ung grabb (11år) vill lära sig spel skapande.

Permalänk

ung grabb (11år) vill lära sig spel skapande.

Min äldsta grabb på 11 år skulle vilja få prova lite med att skapa egna spel och 3d animering och allt sånt, doppa tårna i.
vart bör man börja?

tänkte att ge honom möjlighet att både skapa egna 3d objekt, och sen möjligheten att göra ett spel från detta?

tänkte att börja med Scratch för att förstå konceptet med programmering, även om det är block programmering, men bra att förstå att "om knapp 1 trycks, händer event 2".

men vad är ett bra program att börja med i form av 3D modellering? tänkte Blender, vet att det är avancerat, men bättre att böra rätt?

och kanske unreal engine att leka runt i för att skapa spelen?
mycket är att leka runt och testa, exprimentera, "om jag placerar denna här, och en kub där, kan jag hoppa upp där".
kommer hjälpa honom att komma igång samtidigt som jag lär mig programmen också, så kommer inte bara installera och säga lycka till.

eller finns det simplare program man kan börja med?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Vad tror du om mario maker 2?

Permalänk
Medlem

Mycket har väl hänt sedan dess, men jag tittade för herrans massa år sedan på gamesalad och provade göra någon spelapp där.
Tror dock bara det är spelappar, kanske till och med bara till iphone, men vad jag kan minnas krävs det noll programmeringskunskaper i alla fall!

Permalänk
Medlem

Har ni en Mac/ipad i hemmet? -> https://www.apple.com/swift/playgrounds/

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad tror du om mario maker 2?

Slår ett slag för detta, känns som en utmärkt startnivå. Tycker han att det är fortsatt intressant kan man därefter gå vidare till ordentligare verktyg.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Vad tror du om mario maker 2?

han har mario maker till switch och sitter med det ibland.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av 925a:

android och PC, han har en egen dator (I5 6600k, GTX 1060 6gb) som vi använder.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Game Maker Studio 2 och följa lite tutorials kanske?
Är 2D-fokuserat så lite "enklare" och har stöd för både ett drag-and-drop typ av script samt att skriva kod själv.

För 3D-modeleting hade jag rekommenderat Blender. Har kommit väldigt långt och används mycket idag samt är gratis vilket är bra när man vill prova på något

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=0yM3ppz0Zt8 Game builder garage kanske?, gör grejer som tar bra mycket längre tid i game maker och är en tror det var 7 kurser lång tutorial där man får göra 7 olika typer av småspel. Ska vara bra för att lära sig ungefär rätt tänk även om det kanske inte ger koddelen i form av faktisk kod utan mer koppla noder till varandra. 2D och 3D spel är med iaf. Finns demo på eshopen (ingen direkt frihet i demot jämfört med huvudprogrammet, men visar upplägget för dess tutorials).

Permalänk
Inaktiv

Unreal Engine med Blueprints är en perfekt nivå, särskilt om han har enkelt för att lära sig engelska. Blender för 3D modellering, och båda med Youtube tutorials som stöd.

Jag själv grejade med The Games Factory när jag var ca. 7 år, som har ungefär lika komplex visuell programmering, och det lärde mig mycket. Höll också på med HTML och CSS på den tiden. När jag var 13 började jag programmera mer på riktigt, med PHP.

Tror att blueprints är en perfekt utmanande nivå för en 11 åring som har ett genuint eget intresse för att utvecklas.

Permalänk

Jag skulle rekommendera Construct 2, dock har de slutat att utveckla den och all utveckling ligger nu på Construct 3.
Den har tyvärr månadsprenumeration, men är otroligt kompetent och bra spelmotor att börja med.
1. Logic blocking
2. Snabbt att lära sig
3. Logiskt tänkande och bra inkörsport att få massor gott på väldigt lite vilket medför bibehållet intresse. Gör att steget senare gå till andra sökmotorer är mycket enklare.

En andra spelmotor jag kan rekommendera är GDevelop 5 vilket är också en otroligt bra spelmotor att börja med. Det är helt open source och minst lika kompetent som Construct 2/3. Samma uppbyggnad med vissa skillnader. Annars exakt samma uppbyggnad.

Båda sökmotorerna är 2D motorer men det gör saken bara bra. Bättre lära sig processen att göra små spel och för det logiska tänkandet för att sedan ta sig vidare. Dock så tycker jag att båda motorerna är kompetenta nog att göra kommersiellt gångbara spel om man så vill.

Construct görs och utvecklas av Scirra
https://www.construct.net/en

GDevelop 5:
https://gdevelop-app.com/

Min rekommendation till att börja med spelutveckling.

Ändring
Permalänk
Medlem

Project Spark om något liknande Scratch fast i 3D är av intresse. Dock är det nedlagt, så multiplayer fungerar ej. Finns bara i Microsoft Store.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.