VPN och statistik för nätverksanvändning

Permalänk
Medlem

VPN och statistik för nätverksanvändning

Hej,

Vet inte om detta passar bäst här eller i Windows-forumet, men jag kör på.

Började nyligen använda Mullvad VPN (med wireguard) och har sedan dess noterat att Windows 11 loggar all dataanvändning under "system" istället för att som tidigare redovisa vilket program som använt hur mycket. I sig inget överraskande, men går det att göra trafiken tillräckligt genomskinlig så att Windows kan avläsa den igen? Vet att detta fungerade när jag under en kort period provade NordVPN för ett tag sedan, som jag sedan hävdade ångerrätt på.

Jag uppskattar att kunna se vilka program som nyttjar nätverket. Kanske finns ännu bättre sätt att spana på detta, som inte kräver alltför stora ingrepp?

Permalänk
Inaktiv

Om du öppnar resursövervakaren så ser du ju i realtid vilken fil som ansluter mot vilket IP
Men du har under inställningar --> Nätverk och internet--> avancerade nätverksinställningar Där hittar du Dataanvändning

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Om du öppnar resursövervakaren så ser du ju i realtid vilken fil som ansluter mot vilket IP
Men du har under inställningar --> Nätverk och internet--> avancerade nätverksinställningar Där hittar du Dataanvändning

Tack, men det är just där som det ser ut som att allt används av "systemet" just nu. Kan inte längre se vilka processer som använder nätverket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sokkan:

Tack, men det är just där som det ser ut som att allt används av "systemet" just nu. Kan inte längre se vilka processer som använder nätverket.

Jag kör inte själv nyare windows, jag har det bara på labbdatorn då jag gjorde en utvärdering av win11.. Så jag gick in o kika på den och den delade upp.. Men masssor av processer i windows går under system.
Om du har VPN nedkopplad så trafiken går som vanligt, delar den upp dataanvändningen då? För om trafiken går via wireguard, så vore det mer "logiskt" att det står wireguard som dominant i dataanvändningen och inte system

Jag använder inte wireguard själv, men jag testa lite snabbt att installera det på win11 och på min står det listat
System 22MB
Firefox 11MB
wireguard installer under 1MB
Gränssnittspaket för windows-funktioner under 1MB
Wireguard 0 då jag inte har någon att koppla upp den mot
ipv6 controll message

Dock uppdateras det inte i realtid, så man får gå ur dataanvändningen och sedan tillbaka in igen för att se den nya datan

EDIT
Jag såg nu att under fliken Ethernet högst upp till höger under dataanvändning så finns det två olika Eternet val..
Prova att byta mellan dem... För när jag bytte till min andra... då var den på 0MB och inget listat.. så det kan vara den andra som är det virtuella nätverkskortet från wireguard