Fackförbund vill förbjuda fri frakt i e-handeln

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

Jaha en till artikel i denna kälkborgar sajt som gillar att ondgöra sej över arbetarklassen.
Arbetsvillkoren och arbetsrätten är något som hela tiden utsätts för attacker från
arbetsgivarsidan därför kommer det alltid att finnas ett behov av ett starkt fack.
En nyttig påminnelse

Det handlar inte om att ondgöra sig något mot någon klass alls. Det handlar om att arbetarna måste ta kontroll över sitt öde. Facken är ju inte starka för fem öre idag. Den lokala klubben sitter i arbetsgivarens knä och kan egentligen inte påverka något. Trots FML så väljer chefen vem som får avancera, de bättre passen osv.

Är villkoren för dåliga så får man söka sig till något annat. En annan grej är att se till att man är anställningsbar. Att ens skydd är inte LAS, utan att man besitter någon form av kompetens som är eftertraktat på marknaden.

Men staten tar ju så mycket idag, med ett skattetryck / marginalskatt på 74% så blir det omöjligt för arbetaren/tjänstemän som lever upp sin lön varje månad för att kunna bli fri. Gör er själva en tjänst och få in en pengaström till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, läste du ens mitt inlägg?

Jag har läst de inlägg jag svarat på. Du inleder med att säga att det inte är så att det är konsumenten som betalar ett för frakten i slutändan, att det inte är så enkelt, sen följer du upp med en rad förenklingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har läst de inlägg jag svarat på. Du inleder med att säga att det inte är så att det är konsumenten som betalar ett för frakten i slutändan, att det inte är så enkelt, sen följer du upp med en rad förenklingar.

Ja, som jag skrev så var det just förenklingar för att beskriva hur det inte är enbart konsumenten som betalar den fria frakten. Men det du sedan skriver om är något helt annat, jag säger inte emot det du skriver på något sätt. Tvärtom så håller jag med dig i en hel del, vilket du nog även skulle förstå om du bemödar dig med att läsa allt (vilket du uppenbarligen inte gör) och sätta det i sitt sammanhang i stället för att haka upp dig på enstaka ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Fick en sak från Wish för 19 kr från Kina inkl frakt.. det känns lite fel.
Men sedan hatar jag dessa köp minst för 600 kr för fri frakt och saken man ska köpa kostar 599 kr.. då blir det ju att man köper något annat litet

Hobbyking, när jag handlade där sist hade inte fri frakt utan fraktkostnaden var baserad på vikt. Så när man skulle checka ut fick man ett meddelande i stil med: Du har 27 gram kvar innan det blir högre fraktkostnad samt en lista på saker som väger under 27 gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Ja, som jag skrev så var det just förenklingar för att beskriva hur det inte är enbart konsumenten som betalar den fria frakten. Men det du sedan skriver om är något helt annat, jag säger inte emot det du skriver på något sätt. Tvärtom så håller jag med dig i en hel del, vilket du nog även skulle förstå om du bemödar dig med att läsa allt (vilket du uppenbarligen inte gör) och sätta det i sitt sammanhang i stället för att haka upp dig på enstaka ord.

Undvik gärna att tala om för mig vad jag bemödat mig göra. Min kritik var retoriken, inte sakfrågan, jag håller med dig i det mesta också. Vad jag försökte göra var att visa att det inte finns ett samhälle med skurkar och snälla, kanske lite invecklat, otydligt och färgat av mina egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Undvik gärna att tala om för mig vad jag bemödat mig göra. Min kritik var retoriken, inte sakfrågan, jag håller med dig i det mesta också. Vad jag försökte göra var att visa att det inte finns ett samhälle med skurkar och snälla, kanske lite invecklat, otydligt och färgat av mina egna erfarenheter.

Men skriv det då, i stället för att diskutera runt sakfrågan. Jag ber om ursäkt om ordvalet var klumpigt, men jag tror nog att de flesta ändå förstår sammanhanget. Vi pratar mest förbi varandra här, men båda är överens att alla förtjänar rimliga arbetsförhållanden och att det finns de som har det jävligt kämpigt där ute och att förbud mot fri frakt inte löser det problemet. Vi kan lämna det där.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Såklart betalar vi alltid för frakten på något sätt. Problemet ligger troligtvis i att det är stenhård konkurrens inom transportsektorn. Kan också tänka mig att vissa transportfirmor dumpar sina priser under självkostnadspris. Detta är ett helt annat problem som man inte kommer åt genom att införa en obligatorisk fraktavgift. Förslaget är troligtvis ett samarbete mellan transport och handelsavdelningen inom facket för att försöka stoppa butiksdöden. Tyvärr kan man inte stoppa utvecklingen.. Näthandeln har kommit för att stanna och går inte att stoppa med tafatta försök från handelsfacket.

Ja, precis, men att man har tillåtit en sådan situation inom transport, med utländska baltiska aktörer som jobbar under helt andra presmisser...det löser man inte med att avskaffa fri frakt nej. Japp, man försöker slå en redan död häst när man gör sådana försök att stoppa butiksdöden. Att facken ens har mage att föreslå åtgärder som har för avsikt att öka fysiska trängseln i butiker i tider som dessa...jag skulle rubricera det som samhällssabotage och statuera exempel med dessa så att andra skulle tänka sig för en extra gång. Även utan pandemi av Covid så har vi varje år pandemier av influensa och kräksjuka m.m. och jag anser att man ska hindra spridningen, inte främja den. Corona är inte heller det sista virus vi lär se pandemier av - alla virus som ges möjlighet att år efter år spridas över världen och mutera kommer förre eller senare att utgöra ett reellt hot mot hela befolkningen.

Jag uppmanar tvärt om till fri frakt (i första hand hemleverans) så att det blir bekvämt och folk får all anledning till att stanna kring sina hem och ta promenader ute istället för att flockas till fysiska butiker. Jobb hemifrån för alla som kan och vill. Så länge vi har vaccinmotståndare också (talar nu om alla de friska som i regel inte ligger i riskgrupp för att ta vaccin) som inte tar dessa...det är också samhällssabotage och grov vårdslöshet och respektlöshet mot andra, i synnerhet vårdpersonal. Samma med folk som inte följde rekommendationerna givetvis.

Men men, det finns så mycket om pandemiämnet och andra relaterade ämnen till fackens utspel att skriva, men det blir för mycket på en gång

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragge183:

Vill man snacka miljöbov som man faktiskt kan göra något åt är det ju detta:
https://store.playstation.com/sv-se/product/EP0001-PPSA01372_...
Digitalt spel, ingen fraktkostnad, ingen miljöpåverkan i form utav tillverkning av fysisk media: 729:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5518357
Fysiskt spel, fraktkostnad, ska tillverkas och skeppas till butik/kund: 499:-

Det är ju inte så att de miljövänliga valen är lockande

(Bara ett exempel med ett nytt spel)

... och är det verkligen mindre miljöpåverkan med det dyrare spelet?

Om man tänker ett steg till:
- Vad händer med extra-vinsten på spelet? Går den till "miljövänlig" konsumtion eller lyxbilar eller vad?
- Hur är din egen miljöpåverkan för att tjäna in de extra pengarna? Exempelvis om du jobbar som taxichaufför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Så transportbolagen vill få ner mängden transporter i landet... ? Är det någon annan bransch som lobbat för att deras bransch ska få mindre att göra?

Kom just att tänka på systembolaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur tänkte du där?! Självklart betalar man alltid fraktkostnaden som slutkonsument, antingen separat specificerat på kvittot eller inbakat i produktpriset. I slutändan är det samma momspengar som kommer in i statens kassakista från oss slutkonsumenter. Om någon verkligen erbjöd något gratis så skulle det vara välgörenhet, mig veterligen finns det ingen e-handlare som bedriver välgörenhet mot oss konsumenter.

Hur jag tänkte?
Precis som jag skriver så klart.

Är det för enkelt att beställa hem något kostnadsfritt för att sedan returnera det, kostnadsfritt.
Vart kommer då skatteintäkterna som annars ligger i en fraktkostnad? Knappast i produktpriset då varan returnerats.

Permalänk

Förlusten butiker gör med "fri frakt" betalas av både kund och Åf, att erbjuda fri frakt ger dig en fördel som handlare, folk är nämligen inte helt konsekventa i sitt tänkande, exempel: ett par skor för 500:- (med fri frakt) säljer bättre än ett par för 450:-, där frakten kostar 50:-.

Sen ligger det ju säkerligen feta avtal bakom mellan butik & transportör, gissar att "Butiken Berit" betalar transportören x-antal kr/år i klumpsumma och sedan har någon deal typ med 10.000 försändelser ingår helt "fritt", alla försändelser från antal 10.001-50.000st kostar x-antal Kr per kolli, osv osv. När "Butiken Berit" kommit upp i dom volymerna är redan resultatet förhoppningsvis över budget så det spelar ingen roll. win - win

Klipp från https://ecommerce-platforms.com/

Det finns många fördelar med att erbjuda villkorsfri frakt på alla dina produkter, bland vilka:

Kunden behöver inte tänka - "gratis frakt på alla inköp" är så enkelt som möjligt;
Det gör dig konkurrenskraftig och ökar din butiks SEO-ranking;
Det håller kunden nöjd och kommer tillbaka för mer;
Det minskar kundklagomål och frigör värdefull tid du annars skulle spendera på kundservice.
Men om du erbjuder gratis frakt till dina kunder måste du ta upp fraktkostnaderna på ett eller annat sätt. På ett grovt förenklat sätt innebär detta att du, i stället för att sälja ett solglasögonpar med $ 25 och ta ut en fraktavgift på $ 5, ska sälja samma par solglasögon för $ 30 och erbjuda "gratis frakt." Denna taktik tjänar ett dubbelt syfte; å ena sidan får du alla de ovannämnda fördelarna med att erbjuda något av värde som är "gratis" till dina kunder, och å andra sidan, det ökade priset på solglasögon ger dem nu ett högre upplevt värde.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Ska det var "gratis" tycker jag att det ska finnas en obligatorisk miljöskatt.
En andel för säljaren.
En andel för köparen.
Suck it!

Gratis frakter innebär tappade skatteintäkter som kan användas till annat användbart i samhället.
Är trött på storkonsumenter med inställningen "jag kan köpa för att det är enkelt och billigt, sen kan jag kostnadsfritt returnera det jag inte vill ha". Det påverkar miljön för mycket.

Hej hej!

På vilket sätt leder det till tappade skatteintäkter? Frakten betalas ju, bara inte av kunden.

Kommer säkert bli bättre när en stor mängd slutar använda dessa tjänster och istället puttrar runt i bilen till diverse shoppingsställen. Själv hade jag blivit smått galen om jag var tvungen att betala för retur och frakt när jag och inet skickade datordelar fram och tillbaka i somras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kom just att tänka på systembolaget

Ja det är ju faktiskt sant. Men dom gör det bara för att få behålla sitt monopol. Försvinner monopolet så tappar dom många kunder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Ja, precis, men att man har tillåtit en sådan situation inom transport, med utländska baltiska aktörer som jobbar under helt andra presmisser...det löser man inte med att avskaffa fri frakt nej. Japp, man försöker slå en redan död häst när man gör sådana försök att stoppa butiksdöden. Att facken ens har mage att föreslå åtgärder som har för avsikt att öka fysiska trängseln i butiker i tider som dessa...jag skulle rubricera det som samhällssabotage och statuera exempel med dessa så att andra skulle tänka sig för en extra gång. Även utan pandemi av Covid så har vi varje år pandemier av influensa och kräksjuka m.m. och jag anser att man ska hindra spridningen, inte främja den. Corona är inte heller det sista virus vi lär se pandemier av - alla virus som ges möjlighet att år efter år spridas över världen och mutera kommer förre eller senare att utgöra ett reellt hot mot hela befolkningen.

Jag uppmanar tvärt om till fri frakt (i första hand hemleverans) så att det blir bekvämt och folk får all anledning till att stanna kring sina hem och ta promenader ute istället för att flockas till fysiska butiker. Jobb hemifrån för alla som kan och vill. Så länge vi har vaccinmotståndare också (talar nu om alla de friska som i regel inte ligger i riskgrupp för att ta vaccin) som inte tar dessa...det är också samhällssabotage och grov vårdslöshet och respektlöshet mot andra, i synnerhet vårdpersonal. Samma med folk som inte följde rekommendationerna givetvis.

Men men, det finns så mycket om pandemiämnet och andra relaterade ämnen till fackens utspel att skriva, men det blir för mycket på en gång

Alternativet till fri frakt är inte fraktförbud, varpå resten av ditt inlägg i stort faller.

Fackorganisationernas mål är att sänka dubbelarbetet och stävja den arbetarfientliga utvecklingen inom plock- och leveranskedjan genom att föreslå en minimiavgift som dels kan sänka volymen beställningar något men också genom att sätta problematiken på den politiska dagordningen varpå andra sanktioner och ökad kontrollverksamhet kan följa.

Skrivet av Nekrol:

På vilket sätt leder det till tappade skatteintäkter? Frakten betalas ju, bara inte av kunden.

Kommer säkert bli bättre när en stor mängd slutar använda dessa tjänster och istället puttrar runt i bilen till diverse shoppingsställen. Själv hade jag blivit smått galen om jag var tvungen att betala för retur och frakt när jag och inet skickade datordelar fram och tillbaka i somras.

Momsintäkterna genom frakten tänker jag sjunker när storavtalen mellan näringsidkare och speditörer blir norm och inte blir en separat förbrukningstjänst kunden betalar för och inte får tillbaka vid retur. Enskild frakt kunden betalar torde vara högre än den den enskilda frakten butiken betalar under storavtalen.

Jag ser inte heller att en tydligare redovisad fraktkostnad, eller högre kostnad för kund, kommer förändra kundbeteendet nämnvärt. I tråden framkommer den här snurrig schablonbilden hela tiden att utan fria leveranser skulle alternativet vara att köra till butiken. En särskild fraktkostnad torde i första hand minska spontanbeställningar och småbeställningar, för att istället samla ihop fler produkter att beställa vid givet tillfälle för att sänka fraktkostnaden utslaget över varje artikel.

Skrivet av Squallie:

Ja det är ju faktiskt sant. Men dom gör det bara för att få behålla sitt monopol. Försvinner monopolet så tappar dom många kunder på det.

Vad är det ni pratar om? Känns som det är något hemligt språk ni håller på med. Vad är det som Systembolaget för som ger uttryck i en vilja att få mindre att göra?

Systembolagets dubbelhet har alltid varit att dels ha ett starkt vinstintresse, då staten givetvis är intresserad av förtjänsten, men samtidigt bedriva en paradoxal kampanj om minskad konsumtion genom att varna, "utbilda" och erbjuda god nivå av returer.

Permalänk
Medlem

Mycket allmän kritik mot olika fack i tråden och jag kan inte mer än hålla med, men ett problem med facken är valmöjligheterna för att välja fack, tex om du kör lastbil så har du att välja mellan transport och transport. Om man skulle kunna få olika fack att "konkurrera" om medlemmar så kanske de skulle jobbat lite hårdare för varje arbetare, för annars bytar de fack. Visst facken blir svagare pga de blir mindre och finns en risk det blir en j*vla soppa med alla olika avtal, men ibland önskar jag som arbetare lite större möjlighet att välja det facket jag själv vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Hur jag tänkte?
Precis som jag skriver så klart.

Är det för enkelt att beställa hem något kostnadsfritt för att sedan returnera det, kostnadsfritt.
Vart kommer då skatteintäkterna som annars ligger i en fraktkostnad? Knappast i produktpriset då varan returnerats.

Det kommer in via alla andra kunder som behåller sina varor, för du kan väl inte tro att en e-handlare går back på fraktkostnaderna, självklart är det betalt av kunderna (inklusive alla returer och den hanteringen det medför).

Så du kan somna om, staten får in sina pengar i slutändan vad frakten än är specificerat som på kvittot.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det kommer in via alla andra kunder som behåller sina varor, för du kan väl inte tro att en e-handlare går back på fraktkostnaderna, självklart är det betalt av kunderna (inklusive alla returer och den hanteringen det medför).

Så du kan somna om, staten får in sina pengar i slutändan vad frakten än är specificerat som på kvittot.

"Hur tänkte du där?!".
"Så du kan somna om".

Denna typ av bemötande är anledningen till att jag sällan orkar skriva något bland dessa forum.
Det är så pass otrevligt och osakligt att det inte känns värt mödan. Ingen blir glad av det.

Hoppas du får en trevlig dag, jag lämnar denna tråd nu.
Hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

"Hur tänkte du där?!".
"Så du kan somna om".

Denna typ av bemötande är anledningen till att jag sällan orkar skriva något bland dessa forum.
Det är så pass otrevligt och osakligt att det inte känns värt mödan. Ingen blir glad av det.

Hoppas du får en trevlig dag, jag lämnar denna tråd nu.
Hej!

Ber om ursäkt om tolkade det så pass otrevligt och önskar även dig en trevlig dag!

Text kan lätt uppfattas hårdare än det är avsett, ville poängtera att huset vinner alltid, skatteverket får in de skatter de ska och kunderna betalar alltid alla kostnader ett säljande företag har (om inte så går de i konkurs)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

"Syftet med ett system är vad det gör" * är ett sätt att tänka när man analyserar system. Fri frakt ökar konsumtion. Ökade konsumtion leder till ökad resursanvändning. Ökad resursanvändning leder till mer utsläpp. Mer utsläpp leder till att större delar av världen blir obeboelig för människor och djur. Ett av syftena med fri frakt skulle då vara att göra världen obeboelig för människor och djur.

* The purpose of a system is what it does (POSIWID) -Stafford Beer

Det är alltså Skynet som driver på för fri frakt för att utrota organiskt liv eftersom den misslyckats med att hacka atombomberna.

Nej men på allvar verkar detta vara ett riktigt sk*tförslag, inte för att jag har något emot att betala för frakten som ett separat kostnad utan för att det omöjligen kan lösa de verkliga och påhittade problem som påpekas. Som flera tidigare har påpekat är fackförbundens roll att organisera arbetskraften för dess egna intressen, de borde ta tag i den versamheten igen som verkar legat nere några årtionden nu.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Alternativet till fri frakt är inte fraktförbud, varpå resten av ditt inlägg i stort faller.

Fackorganisationernas mål är att sänka dubbelarbetet och stävja den arbetarfientliga utvecklingen inom plock- och leveranskedjan genom att föreslå en minimiavgift som dels kan sänka volymen beställningar något men också genom att sätta problematiken på den politiska dagordningen varpå andra sanktioner och ökad kontrollverksamhet kan följa.

Nej, det kommer inte att upphöra helt men vi vet ju vad som hände med Kinapaket när förtullningsavgiften infördes för köp utanför EU. 75kr + moms var inte många sugna på att betala. Ska frakten bli 75kr från alla e-butiker ja då är det väl klart att man tar "hämta I butik" istället. Vilket kan vara svårt för tex amazon osv.

Sänka volymen på beställningar är ju helt fel, man måste tvärt om öka elhandel och minska fysiska butiksbesök.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Vi får inte heller glömma att varje köp genererar pengar för staten. Vem har mer inflytande, storföretagen eller facket? Att tänka baklänges i dagens tid är inte heller så smart. Vi har redan fullt automatiserade lager. Allt från lagersortering och plock till lastning. Det är inte långt kvar innan vi har fullt autonoma körningar också. En fullt automatiserad webbhandel från lager till dörr betyder att dom jobben som facket är ute efter att lätta på trycket på försvinner helt. Jag skulle nog säga att man kan slappna av.

Permalänk
Medlem

Det är vinstmarginaler det handlar om. Dom kan lägga på 200:- i frakt och anställda ser fortfarande inte röken av dom i form högre lön och/eller bättre arbetsvillkor.

Ett av problemen anser jag vara att dagens yngre generation tror att dom inte har något annat val än att jobba för slav löner och arbeta tills dom stupar. Fackförbunden är också högst delaktiga i att sprida denna tro. Så länge anställda inte sätter ner foten kommer det bara bli värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Momsintäkterna genom frakten tänker jag sjunker när storavtalen mellan näringsidkare och speditörer blir norm och inte blir en separat förbrukningstjänst kunden betalar för och inte får tillbaka vid retur. Enskild frakt kunden betalar torde vara högre än den den enskilda frakten butiken betalar under storavtalen.

Jag ser inte heller att en tydligare redovisad fraktkostnad, eller högre kostnad för kund, kommer förändra kundbeteendet nämnvärt. I tråden framkommer den här snurrig schablonbilden hela tiden att utan fria leveranser skulle alternativet vara att köra till butiken. En särskild fraktkostnad torde i första hand minska spontanbeställningar och småbeställningar, för att istället samla ihop fler produkter att beställa vid givet tillfälle för att sänka fraktkostnaden utslaget över varje artikel.

Momsintäkterna för frakt är väl vad de är just nu. Denna nya lag skulle alltså endast leda till ökade intäkter, kan tycka att vi beskattas nog som det är.
De kan ju arbeta på att lösa problemet istället för att sopa det under mattan med pengar.

Mängden e-handel och spontanshopping kommer nog också att minska ju längre bort vi kommer från pandemin.

Och jag beskrev mest hur tradigt det skulle har varit för mig personligen om jag nån gång får genomlida att skicka en vara fram och tillbaka för felsökning och samtidigt stå för frakten. Då är det betydligt enklare att åka 10 minuter till Mediamarkt eller dylikt och handla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jaha en till artikel i denna kälkborgar sajt som gillar att ondgöra sej över arbetarklassen.
Arbetsvillkoren och arbetsrätten är något som hela tiden utsätts för attacker från
arbetsgivarsidan därför kommer det alltid att finnas ett behov av ett starkt fack.
En nyttig påminnelse

Mer typiskt sosseri att blint lita på fackliga organisationer så fort de nämner orden "arbetsvillkor".
Finns väl inget som säger att en påtvingad frakt skulle förbättra ett dugg?

Permalänk
Medlem

Många delar i detta.

Men i grunden handlar det om konflikten mellan å ena sidan ekonomisk vinst och resursmaximering, å andra sidan arbetsvillkor och miljöaspekter m m.

Över lag gäller detta hela samhället i allmänhet.
Finns många som får jobba väldigt mycket och stressigt, långt ifrån enbart de som jobbar med transporter/relaterade områden.

Samtidigt som ett mindre antal blir enormt rika för att de råkar äga rätt företag eller vara på rätt plats vid just rätt tillfälle. Fördelningsmässigt är det topptungt, samtidigt som många andra får betala för det på olika sätt.

Huruvida avskaffandet av fri frakt verkligen kan innebära bättre arbetsvillkor är ju långt ifrån säkert.

Permalänk
Medlem

Om vi ska ta samma logik i Danderyd där det nu är massa sjuksköterskor som lämnar BB så är lösningen att dela ut kondomer till alla som kan tänka sig föda i Danderyd och tvinga alla att betala ca 100 000kr för att få föda barn (barn är ju något av det sämsta som finns för miljön, och det kostar över 100 000kr för icke-svenskar att föda barn).

Jag kan förstå och till viss del köpa miljöaspekter av all frakt, men att försöka sabotera och minska antalet beställningar i hopp om att de ska lösa arbetsmiljöproblem är så jävla skevt. Arbetsmiljöproblem ska lösas oavsett om det är 10 paket om dagen eller 100 000 som rullar igenom ett system.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd

All kommersialism bidrar väl till detta? Man kan förstås hitta på massor av roliga åtgärder för att minska folks benägenhet att köpa saker, varför inte moms på 500% istället? Eller att butiker (online och fysiska) bara får ha öppet på säg tisdagar, eller kanske den tredje varje månad? Löjligt.

Däremot är jag för att ha begränsningar i viss mån. En del köper ju en väldig massa saker och lämnar tillbaka den stora merparten av det och liknande. Så gärna en begränsning i hur många gratisreturer man får eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag levererar paket åt Postnord och hade en sväng inom Seko ett tag men fimpade medlemskapet där av vissa anledningar.

Det är idioter som förhandlar inom postnord Seko. Snart skall det börjas med Lördagskörningar som inte en enda "äldre/erfaren" chaufför godkänt eller tycker är en bra idé. Det är inte begränsat till nyanställda för detta ändamål heller.

Samma gäller vad löneförhandling är och hurpass lite pengar som får förhandlas om. Vi snackar summor som är årskorrektion +50kr ungefär, beroende på potten så snackar vi mellan 400~600kr på totala lönen.

Men med det sagt, så är detta säkert en bra ändring om det nu sker. Men som andra påtalat, min lön kommer säkert inte se röken av dessa nya pengar.

Som erfaren skåpbil chaufför med många år och många 'rundor'/kunskap inom yrket, så kan jag säga att Transports kollektivavtal hade givit mig utan överdrift 6000kr mer per månad. Ettt jobb hos schenker/DHL hade givit så mycket mer i kassan för exakt samma yrke.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Tycker att fackförbunden ska hålla sina kollektivistiska äckliga fingrar ifrån marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Jag levererar paket åt Postnord och hade en sväng inom Seko ett tag men fimpade medlemskapet där av vissa anledningar.

Det är idioter som förhandlar inom postnord Seko. Snart skall det börjas med Lördagskörningar som inte en enda "äldre/erfaren" chaufför godkänt eller tycker är en bra idé. Det är inte begränsat till nyanställda för detta ändamål heller.

Samma gäller vad löneförhandling är och hurpass lite pengar som får förhandlas om. Vi snackar summor som är årskorrektion +50kr ungefär, beroende på potten så snackar vi mellan 400~600kr på totala lönen.

Men med det sagt, så är detta säkert en bra ändring om det nu sker. Men som andra påtalat, min lön kommer säkert inte se röken av dessa nya pengar.

Som erfaren skåpbil chaufför med många år och många 'rundor'/kunskap inom yrket, så kan jag säga att Transports kollektivavtal hade givit mig utan överdrift 6000kr mer per månad. Ettt jobb hos schenker/DHL hade givit så mycket mer i kassan för exakt samma yrke.

Förstod inte ditt sista stycke. Gav transport dig mer eller mindre? Varför byter du inte jobb isåfall?