Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Grattis Tesla aktieägare!

Nu återstår att se vad som händer med gapet.

https://i.imgur.com/IE0y5bi.png

Tack

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Äntligen rörde sig XELA ett bra kliv uppåt!
https://finance.yahoo.com/quote/XELA/

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Skulle ni säga att det är värt att månadsspara ett par tusen i Thematica – Future Mobility? specifikt på avanza, Avgiften är 5,80% så säljer av vid senast 50 tusen (rabatt)

Väldigt fin utveckling vad tror ni om fondens förväntade avkastning framöver?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Har tittat på denna innan och blev väldigt nyfiken, köpte för 200k så hoppas det går väl.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Skulle ni säga att det är värt att månadsspara ett par tusen i Thematica – Future Mobility? specifikt på avanza, Avgiften är 5,80% så säljer av vid senast 50 tusen (rabatt)

Väldigt fin utveckling vad tror ni om fondens förväntade avkastning framöver?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Vad menar du med "Avgiften är 5,80% så säljer av vid senast 50 tusen (rabatt)"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad menar du med "Avgiften är 5,80% så säljer av vid senast 50 tusen (rabatt)"

Om man har under 50k på kontot så bjussar de på avgiften.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om man har under 50k på kontot så bjussar de på avgiften.

Jo precis, men det gäller endast på samlat sparande. Inte på specifikt konto. Dessutom gäller det endast en gång. Går du över är det förbrukat och går per automatik till mini-courtage.
Lät på användaren att personen skull sälja av vid uppnådd nivå, och så fungerar det inte.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Hur går det för er gubbar? Blodbad i oktober, men blev en rejäl skjuts med Tesla, hade tur och köpte in precis innan rusningen. Tog hem lite vinst dock.

Typ 150% på 3 år så man får väl vara nöjd. Sen är aktiedelen mellan 30-40% just nu, är sjukt skeptiskt till börsen. Vilket också är det man behöver för att vinna mot index, konsesus alltid är inprisat. Hade dock indexfonder i våras då jag trodde på cyklisk rotation till value (vilket också skedde).

Det som är jobbigt med börsen, man måste tänka själv och gå emot grupptänket, eller använda sig av grupptänket... mycket psykologi.

Permalänk
Medlem

Ligger avanza nere för er också? (kl.07:11)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ligger avanza nere för er också? (kl.07:11)

De kör underhåll mellan kl 7-8 idag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är svårt med aktier som Tesla och Alphabet som endast har aktiens kurs och noll i utdelning. När de går upp i värde vill man ju passa på nyttja det och ta hem vinsten för att tjäna något på sina investeringar, men samtidigt är det ju företag jag tror på och vill ha kvar. Alltså levererar de inte ett dugg i värde under sin livstid i portföljen förrän ett engångsbelopp vid försäljning. Nästa gång det händer något kan kursen lika gärna tvärdyka lika mycket, eller ta ett till jätteskutt (gärna precis i tvärtom effekt mot för hur man agerade, sålde man ökar den, ökade man så rasade den). Irriterande. I aktier med hög direktavkastning känns svängningarna inte lika störande tycker jag. Hur gör ni för att hålla er lugna?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Jag tycker det är svårt med aktier som Tesla och Alphabet som endast har aktiens kurs och noll i utdelning. När de går upp i värde vill man ju passa på nyttja det och ta hem vinsten för att tjäna något på sina investeringar, men samtidigt är det ju företag jag tror på och vill ha kvar. Alltså levererar de inte ett dugg i värde under sin livstid i portföljen förrän ett engångsbelopp vid försäljning. Nästa gång det händer något kan kursen lika gärna tvärdyka lika mycket, eller ta ett till jätteskutt (gärna precis i tvärtom effekt mot för hur man agerade, sålde man ökar den, ökade man så rasade den). Irriterande. I aktier med hög direktavkastning känns svängningarna inte lika störande tycker jag. Hur gör ni för att hålla er lugna?

Som alla andra långsiktiga - genom att inte sälja av och köpa mer när det dippar..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Som alla andra långsiktiga - genom att inte sälja av och köpa mer när det dippar..

Det bemöter ju dock inte hans fråga alls som snarare var hur man skall ta ut realisera vinst men visst, 'köp mer' är ju den rådande mentaliteten (tills det inte är det längre).

Ibland glömmer folk att man faktiskt inte tjänat något förän man säljer (minus avkastning), vilket var lite av hans poäng.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Jag tycker det är svårt med aktier som Tesla och Alphabet som endast har aktiens kurs och noll i utdelning. När de går upp i värde vill man ju passa på nyttja det och ta hem vinsten för att tjäna något på sina investeringar, men samtidigt är det ju företag jag tror på och vill ha kvar. Alltså levererar de inte ett dugg i värde under sin livstid i portföljen förrän ett engångsbelopp vid försäljning. Nästa gång det händer något kan kursen lika gärna tvärdyka lika mycket, eller ta ett till jätteskutt (gärna precis i tvärtom effekt mot för hur man agerade, sålde man ökar den, ökade man så rasade den). Irriterande. I aktier med hög direktavkastning känns svängningarna inte lika störande tycker jag. Hur gör ni för att hålla er lugna?

Nog för att utdelning är ett smidigt sätt att plocka ut regelbunden avkastning och ett tecken på hygglig stabilitet på resultat från företaget då det troligtvis är ett mer "moget" företag, men ett företag som har det kan ju tvärdyka lika väl som ett som inte har det. Det gör heller inte någon skillnad i om ett företag levererar värde eller ej, pengarna de delar ut måste ju komma någonstans ifrån, och utdelningarna kommer betyda mindre pengar för expansion t.ex. med motsvarande negativa effekt på kursutvecklingen därefter. Mogna företag kommer därför ha svårare att växa i en snabb takt.

Med det sagt är ju också t.ex. Tesla extremt övervärderat sett till t.ex. P/E och andra nyckeltal, som diskuterats innan här. Det betyder inte nödvändigtvis att det är en dålig investering, men iom att många tror på deras framtida tillväxt är mycket av motsvarande kursutvecklingen redan inhämtad på marknaden. Dvs. den tillväxt de kommer göra de kommande åren återspeglas redan i deras aktiekurs, och de som gynnas av detta är inte de som äger den imorgon utan de som ägde den igår. Detta fenomen finns även hos andra aktier för företag som marknaden tror kommer gå bra de kommande åren.

Du kan komma runt att det känns jobbigt genom att diversifiera din portföljd för att få mindre svängningar, samt att vara långsiktig med dina investeringar istället för att köpa det som hypas och som alla andra redan köpt och sedan sälja det när hypen lagt sig och många redan sålt. Försök hitta företag att köpa som du tror på men som marknaden inte tror på, och sälj helst endast när de växt nog för att vara en för stor del i din portfölj, eller alternativt när du inte tror på företaget mer (detta betyder inte nödvändigtvis att kursen gått ner).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det bemöter ju dock inte hans fråga alls som snarare var hur man skall ta ut realisera vinst men visst, 'köp mer' är ju den rådande mentaliteten (tills det inte är det längre).

Ibland glömmer folk att man faktiskt inte tjänat något förän man säljer (minus avkastning), vilket var lite av hans poäng.

Precis, och därför tänkte jag det var viktigt att betona "time in the market beats timing the market" Ingen kan svara på hur man bäst realiserar vinst vid snabba köp/sälj. Det är bara kvalificerade gissningar. Att ligga lång har däremot bevisats fungera bra över tid - historiskt sett.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Precis, och därför tänkte jag det var viktigt att betona "time in the market beats timing the market" Ingen kan svara på hur man bäst realiserar vinst vid snabba köp/sälj. Det är bara kvalificerade gissningar. Att ligga lång har däremot bevisats fungera bra över tid - historiskt sett.

Mjo men så länge du inte bara investerar för att se en siffra på avanza röra sig är ju frågan om hur man realiserar högst relevant ändå, speciellt på aktier utan avkastning som det handlade om. Rådet kan ju inte gärna vara "realisera aldrig"; vad var då poängen med att investera?

Menar du snarare "realisera så sent som möjligt" som en strategi? säg att jag har legat lång i 15 år men vet att om 1 år skall jag köpa ett hus och behöver 30% av det investerade värdet, marknaden är på ATH som vanligt... tar man ut det 1 år innan, 2 år innan... på dagen?

Så som jag personligen tänker är "om jag hade haft pengarna cash idag har jag då investerat dem såhär?" är svaret nej kanske man skall ta sig en funderare..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Jag tycker det är svårt med aktier som Tesla och Alphabet som endast har aktiens kurs och noll i utdelning. När de går upp i värde vill man ju passa på nyttja det och ta hem vinsten för att tjäna något på sina investeringar, men samtidigt är det ju företag jag tror på och vill ha kvar. Alltså levererar de inte ett dugg i värde under sin livstid i portföljen förrän ett engångsbelopp vid försäljning. Nästa gång det händer något kan kursen lika gärna tvärdyka lika mycket, eller ta ett till jätteskutt (gärna precis i tvärtom effekt mot för hur man agerade, sålde man ökar den, ökade man så rasade den). Irriterande. I aktier med hög direktavkastning känns svängningarna inte lika störande tycker jag. Hur gör ni för att hålla er lugna?

Inte allt i samma korg.
Köp aktier i fler bolag, blandat sådana som ger utdelning och sådana du tror på som inte ger utdelning.
Sen kan man ju också ha en spekulations-portfölj som man leker med trading

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Mjo men så länge du inte bara investerar för att se en siffra på avanza röra sig är ju frågan om hur man realiserar högst relevant ändå, speciellt på aktier utan avkastning som det handlade om. Rådet kan ju inte gärna vara "realisera aldrig"; vad var då poängen med att investera?

Menar du snarare "realisera så sent som möjligt" som en strategi? säg att jag har legat lång i 15 år men vet att om 1 år skall jag köpa ett hus och behöver 30% av det investerade värdet, marknaden är på ATH som vanligt... tar man ut det 1 år innan, 2 år innan... på dagen?

Så som jag personligen tänker är "om jag hade haft pengarna cash idag har jag då investerat dem såhär?" är svaret nej kanske man skall ta sig en funderare..

Läste en (i mitt tycke extremt försiktig) strategi att man ska ha max 10% i aktier per år framåt man har som mål att ta ut pengarna. Så om du behöver en viss mängd pengar om ett år ska det i så fall vara 90% på bankkontot och 10% i aktier i nuläget.
Behöver du pengarna först om 10 år eller senare (typ spara för att gå i penson) då bör man ha 100% i aktier. Var väl på spara tillsammans de skrev detta tror jag. Det blir en långsam utfasning som tar 10 år att genomföra med den strategin.

Kan i och för sig förstå tanken. Har man en buffert i cash så behöver man inte sälja vid ett dåligt tillfälle. Dessutom kan man ju behöva den bufferten till att köpa i dippar. Sysslar man med trading blir man bakbunden om man investerar 100%. Gäller att alltid ha en buffert som man fyller på genom att ta hem vinster och använder att köpa när det är dippar i priset. Bufferten ska också räcka till utgifter i vardagen.

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/304475/orchid-isl...

Denna har jag fastnat lite för men har just nu inte råd att köpa något här. Vad tycker ni? utdelning på cirka 1,4% varje månad. 15% per år.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv

Tesla har fått en del höjda riktkurser nu efter Hertz. Noterar också att folk som har Tesla på Shareville också har typ detta:

Folk som gillar Tesla är övertygande fanatiker och kör bull ovanpå sina vanliga aktier. Yolo

Var nära på att dunka in en order precis botten under 2019... var bara ett klick från köpknappen... fyfan då hade man skrattat hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem

När man ska sälja är väldigt enkelt för de som äger på lång sikt. Försämras fundamentan så är det dags att börja skala ner innehav proportionerligt.

När man ska fylla på är åt andra hållet. Förbättras fundamentan så ökar man på tills man nått sin kvot.

Och så länge fundamentan är oförändrad så rör man inte innehavet.

I Teslas och Googles fall så är det mot det bättre enligt rapport.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar på min fundering och bra diskussion.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag största sparandet hos lysa.

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Jag tycker det är svårt med aktier som Tesla och Alphabet som endast har aktiens kurs och noll i utdelning. När de går upp i värde vill man ju passa på nyttja det och ta hem vinsten för att tjäna något på sina investeringar, men samtidigt är det ju företag jag tror på och vill ha kvar. Alltså levererar de inte ett dugg i värde under sin livstid i portföljen förrän ett engångsbelopp vid försäljning. Nästa gång det händer något kan kursen lika gärna tvärdyka lika mycket, eller ta ett till jätteskutt (gärna precis i tvärtom effekt mot för hur man agerade, sålde man ökar den, ökade man så rasade den). Irriterande. I aktier med hög direktavkastning känns svängningarna inte lika störande tycker jag. Hur gör ni för att hålla er lugna?

Ett sätt att se det är att "stora" bolag som delar ut ser att de inte har användning för pengarna i bolaget utan istället väljer att dela ut.

Medans tillväxtbolag ser att pengarna gör mer nytta i företaget för att användas internt till annat.

En grov förenkling är det dock. Finns företag som växer men ändå delar ut.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Efter en försäljning av en bostad så står nu jag och min sambo med ~500k i likvida medel som vi gärna vill placera.

Det är pengar vi tänker oss vilja använda om minst 10 år.

Hur skulle ni ha gjort?

All in i någon fond? Sprida ut det och köpa fonder lite då och då? All in i GME? Något annat tips?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Efter en försäljning av en bostad så står nu jag och min sambo med ~500k i likvida medel som vi gärna vill placera.

Det är pengar vi tänker oss vilja använda om minst 10 år.

Hur skulle ni ha gjort?

All in i någon fond? Sprida ut det och köpa fonder lite då och då? All in i GME? Något annat tips?

Shiba Inu coin är det som gäller nu. +125 000 000% på 11 månader.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Efter en försäljning av en bostad så står nu jag och min sambo med ~500k i likvida medel som vi gärna vill placera.

Det är pengar vi tänker oss vilja använda om minst 10 år.

Hur skulle ni ha gjort?

All in i någon fond? Sprida ut det och köpa fonder lite då och då? All in i GME? Något annat tips?

All in på några billiga indexfonder, skulle jag rekommendera.
Skandinavien, asien, USA, emerging markets, investmentbolag, småbolag - listan kan göras lång.
Studier visar att DCA inte lönar sig jämfört med att investera allt direkt, i ca 75% av fallen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Shiba Inu coin är det som gäller nu. +125 000 000% på 11 månader.

I ett sådant läge ska man sälja, inte köpa!
Tro mig, kraschen blir brutal när bubblan spricker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Efter en försäljning av en bostad så står nu jag och min sambo med ~500k i likvida medel som vi gärna vill placera.

Det är pengar vi tänker oss vilja använda om minst 10 år.

Hur skulle ni ha gjort?

All in i någon fond? Sprida ut det och köpa fonder lite då och då? All in i GME? Något annat tips?

ALL IN $GME.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Avanza Auto är omkonstruerad nu och innehaven ändrats samt lägre avgift, tycker ni den ser bra ut?.

https://www.avanza.se/avanza-auto.html

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NisseG91:

Efter en försäljning av en bostad så står nu jag och min sambo med ~500k i likvida medel som vi gärna vill placera.

Det är pengar vi tänker oss vilja använda om minst 10 år.

Hur skulle ni ha gjort?

All in i någon fond? Sprida ut det och köpa fonder lite då och då? All in i GME? Något annat tips?

Skrivet av glemmy:

All in på några billiga indexfonder, skulle jag rekommendera.
Skandinavien, asien, USA, emerging markets, investmentbolag, småbolag - listan kan göras lång.
Studier visar att DCA inte lönar sig jämfört med att investera allt direkt, i ca 75% av fallen.

Som Glemmy säger, är det betydligt större chans att få ett bättre utfall om man stoppar in allt direkt istället för att sprida utköpen. Däremot är ju extremen värre åt båda hållen med att köpa allt på samma dag, t ex kan man ju pricka in en topp precis innan en börskrasch eller köpa precis innan ett kraftigt uppsving. Något du inte gör om du sprider ut köpen. Statistiken säger dock att historiskt har det varit bättre att stoppa in alla pengar på en gång istället för att noja sig och sitta utanför med pengarna och långsamt köpa sig in.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin