Permalänk
Medlem

Köpråd "aktivitetsband"

Tjenis

Jag har tänkt börja röra på mig lite mer. Men för att göra det lite roligare, så tänkte jag eventuellt skaffa mig ett så kallat "aktivitetsband". Men jag har verkligen dålig koll på vilka band som är bra

Jag har kikat och läst på om Fitbit Charge 4. Och den ska tydligen vara riktigt bra. Men så inser jag mer och mer att det hade varit jäkligt trevligt att inte behöva ha med sig sin mobil för att kunna lyssna på musik

Så nu tänkte jag höra mig för med er. Vilken skulle ni rekommendera?. Ett plus skulle vara om man kunde lagra musik lokalt på armbandet. Men det är absolut inget måste. Och jag är inte intresserad av att punga ut mer än säg, max 1500 spänn

//Samuel

Jag antar att tråden ligger lite fel. Men jag hittade inget passande

Permalänk
Medlem

Garmins smarta klockor är väldigt bra om man mest är ute efter träningsaspekten/hålla reda på hur mycket man rör sig. Forerunner 45 finns hos Cyberphoto för 1290 kr just nu, mycket billigare än så blir det nog inte.
Vill du ha musik hade jag lagt till 1000 kr och skaffat Forerunner 245 Music.

Annars har Garmin också ett aktivitetsarmband, men det vet jag inte så mycket om.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Vad vill du få ut av ett aktivitetsband? Har testat en del, Fitbit, Garmin, Suunto, Polar, Apple Watch och Krona(när jag bara vill ha stegräkning).

Är det stegräkningen, så fungerar det lika bra med telefonen i fickan. Ungefär lika exakt.
Intresserad av pulsmätning och vill ha koll på den?

Rekommenderar att kolla uppDC Rainmaker, han gör väldigt bra recensioner och jämför även med andra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Garmins smarta klockor är väldigt bra om man mest är ute efter träningsaspekten/hålla reda på hur mycket man rör sig. Forerunner 45 finns hos Cyberphoto för 1290 kr just nu, mycket billigare än så blir det nog inte.
Vill du ha musik hade jag lagt till 1000 kr och skaffat Forerunner 245 Music.

Annars har Garmin också ett aktivitetsarmband, men det vet jag inte så mycket om.

Tja!

Ja, den såg inte dum ut! Är i första hand träningen jag är intresserad av:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Vad vill du få ut av ett aktivitetsband? Har testat en del, Fitbit, Garmin, Suunto, Polar, Apple Watch och Krona(när jag bara vill ha stegräkning).

Är det stegräkningen, så fungerar det lika bra med telefonen i fickan. Ungefär lika exakt.
Intresserad av pulsmätning och vill ha koll på den?

Rekommenderar att kolla uppDC Rainmaker, han gör väldigt bra recensioner och jämför även med andra modeller.

Stegräkning, pulsmätning och något som kontrollerar hur min sömn är önskvärt. Då min sömn ganska ofta är rätt usel

Ska absolut kika in honom:)

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi band 5 eller 6 är väldigt billiga att prova på,
Notiser och mer statistik finns med appen notify.

De mer välkända märkena med gps funkar nog bra om du vill gå mer mot jogg/löpning och synka med träningsappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Stegräkning, pulsmätning och något som kontrollerar hur min sömn är önskvärt. Då min sömn ganska ofta är rätt usel

Ska absolut kika in honom:)

Xiaomis Mi Band 5 eller 6 är också värda o kolla in. Jag har kört med Mi Band 2 i 3 år och nu Mi Band 4 i 2.5 år och de har fungerat bra. Jag använder dock Notify for Mi Band istället för den officiella appen (dock så måste den officiella appen vara installerad för att syncningen i Notify for Mi Band appen ska fungera) för att den känner av/räknar ut min sömntid mycket bättre än den officiella appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla på T.ex en Polar Ignite eller kanske ännu bättre en begagnad Vantage M ?

Tycker personligen att Polar har betydligt bättre web plattform än Garmin.

Och deras automatiska träningsprogram är fint med både upplägg för träningar och korta sidor träningar för stärka bålen m.m

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Använder du några andra appar för att övervaka träning och rörelse? Kolla isf att aktivitetsarmbandet du köper kan synka med appen i fråga. Jag använder Strava för cykling och de saknar stöd för t.ex. Xiaomi eller Huawei.

Fitbit funkar däremot så det blev en Charge 4 Special Edition när den dök upp på rea för ett par månader sen. Mycket nöjd hittills, skönt med tygarmband till vardags men man får med ett silikonband för träning också. Träningstrackingen har jag inget att anmärka på, funkat bra både med pulsmätning och GPS-tracking. Gött att få se lite hur min förbränning ser ut, har faktiskt lett till att jag tappat några kilo, so that's good! Sömnmätningen har också varit väldigt intressant, även om den inte direkt leder till bättre sömn.

Aldrig haft smartwatch/fitness tracker innan och tycker faktiskt det är grymt smidigt att kunna ha mobilen på ljudlöst och ändå få notifikationerna på armen. Klockan i sig har lite smarta appar också, som alarm/timers och styrning av Spotify men tyvärr går det inte att customiza ordningen på apparna så det kan bli lite väl mycket swipande i menyerna ibland. Spotify går inte att köra lokalt heller utan fungerar endast som en fjärrkontroll till mobilen. Betalning med klockan är löjligt smidigt dock, har kopplat ICA-kortet till klockan så är bara att blippa den i kassan så är man klar!

Jag saknar dock fler watch faces som visar sekunder. Finns ett 20-tal att välja mellan men de flesta visar bara timmar, minuter, datum och lite fitnessdata. Jag behöver sekunder i jobbet och jag känner att det bara finns en watch face med sekunder som är tydlig nog.

Permalänk
Medlem

Jag har en Charge 4.
Tycker den funkar bra till det du efterfrågar (stegräkning, puls och sömn).
Till skillnad från @ennexs tycker jag inte den är bra för träning. Kör man armbandet med inbyggda GPSen (dvs utan att ha armbandet ansluten med bluetooth till telefonen) så strular GPSen. Bytte min första Charge4 på garanti pga detta, men även min nya tappar gps signal var 50km och när det händer så kan den inte återuppta signalen utan omstart. Dessutom kraschar den någon gång då och då när GPS används (kanske var 100km löpning).

Så nu använder jag min Charge 4 till vardags och är nöjd med det. Den är smidig och har bra batteritid. Men för träning använder jag en riktig pulsklocka.

Permalänk
Medlem

Amazfit gör prisvärda saker.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag kör en Garmin Vivoactive 4 som jag är väldigt nöjd med. Haft den ca 1,5 år nu. Bra batteritid, inbyggd Spotify så man kan lyssna på musik utan telefon osv osv... Var i exakt samma sits som dig. Började springa för första gången i mitt liv som 43-åring, och då MÅSTE man ha några nya prylar!

https://www.garmin.com/sv-SE/p/643382/pn/010-02174-12

Permalänk
Medlem

Xiami Mi Band 5. 199kr, det kan de va värt om man bara vill testa på och se lite rolig statiskt i telefonen om sömnen osv. Även närmare 3 veckors batteritid och tål vatten rätt bra (jag dushar med min).

Rätt nice och få push-notiser och den och vibrerar när de ringer eller alarmet går igång gör de lite lättare att vakna på morgonen. Jag sover med min och de känns helt ok pga den inte är så stor.

Men det finns ingen inbyggt musikspelare och stegräknare är lite crazy men om man bara jämför sig själv med gårdagens steg så vet man ju hur man hur det ligger till..

För 200 spänn kan man inte förvänta sig guld och gröna skogar men jag är mer än nöjd. Ville bara testa med lite träning och stegräkning och sen köpa nått bättre framöver men jag är så pass nöjd att jag behåller den...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Xiami Mi Band 5. 199kr, det kan de va värt om man bara vill testa på och se lite rolig statiskt i telefonen om sömnen osv. Även närmare 3 veckors batteritid och tål vatten rätt bra (jag dushar med min).

Rätt nice och få push-notiser och den och vibrerar när de ringer eller alarmet går igång gör de lite lättare att vakna på morgonen. Jag sover med min och de känns helt ok pga den inte är så stor.

Men det finns ingen inbyggt musikspelare och stegräknare är lite crazy men om man bara jämför sig själv med gårdagens steg så vet man ju hur man hur det ligger till..

För 200 spänn kan man inte förvänta sig guld och gröna skogar men jag är mer än nöjd. Ville bara testa med lite träning och stegräkning och sen köpa nått bättre framöver men jag är så pass nöjd att jag behåller den...

Håller helt med, har inte tänkt det på det med nyare enheter… med första aktivitetsband kunde jag få tusentals steg på en liten stund i jobbet, fast jag satt på en stol bara p.ga skakningar och rörelser.

Polar räknar ju inte steg i praktiken, för de anser att det inte är relativt. De baserar aktiviteten på rörelser samt främst puls och ger dig hur många steg det motsvarar. Grovt förenklat.

Det har gjort att mina overkliga aktivitetsdagar har försvunnit. Dagar med knappt 100 000 steg. När verkligheten är kanske 10 000.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Jag ska kika vidare på era förslag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Tack för all input. Jag ska kika vidare på era förslag:)

Återkom gärna när du har bestämt dig, och hur du har tänkt!