Permalänk
Lego Master
Skrivet av Falcon:

Jag hade liknande problem med en 4790K @ 4.8GHz samt ett 3060Ti.
Jag gjorde en optimized default i BIOS, d.v.s ingen överklockning alls och minnen @ 1333...

Får fortfarande lite stutter men det är klart spelbart nu iaf.
Kör allt på High med v-sync och låst till 48 fps
Det är det bästa jag lyckats med hittills, får hoppas det kommer någon patch som optimerar lite.

Lista över known issues:
https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/4409616...

Vet du vad, att låsa fps till 48 verkar faktiskt ha hjälpt. Fortfarande low tror jag, men nu är det inga stutters eller streaming issues mer iaf. Grabben spelade igenom introduktionen efter skolan (och läxorna) idag och tyckte det var roligare än 4an, det lilla iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Jag var inte heller så imponerande av den, nu det lilla som det lyckats vara igång innan det crashar....
Kommer nog be om att få tillbaka mina 100€, man kan ju inte äns felsöka i mer än 2h så kan man ju inte be om att få tillbaka pengarna :/

Varför envisas med att köpa på Steam?! Köp på MS store så slipper ni alla problem, eller iaf de flesta.

Det var samma sak med FH4, väldans massa problem och buggar med Steamversionen, hittade inga rattar med pedaler osv, crashade m.m. Men de som köpte Via MS store klarade sig lindrigt från huvudvärken.

Jag var själv inne på att köpa FH5 på Steam, för att spara 40kr. Sedan kom jag på mig själv hur korkat de lät, så köpte på MS store och det har nu funkat felfritt utan crasher under nästan 30 timmar. Kör på Windows 10.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut på Xbox Series X, klart man ska ha en Volvo (länkat till högre upplösning).

Photomode:

Permalänk

Känner mig rätt nöjd med denna (Bahía de plano circuit")

Lade till vilken bana tiderna relaterade till
Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Stämmer inte alls
Den geometriska detaljnivån tiodublas inte när du ökar upplösning, trodde du det? Det som stör här är den OERHÖRT stora diskrepansen i geometrisk detaljnivå i vad som lovats innan release och vad det blev i slutgiltig produkt. Att köra bil i cyberpunk 2077 eller farcry 6 är enormt mycket mer imponerande rent visuellt.
Detta är inget subjektivt, det går att mäta direkt.

Du verkar vara ensam om din åsikt och fast inställd på att spelet ser dåligt ut.

Förövrigt, säg en trailer som inte varit för att hypa rent visuellt inför ett nytt släpp senaste åren?
Ända sedan RTX vart en grej så är trailers mycket snyggare än själva spelet så vet inte varför du ens blir förvånad.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Tjabba alla, har nu försökt i över 3 timmar och har laddat ner Forza för tredje gången via XBOX appen på PC och varenda gång den laddar klart så börjas nedladdningen om på nytt helt och hållet.

Är det någon fler som har något liknande problem?

Jag använder mig av Game Pass för att ta hem Standard versionen då jag inte va så sugen på att köpa Ultimate denna gång med tanke på kaoset som va i FH4 och FH3. Något konstigt jag märkt är att när man klickar in sig på FH5 och trycker ladda ned på standard versionen så läggs det två olika Forza i nedladdningskön. ena på 101.7GB som bara heter Forza Horizon 5. sedan en annan på 122GB som heter Forza Horizon Standard Edition. försökt ta bort första nedladdningen ur kön för att det ska lösa problemet men då försvinner bara den större nedladdningen helt. och om jag låter den på 101.7GB ladda ned helt och hållet så startar den bara om sig och tar bort den på 122GB ur kön.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Ja vad brukar man jämföra med när man pratar om nedgradering?
Vad sägs om trailern?
https://www.youtube.com/watch?v=FYH9n37B7Yw
Kolla detaljrikedomen i vegetationen där. Miljöerna har inte ens en tiondel så många polygoner i det släppta spelet som i trailern.
Här är en screenshot jag tog med högsta inställningar i 1440p
bild
Detta är objektivt FULT och ser man inte skillnad på detta och trailern så har man skygglappar eller synproblem.

Det är snarare en definitionsfråga: jag skulle inte kalla spelet en nedgradering utan snarare kalla trailern en förskönad falsk bild av verkligheten... Vilket ju inte är något nytt men ändå riktigt irriterande och borde egentligen dömas hårdare överlag.
(om nu så är fallet för det här spel: jag har varken sett det färdiga spelet eller luskollat trailers så jag har egentligen ingen åsikt i den bedömningen)

Så när nån säger "nedgradering" utan kontext så tror jag majoriteten antar man menar jämfört med föregångaren.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kör allt på High med v-sync och låst till 48 fps

... med Gsync/freesync skärm antar jag? Eller skärmen satt till 48hz?
Annars måste det väl bli en hyfsad stutterfest?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Varför envisas med att köpa på Steam?! Köp på MS store så slipper ni alla problem, eller iaf de flesta.

Det var samma sak med FH4, väldans massa problem och buggar med Steamversionen, hittade inga rattar med pedaler osv, crashade m.m. Men de som köpte Via MS store klarade sig lindrigt från huvudvärken.

Jag var själv inne på att köpa FH5 på Steam, för att spara 40kr. Sedan kom jag på mig själv hur korkat de lät, så köpte på MS store och det har nu funkat felfritt utan crasher under nästan 30 timmar. Kör på Windows 10.

Hoppas det löser sig.

Alla som jag pratat med som kör Fanatec eller TM så äre samma problem via MS eller Steam.
Då man har 90% av alla spel på Steam så är det lite självklart val att man köper där samt har 0 på MS store samt exakt samma kostnad.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Viking
Skrivet av Merlinen:

Alla som jag pratat med som kör Fanatec eller TM så äre samma problem via MS eller Steam.
Då man har 90% av alla spel på Steam så är det lite självklart val att man köper där samt har 0 på MS store samt exakt samma kostnad.

T.o.m billigare om man köper Standard Edition på Steam.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Verkar som, ta i trä, att det inte krashar längre. Jag testade att starta spelet som administratör och det verkar som att det gjorde susen. Spelar via Game Pass.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Spelat cirka tre timmar nu. Inte en enda krasch.
Meeen tror inte spelet är för mig. Föredrar riktig banracing typ Gran Turismo.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Har inte läst igenom tråden men är det bara jag som är SJUKT besviken på grafiken?
Värsta nedgradering i ett spel någonsin tror jag.

Ja jag har har skrivit om detta på några andra sidor hur illa grafiken är, Det är framförallt hur grafiken ritas upp.. buskar,gräs, och vissa skuggor ritas upp bara några meter framför bilen. Har sett det här på videor innan spelet släpptes, Hade hoppas att det inte fanns med på pc versionen av spelet.. men lika illa där.. Bedrövligt..

Permalänk
Medlem

Fungerar suveränt på Series X det lilla jag kört men på PC så har jag lyckats köra kanske två minuter totalt och har haft två st crash to desktop...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jobbar på det. Lite ovän med banbilarna, måste skruva lite… Ligger 3 sekunder efter dig.

Permalänk
Medlem

Spelat cirka 2h nu och kraschat 5ggr. Får upp disconnect alert med nedräkning med några minuters mellanrum i free roam. Men mest störande är att custom mapping av wheel controller inte sparas när spelet stängs av. Måste binda om e-brake till min usb-stick varje gång. Kommer ihåg att fh4 hade samma problem. Galet om de inte klurat ut hur man fixar det än...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Mmm, Audi RS2

Delade en till design till Evo 10 (inte den i welcome pack). Kod: 145 846 590

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Även jag vill bli inbjuden till SweC klubben på FH5. Har spelat sedan i fredags men visste inte att det var en Sweclockersgrupp på gång i spelet.

Har skickat en förfrågan. Heter "OGErunas" på xbox/FH5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erunas:

Även jag vill bli inbjuden till SweC klubben på FH5. Har spelat sedan i fredags men visste inte att det var en Sweclockersgrupp på gång i spelet.

Har skickat en förfrågan. Heter "OGErunas" på xbox/FH5.

Nu ska du vara inbjuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

En blå Audi S2 (Porsches ritningar)
Du måste kolla detta klippet när Motorjournalen var och körde denna gamla 90tals räcer.

https://youtu.be/FqavuT0awls

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Nu ska du vara inbjuden.

Tackar Swejay77!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vet du vad, att låsa fps till 48 verkar faktiskt ha hjälpt. Fortfarande low tror jag, men nu är det inga stutters eller streaming issues mer iaf. Grabben spelade igenom introduktionen efter skolan (och läxorna) idag och tyckte det var roligare än 4an, det lilla iaf.

Nice!

Skrivet av Roger W:

... med Gsync/freesync skärm antar jag? Eller skärmen satt till 48hz?
Annars måste det väl bli en hyfsad stutterfest?

Ingen Gsync nej. Har en 165Hz panel.
FPSen ligger stadigt på 48 med väldigt få dippar.
Vsync av så går jag upp till 70-90 fps på high, då med kraftiga dippar och stutter.

Permalänk

Har inte haft problem med krascher dock några inställningar som måste stängas av för att undvika artifakter. Grafiken är bra men hade större förväntningar, blir definitivt inget spel jag lirar varje dag l
kanske några gånger per månad.

Permalänk

Har inte hunnt lira lika mycket som ni andra. Men får då köra mot allas avatarer

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Viking

Hur många av er kör med handkontroll? Funderar på om det är värt att köpa en.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur många av er kör med handkontroll? Funderar på om det är värt att köpa en.

Lätt värt handkontroll istället för att köra med tangentbordet enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Hur många av er kör med handkontroll? Funderar på om det är värt att köpa en.

Lirar också med en handkontroll. Väldigt skönt och fungerar utmärkt i detta spel.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

https://i.imgur.com/N5ZiKrv.jpeg
Har inte hunnt lira lika mycket som ni andra. Men får då köra mot allas avatarer

Du får ju ändra och köra online, så du får möta "riktiga spelare" Storyn är ju alltid Avatarer"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur många av er kör med handkontroll? Funderar på om det är värt att köpa en.

Kör inte dom flesta med Handkontroll.. eller ratt? Kan inte vara så många som kör med tangentbord?

Permalänk
Viking
Skrivet av zogez:

Kör inte dom flesta med Handkontroll.. eller ratt? Kan inte vara så många som kör med tangentbord?

Hade en 360-kontroll som är trasig, och har också en Logitech-ratt. Men ratten är alldeles för jobbig att koppla in, så den ligger bara och samlar damm.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz