1060 med rött ljus o ström problem.

Permalänk
Medlem

1060 med rött ljus o ström problem.

Köpte ett begagnat Asus 1060 6GB, problemet jag har är att när jag startar datorn får jag "PLEASE POWER DOWN PCIe POWER CABLE(S) FOR THIS GRAPHICS CARD"
Även dioden över 6pin kontakten på gpun lyser rött.

Steg jag testat.
Kollat efter skador på ström kablar
Kollat efter damm osv i kontakter runt gpu
Testat med 3 olika nättagg totalt
Testat kortet i totalt 2 olika system med samma bekymmer.
Båda systemen fungerar annars, 1 med ett 1060 3gb och det andra har ett 770

Jag har slut på ideer och tar alla förslag jag kan få! Kan man mäta sej fram med multi meter eller dylikt för o se vart problemet sitter? 🙂

Permalänk
Skrivet av Dice92:

Köpte ett begagnat Asus 1060 6GB, problemet jag har är att när jag startar datorn får jag "PLEASE POWER DOWN PCIe POWER CABLE(S) FOR THIS GRAPHICS CARD"
Även dioden över 6pin kontakten på gpun lyser rött.

Steg jag testat.
Kollat efter skador på ström kablar
Kollat efter damm osv i kontakter runt gpu
Testat med 3 olika nättagg totalt
Testat kortet i totalt 2 olika system med samma bekymmer.
Båda systemen fungerar annars, 1 med ett 1060 3gb och det andra har ett 770

Jag har slut på ideer och tar alla förslag jag kan få! Kan man mäta sej fram med multi meter eller dylikt för o se vart problemet sitter? 🙂

antar att det är detta du ser

Låter som att du köpt ett 1060 kort med stekt spänningsreglering eftersom du i princip uteslutet allt annat.
Felmedelandet är det man får när man glömt ansluta 6 pin kabeln till grafikkortet från nätagregatet

så troligen är kortet bara elektronikskrot om det inte får någon ström via kabeln och den är ansluten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

antar att det är detta du ser
https://linustechtips.com/uploads/monthly_2019_08/2.png.25fe8363fd570946af4f405ea30ccc67.png

Låter som att du köpt ett 1060 kort med stekt spänningsreglering eftersom du i princip uteslutet allt annat.
Felmedelandet är det man får när man glömt ansluta 6 pin kabeln till grafikkortet från nätagregatet

så troligen är kortet bara elektronikskrot om det inte får någon ström via kabeln och den är ansluten.

Misstänkte det. Kan man på något sätt verifiera detta? Så man inte kastar ett bra kort?

Kan en esd skada orsakat detta eller är det bara ett fel som blivit när förra användaren använt kortet?🙂

Kommer med en fråga till här. Tidigare ägare hade även detta kort plus ett 3060 i burken samtidigt men körde skärmen via 3060.
Han hade då problem med 1060inte syntes i MSI afterburner men kunde se det i enhetshanteraren. Skulle detta kunna betyda att kortet hade brända ström kretsar redan då?

Mer information
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dice92:

Kommer med en fråga till här. Tidigare ägare hade även detta kort plus ett 3060 i burken samtidigt men körde skärmen via 3060.
Han hade då problem med 1060inte syntes i MSI afterburner men kunde se det i enhetshanteraren. Skulle detta kunna betyda att kortet hade brända ström kretsar redan då?

Låter högst troligt.

Permalänk
Skrivet av Dice92:

Misstänkte det. Kan man på något sätt verifiera detta? Så man inte kastar ett bra kort?

Kan en esd skada orsakat detta eller är det bara ett fel som blivit när förra användaren använt kortet?🙂

Kommer med en fråga till här. Tidigare ägare hade även detta kort plus ett 3060 i burken samtidigt men körde skärmen via 3060.
Han hade då problem med 1060inte syntes i MSI afterburner men kunde se det i enhetshanteraren. Skulle detta kunna betyda att kortet hade brända ström kretsar redan då?

låter ju som att ev kortet var trasigt redan när föregående ägare hade kortet.

hade det initierats som det skulle så borde han sett det i afterburner även om skärmen var kopplad till hans 3060.

när jag körde sli med mina gtx 460 och 970 kort så kunde msi afterburner identifiera bägge korten när bara kort 0 hade ansluten skärm även om jag hade SLI avstängt.

så troligen har du köpt en dyr brevpress.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för alla svar!
Vad tror ni finns det ett värde i ett trasigt 1060 går de o laga?

Permalänk
Skrivet av Dice92:

Tack för alla svar!
Vad tror ni finns det ett värde i ett trasigt 1060 går de o laga?

går kanske laga om man har grejjer till det men skulle säga inte värt det då dels behöver ett donatorkort för reservdelar plus lödutrustning för att löda ytmonterade komponenter.

får kanske 100-300:- för ett trasigt kort beroende på hur desperat köparen är då i princip ända värdefulla är kylaren som reservdel och fläktarna om kretskortet är dött med okännt fel men kylaren fungerar felfritt.

och tveksamt att någon faktiskt lagar ett 1060 kort idag då felsökning+reparationskostnaden hos en reparatör troligen kommer bränna iaf halva kortets begagnatvärde i fungerande skick.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukt för svar, då har jag lite koll