mig mycket! Ångesten är borta och nu är jag mest bara irriterad och vässad att ge mig på firman om det så behövs. STORT TACK!

Skrivet av ztenlund:

Som sagt ovan, om den är servad hos en icke-märkesverkstad kan du inte räkna med att det finns i systemet. Jag hade den här sortens diskussion av ett helt annat skäl, nämligen att få rätt åtgärder gjorda. Det kan till och med ha varit Autoexperten som gjorde första servicen på den kärran. Jag fick gå ut och hämta serviceboken, just för att de inte kunde se den servicen i systemet utan bara den som var gjord efter den (hos märkesverkstad). Till detta kom att det behövdes tillägg, eftersom den inte varit inne enligt schema sedan förra servicen, då den körts lite och även stått ett tag. Ergo, vissa saker behövde läggas till utöver normalt för att komma i fas. Det är i det fallet fast schema på tid och/eller mil lite beroende på åtgärd och vad som inträffar först. Jag bad även verkstaden dra ut ett schema på de åtgärder som är relevanta och när, vilket inte är så dumt att ha så man har lite koll på vad som ska göras enligt tillverkaren. I mitt fall finns det en del uppgifter på nätet som inte alls stämmer med hur åtminstone nu gällande schema ser ut för den svenska marknaden.

(Dock ej VW/VAG i mitt fall.)

Ja, jag fick en lista på vad dom hade gjort på första servicen. Där stod inget om bytt bromsvätska (som enligt boken ska göras var 3000 mil). Så jag vet inte hur jag ska få vidare nu. Tycker det är riktigt fult av firman jag köpte av att ljuga om en sån sak.

Skrivet av Petterk:

Enligt andra Volkswagenägare så kan Mekonomen registrera i VW:s servicebok, så det stämmer säkert och nästan vilken verkstad som helst bör kunna plocka fram mer uppgifter än du kan se själv via deras hemsida/app.

Nja, vad jag menade var att när jag frågade vid köptillfället om det var något konstigt med service (frågade av ren slump för att det kändes som en fråga man ställer och eftersom det stor fullservad i annonsen) så slog han upp den i VW-systemet och hittade ingenting varpå han chansade och sa "..servicen är gjord på Mekonomen" trotts att det ej stod där. Jag ringde Mekonomen och frågade och de sa att de aldrig hade haft min bil inne, men att de i något annat tredje-part-system kunde se att den varit inne på en Autoexperten-verkstad i Hölö. Då ringde jag dit istället och fick en lista på saker de hade utfört på bilen vid detta tillfälle.

Så bilen har aldrig varit inne på Mekonomen och nu i efterhand känns det som en nödlögn för att han insåg att den inte alls hade alla "stämplar".

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att de flesta oberoende verkstäder kan registrera direkt i Volkswagens digitala servicebok, i den finns det mer antecknat än du själv ser via hemsidan. Autoexperten verkar däremot kört den fristående tjänsten som länkats ovan. Fortfarande ganska troligt att den var inne hos den första säljaren då de första servicarna är kraftigt rabatterade.