Permalänk

Köpråd - TCL C825

Halloj! Väntar på black friday för att köpa en ny TV. Sitter just nu på en Sony W805C från 2015. En TV som jag tycker allt ser jättebra ut på, vilket inte diverse recensenter håller med om tydligen, med andra ord så är det mesta en uppgradering.

Har spanat in TCL C825 men tycker mig hitta lite olika åsikter hos recensenter. Förra årets motsvarighet C815 verkar dessutom ha en del problem med ljuset. Någon här som har testat C825 och är nöjda?

Den kommer användas till film, PS5 och fotboll. 4K/120 är väl trevligt men inte det viktigaste då jag sällan spelar spel som behöver det. Alternativet är att vänta på bf och se om X93J går ned i pris. Finns även 65" XH90 på lager för 14k, kanske är mer värt.

Kommer aldrig lägga pengar på t.ex. OLED utan det är upp emot 15k-strecket jag tittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_jacobsson:

Kommer aldrig lägga pengar på t.ex. OLED utan det är upp emot 15k-strecket jag tittar.

Du kan ju dock få tag på OLED i den prisklassen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Du kan ju dock få tag på OLED i den prisklassen.

Ja jag spanade på LG A1 65", men är osäker i och med att jag tittar på fotboll och spelar spel med mycket statiska element. Plus att jag har kvällssol i vardagsrummet under sommarhalvåret

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_jacobsson:

Ja jag spanade på LG A1 65", men är osäker i och med att jag tittar på fotboll och spelar spel med mycket statiska element. Plus att jag har kvällssol i vardagsrummet under sommarhalvåret

Ja, inbränningsrisken finns så klart. Jag köpte dock nyss en 48-tummare som datorskärm. Är på jakt efter en 65:a till hemmabion men vågar inte gå högre just för inbränningsrisken.

Webhallen körde för övrigt 65 tum philips 806 för 16 000 kr för någon vecka sedan. Finns således möjlighet att den blir billig på Black Friday.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av k_jacobsson:

Ja jag spanade på LG A1 65", men är osäker i och med att jag tittar på fotboll och spelar spel med mycket statiska element. Plus att jag har kvällssol i vardagsrummet under sommarhalvåret

Tycker du att din Sony W805 inte fungerar i ditt vardagsrum och med kvällssolen? I sådan fall lär även en OLED A1 vara en förbättring mot vad du har där B1/C1 samt Sonys OLED vara en ännu större förbättring mot vad du har med både ljusstyrka och reflexfilter.

Men ja, en Sony X90-94J eller XH90 samt TCL C825 har mer resurser för ljus även om deras reflexfilter inte matchar det vanliga OLED-filtret. A1 är mer på samma nivå som TCL C825, men TCL:n då mycket ljusstarkare.

Nu brukar de flesta överdriva sitt behov av ljusstyrka och missa den här relativiseringen. W805 är ingen ljusstark TV. Det mesta i dagens topp och topp/mid-klass är mycket ljusstarkare och bär ett bättre reflexfilter.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Samsung Q90T, otroligt nöjd med mitt köp av den 65 tummaren.
Fick den för 8.999:- på Hifi-Klubben, den lär garanterat finnas med på Black Friday hos de som har den kvar
(Förra årets toppmodell, utgående modeller har en tendens att vara riktigt prisvärda)

Den har även fått "filmmaker mode" vilket i stort sett gör att du inte behöver pilla på några inställningar alls.
Jag kör på det och "warm 1" och brightness på 20. Den känner av automatiskt om det är HDR och maxar brightness på titlar med Hdr10 och hdr10+.
Den är extremt ljusstark (peak 2000 nits), Earc och 4k/120hz och fungerar bra till fotboll/sport i eget tycke.
Tycker även den skalar upp både SD och HD väldigt bra Många av dess tidiga "barnsjukdomar" tycks även vara lösta, jag har i alla fall inte stött på några problem än så länge.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90t-qled

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Tycker du att din Sony W805 inte fungerar i ditt vardagsrum och med kvällssolen? I sådan fall lär även en OLED A1 vara en förbättring mot vad du har där B1/C1 samt Sonys OLED vara en ännu större förbättring mot vad du har med både ljusstyrka och reflexfilter.

Men ja, en Sony X90-94J eller XH90 samt TCL C825 har mer resurser för ljus även om deras reflexfilter inte matchar det vanliga OLED-filtret. A1 är mer på samma nivå som TCL C825, men TCL:n då mycket ljusstarkare.

Nu brukar de flesta överdriva sitt behov av ljusstyrka och missa den här relativiseringen. W805 är ingen ljusstark TV. Det mesta i dagens topp och topp/mid-klass är mycket ljusstarkare och bär ett bättre reflexfilter.

Rimligt. Tack för ett insiktsgivande svar! Just relativiseringen är verkligen riktig när det kommer till att leta TV. Man blir galen av alla siffror hit och dit, känns som många saker är det bara sanna experter som faktiskt tänker på.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Slår ett slag för Samsung Q90T, otroligt nöjd med mitt köp av den 65 tummaren.
Fick den för 8.999:- på Hifi-Klubben, den lär garanterat finnas med på Black Friday hos de som har den kvar
(Förra årets toppmodell, utgående modeller har en tendens att vara riktigt prisvärda)

Den har även fått "filmmaker mode" vilket i stort sett gör att du inte behöver pilla på några inställningar alls.
Jag kör på det och "warm 1" och brightness på 20. Den känner av automatiskt om det är HDR och maxar brightness på titlar med Hdr10 och hdr10+.
Den är extremt ljusstark (peak 2000 nits), Earc och 4k/120hz och fungerar bra till fotboll/sport i eget tycke.
Tycker även den skalar upp både SD och HD väldigt bra Många av dess tidiga "barnsjukdomar" tycks även vara lösta, jag har i alla fall inte stött på några problem än så länge.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90t-qled

Exakt något sånt jag letar efter. Men förra årets modeller verkar ha gått åt.. Får hålla tummarna. Grattis till ditt superfynd!

Permalänk
Testpilot

TCL 65C825 är helt enkelt en fantastiskt TV som ärligt talar ger min 75" Q80T 'a run for its money' om man säger så. Svärtan är helt galet bra för en LCD-skärm och likaså kontrasten. Mini-LED är enligt mig ett faktiskt alternativ till OLED med rätt implementation – För prisklassen är C82:an svårslagen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

TCL 65C825 är helt enkelt en fantastiskt TV som ärligt talar ger min 75" Q80T 'a run for its money' om man säger så. Svärtan är helt galet bra för en LCD-skärm och likaså kontrasten. Mini-LED är enligt mig ett faktiskt alternativ till OLED med rätt implementation – För prisklassen är C82:an svårslagen.

Ja ju mer jag rotar på google desto mer hyllningar till priset hittar jag. Hur smidigt är OS:et tycker du? Har Android TV och älskar det (och google TV verkar ju komma till C825) just nu men har rätt lågt tålamod när det kommer till laggande menyer så kan tänka mig att komplettera med en Nvidia Shield.

Just nu är alternativen: (Alla 65")

LG A1 15999:-
TCL C825 12999:-
Samsung qn90a eller Sony OLED 18-20k.

Sett till priset och vad jag är van med lutar det åt att en TCL C825 sitter på väggen till helgen.

Edit: Personligen tror jag inte bf kommer dra ned en 65" OLED till 12999:-, men det är bara en gissning.

Permalänk
Skrivet av k_jacobsson:

Ja ju mer jag rotar på google desto mer hyllningar till priset hittar jag. Hur smidigt är OS:et tycker du? Har Android TV och älskar det (och google TV verkar ju komma till C825) just nu men har rätt lågt tålamod när det kommer till laggande menyer så kan tänka mig att komplettera med en Nvidia Shield.

Just nu är alternativen: (Alla 65")

LG A1 15999:-
TCL C825 12999:-
Samsung qn90a eller Sony OLED 18-20k.

Sett till priset och vad jag är van med lutar det åt att en TCL C825 sitter på väggen till helgen.

Edit: Personligen tror jag inte bf kommer dra ned en 65" OLED till 12999:-, men det är bara en gissning.

Får man fråga var du hittar TCL C825 för 12999;-? Lite sugen på den själv nämligen

Permalänk
Skrivet av mertkemal:

Får man fråga var du hittar TCL C825 för 12999;-? Lite sugen på den själv nämligen

TCL har någon typ av CoD-kampanj på Webhallen. Märkligt nog har länken på startsidan plockats bort, men hittade den via min historik och den funkar fortfarande.

https://www.webhallen.com/se/campaign/8886-TCL-CoD-Vanguard?p...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av k_jacobsson:

Ja ju mer jag rotar på google desto mer hyllningar till priset hittar jag. Hur smidigt är OS:et tycker du? Har Android TV och älskar det (och google TV verkar ju komma till C825) just nu men har rätt lågt tålamod när det kommer till laggande menyer så kan tänka mig att komplettera med en Nvidia Shield.

Just nu är alternativen: (Alla 65")

LG A1 15999:-
TCL C825 12999:-
Samsung qn90a eller Sony OLED 18-20k.

Sett till priset och vad jag är van med lutar det åt att en TCL C825 sitter på väggen till helgen.

Edit: Personligen tror jag inte bf kommer dra ned en 65" OLED till 12999:-, men det är bara en gissning.

TCL 65C825 fick t.o.m. "Bästa Premium LCD TV 2021-2022"-priset av EISA-organisationen tidigare här. Även Ljud & Bild höjde skärmen till skyarna. Tror inte du kommer bli missnöjd in i det minsta, även utan min rekommendation verkar den objektivt bra enligt många stora källor

Vad gäller Android TV (och snart Google TV) i C82:an är det så rappt som det kan bli. Sitter en MediaTek M9615 QuadCore Cortex-A73 i den, samt 3 GB RAM (2666 MHz) och Adreno-GPU. Inte fullt så snabb som min Q80T, men utan att ha dem sida vid sida som jag har nu, då är det inte något jag varken skulle tänka på eller bry mig om ärligt talat.

Hjälpte nyligen en polare att kolla runt på TV faktiskt och det blev en C82:a där med. Ärligt talat i prissklassen 13-15tkr finns det enligt mig inte något vettigt alternativ. Även OLED-panelerna i denna prisklassen är högst tvivelaktiga om de är värda slantarna faktiskt, känns fortsatt som att man lär norr om 20tkr för en riktigt bra OLED TV (som är 65"+ d.v.s.). Sedan finns det såklart även bättre LCD-skärmar, men igen om maxtaket är 15tkr är C82 utan tvivel det absolut bästa som finns på marknaden enligt mig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av k_jacobsson:

TCL har någon typ av CoD-kampanj på Webhallen. Märkligt nog har länken på startsidan plockats bort, men hittade den via min historik och den funkar fortfarande.

https://www.webhallen.com/se/campaign/8886-TCL-CoD-Vanguard?p...

Tack! Nu ska man bara bestämma sig för om det blir den. Sitter och pendlar mellan denna och en Philips OLED706 (Hoppas den går ner till 15k under BF)

Permalänk
Medlem

En 65" TCL C825 för 13k eller en Sony Bravia 75" XR-75X90J för 15k?

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk

Nu ligger tre bra 65" TV på 13k. Blir bara svårare och svårare..

LG A1, TCL C825 och Sony X90J

Hatar att köpa TV haha

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av C825 live, och har jämfört den mot någon OLED-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_jacobsson:

Ja jag spanade på LG A1 65", men är osäker i och med att jag tittar på fotboll och spelar spel med mycket statiska element. Plus att jag har kvällssol i vardagsrummet under sommarhalvåret

Jag satt i liknande sits när jag gick från Plasma till vad som i mitt fall slutade med en LG Oled 55CX. Ljust ljusstyrkan hade jag trillat in på som ett problem men efter ett par visdomsord från @Laxpudding som var nåt i stil med "om ljusstyrkan räcker på din plasma, så bör den väl ändå räcka på en Oled som är ett par gånger mer ljusstark" tryckte jag på köpknappen

Visdomsorden om ljusstyrka visade sig vara väldigt sant, såklart... Mitt fönster med kvällsol är av panoramatyp om 350x160 cm är inga problem och hade säkert inte varit det för en TCL, Samsung eller annan 'hyggligt bra semi-premium TV' som jag valde bland

Det där med inbränningar på Oled ser jag mest som ett fenomen som kanske fanns på tidigare modeller vid unika förutsättningar.

Elgiganten hade ju TCL825 65" nere på 12990 ett par gånger under sommaren. Borde vara en fingervisning inför Black Friday... (gissar)

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av SEBBL_85:

Det där är C815 och inte C825 som är den nyare modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_jacobsson:

Det där är C815 och inte C825 som är den nyare modellen.

Ops, sorry - tar bort inlägget för att inte förvirra!