Fackförbund vill förbjuda fri frakt i e-handeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

👍

Jag vet själv inte vad som är bra att göra här riktigt. Väldans komplext område alltså

Det som vore bra är nog en utredning. De kommer med påståenden som om det vore fakta, men är det det?

Om de har rätt, OK, släng på en lagstadgad fraktavgift då. Men då skall det vara baserat på fakta och inte tyckande.

Annars kunde man väl ha en varningstext likt "rökning dödar" på utcheckningssidan, så att folk får skämmas lite?

Men nej jag vet inte. Det är komplext som du säger, och problemet är att de får det att låta väldigt enkelt när det inte är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Söderbäck:

Hmm! Ja så kan det kanske vara.

Man tänker att det borde kunna bli tvärt om när skeppade paket fortsätter öka hela tiden. Att transportföretagen är de som borde kunna ha en guldålder. Men så är det helt uppenbarligen inte alls.

Det som fascinerar mig här är just hur maktbalansen ser ut. Att det går att pusha över slitet för återförsäljarnas erbjudande på fraktfritt direkt på transportörerna. Det där fungera ju inte i alla brancher riktigt.

Det är väl ofta det blir så i branscher som "bara" erbjuder tjänster som bara är billig arbetskraft i grunden. Speditörerna har liksom ingen direkt unik kvalitet.

Skulle en återförsäljare gå till Nvidia och säga "sänk priserna annars köper vi av någon annan" så kan ju Nvidia bara säga "lol glhf" däremot.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Ska det var "gratis" tycker jag att det ska finnas en obligatorisk miljöskatt.
En andel för säljaren.
En andel för köparen.
Suck it!

Gratis frakter innebär tappade skatteintäkter som kan användas till annat användbart i samhället.
Är trött på storkonsumenter med inställningen "jag kan köpa för att det är enkelt och billigt, sen kan jag kostnadsfritt returnera det jag inte vill ha". Det påverkar miljön för mycket.

Hej hej!

Mer handel innebär högre skatteintäkter i form av moms. De får också in skattepengar från transporterna då det är rätt mycket skatt på bränsle. Det ingår redan miljöskatter på transporterna. Höjda priser på frakt kan alltså innebära lägre skatteintäkter om omsättningen på handeln minskar. Men egentligen tror jag inte det spelar någon roll för fraktkostnaderna tas ändå ut av konsumenterna men det döljs i varans pris när man har "gratis frakt". Konsumenterna betalar det ändå.

För övrigt är det en villfarelse att skatter är någon sorts gratis pengar till samhället. Högre skatter innebär lägre intäkter för företagen vilket gör att färre personal kan anställas alternativt lönerna blir lägre. Eller så höjs priserna och konsumenterna får mindre pengar kvar när de köpt det som de behöver. Pengar som kunde konsumerats och gett högre levnadsstandard för alla, vilket i sin tur gjort att folk haft råd att själva betala för "annat användbart i samhället". Ingenting är gratis. Det gäller även skatteintäkter. Man tar i ena änden och det försvinner i andra änden. Blir bara onödig rundgång på pengar där en stor del försvinner på vägen till en onödig statsapparat med administration av skatter som kostar samhället pengar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns inget som är fri frakt på riktigt , i slutändan ska nån betala och det är alltid kunden.

Täntke precis skriva detsamma.

Men såg det här som första kommentar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

Men vad är alternativet då? Inga varor till någon någonsin?

Man kan ha en hållbar ekonomi där varor köps, återvinns, och man slutar handlar små onödiga prylar. Transporter kan ske hållbart med exempelvis el som också är producerad hållbart.

Det är lite konstigt att en del alltid tror att det är allt eller inget som gäller. Vi kan fortsätta handla och leva. Vi behöver bara göra det på ett sätt som gör att våra barn kan leva på planeten när vårt liv är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Gratis frakter innebär tappade skatteintäkter som kan användas till annat användbart i samhället.

Hur tänkte du där?! Självklart betalar man alltid fraktkostnaden som slutkonsument, antingen separat specificerat på kvittot eller inbakat i produktpriset. I slutändan är det samma momspengar som kommer in i statens kassakista från oss slutkonsumenter. Om någon verkligen erbjöd något gratis så skulle det vara välgörenhet, mig veterligen finns det ingen e-handlare som bedriver välgörenhet mot oss konsumenter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Vill man snacka miljöbov som man faktiskt kan göra något åt är det ju detta:
https://store.playstation.com/sv-se/product/EP0001-PPSA01372_...
Digitalt spel, ingen fraktkostnad, ingen miljöpåverkan i form utav tillverkning av fysisk media: 729:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5518357
Fysiskt spel, fraktkostnad, ska tillverkas och skeppas till butik/kund: 499:-

Det är ju inte så att de miljövänliga valen är lockande

(Bara ett exempel med ett nytt spel)

Permalänk
Medlem

Fraktkostnad ger en liten mental spärr men det är ändå totalpriset som avgör.
Minimiköp för fri frakt är på sätt och vis lite mer lurigt då man lätt lägger till en (billig) vara man kanske ändå inte vill ha.

Jag hade gärna väntat nån dag eller två extra på mitt paket om det hade hjälpt till att minska stressen och pressen, men det nämndes tydligen inte lika tydligt som en lösning. Gratis/billigare men långsam frakt eller betald/dyrare snabbare frakt vore ju en bättre lösning. Sällan jag behöver min pryl dagen efter, ibland får den till och med ligga några dagar hos ombudet.
Amazons ovana att skicka min beställning i separata paket fast jag gett okej att vänta lite mot att samlar det får däremot gärna förbjudas.

Permalänk
Medlem

Att endast förbjuda fri frakt är lite som att flytta runt solstolarna på Titanic.

I dagsläget så har varken riksdagen eller arbetsgivarna någon motivation att förbättra arbetsförhållandena för dessa arbetare eller göra något seriöst åt miljön. Om de brydde sig hade de redan gjort något åt det.

Att strejka mer för att få bättre arbetsförhållanden är ett alternativ till lagförslag som aldrig kommer att röstas igenom. Men i och med att vi lever i en diktatur kommer det inte ske. Det kommer motarbetas eftersom det inte gynnar de styrande arbetsgivarnas intressen.

"Syftet med ett system är vad det gör" * är ett sätt att tänka när man analyserar system. Fri frakt ökar konsumtion. Ökade konsumtion leder till ökad resursanvändning. Ökad resursanvändning leder till mer utsläpp. Mer utsläpp leder till att större delar av världen blir obeboelig för människor och djur. Ett av syftena med fri frakt skulle då vara att göra världen obeboelig för människor och djur.

* The purpose of a system is what it does (POSIWID) -Stafford Beer

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns inget som är fri frakt på riktigt , i slutändan ska nån betala och det är alltid kunden.

Eller anställda genom lägre löner!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snotling:

Handlar till många delar inte om att arbetsgivare inte vill anställa utan att det lider av en enorm brist på chaufförer idag och har gjort väldigt länge..
finns det inte kompetent folk att anställa så är det svårt att anställa

Jag sökte ett deltidsjobb som budbilsförare för ett halvår sen. Företaget ville anställa mig, men facket hade bestämt att den som skulle anställas skulle ha en annan försörjning parallellt, tex. en annan halvtidstjänst. Resultatet blev att jag fortsatte vara arbetslös på heltid och företaget blev utan förare.
Fackföreningar är inget annat än en maffia som är dåligt både för företag och för arbetare och borde förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tro att förbud mot fri frakt skulle leda till bättre arbetsförhållanden. Med den logiken så måste ju fria samtal vara förfärligt för en teletekniker, så vi kanske ska förbjuda det också? För att inte tala om alla gratispennor och snuskiga karameller som fackförbunden kränger på en.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag håller ju med om föresatsen att det vore positivt om folk liksom i snitt kunde bli duktigare och mer angelägna om att klumpa ihop sina inköp och göra färre beställningar, för att minska den totala paketvolymen. Alla förutom frakbolagen vinner på det, ironiskt nog. Och det är synd att det saknas incitament till detta.

Att gå in och försöka detaljstyra människors beteende i detta hänseende är jag dock ordentligt kritisk till.

Permalänk
Medlem

Jag tar hellre betald frakt än "fri frakt" med ökad kostnad från annat håll t.ex högre produktpriser.
Hade gärna sett att man kan lägga ihop en ny order med en befintlig sålänge den inte börjat behandlas och om den behöver högre frakt så betalar man mellanskillnaden. Kanske bara nödvändigt under stora reor när man vill betala snabbt så man inte förlorar chansen så man kan fortsätta handla andra saker.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Någonstans finns uppenbarligen en outtömlig källa till nya dumheter, gömd på ett så dumt ställe att bara de dummaste lyckas hitta den.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ökad konsumtion och mer utsläpp kan det säkert leda till.

Men jag tänker att villkoren för frakten - kan den verkligen påverkas så mycket?

Oavsett hur kunden faktureras så kommer man behöva göra upphandling med fraktbolag som tar betalt för tjänsten att köra ut grejer.
Jag tänker mig att återförsäljarna har samma förhandlingsläge mot transportföretagen oavsett egentligen.
Transportföretagen kommer få uppdrag från återförsäljarna med alla möjliga upplägg - och pressen ökar väl inte på transportföretagen att ta sämre deals om återförsäljarna erbjuder gratis frakt?
Jag menar - vad hindrar återförsäljarna att ställa lika hårda villkor mot transportföretagen även om gratis frakt inte erbjuds mot slutkund?

Från någon som kört ut enorma mängder av dessa paket.

Jag kan tänka mig att avskaffande av fri frakt gör så att folk köper flera saker på en gång istället för att få 20 små paket per månad.
Vilket skulle minska hur många paket varje person i varje led behöver hantera. Istället för att en person får ett apotea paket varje dag i veckan så blir det kanske bara ett större med lite dyrare frakt.

Det är folk som manuellt sorterar paketen, sorterar igen på annan station, kanske sorterar igen på tredje, sen sortering för utkörning och sortering i bilen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns inget som är fri frakt på riktigt , i slutändan ska nån betala och det är alltid kunden.

Nu var det väll så att det handlade att de var de som jobbade på lagren som fick betala med pissiga villkor så att du får ditt paket gratis skickat. Kan ju ha missat vad det handlade om iofs..

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad arbetsmiljö problem har en relation till fri frakt. Låter mer som att facken borde fokusera på arbetsplatserna med hård arbetsmiljö.

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat i branschen i över 5 år, så kan jag med visdom säga att facken är så fulla av bajs att man storknar.
Röststyrda plockordrar är vansinne i sig, då man inte kan planera sin plockning utan att lägga massa tid & energi på att förhandla med en robot om vilken information den vill yppa.

Facken vill i vanlig ordning spela Allan.

Fri frakt är bara mängdrabatt/abonnemang hos en transportör, och visst är det lättare att stapla paket om dem har samma dimensioner.
Läskbackar är exempelvis 10ggr lättare än pappsäckar med kattsand, att stapla.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Från någon som kört ut enorma mängder av dessa paket.

Jag kan tänka mig att avskaffande av fri frakt gör så att folk köper flera saker på en gång istället för att få 20 små paket per månad.
Vilket skulle minska hur många paket varje person i varje led behöver hantera. Istället för att en person får ett apotea paket varje dag i veckan så blir det kanske bara ett större med lite dyrare frakt.

Det är folk som manuellt sorterar paketen, sorterar igen på annan station, kanske sorterar igen på tredje, sen sortering för utkörning och sortering i bilen.

Ja att det ger mer jobb med flera små paket - det låter rimligt. Och de där småbeställningarna lär ju öka om frakten inte kostar per beställning längre. Im with you on this one.

Men.

Min poäng är väl lite i ett annat led.
Alltså transportföretagen måste ju ta betalt per leverans oavsett vad återförsäljarna utlovar i frakt. Det finns riktiga utgifter att få paketen på plats så varje paketleverans måste ändå köpas in av leveransföretagen. Här görs en upphandling.
Rimligen säljer transportföretagen inte paketleveranstjänsten med förlust utan man går väl med vinst för varje levererat paket. Får man in fler jobb/beställningar så kommer det in mer pengar i verksamheten.
Att det finns mer att göra i transportbranchen borde rimligen vara en bra grej. Eller ja, det är inte givet såklart.
Men det är inte så självklart att det bli sämre för paketleverantörer när branchen får in fler beställningar på jobb. Ett alternativ är att villkoren är likadana, men fler anställda behövs i branchen.

Min fundering låg väl snarare i varför transportbolagen går med på sämre villkor/sämre deals när dessa inte gått med på att erbjuda "gratis frakt" mot slutkund.
Den typen av löfte kommer istället från återförsäljaren - så det blir de rimligen vara återförsäljarens problem att finansiera och lösa den delen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Men vad är alternativet då? Inga varor till någon någonsin?

Jo då, men vi lär kunna dra ner på global konsumtion med 90% utan att någons livskvalitet påverkas nämnvärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jo då, men vi lär kunna dra ner på global konsumtion med 90% utan att någons livskvalitet påverkas nämnvärt.

För när alla företag slutar få in några pengar kommer ekonomin bara rulla på som vanligt och dela ut löner till sina anställda samt fylla på med skattepengar till statskassan.

Permalänk
Medlem

Men oj då, de får väl försöka att strejka istället. Komiskt att de försöker sig på klimatvinkeln för att försöka vinna sympati för sin sak, patetiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Miljöargumentet har blivit någon form av helig ko i vår moderna argumentation som skall appliceras i tid och otid, i detta specifika fall otid.

Innan fri frakt och e-handel så handlade människor på handelsplatser och i centrum och då krävdes det någon form av transport för att ta sig till sagd plats. Denna form av transport har nu minskat då e-handel har ökat och det det borde rimligtvis vara effektivare med massiva leveranser av gods till upphämtningspunkter än att varje enskild individ åker bil eller buss för att köpa något, dvs mindre miljöpåverkan än förut.

Vad gäller deras arbetsförhållanden så har det inte en direkt koppling till fraktavgift, det finns ingen garanti för att en eventuell avgift går rakt in i arbetarnas arbetsmiljö utan kan lika gärna hamna i bolagens vinstmarginal. Här behövs sannolikt bättre arbetsvillkor genom lagstiftning.

Lustigt också att övervakning nämns, om stölder försvann så skulle det ej behövas men här är vi nu.

Mvh

Fast, om man handlar mer och oftare online och från 10 olika ställen istället för att åka till en stormarknad och handla allt på en gång? För att inte tala om alla returer som man slipper om man står i butiken och väljer rätt vara.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

För mig är det uppenbart att det är något lurt med ännu en alarmistisk rapport i miljöargumentets kläder när det egentligen handlar om något helt annat. Butiksdöden är ju ett faktum och det är kanske inte så konstigt att Handels vill motverka detta - och miljön kan man alltid använda som det svarta fåret och skylla allt på. *bort/mod*

Om man bara andas ut och distansierar sig lite från allt...vad är väl enklare att genomföra samt mer miljövänligt av följande:
1. Försöka få folk att åka boskapstransp...eeeh, buss, köpa elbil och tanka den med "grön" el, eller att cykla, eller köpa elcykel eller gå långt för att handla i butik och öka trängseln i fysiska butiker och sedan ta sig hem med varorna igen - försök släpa tillbaka en chassilåda på vanlig cykel, eller elcykel för den delen. Och att alla ska köpa elbil, samt elbussar och elcyklar...elpriset ligger ju redan nu på rekodnivåer efter satsningar på "grön el" som tvingar igång olje- och kolkraftverk i omvärlden. För att inte tala om vad e-handel och bilism med minskad trängsel som följd gjort för pandemiläget. Folk borde vara oerhört glada att inte all gått över till kollektivtrafik.

2. Istället ha fri frakt på allt och övertyga transportbolagen att köra på biogas/el (med "grön" el)/vätgas. Det behövs betydligt färre sådana lätta skåpfordon som sedan gör en runda om dagen i olika stadsdelar och levererar hem eller till Närbelägen service point.

Och är det inte än mer milövänligt att fortsätta uppmana folk att jobba hemma, de som kan det med dagens digitalisering? Visst är det så, men det spelar ingen roll - VÅGA ITNE ta en plastpåse, men åk till jobbet alla trots att pandemin inte är över.

Jag skulle säga att alternativ 2 är enklare och mer miljövänligt. Ju färre anledningar och behov man ger folk att ta ut bilen ur garaget, desto färre resor blir det - och än så länge är varken fordonsflottan elektrifierad, elpriserna är på rekordnivåer, oljekraftverken startade, vindsnurror av kompositmaterial som inte kan återvinnas, finns ingen infrastruktur för vätgas, knappt någon för biogas, knappt någon för elbilsladdning - och finns det är det hutlöst dyrt både att tanka och skaffa elbil.

Om man verkligen, på riktigt alltså, bryr sig om miljön OCH om människor så hejar man inte på symbolpolitik som bara inskränker människors liv och samtidigt inte gör ett dugg för miljön. Däremot ger den extra till statskassan i bästa fall och är ett sätt att öka ett av världens redan högsta skattetryck och få med tillräckligt många med på den fortsatta resan genom att stoppa in ordet "Miljö" i varje sådan reform, samtidigt som största regeringspartiet lider av Stockholmssyndromet och tänker "äh, strunt samma...blir det inte bra så lägger vi skulden på det regeringskapande borderline-partiet här vid sidan om bara"

I korta ordalag: Färre "utsläppsfria" skåpbilar som kör en rutt varje dag i varsin stadsdel med varor hem till folk är mycket lättare och miljövänligare än att "alla" ska ut och handla i olika butiker överallt och kallstarta väldigt många tusen bilar varje dag bara för att gå och köpa batterier på Kjell & Co, så är det väl bättre att de levereras hem som en del av en rutt som körs av betydligt färre leveransbilar tillsammans med hundra- eller tusentals andra paket i samma bil?

Politiskt bait /mod
Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

I slutändan är det nån jävel som vill skatta fraktandet och det är där skon klämmer.
Själv utgår jag från att frakten ska vara fri, om inte för allt så över en viss summa. Har precis i dagarna letat efter olika produkter för mindre renoveringsjobb här hemma och har fått rata massor av onlinebutiker för att de inte har fri frakt - att betala 79kr i frakt för varor för 150kr är inte ekonomiskt försvarbart för mig. Då blir det återförsäljare som har fri frakt även om produkten kostar nån tia mer.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

För när alla företag slutar få in några pengar kommer ekonomin bara rulla på som vanligt och dela ut löner till sina anställda samt fylla på med skattepengar till statskassan.

Visst, vi kan inte göra det helt plötsligt utan konsekvenser. Det var mest en kommentar angående att en stor del av dagens konsumtion är onödig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Expertgissare

"I rapporten framgår det att den ökade e-handeln i stort i många fall resulterat i försämrade arbetsmiljöer för arbetare, exempelvis genom bevakning, ökade ordervolymer och hög arbetsbelastning. Anställda inom transportsektorn har vid intervjuer berättat om undermåliga arbetsförhållanden där de bland annat tvingats köra överlastade bilar och köra rutter med många stopp och få eller inga möjligheter till pauser"

Förstår inte hur en lagstadgad frakt skulle göra någon skillnad här, bara företagen som kommer tjäna mer pengar. De anställda får det nog inte så mycket bättre tyvärr.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Låter som en helt fel åtgärd = Man får en sticka i tån och hugger av foten, typ...

Grundsymptomen som gäller stress och belastning är i grunden ett försvagat fack ihop med försämrat anställningsskydd, något som var person är del av genom deras egna val. Facket har i många år setts som något dåligt av många (så även av en del partier, sorry!), så när man sen behöver det som man antagligen själv varit med om att försvaga, ja då får man betala priset för dumheten att gå på pratet om att facket är förlegat. Ens val helt enkelt!

När det gäller returer, så är orsaken till stor del klädes handel över nätet. Snabbaste sättet är helt enkelt att inte handla över nätet för billiga kläder då returerna handlar om att man tar fel på storlek.
Enda helt säkra är att prova kläder för att få rätt storlek!
Just för kläder kanske en returkostnad kunde påverka returerna. Ja, även ge grund för att lokala affärer börjar föra kläder med lägre pris. Trenden idag är att priset på kläder ökar lokalt, antagligen pga. näthandeln.

Som vanligt så är det kunden som bestämmer marknaden, handeln köper in och förhandlar med trenden som grund.
Arbetsförhållande bestämmer fack och lagar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Men då sätter vi oss alla i bilen och puttrar ett gäng mil till närmaste shoppingcenter, istället för att leveranser samordnas till våra lokala post/dhl/schenker/whatever utlämningsställen.

Det är nog inte riktigt så enkelt tror jag. Alla har inte utlämningsstället så nära. Man kanske behöver ta bilen till utlämningsstället och då går det på ett ut. Många planerar för sina inköp så de gör sin inköp i samband med andra ärenden.

Men visst, i en del fall stämmer nog det du säger.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable