Kan jag använda mina gamla diskar?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda mina gamla diskar?

Hej!

Jag har inhandlat en ny dator jag ska bygga ihop, med endast en 500gb SSD. I min gamla dator har jag en liten SSD med Windows installerat samt en vanlig HDD. Kan jag smälla in de två gamla diskarna i den nya datorn och måste jag isåfall tömma dem på det gamla Windows, drivrutiner och annat? Går det tömma dem efter att jag satt in dem i den nya datorn? Annat att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokyen:

Kan jag smälla in de två gamla diskarna i den nya datorn

Ja

Skrivet av Rokyen:

måste jag isåfall tömma dem på det gamla Windows

Måste och måste, men det är ju onödigt att ha windows på två diskar

Skrivet av Rokyen:

Går det tömma dem efter att jag satt in dem i den nya datorn?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja

Måste och måste, men det är ju onödigt att ha windows på två diskar

Ja

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Ha inte diskarna anslutna (dvs SATA-sladdarna borttagna) på de gamla diskarna medans du installerar den nya windows på nya dator, därefter när det är helt klart - då kan du koppla in de gamla diskarna som blir enheter D: och E: eller liknande med nya enhetsbokstäver.

Det som kan strula är rättigheter och du måste överta rättigheter på mappar och filer på dina tidigare äldre diskar för att kunna se, läsa och flytta/ta bort filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja

Måste och måste, men det är ju onödigt att ha windows på två diskar

Ja

Tror du det går att använda mitt ”gamla” Windows 10 från gamla disken, eller brukar de vara bundna till moderkortet det först installeras på?

Permalänk
Skrivet av Rokyen:

Tror du det går att använda mitt ”gamla” Windows 10 från gamla disken, eller brukar de vara bundna till moderkortet det först installeras på?

det går att använda ditt gamla Windows, nyckeln är bunden till det gamla moderkortet men går att flytta nyckeln till det nya.
kan bli strul med drivrutiner osv. om det är 2 helt olika system så rekommenderar att antingen installera om Windows eller bara använda den nya så länge den inte har massa bloat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av interouse:

det går att använda ditt gamla Windows, nyckeln är bunden till det gamla moderkortet men går att flytta nyckeln till det nya.
kan bli strul med drivrutiner osv. om det är 2 helt olika system så rekommenderar att antingen installera om Windows eller bara använda den nya så länge den inte har massa bloat.

Okej då får jag nog ordna nytt Windows, vet inte vart mitt gamla kommer ifrån och om det finns någon nyckel. Men då kan jag alltså lägga i alla tre diskar, rensa dem och installera ett färskt Windows på den lilla (gamla) SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av interouse:

...nyckeln är bunden till det gamla moderkortet...

Är du helt säker på det? jag byggde ny dator för dryga året sedan och flyttade då nyckeln. Men jag bytte allt utom PSU, GPU samt ssd. Nu i veckan som var gav mitt "nya" moderkort upp och jag köpte ett helt annat märke som ersättning. Var bara att montera ihop och köra på efter lite drivrutiner uppdaterats. Behövde inte göra nåt med Windows likt för dryga året sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokyen:

Tror du det går att använda mitt ”gamla” Windows 10 från gamla disken, eller brukar de vara bundna till moderkortet det först installeras på?

Det går, men du kommer behöva aktivera Windows igen. Har du en OEM-nyckel så binds den till hårdvara. Har du en icke-OEM så kan du flytta licensen till nya hårdvaran. Det står hur man gör där man aktiverar Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av interouse:

det går att använda ditt gamla Windows, nyckeln är bunden till det gamla moderkortet men går att flytta nyckeln till det nya.
kan bli strul med drivrutiner osv. om det är 2 helt olika system så rekommenderar att antingen installera om Windows eller bara använda den nya så länge den inte har massa bloat.

Det beror på vilken sorts nyckel man har. OEM eller inte har betydelse här.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det beror på vilken sorts nyckel man har. OEM eller inte har betydelse här.

Du har nog helt rätt, har aldrig använt OEM nycklar så har ingen koll på det.