Svenska Kraftnät - Rimlig prissättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan vi se lite beräkningar kanske, så blir det lättare att bedöma din analys?

Man räknar väl med att försenade och fördyrade reaktorer som de i Finland behöver hålla ett kilowattpris på ~115öre för att vara lönsamma. Däromkring har priserna för första halvåret legat i Europa sedan 2017. Det ser ju dock ut att bli markant dyrare den närmaste tiden eftersom fler aktörer i och utanför eu slåss om de ryska gasleveranserna samtidigt som baskraften urholkas ännu mer i Tyskland.

Sen kanske man bör inse att det måste få kosta med baskraft som är nästintill fossilfri. För det är koldioxiden och den globala uppvärmningen som är det stora hotet mot mänskligheten just nu och vindkraften kan inte, oavsett hur mycket man vill det, leverera baskraft utifrån rådande behov. Därtill börjar man bli mer och mer medveten om vilka massiva skador man gör på miljön med vattenkraft, vilket väl är anledningen till att bland annat EU tittar på att omklassificera just vattenkraften?

Skrivet av SueCia:

Mig veterligen känner jag ingen som har mer än 4x årsinkomst i lån eller huset över 50% belånat.

Vågar man fråga vart du bor? För det är nog rätt vanligt att ha mer än 4x årsinkomst i lån i alla storstadsregionerna om du "äger" ditt boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ger ju inte en bild över läget, Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut medlade och Naftogas fick betala 200 miljoner USD för att de bröt kontraktet och stal gas som skulle transiterats plus att de skulle förse RosUkrEnergo med gas som de ansågs stulits och extra gas för kontraktsbrottet för konflikten 2009.

Sen är det inte Ukraina som är boven längre, det är USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man räknar väl med att försenade och fördyrade reaktorer som de i Finland behöver hålla ett kilowattpris på ~115öre för att vara lönsamma. Däromkring har priserna för första halvåret legat i Europa sedan 2017. Det ser ju dock ut att bli markant dyrare den närmaste tiden eftersom fler aktörer i och utanför eu slåss om de ryska gasleveranserna samtidigt som baskraften urholkas ännu mer i Tyskland.

Är 115 öre/kWh endast produktionskostnaden eller är det vad Finska konsumenter behöver betala i el innan det når breakeven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man räknar väl med att försenade och fördyrade reaktorer som de i Finland behöver hålla ett kilowattpris på ~115öre för att vara lönsamma. Däromkring har priserna för första halvåret legat i Europa sedan 2017. Det ser ju dock ut att bli markant dyrare den närmaste tiden eftersom fler aktörer i och utanför eu slåss om de ryska gasleveranserna samtidigt som baskraften urholkas ännu mer i Tyskland.

Sen kanske man bör inse att det måste få kosta med baskraft som är nästintill fossilfri. För det är koldioxiden och den globala uppvärmningen som är det stora hotet mot mänskligheten just nu och vindkraften kan inte, oavsett hur mycket man vill det, leverera baskraft utifrån rådande behov. Därtill börjar man bli mer och mer medveten om vilka massiva skador man gör på miljön med vattenkraft, vilket väl är anledningen till att bland annat EU tittar på att omklassificera just vattenkraften?

Vågar man fråga vart du bor? För det är nog rätt vanligt att ha mer än 4x årsinkomst i lån i alla storstadsregionerna om du "äger" ditt boende.

115 öre måste gälla spotpriset på Nordpool och det priset är inte normalt i Sverige till och med idag så snittar vi ungefär runt 100 öre per kWh för Oktober och September.

Ifall skatten är inräknat så kostar den rena elen ca 80 öre och på den nivå har vi inte legat på ganska länge normal priset för ren el i Sverige utan skatter för elområde 3 och 4 brukar ligga runt 30-70 öre.

För Elområde 3 så var 70 öre toppen 2018 under en månad innan priset sjönk samma för elområde 4 under perioden 2014-2020

Övriga år så är priset normalt lägre.

Edit Gäller för Sverige där elskatten ligger på 35,6 öre per kWh + Moms

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Mig veterligen känner jag ingen som har mer än 4x årsinkomst i lån eller huset över 50% belånat.

Du tror inte de blir sårade om vi får en halvering av värdet? Det som händer innan folk flyttar är att de minskar sin konsumtion till ett minimum innan man flyttar från lyan. Det betyder nedgång i konsumtion, Riksbanken blir orolig för deflation/staflagtion, räntan sänks. Jag minns blodbadet på 90-talet. Hoppas innerligen att det inte upprepas igen.

Det är lätt att tro att man inte påverkas. Det är igen som mår bra av en lågkonjunktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du tror inte de blir sårade om vi får en halvering av värdet? Det som händer innan folk flyttar är att de minskar sin konsumtion till ett minimum innan man flyttar från lyan. Det betyder nedgång i konsumtion, Riksbanken blir orolig för deflation/staflagtion, räntan sänks. Jag minns blodbadet på 90-talet. Hoppas innerligen att det inte upprepas igen.

Det är lätt att tro att man inte påverkas. Det är igen som mår bra av en lågkonjunktur.

Givetvis blir de det. Men det vi gör nu, genom att villapriser ökar med 20-40% per år, är att göra det bergsäkert för nästkommande generationer att de inte kommer kunna äga en villa. Det är en mångfaldigt sämre utveckling än att krascha bostadsmarknaden nu.

Permalänk
Medlem

Ygeman är inte orolig för elpriset, vilken tur då kan vi sitta lugna i båten.

Verkar dock som att vissa har bekymmer ändå.

Ändå rätt skrämmande att människor som med avseende på betyg måste anses som gravt inkompetenta ska styra ett lands energipolitik.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Givetvis blir de det. Men det vi gör nu, genom att villapriser ökar med 20-40% per år, är att göra det bergsäkert för nästkommande generationer att de inte kommer kunna äga en villa. Det är en mångfaldigt sämre utveckling än att krascha bostadsmarknaden nu.

Ingen mänsklig rättighet att äga en villa. Men säg att marknaden kraschar, tror du allt som hör till kommer bli billigare, sophämtning, el, vatten mm. Har du inte råd nu, så kommer du inte ha råd sen. Nä, jag tror bestämt på att i och med att du är utanför marknaden så vill du att det ska gå åt skogen för 7/10 idag bara för att DU ska kunna fynda.

Resonemanget att kommande generationer inte har råd är att se in i framtiden. Största problem idag är planering av byggbar mark för bostäder. För min egen del så köper jag en bostad till om det kraschar. För man måste väl kanabalisera på blodbadet som sker, eller hur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Blir väl ändå lite bedrägligt att tala om t.ex. 2TW installerad effekt när man inte kan leverera ens hälften av det, i synnerhet när energibehövet är som störst? Att säga att "den producerar ändå" håller ju inte riktigt när behovet sticker medan effekten inte gör det.

Frågan är vad du menar att man ska använda istället? Eftersom uttaget varierar beroende på vind och annat så är det ju maxeffekten man jämför med, samma med solpaneler. Ingen räknar dock med att få ut detta under några längre perioder eller att "1GW" vindkraft skulle ersätta en kärnreaktor på 1GW. Är det bedrägligt att säga att en bil har X hk när den bara har det vid vissa varvtal? För det är ju i princip samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är vad du menar att man ska använda istället? Eftersom uttaget varierar beroende på vind och annat så är det ju maxeffekten man jämför med, samma med solpaneler. Ingen räknar dock med att få ut detta under några längre perioder eller att "1GW" vindkraft skulle ersätta en kärnreaktor på 1GW. Är det bedrägligt att säga att en bil har X hk när den bara har det vid vissa varvtal? För det är ju i princip samma sak.

Nej det är inte samma sak, en bil kan du ju gasa upp så att den får rätt effekt. Men det är ju svårt att få det att blåsa så du får ut rätt effekt?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Nej det är inte samma sak, en bil kan du ju gasa upp så att den får rätt effekt. Men det är ju svårt att få det att blåsa så du får ut rätt effekt?

Menar du att det är omöjligt att få ut maxeffekten? För i så fall är det ju konstigt, men om det är den faktiska maxeffekten så är det ju det man går på, det enda man har att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Menar du att det är omöjligt att få ut maxeffekten? För i så fall är det ju konstigt, men om det är den faktiska maxeffekten så är det ju det man går på, det enda man har att gå på.

Omöjligt? Nej, inte om det blåser optimalt, "märkvind".
Med ökande vindhastighet ökar effekten kraftigt, och det är därför nödvändigt att utforma vindkraftverket så att effekten begränsas när vindhastigheten överstiger en viss märkvind. Märkvinden är den vindhastighet då kraftverket producerar sin maximala effekt, märkeffekten. Då vindhastigheten överstiger denna nivå regleras vindkraftverket så att vinden delvis "spills" genom turbinen och effektuttaget på så sätt hålls konstant. Denna reglering är helt nödvändig för att minska påfrestningarna på vindkraftverket och dess komponenter. Vanliga värden på märkvind är 10–14 m/s

Sedan stängs det av vid en vindhastighet på ca 20 m/s.

Sedan säger man märkeffekt, inte maxeffekt.

Förtydligande
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är vad du menar att man ska använda istället? Eftersom uttaget varierar beroende på vind och annat så är det ju maxeffekten man jämför med, samma med solpaneler. Ingen räknar dock med att få ut detta under några längre perioder eller att "1GW" vindkraft skulle ersätta en kärnreaktor på 1GW. Är det bedrägligt att säga att en bil har X hk när den bara har det vid vissa varvtal? För det är ju i princip samma sak.

I bilen styr föraren hur mycket effekt som ges utifrån sina behov, kommer en uppförsbacke så gasar föraren på lite extra för att bibehålla hastigheten. Om effektuttaget är högt och vinden stannar av, vad gör vindkraftverket då?

Permalänk
Medlem

För de som vill se i realtid hur pass mycket effekt vi plockar ut just nu:
https://app.electricitymap.org/map

Notera att kolkraft har sitt max på ungefär 60 % av installerad effekt då skyfflande av kol och aska gör att man inte kan ligga nära 100 %.

Kärnkraften ligger nu efter F3s revision på 99,84 % av installerad effekt i Sverige, Winter is coming!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

I bilen styr föraren hur mycket effekt som ges utifrån sina behov, kommer en uppförsbacke så gasar föraren på lite extra för att bibehålla hastigheten. Om effektuttaget är högt och vinden stannar av, vad gör vindkraftverket då?

Startar dieselaggregatet , all vind/sol kommer behöva backup till 90-95% och nej det räcker inte med vattenkraft till det.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Startar dieselaggregatet , all vind/sol kommer behöva backup till 90-95% och nej det räcker inte med vattenkraft till det.

Precis. Och den kombinationen av fossila utsläpp ihop med de ibland förekommande jämförelserna om att "1TW vindkraft är billigare att installera än 1TW kärnkraft" gör det lite bedrägligt. För man ignorerar både faktisk effekt och miljöpåverkan från valet man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Startar dieselaggregatet , all vind/sol kommer behöva backup till 90-95% och nej det räcker inte med vattenkraft till det.

Jag tror snarare vi startar en gasturbin eller två, eller varför inte Karlshamnsverket

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tror snarare vi startar en gasturbin eller två, eller varför inte Karlshamnsverket

Eller en jättelik ångmaskin , ved har vi gott om om vi får avverka för EU...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ingen mänsklig rättighet att äga en villa. Men säg att marknaden kraschar, tror du allt som hör till kommer bli billigare, sophämtning, el, vatten mm. Har du inte råd nu, så kommer du inte ha råd sen. Nä, jag tror bestämt på att i och med att du är utanför marknaden så vill du att det ska gå åt skogen för 7/10 idag bara för att DU ska kunna fynda.

Resonemanget att kommande generationer inte har råd är att se in i framtiden. Största problem idag är planering av byggbar mark för bostäder. För min egen del så köper jag en bostad till om det kraschar. För man måste väl kanabalisera på blodbadet som sker, eller hur?

Det är ingen mänsklig rättighet att överbelåna sig riskfritt heller så det argumentet höll inte. Nej varför skulle jag tro att något kommer bli billigare? Du gör antaganden baserat på att jag har en mer restriktiv syn på bostadslån än dig? Väldigt märkligt. Jag står inte utanför marknaden, men det har du egentligen inte med att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Omöjligt? Nej, inte om det blåser optimalt, "märkvind".
Med ökande vindhastighet ökar effekten kraftigt, och det är därför nödvändigt att utforma vindkraftverket så att effekten begränsas när vindhastigheten överstiger en viss märkvind. Märkvinden är den vindhastighet då kraftverket producerar sin maximala effekt, märkeffekten. Då vindhastigheten överstiger denna nivå regleras vindkraftverket så att vinden delvis "spills" genom turbinen och effektuttaget på så sätt hålls konstant. Denna reglering är helt nödvändig för att minska påfrestningarna på vindkraftverket och dess komponenter. Vanliga värden på märkvind är 10–14 m/s

Sedan stängs det av vid en vindhastighet på ca 20 m/s.

Sedan säger man märkeffekt, inte maxeffekt.

Märkeffekt passar ju bättre, för då är det förstås tydligt att det handlar om en beteckning snarare än något man kan räkna med att få ut på längre sikt.

Men hur menar du att man ska göra istället? Ska denna generator redovisa någon genomsnittseffekt? Genomsnittet vart i så fall?

Skrivet av Chrisj:

I bilen styr föraren hur mycket effekt som ges utifrån sina behov, kommer en uppförsbacke så gasar föraren på lite extra för att bibehålla hastigheten. Om effektuttaget är högt och vinden stannar av, vad gör vindkraftverket då?

Vinden är ju föraren, den kan gasa eller släppa på gasen, i denna jämförelse. Vad gör vindkraftverket då? Samma som bilen gör om du lättar på gasen: ger mindre effekt.

Skrivet av mr_sQuinty:

Startar dieselaggregatet , all vind/sol kommer behöva backup till 90-95% och nej det räcker inte med vattenkraft till det.

För ett vindkraftverk, absolut. Ska du driva din villa med ditt egna vindkraftverk som inte är kopplat till nätet så behöver du hantera ett väldigt spann. Men distribuerad risk finns och vattenkraften har inga problem att täcka upp de kortvariga dippar som det handlar om över den totala installerade vindkraftseffekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Märkeffekt passar ju bättre, för då är det förstås tydligt att det handlar om en beteckning snarare än något man kan räkna med att få ut på längre sikt.

Men hur menar du att man ska göra istället? Ska denna generator redovisa någon genomsnittseffekt? Genomsnittet vart i så fall?

Om vi skulle ta ett statisktiskt signifikant värde borde man redovisa ett vindkraftverks årsmedelproduktion på säg 10-15 år. Sedan dela det på årets dagar. Det är enda sättet du kan redovisa effekten på. Kommer det stämma? Ja i genomsnitt, men det är ju här det blir problematiskt. Vad gör vi när det inte blåser? Även om vi antar att vi får ut 1 MW/dag på en 3 MW turbin kommer vi inte få ut 1 MW/dag. Vissa dagar får vi ut 0 MW och vissa dagar får vi ut 3 MW. Det är ju där man börjar blanda in systemtjänster. Ska vi då ha backup dåliga dagar med olja eller kanske gas? Om vi nu ser en bit in i framtiden där Norrland använder sin egen el till framförallt stålproduktion. Vad ska södra delarna av landet göra för att balansera upp när det inte blåser nog mycket? Jag tror faktiskt att vi tidigare hade världens bästa mix med vattenkraft och kärnkraft, samt lite vind. Vi är inte där längre, nu har vi plockat bort ca 3000 MW kärnkraft från nätet och försökt ersätta det med vind. De dagar det blåser är det ju bra, men de andra dagarna då? CO2 blir ju högre hur man än vänder på det då vind ger 11 g CO2/kWh och Svensk kärnkraft ger 4 g CO2/kWh.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Märkeffekt passar ju bättre, för då är det förstås tydligt att det handlar om en beteckning snarare än något man kan räkna med att få ut på längre sikt.

Men hur menar du att man ska göra istället? Ska denna generator redovisa någon genomsnittseffekt? Genomsnittet vart i så fall?
Vinden är ju föraren, den kan gasa eller släppa på gasen, i denna jämförelse. Vad gör vindkraftverket då? Samma som bilen gör om du lättar på gasen: ger mindre effekt.
För ett vindkraftverk, absolut. Ska du driva din villa med ditt egna vindkraftverk som inte är kopplat till nätet så behöver du hantera ett väldigt spann. Men distribuerad risk finns och vattenkraften har inga problem att täcka upp de kortvariga dippar som det handlar om över den totala installerade vindkraftseffekten.

Man har ju gjort tester med självförsörjning med vind och solkraft, på husnivå verkar det funka och Eon gjorde för ett par år sedan ett test med en ö/by, Simris och då klarade de som sämst av 48% av kraftbehovet, nu var det ju bara elen de byggde om så man kan ju tänka sig att resultatet blivit bättre om man tex hade nybyggda passivhus i stället för den redan befintliga bebyggelsen och i övrigt byggt för att "optimera allt" men nu byggde de ju inte ett helt nytt samhälle utan experimenterade bara med elförsörjningen till en redan befintlig ort.

https://www.expressen.se/dinapengar/skanska-mirakelbyn-ar-sja...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Det är ingen mänsklig rättighet att överbelåna sig riskfritt heller så det argumentet höll inte. Nej varför skulle jag tro att något kommer bli billigare? Du gör antaganden baserat på att jag har en mer restriktiv syn på bostadslån än dig? Väldigt märkligt. Jag står inte utanför marknaden, men det har du egentligen inte med att göra.

Men om jag inte hade med det att göra. Så varför skrev du att du var i marknaden då? social oro är ingen höjdare. Drabbar oss som redan är i marknaden också. För min del klarar jag en nedgång på 99%, gör du det? Eller andra människor. Om grannen blir desperat. Då går varken du eller jag säker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Man har ju gjort tester med självförsörjning med vind och solkraft, på husnivå verkar det funka och Eon gjorde för ett par år sedan ett test med en ö/by, Simris och då klarade de som sämst av 48% av kraftbehovet, nu var det ju bara elen de byggde om så man kan ju tänka sig att resultatet blivit bättre om man tex hade nybyggda passivhus i stället för den redan befintliga bebyggelsen och i övrigt byggt för att "optimera allt" men nu byggde de ju inte ett helt nytt samhälle utan experimenterade bara med elförsörjningen till en redan befintlig ort.

https://www.expressen.se/dinapengar/skanska-mirakelbyn-ar-sja...

Det man önskade var att kunna klumpa ihop alla som kör vind/sol-älskare. Ni fick eran lilla elbubbla och betala priset därefter. Det är kanske då man förstår var baskraft innebär på riktigt.

Permalänk
Medlem

För de som vill se mer vindkraft i systemet och mindre baskraft kan jag rekommendera detta spel i pedagogiskt syfte.

Jag körde kärnkraften på max, vindkraften på max nästan hela tiden, sedan balanserade jag med vattenkraften. Resultatet = 100% störningsfri produktion.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Omöjligt? Nej, inte om det blåser optimalt, "märkvind".

För ett normalt vindkraftverk så kan man få ut maxeffekt mellan typiskt 11-20 m/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men om jag inte hade med det att göra. Så varför skrev du att du var i marknaden då? social oro är ingen höjdare. Drabbar oss som redan är i marknaden också. För min del klarar jag en nedgång på 99%, gör du det? Eller andra människor. Om grannen blir desperat. Då går varken du eller jag säker.

en nedgång på 99% skulle innebära att jag har ett högst hanterbart blankolån bara, det skulle med andra ord vara guldläge att shoppa fastigheter. Kan vi hoppas det händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För ett normalt vindkraftverk så kan man få ut maxeffekt mellan typiskt 11-20 m/s.

Märkeffekt?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kalasis:

Det är samtidigt väldigt tråkigt att kommunala veton sätter stopp för utbyggnad av t.ex vindkraftverk för att det inte är estestiskt tilltalande.

Liten länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/over-1200-vindkraftve...

Kan faktiskt förstå dom, bättre att satsa på kärnkraft tycker jag och hålla vindkraftverken på en rimlig nivå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Märkeffekt?

Ja.

Se gärna följande länk som visar hur en effekten typiskt varierar med avseende på vindhastighet.

https://www.nrel.gov/docs/fy20osti/75698.pdf#page29