Nintendo meddelar att Switch får uppföljare – släpps inom 79 år

Permalänk

Läste genom dokumentet, men reagerade mest på loggan längst ner, de har samma i pikmin bloom och känns som den tar upp en annorlunda yta jämfört med tidigare, stealthförändring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det känns lite extra kul att de "glömt bort" att inkludera WiiU.

WiiU sålde som ren skit, inte så konstigt egentligen att även Nintendo vill lägga den bakom sig.

Mer förbluffande är väl avsaknaden av 3DS, med sina ca 75 miljoner enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kanske äntligen då vi får se en 64 Classic mini

Efter att ha tittat lite mer på hur den gamla 64 var uppbyggd, samt vilka problem Nintendo har att emulera den på Switchen, tror jag att vi kan glömma att den nånsin kommer. Kommer nog en Gamecube mini först, eller ett av de där Game&Watch-spelen med Mario 64.

Skrivet av xealo:

WiiU sålde som ren skit, inte så konstigt egentligen att även Nintendo vill lägga den bakom sig.

Mer förbluffande är väl avsaknaden av 3DS, med sina ca 75 miljoner enheter.

Nintendo ser alla DS från den första till 3DS och 2DS som iterationer av samma plattform. Har alltid anat att de vill göra det för Switchen också, bara uppdatera den lite lätt med något som fortfarande kan spela gamla spel, och uppskalningen hade ju varit en väg till det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ser fram emot att kunna begravas tillsammans med min nya Nintendo Switch Pro.

Tänk om den kom 2024 ☠️

Skrivet av landmarks IRL:

Sorry, kära familj och vänner, men jag har sett fram till att begravas med den här..

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Nintendo är ett konstigt företag. Dom ger oss massa kul. Men aldrig riktigt vad vi vill ha.
Nintendo har ingen riktig konkurrent. Hade dom haft det och den/dom gav oss högre upplösning och kraftfullare hårdvara så skulle det inte gå så bra för dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Efter att ha tittat lite mer på hur den gamla 64 var uppbyggd, samt vilka problem Nintendo har att emulera den på Switchen, tror jag att vi kan glömma att den nånsin kommer. Kommer nog en Gamecube mini först, eller ett av de där Game&Watch-spelen med Mario 64.

Jo har sett att det inte är så lätt att emulera 64 tydligen. Alternativt är väl att 3D printa cases själv/köpa till Rpi eller liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Hillside:

Tänk om den kom 2024 ☠️

Får väl ta och ansöka om semester direkt, hade tänkt mig ett långvarigt besök till de sälla jaktmarkerna.

Permalänk
Avstängd

20XX, det är samma år som Dr. Light kommer skapa Mega Man X roboten!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

WiiU sålde som ren skit, inte så konstigt egentligen att även Nintendo vill lägga den bakom sig.

Mer förbluffande är väl avsaknaden av 3DS, med sina ca 75 miljoner enheter.

Tycker det är konstigt att Wii U sålde så dåligt och Switch så bra. Var inte själv något fan av gamepaden men minns att jag köpte konsolen för endast 2300 med ett spel inkluderat och framförallt hade Wii U ett gäng riktigt bra helt exklusiva spel. Att Switch sålt så bra trots det höga priset och att många spel som släppts till den är gamla Wii U-spel förstår jag inte däremot.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tycker det är konstigt att Wii U sålde så dåligt och Switch så bra. Var inte själv något fan av gamepaden men minns att jag köpte konsolen för endast 2300 med ett spel inkluderat och framförallt hade Wii U ett gäng riktigt bra helt exklusiva spel. Att Switch sålt så bra trots det höga priset och att många spel som släppts till den är gamla Wii U-spel förstår jag inte däremot.

Att Wii U sålde dåligt hade mest med marknadsföring att göra.
Många förstod inte riktigt vad det ens var för något, antog att det var en expansion av något slag till Wii - som kostade mer än hela konsolen? Visst, gamers med koll och så visste ju att det var en helt ny konsol och inte bara ett tillbehör - och vi köpte den också. Men inte många mer än så. Så den gick kräftgång men fick några riktigt bra spel till sig i alla fall! Som i vissa fall fått "en andra chans" på Switch - som kan ses som en förfining av Wii U som blev som ett betatest för den senaste konsolen.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

/../ Nintendo är ett konstigt företag. Dom ger oss massa kul. Men aldrig riktigt vad vi vill ha. /.../

Jag håller med. Ett aktuellt exempel är de nya handkontrollerna till Nintendo Switch, alltså N64 och Mega Drive. Vare sig dessa eller NES och SNES-kontrollerna nämns inte alls på Nintendo.se (vars information och utseende skiljer sig ganska mycket jämfört med andra regioner även på övriga områden).

Mega Drive-handkontrollen har inte ens lagts upp i Europa. I Japan får den 6 knappar.
N64-kontrollen har så vitt jag vet gjorts tillgänglig för försäljning överallt, men går inte att få tag på förrän 2022.
Dockan till Switch OLED har en ethernet-port, men överföringshastigheten är inte märkvärdigt snabbare för det.
Joycons har problem med drift, priset tycker jag är högt för vad man får.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag håller med. Ett aktuellt exempel är de nya handkontrollerna till Nintendo Switch, alltså N64 och Mega Drive. Vare sig dessa eller NES och SNES-kontrollerna nämns inte alls på Nintendo.se (vars information och utseende skiljer sig ganska mycket jämfört med andra regioner även på övriga områden).

Mega Drive-handkontrollen har inte ens lagts upp i Europa. I Japan får den 6 knappar.
N64-kontrollen har så vitt jag vet gjorts tillgänglig för försäljning överallt, men går inte att få tag på förrän 2022.
Dockan till Switch OLED har en ethernet-port, men överföringshastigheten är inte märkvärdigt snabbare för det.
Joycons har problem med drift, priset tycker jag är högt för vad man får.

Nintendo.se ägs ju av Bergsala, vilket både kan vara bra, men mycket dåligt. Vi missar mycket här i norden tack vare det. Vet inte varför de gör det så svårt att få tag på kontrollerna.

Sedan att mega drive kontrollern får 6 knappar i Japan förstår jag det som att något annat företag äger patenten i europa. Joycons driftproblem är definitivt synd, och önskar att Nintendo skulle göra mer uttalanden om detta. Dock så används väl samma företag även för Sonys och Xbox spakar, vilka även de (iallafall PS5) har haft lite driftproblem, så verkar vara tillverkarens problem. Men nintendo borde ställa högre krav.

Och med ethernet, provat att installera något på PS4? Man får något så sjukt dåliga nerladdningshastigheter...

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Att Wii U sålde dåligt hade mest med marknadsföring att göra.
Många förstod inte riktigt vad det ens var för något, antog att det var en expansion av något slag till Wii - som kostade mer än hela konsolen? Visst, gamers med koll och så visste ju att det var en helt ny konsol och inte bara ett tillbehör - och vi köpte den också. Men inte många mer än så. Så den gick kräftgång men fick några riktigt bra spel till sig i alla fall! Som i vissa fall fått "en andra chans" på Switch - som kan ses som en förfining av Wii U som blev som ett betatest för den senaste konsolen.

Verkligen.
Sen kan jag tycka det finns en aningen lustiga grejer med konsolen också, som många lätt missförstod. Vet inte om detta stämmer, men har hört att gamepaden var ett tvång när man skulle starta upp konsolen första gången. Vidare gick den inte heller att köpa löst av vad jag förstått, endast second hand.
Wii U var en bra konsol, men väldigt lustigt marknadsförd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av RVX:

Verkligen.
Sen kan jag tycka det finns en aningen lustiga grejer med konsolen också, som många lätt missförstod. Vet inte om detta stämmer, men har hört att gamepaden var ett tvång när man skulle starta upp konsolen första gången. Vidare gick den inte heller att köpa löst av vad jag förstått, endast second hand.
Wii U var en bra konsol, men väldigt lustigt marknadsförd.

Stämmer bra, man kan inte få igång konsolen utan gamepaden och de gick inte att köpa löst. De är dessutom regionslåsta, så skulle du hitta en lös gamepad från fel region är det ett jäkla meck/näst intill omöjligt att få den att fungera med en basstation. Skulle man behöva en ny gamepad får man antingen betala dyrt eller "slakta" ett kit och ta den halva man behöver, typ. Väldigt spännande, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Stämmer bra, man kan inte få igång konsolen utan gamepaden och de gick inte att köpa löst. De är dessutom regionslåsta, så skulle du hitta en lös gamepad från fel region är det ett jäkla meck/näst intill omöjligt att få den att fungera med en basstation. Skulle man behöva en ny gamepad får man antingen betala dyrt eller "slakta" ett kit och ta den halva man behöver, typ. Väldigt spännande, haha.

Väldigt lustig metod får man säga
Men tyvärr lite Nintendo i ett nötskal.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Nintendo.se ägs ju av Bergsala, vilket både kan vara bra, men mycket dåligt. Vi missar mycket här i norden tack vare det. Vet inte varför de gör det så svårt att få tag på kontrollerna.

Sedan att mega drive kontrollern får 6 knappar i Japan förstår jag det som att något annat företag äger patenten i europa. Joycons driftproblem är definitivt synd, och önskar att Nintendo skulle göra mer uttalanden om detta. Dock så används väl samma företag även för Sonys och Xbox spakar, vilka även de (iallafall PS5) har haft lite driftproblem, så verkar vara tillverkarens problem. Men nintendo borde ställa högre krav.

Och med ethernet, provat att installera något på PS4? Man får något så sjukt dåliga nerladdningshastigheter...

Joycons är de enda handkontrollerna där jag haft problem med drift (samt en handkontroll till Gamecube från tredje part som driftade direkt ur kartong). T ex DualSense ska ju enligt ifixit inte hålla så värst länge heller, men än så länge har jag inga problem. Hur som helst så stämmer det säkert att samma företag tillverkar Microsofts, Sonys och Nintendos spakar. Problemet ligger kanske i att de till Switch är så små, men jag kan bara gissa.

På PS4 får jag nog säga pass. Jag har visserligen använt min PS4 en hel del genom åren, men då till 95% med fysiska utgåvor av spelen och sedan i mars har det blivit PS5. PS3 minns jag dock fortfarande som bedrövlig eftersom man alltid tankade först och installerade sen.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Verkligen.
Sen kan jag tycka det finns en aningen lustiga grejer med konsolen också, som många lätt missförstod. Vet inte om detta stämmer, men har hört att gamepaden var ett tvång när man skulle starta upp konsolen första gången. Vidare gick den inte heller att köpa löst av vad jag förstått, endast second hand.
Wii U var en bra konsol, men väldigt lustigt marknadsförd.

Nej, gick "paddan" sönder fick man köpa en helt ny konsol för att få en ny.
Men då hade man ju plötsligt två konsoler och hela uppsättningen - förutom den som gör att den går att använda fullt ut.

Permalänk
Medlem

Prestanda - så den inte laggar när man spelar. Körde igenom links awakening på oled switchen i helgen och när man kommer ut ur en grotta eller dyl så hackar den till lite vilket stör. Ser gärna att man kan betala ett par tusen mer för något som fixar 4k grafik i 60 fps, behöver inte ha några andra skillnader mot originalet. Visst ett lägre pris lockar fler konsumenter till plattformen men en proversion hade varit nice.
Edit: jo nu när jag tänker efter: större gamepad. Den som medföljer känns som den är gjord för barn.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Nej, gick "paddan" sönder fick man köpa en helt ny konsol för att få en ny.
Men då hade man ju plötsligt två konsoler och hela uppsättningen - förutom den som gör att den går att använda fullt ut.

Som sagt, en väldigt märklig approach dom hade till konsolen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en ny Nintendo-konsol med riktigt fet hårdvara och en vanlig handkontroll med grym batteritid där fokuset ligger på att släppa många bra exklusiva spel samt ha bra versioner av multiplattformsspel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag tror pixlar är ett minneblott 2099 och Nintendo lanserar sin första 4K konsol.

Fult som stryk kommer 4K se ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför är i princip alla foton av joycons när folk spelar med dom, UTAN tillbehöret man fäster i skenan för att kunna använda dom på ett normalt sätt? Det ser förjävligt ut estetiskt och fysiskt är det en mardröm att trycka på knapparna utan sagda skena.

Permalänk

Vilken dröm det hade vart. Och bra onlinetjänst så man enkelt kan spela och kommunicera med vänner.

Skrivet av Scarabeo:

Skulle gärna se en ny Nintendo-konsol med riktigt fet hårdvara och en vanlig handkontroll med grym batteritid där fokuset ligger på att släppa många bra exklusiva spel samt ha bra versioner av multiplattformsspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tycker det är konstigt att Wii U sålde så dåligt och Switch så bra. Var inte själv något fan av gamepaden men minns att jag köpte konsolen för endast 2300 med ett spel inkluderat och framförallt hade Wii U ett gäng riktigt bra helt exklusiva spel. Att Switch sålt så bra trots det höga priset och att många spel som släppts till den är gamla Wii U-spel förstår jag inte däremot.

Jag skaffade Wii U dag 1. Den kändes inte färdigtänkt. Störde mig på att bild skickades till både tv och gamepaden, att det inte gick att stänga av skärmen (om så bara för att spara på batteriet).
Asymmetrisk gameplay kändes som en eftertanke. Inte lika självklart som rörelsekontroller till Wii.

Namnet. Jag jobbade i elektronikbutik och ingen förstod, 3 år in, att Wii U var något nytt.

Wii U blev en halvmesyr och snart bevisades det i den mer genomtänkta Switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Lagom till pensionen då, härligt!

Va, har de sänkt pensionsåldern från 150år? 🙄

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om Nintendo gjorde samma tabbe med Wii U och kalla switch 2 för Switch Pro

Permalänk

Rubriksättningen känns som "Aftonbladet clickbait done right"

Är väl ingen högoddsare att det nångång släpps nån "Switch Pro" för den är såpass eftertraktad och hypad produkt redan att det skulle vara kommersiellt brott att inte ta tillfället i akt, är väl bara frågan om tidpunkt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Jag litar på Nintendo. De har så klart en del missar men även de måste ju få experimentera och misslyckas ibland för att kunna vara innovativa och hitta något genuint nytt.

Så jag vet inte vad jag vill ha, det får Nintendo lista ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vad jag förstått är det inte möjligt. alla switch spel har en driverstack inbakade och förkompilerade shaders med andra ord spelen själva gör low-level calls till GPU (maxwell architektur?) och det går därför inte att bara slänga in en nyare SoC från nVidia och "det bara funkar" a-la new 3ds.

källa: https://twitter.com/SciresM/status/1443616916283662382 dev till atmosphere, switch cfw.

edit: jag menar alltså att en ny switch kommer således vara en helt ny konsol och troligtvis ingen bakåtkompatibilitet alls. iaf inte med förbättrad prestanda på switch "1" titlar.

Nu vet jag inte om twitter inlägget stämmer men om man kollar på vad Sony och MS har fått får Custom SoC borde det inte vara svårare från Nvidia att få ett med bakåtkompatibilitet till även A57 och Maxvell. Framförallt med tanke på att SoCen i Nintendo switch redan är en modifierad variant.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Önska Nintendo sluta släppa egna konsolmojänger och istället släppte sina spel på Game Pass och PSN...