Intels styrkrets B660 kan strypa "Alder Lake" till PCI Express 4.0

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av evil penguin:

Fast detta handlar ju om PCIe-banorna direkt från CPU, det är ju bara dessa som är 5.0 i Alderlake-plattformen.

Nja, det kopplas DMI 4.0 x8 mellan CPU och styrkretsen, det är en PCIE 4.0 i förklädnad.
Om de väljer att stanna kvar på DMI 3.0 så finns det ingen anledning att göra om IP:t som stoppas i styrkretsen till B660 och således -> billigare styrkretsar. Det är dock en total gissning från mitt håll.

DMI 4.0 lanseras i samband med 600-seriestyrkretsarna. Om alla får eller bara toppmodellen lämnar jag osagt.

Jämför X570 vs B550.
CPU - X570 PCIe 4.0 x4
CPU - B550 PCIe 3.0 x4 (gäller alla Ryzen plattformar innan X570)

Citat:

Och det är med den bakgrunden som diskussionen uppstått; antagandet i artikeln är väl att det är Intel som valt att säga till moderkortstillverkarna att de inte får (kan?) aktivera PCIe 5.0 tillsammans med B660, trots PCIe 5.0 är knutet till CPUn, inte till chipset.

Sedan om detta val är ett sätt att försöka hålla ned priset på B660-korten eller att göra de dyrare Z690-korten mer attraktiva blir ju något slags följdfråga... (Kanske lite ur båda kolumnerna)

Är säkert både segmentering. Men även om det tekniskt sett hade gått att låsa upp PCIe 5.0 på B-brädor så är det svårt för Intel att garantera att upplevelsen är stabil/okej/bra. Således vill de nog inte riskera detta. Inget annorlunda mot AMD gjorde med sina B550-brädor även om det rent tekniskt är möjligt.

Sedan tjänar man jäkligt mycket stålar på att inte ha en ingenjör som sitter och route:ar banor för PCIe 5.0 i onödan på kort som inte kräver det. Speciellt nu när testutrustningen för att mäta på PCIe 5.0 är så förbannat dyr, bara maskintiden kan man nog räkna i tusentals dollars i timme per kort och spinn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska de skydda sig helt mot sådant så får de löda fast processorn i sockeln, sälja som ett paket och förhindra åtkomst till UEFI. Vi som bygget själva vet oftast vad vi gör och är pålästa. De som inte gör det borde kanske hålla sig till SI's i så fall.

Jag tror nog du överskattar vilken nivå folk som bygger datorer har. Men visst fler av de som bygger än de som köper en HP/apple laptop, kan säkert felsöka och komma fram till att problemet inte beror på AMD/Intel. Men om Företaget har lite krav och styr upp så blir det också i slutändan oftast färre problem än om det är fritt. Även om det för de pålästa är bättre när det är fritt.

Citat:

Men nu tror jag som sagt inte det handlar om att de inte vill få dåligt rykte på grund av att vissa kunder inte orkar läsa på, utan det är money money money som vanligt.

Ja och man förlorar ju antagligen pengar om varumärket man försöker sälja får ett dåligt rykte. Det är alltid pengar det handlar om i slutändan när det kommer till företag. Även när de ger dig godwill, för de vill att du ska tycka om varumärket.

Jag är inte heller av åsikten att det är svinigt att inte ge funktioner som kunden inte betalat för, bara för att det tekniskt sett går.
Visst är det kul att få nya funktioner, ex skulle jag inte bli ledsen om Asus uppdaterade mitt x370 kort så jag kunde köra ryzen 5000 3d cache.
Samtidigt vet jag inte hur mycket dyrare moderkorten hade blivit om de skulle uppdateras i 5 år speciellt med tanke på försäljning moderkortstillverkarna går miste om.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, det kopplas DMI 4.0 x8 mellan CPU och styrkretsen, det är en PCIE 4.0 i förklädnad.
Om de väljer att stanna kvar på DMI 3.0 så finns det ingen anledning att göra om IP:t som stoppas i styrkretsen till B660 och således -> billigare styrkretsar. Det är dock en total gissning från mitt håll.

DMI 4.0 lanseras i samband med 600-seriestyrkretsarna. Om alla får eller bara toppmodellen lämnar jag osagt.

Jämför X570 vs B550.
CPU - X570 PCIe 4.0 x4
CPU - B550 PCIe 3.0 x4 (gäller alla Ryzen plattformar innan X570)

AlderLake processorer ska ha 20X PCI-E banor, varav 16 som är PCI-E 5.0 kompatibla, utöver DMI länken till chipset.
Så dessa banor styrs av en PCI-Express kontroller som är inbyggd i processorn och inte via kontrollern i chipset.
Sen måste det fortfarande finnas en fysisk anslutning mellan stiften på processorn och PCI-Express slotten på moderkortet.
Det är denna fysiska anslutning som skulle kunna skilja sig på moderkort med officiellt PCI-E 5.0 stöd och de som inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej det låter rätt orimligt.

Då tycker du ju trots allt att det jag citerar nedan stämmer även fast du säger att du tycker att det är en artificiell begränsning även om moderkortet inte klarar det fysiskt. Det är lite förvirrande.

” Det är väl inte en "artificiell" begränsning om moderkortet fysiskt inte klarar av det?"

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GuessWho:

AlderLake processorer ska ha 20X PCI-E banor, varav 16 som är PCI-E 5.0 kompatibla, utöver DMI länken till chipset.
Så dessa banor styrs av en PCI-Express kontroller som är inbyggd i processorn och inte via kontrollern i chipset.
Sen måste det fortfarande finnas en fysisk anslutning mellan stiften på processorn och PCI-Express slotten på moderkortet.
Det är denna fysiska anslutning som skulle kunna skilja sig på moderkort med officiellt PCI-E 5.0 stöd och de som inte har det.

Tror du missade att kommentaren gällde kostnaden på moderkortetsstyrkrets som en orsak till segmenteringen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror nog du överskattar vilken nivå folk som bygger datorer har. Men visst fler av de som bygger än de som köper en HP/apple laptop, kan säkert felsöka och komma fram till att problemet inte beror på AMD/Intel. Men om Företaget har lite krav och styr upp så blir det också i slutändan oftast färre problem än om det är fritt. Även om det för de pålästa är bättre när det är fritt.

Ja och man förlorar ju antagligen pengar om varumärket man försöker sälja får ett dåligt rykte. Det är alltid pengar det handlar om i slutändan när det kommer till företag. Även när de ger dig godwill, för de vill att du ska tycka om varumärket.

Jag är inte heller av åsikten att det är svinigt att inte ge funktioner som kunden inte betalat för, bara för att det tekniskt sett går.
Visst är det kul att få nya funktioner, ex skulle jag inte bli ledsen om Asus uppdaterade mitt x370 kort så jag kunde köra ryzen 5000 3d cache.
Samtidigt vet jag inte hur mycket dyrare moderkorten hade blivit om de skulle uppdateras i 5 år speciellt med tanke på försäljning moderkortstillverkarna går miste om.

Det är väl olika från folk till folk. De enda som fick dåligt rykte hos mig när det kom nyheter om brickade moderkort var de som inte orkade läsa på. Bygger man själv får man i min mening tåla att Mamma kanske inte håller handen hela vägen till dagis, och börjar man dalta för mycket med folk som inte orkar läsa på så hamnar vi snart nog i ett läge där processorn är fastlödd i morderkortet och användaren inte kan ändra något i UEFI längre. "Ge dem lillfingret och de tar snart hela handen" som det brukar heta.

Som ett exempel kan väl nämnas AM5, jag kan nästan sätta pengar på att AMD kommer apa efter Intel och bara tillåta 2 generationer per moderkort, just för att deras rykte kanske svärtats ner av folk som hellre skyller på andra än att titta sig i spegeln, vilket är sjukt synd. Jag ser mycket hellre att man har ett system där uppgraderingar är möjliga sålänge sockeln är kompatibel.

Det kan visserligen bli en underhållskostnad för moderkortstillverkarna, absolut. Men det kan också bli ett incitament för användarna att tänka att de inte skall snåla med moderkortet eftersom det ska palla en ny processor 4-5 år u rad.

Så det kan gå lite åt båda hållen, och rent av höja lägstanivån på moderkorten, så slipper Steve på Hardware Unboxed få högt blodtryck för att vissa moderkort har så dålig VRM att de når 150C även med klenare processorer.

Så tycker jag i alla fall. Men i slutändan så är det väl upp till AMD och Intel vilka de vill ha gott rykte hos, vi entusiaster som vet vad vi gör och köper nytt ofta eller folk som är för lata för att läsa på ordentligt för att de inte har så stort intresse för datorer egentligen och kanske köper nytt vart 5:e år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du missade att kommentaren gällde kostnaden på moderkortetsstyrkrets som en orsak till segmenteringen.

Ja du har rätt. Jag missförstådde ditt tidigare inlägg. Sorry.

.
Det du nämnde i tidigare inlägg om AMD chipset:

Skrivet av DavidtheDoom:

Jämför X570 vs B550.
CPU - X570 PCIe 4.0 x4
CPU - B550 PCIe 3.0 x4 (gäller alla Ryzen plattformar innan X570)

Bra sak att tänka på.
Jag funderar på att bygga ihop en Ryzen burk och om det blir av så får jag fundera hur gärna jag villhöver den snabbare X570 länken kontra pris.