Veckans fråga: Spelar du på en bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Definitionen av en bärbar speldator är inte helt enkel, men här tänker vi oss helt enkelt en bärbar dator med en hyfsat tilltagen processor och dedikerat grafikkort ämnad för privatanvändare.
Med definitionen så klassas min Macbook Pro 16" (Intel) in. Men nja. Förvisso nyligen moddad med thermal pads så att VRM kyls av chassibotten, så nu GÅR det iaf att spela utan att den extremthrottlar efter 10 min. Men spelar ytterst sällan på den då spel vanligtvis blir när jag är hemma och då finns det mer tilltagna alternativ.

I tonåren hade jag en laptop utöver min stationära som jag ganska regelbundet behövde ta till och sätta mig i köket och gejma på för att min stationära störde nattsömnen för andra. Var en Acer med på pappret helt ok specifikationer men fasen så dåligt hopsatt den var. RMA på RMA som inte löste något.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Lirar bara wow och civilization på dator och det funkar kanon på min lilla mac. Allt annat körs på XsX och switch

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Jag spelar på min gdp win när jag är på bussen eller semester och sånt men hemma spelar jag på den stationära.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett försök men... saknade min 32 tums skärm 1440p 144hz och en nergradering till en 15 tums laptop 1080p 144hz med en halvkass IPS panel med urvattnade färger, dålig ljusstyrka osv. förstörde hela spelupplevelsen för min del.

Tror dock att jag kanske köper en 17 tummare laptop senare när min stationära är omodern och då blir det en dator med en rejäl skärmpanel som t.ex. en Macbook Pro eller liknande windows maskin.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Qziny:

OMG... Det här visste jag inte ens om fanns?! Funkar det bra?
Upplever du någon form av lagg/delay eller dylikt när du kör med eGPU?

Hur funkar det mer exakt? Du kopplar in laptopen till din Chroma X med en Lightning/USB-C och allt skärmen tänds? Sen kör du?
Vilka effekter går grafikkortet på och klockningar? Kan du ställa in det själv via t ex MSI afterburner, eller sköts det externt av Razerlådan...

Laptopen och lådan har båda thunderbolt 3, TB3 har i spec PCIe x4 så jag stryper grafikkortet "lite", (det finns en del tester som gjorts där skillnaden mellan x4 och x16 på AMD GPU spelar väldigt lite roll: här). Gpun beter sig som en vanlig stationär gpu där jag kan justera allt MSI Afterburner och jag kör helt vanliga AMD drivrutiner. Det enda man måste tänka på är att det blir lite känsligare för störningar som kan resultera i crasher av både spel och OS, om någon stöter i sladden till egpu så kan datorn få blåskärm om något använde gpu.

Visa signatur

🖥/📱 - Macbook Air M2, iPhone 13
📽️ - Samsung Freestyle
🎮 - PS5, PS4 Pro - 9.0, Switch - Atmosphère, HENkaku Ensō PSVita, Quest 2, Steam Deck 256GB, Panic Playdate
📷 - Panasonic M4/3 - Minolta MC F1.7 50mm
⌨️ - Novatouch - ALU chassi - SA Leviathan, Pok3r - Box Royal - SkIIdata, Model M ISO usb modded (Model H)

Permalänk

Nej, jag hatar laptops!

Jag köpte en för cirka 8 år sedan när behövde en ny dator men det tog inte ens en vecka innan laptoppen åkte ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem

Nej, inte just nu.
Har haft bärbara som speldator till och från genom åren beroende på dåvarande behov av portabilitet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Gaming laptop är en nisch produkt för folk som pendlar mycket eller har sovande jour, ser ingen mening med dem annars, kanske om man bor trångt som fan.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Ville ha en nyare laptop (den gamla kändes som att gå med en handjagad gräsklippare på en slåtteräng ) för att kunna ta med till sommarstället, samt eventuellt andra semesterresor, och sköta finanser och lite spel på. Dels för att hela familjen ska kunna använda (min jobblaptop släpper jag inte in någon annan på), dels för att flytta stationär+skärm är lite väl otympligt även om man har bil.

Valde då en gaminglaptop med förhoppningen att grafik etc skulle hålla lite bättre över tid. Tyngre - javisst, men ligger den i skuffen på bilen så gör inte 1kg extra så mycket. Än så länge imponerad av tystnaden av den jämfört med både jobblaptop och hemmastationär. Kör för det mesta med extern mus, men med dess inbyggda tgb och skärm.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nä. Spelar så få spel numera att det inte e lönt. Min iPad Pro funkar utmärkt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Skaffade en Rog Zephyrus G14 med AMD 5900HS och RTX 3060 via jobb. 8 kärnor är till stor hjälp som utvecklare och den klarar av de spelen jag lirar bra.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Ja, har en rätt så vass bärbar som jag använder till spel.

Mest när jag åker till stugan, rätt så trevligt att ha något att göra om det är skitväder...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, man får en hel laptop till priset av ett grafikkort, så det är sant. Grafikkorten har blivit galet dyrare igen sista veckan. Det är totalt mörker på den fronten.

fast nu tycker jag inte riktigt man jämför på det viset, liksom kan inte jämföra en hel laptop med ett rtx 3060 med ett "riktigt" rtx 3080.

men kollar man runt lite så hittar man ganska fort att en laptop med rtx 3070 och 5800h börjar runt 18 000kr, och en stationär dator med ett rtx 3060 och en amd 5600x landar på typ samma pris. Så samma pris/prestanda mer eller mindre under förutsättning att man redan har skärm, lurar, tangentbord och mus osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Ställde undan min stationära när jag gjorde om lite i kontoret och under tiden hade jag skaffat en kompetent laptop. När det var i ordning igen så blev det bara att jag dockar den bärbara och använder skärmen och tangentbordet, tystare, renare.
rtx 3070, i7, 32gb ram...
Den stationära står i garaget bredvid en gammal server. Startas ibland för vpc:er.
Men visst, hade jag haft intresse i senaste fps-spelen med super-grafik så.
Men annars är det xbone och eventuellt snart xsx som gäller (samt switch såklart för riktigt bra spel som inte är civ, farmin simulator eller xcom)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har en ASUS ROG Strix G17
https://www.webhallen.com/se/product/324899-ASUS-ROG-Strix-G1...
Gaming / 17.3" / 1920 x 1080 / 144 Hz / Core i7 / I7-10750H / 16 GB / 1 TB / NVIDIA GeForce RTX 2060 / Intel UHD Graphics / Windows 10 Home som jag köpte för att kunna spela när jag låg på sjukhus i 8veckor.
Men fläktarna blåser och låter som ett jasplan. Men alla spel flyter bra.
Kopplar in den ibland till skärm och tbord och mus,

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Skulle aldrig få för mig att spela på en laptop...
För dyrt för vad man får o väsnas alldeles för mkt...

/Homer_S

Väsnas? Ja
För dyrt? Beror på!

I budget och mellanklassen kan man ofta få snarlik prestanda och dessutom få mobilitet, skärmen, högtalare, webbkamera, tangentbord, ...

Att bygga själv är främst för att bygga med snabbare än 3070

Permalänk
Medlem

Tycker Webhallen Config Laptoparna är bra men när jag sist köpte i våras så hade XMG Schneker laptops med 1440 upplösning och jag kunde beställa med svenskt tangentbord (mycket bra är trött på dessa budget nordic) och utan SSD då jag hade kvar. Denna används på resor, på landet eller i sängen. Har en logitech mus kopplad via blåtand.

Permalänk
Medlem

Nä, verkligen inte. Har bärbara främst för jobbet när jag reser eller är i husvagnen. Annars föredrar jag stationära datorer.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Nej. Jag har en fin Zenbook Pro via jobbet, men att spela på en sån liten skärm och med en touchpad!? Då låter jag hellre bli.

Det intressanta med frågeställningen här tycker jag är att det känns tvärtom mot vad många skriver här. Ute i världen känns det som desktops är dött eller åtminstone kraftigt döende. Alla kör med laptops, från ungar till äldre, och få jag pratar med verkar veta om eller ens bry sig om att det finns "riktiga" datorer. Samma på företagen, jag ser nästan bara laptops där nu. Ännu fler har ingen dator alls utan använder sin telefon istället. Det är helt obegripligt för en stofil som jag, men det verkar vara så att PC'n är på väg att försvinna så sakterliga.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått meningen med att slänga ut tusentals kronor på en sk. "spel-laptop" för att få mycket sämre prestanda än motsvarande stationär, marginella uppgraderingsmöjligheter och pinsamt dålig batteritid. Jag har aldrig känt ett sådant behov av att spela när jag är på resande fot på tåg/flyg odyl. En stabil, billig och enkel laptop för för textbehandling och viss photoshoppande kostar en bråkdel av en "spel-laptop" och räcker gott för sånt - hemmavid har man givetvis en monsterdator för allt annat.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Nej, nope, never. Vet folk som använder dock, och ändå spelar dom hemifrån 95% av tiden. Helkorkat.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Skulle aldrig få för mig att spela på en laptop...
För dyrt för vad man får o väsnas alldeles för mkt...

/Homer_S

Jag tror ingen föredrar att spela på en laptop vs PC…
Handlar väll mer om man har behovet av en

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Aldrig förstått meningen med att slänga ut tusentals kronor på en sk. "spel-laptop" för att få mycket sämre prestanda än motsvarande stationär, marginella uppgraderingsmöjligheter och pinsamt dålig batteritid. Jag har aldrig känt ett sådant behov av att spela när jag är på resande fot på tåg/flyg odyl. En stabil, billig och enkel laptop för för textbehandling och viss photoshoppande kostar en bråkdel av en "spel-laptop" och räcker gott för sånt - hemmavid har man givetvis en monsterdator för allt annat.

Då kan jag ge dig lite förståelse!
Jag har ett Homer Simpson liknande jobb där jag hittills har lyckats klämt in över 700h Rocket league på arbetstid + en massa annat skoj. Så för mig har det vart otroligt värt spenderade pengar.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Sitter mest vid min stationära dator. läs ALLTID när jag är hemma.
Men är på jobb resor varje vecka och ligger på hotell 1-2 dagar i veckan, därav har jag införskaffat mig en bärbar "gaming" laptop.
Fick bli en Lenovo Legion 5 med ryzen 7 5800h och rtx 3060.
Det är ju ingen stationär prestanda, men duger ypperligt att spela på när man ligger på hotell!

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Då kan jag ge dig lite förståelse!
Jag har ett Homer Simpson liknande jobb där jag hittills har lyckats klämt in över 700h Rocket league på arbetstid + en massa annat skoj. Så för mig har det vart otroligt värt spenderade pengar.

Rocket League kan spelas på en brödrost så det krävs knappast en sk. spel-laptop för det.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Helt ointresserad av gaminglaptops. Jag spelar gärna men inte på en laptop.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Vågar knappt säga det men har en ultrabook som jag använder moonlight på för att streama från min stationära som jag gömt undan där den inte hörs/syns. Sen har jag extern skärm/tgb/mus kopplat till bärbara, detta gör att jag även kan sitta lite varstans i huset om jag till exempel skulle vilja slöspela i soffan, laptopen är även fläktlös så det är helt ljudlöst.
Funkar bra till spelen jag spelar men kanske inget man använder för att köra typ CSGO eller liknande där 1 ms i latency kan vara avgörande, latency ligger runt 5 ms

Permalänk
Medlem

Har en hp omen 15 4800H med rtx2060 som jag spelar på sällan men det händer då och då.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Gaming laptop är priceless om man rör mycket på sig eller har ont om utrymme.
Ägt två i mitt liv men aldrig värt pengen med tanke på hur shitty 2a handsmarknaden är.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Har kört bärbar game laptop tidigare men kör bara stationär idag samt konsol. Måste troligen dock skaffa en ny jobb laptop och funderar på att gå tillbaka till konsol samt spela strategispel och mmo på laptop. Föredrar att spela framför tvn och när jag måste ha datorn i jobbet spelar inte kostnaden lika stor roll. Jobbigt bara att det är svårt att få tag på en series X.