Fackförbund vill förbjuda fri frakt i e-handeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Ser bara att detta kan gynna Amazon eftersom amazon prime kostar pengar och kringår detta.

De skulle nog aldrig drabbats eftersom de ändå håller sig borta från kollektivavtal överhuvudtaget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror man menar att det är "lättare" att beställa saker man annars inte köpt om det är fri frakt och man slipper åka nånstans. Så konsumtionen ökar jämfört med en situation där du antingen måste köra själv, eller betala frakt.
Det blir en tröskel som inte alla är villiga att ta sig över, för minsta skitgrej och då kanske man avstår eller väntar tills man kan samla en större beställning senare.

Om du ändå ska köpa nånting, så ja, då har du rätt. Men i det här fallet handlar det mer om att minska onödig konsumtion, som fri frakt underlättar kraftigt.

Fast från företagens perspektiv är det ingen konsumtion som är ''onödig'' det är ju vad dom tjänar pengar på. Om något fackförbunden säger att det kommer öka onödig konsumtion borde företaget se det som något positivt. (att företagen säljer mer borde ju vara bra för arbetarna också, så vida det inte mer handlar om att skydda butiksjobben)

Utan att ha någon data som underbygger det tror jag inte paketutskick är en stor miljöbov (från Kina till Sverige är det nog en del utsläpp, men inte från Webhallens lager till din lägenhet).

Permalänk
Medlem

Det är väl bra mycket bättre ur miljösynpunkt att allt samfraktas än att folk ska behöva ta bilen till fysiska butiker för varje inköp för att slippa betala frakt. Förbjuda "fri frakt"?! Nej far åt helvete!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Antalet beställningar, överpackade transporter och dåliga arbetsvillkor är ingenting som försvinner för att man via lag vill göra det sämre (läs: dyrare) att handla online. Kan ju dock garantera att detta blir prioritet nummer 1 hos de spån vi har i regeringen då man troligen kan hitta på några nya fraktmomsskattavgiftsmomsskattmiljöavgifter att klistra på fraktsumman.

Vad sägs istället om att slå ned på onödiga köp och vad (framförallt kvinnliga) konsumenter håller på med när de beställer hem varor i drivor för att "testa på" bara för att skicka tillbaks allt dag 13 och lämna återförsäljare med begagnade varor som säljs som nya (troligen högre risk att någon blir missnöjd och skickar tillbaks dem igen efter nästa köp) såväl som poänglöst slöseri av resurser och utrymme i transportsektorn. Fri retur är ett större problem än fri frakt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Så transportbolagen vill få ner mängden transporter i landet... ? Är det någon annan bransch som lobbat för att deras bransch ska få mindre att göra?

Permalänk
Medlem

E-handel kommer inte minska i framtiden oavsett vilka avgifter de försöker slänga dit. Det löser heller inte problemet med dåliga villkor för anställda. Facken får ta lite större ansvar och visa att de är lojala mot de anställda och inte mot företagen. Förhandla fram bättre avtal så kommer fler gå med i facken, och sluta slösa pengar på lyxresor och annat skit för fackpamparna. Skrämmande hur mycket av fackavgifterna som pissas bort.

Om det ska bli en obligatorisk fraktavgift så måste den ju i så fall baseras på fysiska storleken på ordern för att kompensera miljöeffekterna.

Att ta ut en rejäl avgift för returer vore dock bra, alldeles för enkelt att beställa en massa skit och sen skicka tillbaka utan påföljd.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Miljö delen är löjlig, finns inga fysiska butiker inom gångavstånd från mig som har dom varorna jag är ute efter. Så då blir det att köra med egen bil 40-60km. Istället för att få det till ombud som är 500m bort, som då samtidigt tar paket till flera andra. Så en lastbil känns bättre än ca 30 bilar.....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vad sägs istället om att slå ned på onödiga köp och vad (framförallt kvinnliga) konsumenter håller på med när de beställer hem varor i drivor för att "testa på" bara för att skicka tillbaks allt dag 13 och lämna återförsäljare med begagnade varor som säljs som nya (troligen högre risk att någon blir missnöjd och skickar tillbaks dem igen efter nästa köp) såväl som poänglöst slöseri av resurser och utrymme i transportsektorn. Fri retur är ett större problem än fri frakt.

Fri retur är precis som fri frakt inte heller gratis, transportföretag får förstås betalt.

Frakt kommer ju alltid ses som en kostnadspost och företag kommer alltid försöka komma undan så billigt som möjligt. Det går inte att lösa genom att förbjuda fri frakt.

Permalänk
Medlem

Minns inte den senaste gången jag har skickat tillbaka ett paket..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Trams. De flesta okynnesbeställer väl inte saker bara för att det är "gratis" frakt. Man måste ju fortfarande betala för produkterna liksom. Väldigt märkligt resonemang. Dessutom skulle det slå hårt mot Svenska återförsäljare och missgynna dem då Amazon säkert klarar sig eftersom det ingår mer i Amazon Prime än att inte betala extra för frakten vid köp. Så det känns inte som de tänkt här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Miljö delen är löjlig, finns inga fysiska butiker inom gångavstånd från mig som har dom varorna jag är ute efter. Så då blir det att köra med egen bil 40-60km. Istället för att få det till ombud som är 500m bort, som då samtidigt tar paket till flera andra. Så en lastbil känns bättre än ca 30 bilar.....

Nu bor ju inte alla som dig.. Så klart dom som har långt till allt ska ju beställa saker online/webben .dom som har nära till allt.. är ju riktigt korkad och slö om dom beställer från online/webben istället..

Permalänk
Medlem

Då klarar sig Amazon pga sin månadsavgift?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag har en liten webshop och har funderat över det här, är det verkligen så att folk hellre ser ett högre pris och gratis frakt? Jag tycker ju det är bättre att man får se vad man faktiskt betalar för.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flukke:

Då klarar sig Amazon pga sin månadsavgift?

Om nu lagen blir av, vilket den förmodligen inte blir. Så kan de ju faktiskt förhindra att man kan kringgå det med månadsavgifter och abonnemang. Så dumma är de inte. Men just nu så är det liksom inte ens ett förslag i riksdagen så hur lagens utformning skulle se ut är knappt ens värt att diskutera.

Permalänk
Medlem

Fick en sak från Wish för 19 kr från Kina inkl frakt.. det känns lite fel.
Men sedan hatar jag dessa köp minst för 600 kr för fri frakt och saken man ska köpa kostar 599 kr.. då blir det ju att man köper något annat litet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Jag har en liten webshop och har funderat över det här, är det verkligen så att folk hellre ser ett högre pris och gratis frakt? Jag tycker ju det är bättre att man får se vad man faktiskt betalar för.

Om du har en egen webshop kan du testa din tes genom att byta och se hur det påverkar din försäljning

Permalänk
Medlem

Vad är logiken här?

Det är väl fortfarande butikens problem? Om dom använder postnord eller flygande limousiner är väl deras problem?

Jag köper efter två kriterier för att få lägsta pris:
Butiken har bra service.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. De flesta okynnesbeställer väl inte saker bara för att det är "gratis" frakt. Man måste ju fortfarande betala för produkterna liksom. Väldigt märkligt resonemang. Dessutom skulle det slå hårt mot Svenska återförsäljare och missgynna dem då Amazon säkert klarar sig eftersom det ingår mer i Amazon Prime än att inte betala extra för frakten vid köp. Så det känns inte som de tänkt här.

Jag tänker att det nog kan ligga en del i det där ändå.

Tar man bort tröskeln som frakten innebär så kan det säkerligen leda till att fler "kanskebeställningar" görs. Man behöver inte fundera igenom köpet först utan man kan klicka hem det man kollar på vid varje impuls att köpa.
Det går ju precis lika bra att ångra sig 3 dagar senare istället. Det kostar ändå inget extra och det sättet fungerar ju precis lika bra med gratis frakt och gratis retur.

Jag ser helt enkelt större möjligheter för folk att ångra efter att man köpt än innan. Det i sin tur kommer ge mer fraktade varor fram och tillbaka som inte sålts.

Jag kan inte prata för alla andra, men jag vet ju hur jag själv fungerar. På liknande sätt fungerar det om man handlar aktier courtagefritt. Lättare att köpa/sälja om det inte kostar något. Inte för att det är courtaget som bör avgöra - men det ändrar ens inställning och mentalitet till hur man tar det där första beslutet om det inte är lika knutet till en konsekvens.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lagerarbetaren kommer alltid få gå på knäna oavsett hur mycket eller lite som beställs. Det kommer arbetsgivaren se till.

Men visst... förbjud internethandel samt att ta bilen till affären. Förbjud bilar, bensin. Förbjud häst och vagn. Kräv stjärtkatalysator på alla levande ting.
Om du går till affären genereras värme som bidrar till den globala uppvärmningen. Du har helt enkelt inte tillräckligt hög verkningsgrad för att vara tillåten att anstränga dig fysiskt inom EU. Så vi föreslår att du ligger där du ligger och istället för handla köpa mat, börjar äta din egen avföring tills dess att du avlider och därmed slutar belasta planeten med ditt vidriga klimatavtryck. Nej skämmas till döds ska man minsann göra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skulle åtminstone förhindra utländska storföretag som Amazon ifrån att slå mot svenska återförsäljare med sina ekonomiska muskler genom frakten om det blev förbjudet direkt i lag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Det handlar nog mer om att förhandlingarna måste hårdna REJÄLT när man börjar erbjuda gratis frakt bara.
Givetvis hade de kunnat driva hårda förhandlingar redan innan men det sågs nog inte som samma typ av painpoint bara.

Hmm! Ja så kan det kanske vara.

Man tänker att det borde kunna bli tvärt om när skeppade paket fortsätter öka hela tiden. Att transportföretagen är de som borde kunna ha en guldålder. Men så är det helt uppenbarligen inte alls.

Det som fascinerar mig här är just hur maktbalansen ser ut. Att det går att pusha över slitet för återförsäljarnas erbjudande på fraktfritt direkt på transportörerna. Det där fungera ju inte i alla brancher riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Jag har en liten webshop och har funderat över det här, är det verkligen så att folk hellre ser ett högre pris och gratis frakt? Jag tycker ju det är bättre att man får se vad man faktiskt betalar för.

Egentligen så tror jag inte det, folk är ganska prismedvetna så många tittar på totalpriset.
Däremot kan man ju fundera på vad som händer ifall det inte är fria returer, är ju en returfrakt som jag antar behöver betalas ifall dom får igenom detta.

Överlag tycker jag att detta är ett väldigt konstigt förslag, tycker man att man får för dåligt betalt för den tjänsten man utför, höj priset då. Varför ska det lagstadgas? Tappar man alla kunder för att de går till någon annan då är tjänsten helt enkelt inte värd så mycket som man begär.

Tycker snarare det låter som att fackförbunden försöker rädda de fysiska butikerna genom att begränsa flödet av kunder till e-handeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tänker att det nog kan ligga en del i det där ändå.

Tar man bort tröskeln som frakten innebär så kan det säkerligen leda till att fler "kanskebeställningar" görs. Man behöver inte fundera igenom köpet först utan man kan klicka hem det man kollar på vid varje impuls att köpa.
Det går ju precis lika bra att ångra sig 3 dagar senare istället. Det kostar ändå inget extra och det sättet fungerar ju precis lika bra med gratis frakt och gratis retur.

Jag ser helt enkelt större möjligheter för folk att ångra efter att man köpt än innan. Det i sin tur kommer ge mer fraktade varor fram och tillbaka som inte sålts.

Jag kan inte prata för alla andra, men jag vet ju hur jag själv fungerar. På liknande sätt fungerar det om man handlar aktier courtagefritt. Lättare att köpa/sälja om det inte kostar något. Inte för att det är courtaget som bör avgöra - men det ändrar ens inställning och mentalitet till hur man tar det där första beslutet om det inte är lika knutet till en konsekvens.

Är väl i så fall bättre att förbjuda gratis returer, under förutsättning att de skickar rätt vara. Det händer tyvärr allt för ofta att det är fel vara som skickas och jag tycker inte kunden ska stå för frakten om inte kunden har gjort något fel.

Ja, då kan man självklart "ångra" sig och hävda att man fått fel produkt, men jag pratar alltså om fall där det som skickats inte överensstämmer med det som levererats.

Annars är det säkert bra med en tröskel som du säger, men då ska den även gälla Amazon på något sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hur Amazon behandlar sina chaufförer i USA

Amazon’s AI Cameras Are Punishing Drivers for Mistakes They Didn’t Make

"The cameras will punish them for looking at a side mirror or fiddling with the radio, stopping ahead of a stop sign at a blind intersection, or getting cut off by another car in dense traffic, they said. "

Lagerarbetare

How Amazon automatically tracks and fires warehouse workers for ‘productivity’

Permalänk

Lagstiftat fraktavgift osar planeekonomi tänk.

Däremot så argument vettiga att arbetsvillkoren borde vara högre, kanske minimumlöner och sedan någon straffskatt om det är dåligt för miljön. Men ge sig på fraktkostnaden är så icke marknadsekonomisk tänkt så det inte är klokt.

Det jag förespråkar är effektivisering. Ytterst få personer måste ha sin sak levererade till dörren. 1Km bort att hämta hade gått fint. Är denna utlämningscentral effektiv så behöver det inte mycket arbetskraft. Dessa frakter till generella ställen blir lättare att utföra med självkörande fordon och man slipper chaförer.

Permalänk
Medlem

En fundering som jag kanske missar. Skulle vi då ha en lag att det "alltid" måste kosta t.ex. 49kr för frakten? Vad hindrar annars någon från att t.ex. sätta 1kr i frakt? Man har ju inte gratis frakt då, men skillnaden blir ju minimal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Är väl i så fall bättre att förbjuda gratis returer, under förutsättning att de skickar rätt vara. Det händer tyvärr allt för ofta att det är fel vara som skickas och jag tycker inte kunden ska stå för frakten om inte kunden har gjort något fel.

Ja, då kan man självklart "ångra" sig och hävda att man fått fel produkt, men jag pratar alltså om fall där det som skickats inte överensstämmer med det som levererats.

Annars är det säkert bra med en tröskel som du säger, men då ska den även gälla Amazon på något sätt.

👍

Jag vet själv inte vad som är bra att göra här riktigt. Väldans komplext område alltså

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra tankar. Jag älskar fri frakt, men håller med om att jag tror det är bättre om en sådan regel införs. Någonstans hamnar notan i alla fall till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Handlar till många delar inte om att arbetsgivare inte vill anställa utan att det lider av en enorm brist på chaufförer idag och har gjort väldigt länge..
finns det inte kompetent folk att anställa så är det svårt att anställa

Och bristen på chaufförer kan nog härledas till de sämre anställningsförhållandena. Som arbetsgivarna bäddar får de ligga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du kanske har rätt i att utsläppen minskat jämfört med om alla åkt och köpt det själva. Svårt att säga. Men e-handeln orsakar fortfarande de facto stora utsläpp. Bara för att det högst eventuellt är bättre än innan betyder det inte att det är bra nu.

Men vad är alternativet då? Inga varor till någon någonsin?