Permalänk
Medlem

Någon som använder Marginalen bank?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu återupplivar vi den här tråden.

Har haft Länsförsäkringar bank i Skåne sedan 2014 och varit nöjd.
Är guldkund vilket innebär att det har varit kostnadsfria tjänster så som internetbank, Bank- & kreditkort. 25% på hemförsäkring.

Men nu har de bestämt sig att från och med 2020 börja ta betalt för detta.
275kr om året för tjänsterna.

Den stora vinningen med Länsförsäkringar försvinner alltså och de är då på samma nivå som de flesta andra banker.

Kan ju vara så att detta fortfarande är bra trots priset.

Men hur ligger det till för er andra?
Finns det någon annan bank som, erbjuder internetbank, enkel mobilapp, kort osv för likvärdig eller billigare peng?

Sitter lite i samma sits. Slutade med att jag sa upp bankkortet hos LF (men har forfarande konto där) och skaffade Revolut betalkort och Kompletts kreditkort istället. Så när lönen trillar in lägger jag över pengar från Komplett kortet till revolut och använder. Får ju dessutom bonus på komplettkortet också.

LF kan tyvärr glömma att jag lånar ut mina pengar gratis till dem och köper deras dåliga fonder när det finns mycket bättre alternativ där ute.

Permalänk
Medlem

Hade Swedbank men har bytt till Skandia, ville bli av med årsavgifterna. Flytten gick bättre än väntat (dem har en tjänst man kan ge dem fullmakt att flytta all autogiro och stänga ner kontot och kort hos föregående). Jag använde konsumenternas.se för att jämföra och hade tanke på att byta till Handelsbanken men dem kommande villkoren för 2020 så slänger dem på avgifter, så det blev Skandia istället.

https://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-avg...

Edit:

Appen är väl inte mycket att hurra för, jag kan fortfarande göra grundläggande överföringar mellan interna konton och betalningar (giro, e-faktura) men resterande kan kännas lite fattigt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja höra från er som bytt från Swedbank till Länsförsäkringar eller annan bank. Var det värt det? Vad erbjuder er nya bank som Swedbank ej hade?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Skulle gärna vilja höra från er som bytt från Swedbank till Länsförsäkringar eller annan bank. Var det värt det? Vad erbjuder er nya bank som Swedbank ej hade?

I mitt fall var det för att få banken närmre, gick från sparbank till länsförsäkringar. De finns swedbank här men de har alltid varit otrevliga de gånger jag haft med dem att göra.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

I mitt fall var det för att få banken närmre, gick från sparbank till länsförsäkringar. De finns swedbank här men de har alltid varit otrevliga de gånger jag haft med dem att göra.

För mig var det förmånligt då jag fick en självrisk varje år gratis. Dock så nyttjades den aldrig; men numera har jag gått tillbaka till Länsförsäkringar. Bankerna lever på att du låser upp dig på ett ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Skulle gärna vilja höra från er som bytt från Swedbank till Länsförsäkringar eller annan bank. Var det värt det? Vad erbjuder er nya bank som Swedbank ej hade?

För att få ned kostnad.

Länsförsäkringar hade och har en bra mobilapp.
Och deras bank i Skåne hade tjänsten guldkund som innebar att med helhetslösning ink försäkring så var Internetbank, kort osv kostnadsfritt.
Tyvärr med start 2020 döper de om detta till bekväma vardagen och kräver 275kr per år.
Iofs får jag fortfarande 25% rabatt på försäkringar men frågan är om det består.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har aldrig tagit stora lån men föräldrarna köpte nytt hus i sommras. De bytte från Swedbank till Länsförsäkringar pga att de fick låna 100.000 mer hos Länsförsäkringar för samma kostnad i slutändan

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Sitter lite i samma sits. Slutade med att jag sa upp bankkortet hos LF (men har forfarande konto där) och skaffade Revolut betalkort och Kompletts kreditkort istället. Så när lönen trillar in lägger jag över pengar från Komplett kortet till revolut och använder. Får ju dessutom bonus på komplettkortet också.

LF kan tyvärr glömma att jag lånar ut mina pengar gratis till dem och köper deras dåliga fonder när det finns mycket bättre alternativ där ute.

LFs indexfonder är rätt okej, låga avgifter. Har kvar mitt LFkonto och fördelen är att de har ett avtal med Forex där de hanterar kontanter. Dvs insättning och uttag från kontot är gratis via Forex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

LFs indexfonder är rätt okej, låga avgifter. Har kvar mitt LFkonto och fördelen är att de har ett avtal med Forex där de hanterar kontanter. Dvs insättning och uttag från kontot är gratis via Forex.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper nu för 500kr/mån på lf så jag får rabatterna men resten kör jag på Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

LFs indexfonder är rätt okej, låga avgifter. Har kvar mitt LFkonto och fördelen är att de har ett avtal med Forex där de hanterar kontanter. Dvs insättning och uttag från kontot är gratis via Forex.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där avtalet med forex är ju slut nu.
Var där för någon månad sedan och då hade dom inte avtalet längre så för ist att få pengarna direkt in på kontot fick jag vänta ett dygn, kostnadsfritt var det men ändå.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar är överlägsna tycker jag. Sen som helkund får du ju schysst rabatter på försäkringar. Jag sparar tusenlappar per år på att ha länsförsäkringar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Det där avtalet med forex är ju slut nu.
Var där för någon månad sedan och då hade dom inte avtalet längre så för ist att få pengarna direkt in på kontot fick jag vänta ett dygn, kostnadsfritt var det men ändå.

Ser väl ut på den fronten som det gjort år tillbaka.

Skrivet av Länsförsäkringar Bank:

Forex bank

Du kan sätta in svenska kontanter på ditt bankkonto, upp till 50 000 kronor per insättning. Insättningar som görs efter klockan 14.00 finns på kontot nästa bankdag.

När du tar ut kontanter i svenska kronor använder du ditt kort. Du kan ta ut maximalt 50 000 kronor under en vecka. Insättningar och uttag av svenska kontanter hos Forex Bank är avgiftsfritt.

Läs mer på Forex

Skrivet av Forex:

Vi är ombud för

Länsförsäkringar Bank, vi gör kostnadsfria insättningar* och uttag**
Danske Bank, vi gör kostnadsfria insättningar*

* Vid uppräkning av fler än 50 mynt tillkommer det en avgift på 15 % och vid insättning av 50 000 kr eller mer i sedlar är avgiften 0,1 %.

** Gäller endast för insättning av kontanter och inte vid inlösen av Plus- eller Bankgiroavi.

https://www.forex.se/betala/kassatjanster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakubeX:

Det där avtalet med forex är ju slut nu.
Var där för någon månad sedan och då hade dom inte avtalet längre så för ist att få pengarna direkt in på kontot fick jag vänta ett dygn, kostnadsfritt var det men ändå.

De har ändrat i systemet så att du inte får pengarna direkt på kontot. Ombud för Danske bank och LF är de fortfarande som nån skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa banken som erbjuder Apple Pay i Sverige? Idag erbjuds det av Danske Bank, Nordea och Swedbank. Bolån och sparande har jag på annat håll så för mig betyder ”bästa” ungefär att man har en bra app och andra digitala tjänster. Just nu har jag ICA Banken, vilket fungerar helt okej, men börjar vara less på att inte ha Apple Pay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wishie: Måste det vara en Svensk bank för Apple Pay?

Eller duger det med kreditkortsutgivare eller ex. Revolut som komplement?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Wishie:

Vilken är den bästa banken som erbjuder Apple Pay i Sverige? Idag erbjuds det av Danske Bank, Nordea och Swedbank. Bolån och sparande har jag på annat håll så för mig betyder ”bästa” ungefär att man har en bra app och andra digitala tjänster. Just nu har jag ICA Banken, vilket fungerar helt okej, men börjar vara less på att inte ha Apple Pay.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör också ICA Banken, men för Apple Pay så använder jag mitt AMEX. Funkar grymt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxfluxarn:

Jag kör också ICA Banken, men för Apple Pay så använder jag mitt AMEX. Funkar grymt bra!

Lite dåligt med ställen som accepterar AMEX blippfunktion dock. Åtminstone som jag märkt.

Blir glad varje gång det är en iZettle apparat för då vet jag att jag kan använda klockan till att betala snabbt. Men i övrigt behöver man oftast stoppa in kortet i automaten :/

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Inte Swedbank iallafall. Nog den bank man hör oftast ha något "tekniskt problem".
När min sambo hade dem (iofs 6år sen nu) så var användadet utav app och hemsida betydligt tråkigare och osmidigare uppleveles än tex danske bank , Ica banken och Länsförsäkringar. Nu kan Den biten så klart vara annorlunda men upplever att är det nån bank som får tekniska problem så är det oftast Swedbank.

Kör sen 6år tillbaka med Länsförsäkringar och det har funkat bra. bra app och bra via hemsidan.
Ica banken var det nära att jag bytte till för 2år sen men föll på att det blev dyrare totalt sett (pga försäkringarna som Länsförsäkringar blir billigare om man har allt samlat hos dem).

Edit: haha japp som sagt:
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-15/vissa-storningar-kvarst...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Inte Swedbank iallafall. Nog den bank man hör oftast ha något "tekniskt problem".
När min sambo hade dem (iofs 6år sen nu) så var användadet utav app och hemsida betydligt tråkigare och osmidigare uppleveles än tex danske bank , Ica banken och Länsförsäkringar. Nu kan Den biten så klart vara annorlunda men upplever att är det nån bank som får tekniska problem så är det oftast Swedbank.

Kör sen 6år tillbaka med Länsförsäkringar och det har funkat bra. bra app och bra via hemsidan.
Ica banken var det nära att jag bytte till för 2år sen men föll på att det blev dyrare totalt sett (pga försäkringarna som Länsförsäkringar blir billigare om man har allt samlat hos dem).

Edit: haha japp som sagt:
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-15/vissa-storningar-kvarst...

Haft Swedbank sedan det hette Sparbanken, och detta driftstopp är det första jag själv märkt av, sedan 1988. Jag är rätt nöjd med tjänsterna banken erbjuder.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Inte Swedbank iallafall. Nog den bank man hör oftast ha något "tekniskt problem".
När min sambo hade dem (iofs 6år sen nu) så var användadet utav app och hemsida betydligt tråkigare och osmidigare uppleveles än tex danske bank , Ica banken och Länsförsäkringar. Nu kan Den biten så klart vara annorlunda men upplever att är det nån bank som får tekniska problem så är det oftast Swedbank.

Kör sen 6år tillbaka med Länsförsäkringar och det har funkat bra. bra app och bra via hemsidan.
Ica banken var det nära att jag bytte till för 2år sen men föll på att det blev dyrare totalt sett (pga försäkringarna som Länsförsäkringar blir billigare om man har allt samlat hos dem).

Edit: haha japp som sagt:
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-15/vissa-storningar-kvarst...

Jag har länsförsäkringar och kan inte hålla med det där om driftsäkerhet. Varannan månad är det driftstörningar i appen när jag öppnar den. Annars gillar jag appen, men dom har stora problem med sin backend verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Haft Swedbank sedan det hette Sparbanken, och detta driftstopp är det första jag själv märkt av, sedan 1988. Jag är rätt nöjd med tjänsterna banken erbjuder.

Jasså? De hade väl flera allvarliga driftstörningar under förra året?

Framförallt september och oktober var ju rena "Oktoberfesten" för Swedbank.
https://downdetector.se/problem-storningar/swedbank/storninga...

Skrivet av Baxtex:

Jag har länsförsäkringar och kan inte hålla med det där om driftsäkerhet. Varannan månad är det driftstörningar i appen när jag öppnar den. Annars gillar jag appen, men dom har stora problem med sin backend verkar det som.

Ja ingen är väl fri från det men så ofta har jag inte haft det som du. Hade jag fått det så ofta hade jag letar efter en annan bank.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jasså? De hade väl flera allvarliga driftstörningar under förra året?

Framförallt september och oktober var ju rena "Oktoberfesten" för Swedbank.
https://downdetector.se/problem-storningar/swedbank/storninga...

Ja ingen är väl fri från det men så ofta har jag inte haft det som du. Hade jag fått det så ofta hade jag letar efter en annan bank.

"som jag själv märkt av"

Vilken bank har inte haft driftstörningar? Finns det en lista med jämförelse för de svenska bankerna och dess driftstörningar för senaste 30 åren?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

"som jag själv märkt av"

Vilken bank har inte haft driftstörningar? Finns det en lista med jämförelse för de svenska bankerna och dess driftstörningar för senaste 30 åren?

Den bästa jag hittat är nog "downdetector" i den hittar jag bara Swedbank och Handelsbanken .
Men som sagt jag påstår inte att banker inte har driftstörningar men hade inte kunnat ens i vildaste drömmen kunnat tänka mig ha Swedbank då det ser ut att vara de som har driftstörningar oftast.

Men viktigaste är att du är nöjd, visste inte att det var så känsligt att tycka illa om nån annan bank.
De har kanske annat som väger upp det, bra kundservice eller nått.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Den bästa jag hittat är nog "downdetector" i den hittar jag bara Swedbank och Handelsbanken .
Men som sagt jag påstår inte att banker inte har driftstörningar men hade inte kunnat ens i vildaste drömmen kunnat tänka mig ha Swedbank då det ser ut att vara de som har driftstörningar oftast.

Men viktigaste är att du är nöjd, visste inte att det var så känsligt att tycka illa om nån annan bank.
De har kanske annat som väger upp det, bra kundservice eller nått.

Nej, det är bara lathet och gammal vana för egen del. Frågan om någon statistik var allvarligt menad, jag är genuint nyfiken. Men det är väl inget de skyltar med så att säga, utom när det väl brinner förstås.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Lyfter upp denna tråden igen. Går själv i tankarna om att byta bank. Har tidigare haft Swedbank men bytte till Nordea 2017 då Swedbank inte ville bevilja mig mitt bolån. Har upplevt att Nordea fungerat "ok" men finns lite som jag stör mig med att mobilappen är medioker. Internetbanken från datorn har jag aldrig kommit åt de 2 sista åren trots att jag försökt med olika webbläsare. Dock upplevde jag att även den var medioker.
Ser att mitt bolån är på lite över 2% också vilket känns sådär.

Går därför i tankarna om att byta bank. Ser att Länsförsäkringar fått bra omdömen här och undrar lite hur den är från folk som har den idag. Det jag "behöver" är bankid, swish, betal/kreditkort. Tar emot tips om andra banker också.

Sparande sköter jag idag redan med Avanza. Ser att dem även tar hand om bolån, har någon erfarenhet med deras bolån?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Greed:

Lyfter upp denna tråden igen. Går själv i tankarna om att byta bank. Har tidigare haft Swedbank men bytte till Nordea 2017 då Swedbank inte ville bevilja mig mitt bolån. Har upplevt att Nordea fungerat "ok" men finns lite som jag stör mig med att mobilappen är medioker. Internetbanken från datorn har jag aldrig kommit åt de 2 sista åren trots att jag försökt med olika webbläsare. Dock upplevde jag att även den var medioker.
Ser att mitt bolån är på lite över 2% också vilket känns sådär.

Går därför i tankarna om att byta bank. Ser att Länsförsäkringar fått bra omdömen här och undrar lite hur den är från folk som har den idag. Det jag "behöver" är bankid, swish, betal/kreditkort. Tar emot tips om andra banker också.

Sparande sköter jag idag redan med Avanza. Ser att dem även tar hand om bolån, har någon erfarenhet med deras bolån?

Du ska absolut försöka få lägre ränta på bolånet, men hittar du billigare någon annanstans brukar ens nuvarande bank kunna matcha.
Jag har Nordea och känner inte alls igen dina upplevelser. Jag tycker att appen är bra och har inte alls några problem med hemsidan (använder den också för företaget vilket är lite rörigare för valutaväxling t.ex., men vet inte om det är bättre någon annanstans).

Permalänk

Jobbar en del mot banker, dom som har minst antal driftsstörningar alla kategorier är Handelsbanken & SEB på andra plats (resten kan man ha i samma påse, Swedbank (Sveriges största bank) har mycket störningar på samtliga tjänster) vill man ha en stabil tjänst på nätet/mobil ska man välja SHB el SEB, Bolån skulle jag köra hos SBAB

Handelsbanken prio för dom har faktiskt ett gäng bankkontor kvar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tycker Ica Banken fungerar bra då jag har min bilförsäkring där med, får mycket bonus på Ica där jag handlar ofta och har inga större förmögenheter, deras banktjänster med Mastercard kostar 25kr i månaden.

Skönt att slippa ica kort då det är inbyggt i mitt kort och dubbel bonus, får även bonus för bilförsäkringens kostnad.

Nackdelen är väl Mastercard där jag mött på motstånd på någon enstaka hemsida som bara tagit emot Visa men de flesta andra tar Paypal.

Även om Ica banken inte har fysiska kontor har de skött sig galant båda gångerna jag köpt bostad med bolån från dem, simpelt och smidigt över telefon med hjälp av BankID och deras bankdosa som 2-faktor identifiering.

Har för mig att ica butikerna som har servicedisk erbjuder enklare banktjänster som PG/BG betalning ? inte jag använder mig av då jag är född på 90 talet...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

De enda jag håller mig ifrån helt är Skandiabanken, mest för att de gör saker extra jobbigt eftersom de inte verkar ha koll på hur regleringarna från FI skall tillämpas. Samtidigt som de enda man får kontakt med (efter en längre telefonkö) har samma kompetens som vilken kundtjänst som helst och inga befogenheter att göra något alls.

Har i dagsläget Handelsbanken och tycker det funkar rätt bra, lätt att komma i kontakt med kontoret så det går snabbt att få saker lösta. Här spelar det dock roll vilket kontor och vilken person man får, har tidigare haft kontakt med andra kontor som har varit rent usla både kundservicemässigt men också i kompetensen.