Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potat:

Hejsan Sweclockers!
Hoppas ni kan hjälpa mig med nästa köp. Jag är ute efter ett nytt mekaniskt tangentbord. Jag vill ha att det är trådlöst men är öppen för förslag. Jag hade ögonen på Razers tagentbord, Black widow V3 och Huntsman mini V2 men verkar som att Razer inte är ett märke att föredra ^^

Brytare; Så tysta som möjligt och mekaniska
Layout; Svenskt/Nordiskt
Storlek; TKL, 60 eller 65%
Belysning/RGB; Vill ha RGB belysning
Budget; 1500kr men kan gå upp mera om det behövs

Mvh

Brukar läggas ut rätt många Ducky Shine Mini på Tradera ifall du kan tänka dig att köpa begagnat. Annars är det väl typ Varmilo som gör schyssta färdigbyggda tangentbord, men de har väl ingen RGB?

De flesta färdigbyggda tangentbord är i princip samma sak, det som skiljer är väl att typ Razer brukar låta lite ihåligare, iallafall deras äldre tangentbord. Sen är väl keycapsen ABS istället för PBT-plast jämfört med Varmilo som gör att de känns lite plastigare, resten är i princip samma skit.

EDIT: Varmilo hade visst RGB.

Permalänk
Medlem

Om Otur inte är intresserad kanske jag kan vara det. Är det ett Ergodox EZ eller? Hotswappable? Vilka brytare?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Om Otur inte är intresserad kanske jag kan vara det. Är det ett Ergodox EZ eller? Hotswappable? Vilka brytare?

Jag tror den kallas för dactyl och är inte hotswap.
Everglide switchar på allt utom num-row som har Gateron Red.
Det är @huttala som har byggt den. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tror den kallas för dactyl och är inte hotswap.
Everglide switchar på allt utom num-row som har Gateron Red.
Det är @huttala som har byggt den. 😎

Aha, jag trodde Dactyl var skålad i formen? Men ok, Everglide är jag inte intresserad av och om det inte är hotswap går det tyvärr bort helt. Tack ändå!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Release:

Aha, jag trodde Dactyl var skålad i formen? Men ok, Everglide är jag inte intresserad av och om det inte är hotswap går det tyvärr bort helt. Tack ändå!

Det är ergodash. Och de stämmer att de är everglide switchar I den just nu.
Kan dock hända att ja löder loss dom. Men någe hotswap tänker jag inte fixa ändå

Permalänk
Skrivet av Release:

Aha, jag trodde Dactyl var skålad i formen? Men ok, Everglide är jag inte intresserad av och om det inte är hotswap går det tyvärr bort helt. Tack ändå!

Sådana split-ergo med hotswap känns som en ovanlig sak.
Nu har jag ingen stenkoll, men känner bara till moonlander och möjligen senaste rev av Ergodox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är ergodash. Och de stämmer att de är everglide switchar I den just nu.
Kan dock hända att ja löder loss dom. Men någe hotswap tänker jag inte fixa ändå

Inget ont om everglide, de faller bara inte mig i smaken för tillfället.

Skrivet av StuntmanMike:

Sådana split-ergo med hotswap känns som en ovanlig sak.
Nu har jag ingen stenkoll, men känner bara till moonlander och möjligen senaste rev av Ergodox.

Ergodox EZ, Corne V3, Sofle, Helix och Lily58 är de första split/ergo/ortho jag kan hitta med hotswap utan att gräva någon längre tid, men det är lite si och så med tillgänglighet.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Inget ont om everglide, de faller bara inte mig i smaken för tillfället.

Ergodox EZ, Corne V3, Sofle, Helix och Lily58 är de första split/ergo/ortho jag kan hitta med hotswap utan att gräva någon längre tid, men det är lite si och så med tillgänglighet.

Jag antar att 5x6+tumme är minimum i detta fall

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Release:

Inget ont om everglide, de faller bara inte mig i smaken för tillfället.

Det ja mena var att jag har nytta av dom i annan bräda, så kan löda loss dom. Men orkar inte med att fixa millmaxad pcb bara för försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag antar att 5x6+tumme är minimum i detta fall

Nåt åt det hållet. Jag har aldrig ens testat split, men jag vet att jag sällan orkar hålla på med fler än ett fn-layer

Skrivet av huttala:

Det ja mena var att jag har nytta av dom i annan bräda, så kan löda loss dom. Men orkar inte med att fixa millmaxad pcb bara för försäljning

Haha nä, jag får vänta in groupbuys någonstans.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är ute efter följande:
- Trådlöst
- Mekaniskt
- Hyfsat klickiga brytare. Kommer från ett Razer Huntsman med Razer purple-switchar. Är rädd att tangenterna skall kännas för svampiga; är det en risk med bruna? Det behöver någonstans vägas upp mot mer eller mindre allvarliga hot om att bli utslängd från mitt eget hem pga ljudnivå.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har använt mekaniska tangentbord i drygt 10 år. De senaste åren har jag utvecklat en slags dov tennisarmbåge i högerarm. Gått hos sjukgymnast, fått träning osv men får inte riktigt bukt med problemet. Då köpte jag en vertikal mus och prövade och det har känts betydligt bättre. Så detta har fått mig att fundera på att kanske tillslut överge mitt mekaniska tangentbord och köpa något mer ergonomiskt istället. Media Markt har ju kampanj på Logitech Ergo K860 nu t ex och det ser ut som att detta skulle tillåta mig att ha en mer naturligt vinkel på handlederna.
Någon som testat detta tangentbord eller liknande (typ Microsoft Sculpt)? Vad tycker ni om dem?

Funderar även på denna Kinesis Freestyle edge RGB eller kinesis freestyle pro men tycker priset är lite högt och tillgänglighet sådär. Pro finnns hos svenska åf med bruna brytare men sen får man ändå köpa till tillbehören med lyft och handledsstöd så totalt ca 2700Kr (utan moms). Kinesis Freestyle edge med bruna brytare finns på tyska amazon men går då på samma pris med moms (och då får man ju med handledsstödet och rgb) så det är lite billigare men jag vet inte om jag kan köpa det via jobbet då. Det finns inga svenska ÅF som säljer Kinesis Freestyle edge RGB med bruna brytare? Stör mig lite att det inte är PBT caps men får väl leva med det.

Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att bygga ett eget delat tangentbord med tilt/tent funktion och handledsstöd?

Permalänk
Medlem

Kan banne mig inte bestämma mig vilket t-bord som skulle passa mig bäst. Har inte direkt möjlighet att kolla in dom heller så får vända mig hit och lyssna in på er som ev äger ett.

Intresserad av Apex 7/pro TKL Lite blandat hur känslan är men i övrigt verkar många nöjda
Keychron k8/6/2 TKL Okänt märke för mig
Xtrfy K4 RGB TKL Saknad av programvara så ändra färg till vad man vill går ej
Corsair Gaming K70 RGB TKL Champion Series Känslan och ljudet i Corsairs bord brukar inte alltid få bra omdöme.

Ovan är dom som har intresserat mig mest. SÅ skriv på

Permalänk
Skrivet av Lordmax:

Kan banne mig inte bestämma mig vilket t-bord som skulle passa mig bäst. Har inte direkt möjlighet att kolla in dom heller så får vända mig hit och lyssna in på er som ev äger ett.

Intresserad av Apex 7/pro TKL Lite blandat hur känslan är men i övrigt verkar många nöjda
Keychron k8/6/2 TKL Okänt märke för mig
Xtrfy K4 RGB TKL Saknad av programvara så ändra färg till vad man vill går ej
Corsair Gaming K70 RGB TKL Champion Series Känslan och ljudet i Corsairs bord brukar inte alltid få bra omdöme.

Ovan är dom som har intresserat mig mest. SÅ skriv på

Många av Keychron's brädor är hotswap vilket jag skulle värdera högt då man kan byta brytare till något spännande samt att det blir så mycket lättare om man vill smörja delarna med lube eller annan moddning.

Annars skulle jag välja Apex bara för att jag är nyfiken på deras brytare.

Permalänk
Medlem

Söker tangentbord till sonens första gaming-PC. Det bör ha:
* Individuell RGB (han har fått för sig att han vill sätta olika färger på tangenterna för funktioner i spel)
* Macro
* ISO, fullstort
* Tyst! Membran-tangentbord är helt ok

Jag tittar t.ex. på Razer Synosa V2, men helt ok att betala betydligt mer om det finns något bättre alternativ, t.ex. om det finns betydande nackdelar med Razer Synosa V2.

Har ni några förslag?

Mvh
Simon

Permalänk
Medlem

Det här tangentbordet blev jag lite sugen på till en Raspberry Pi; P9 Mini Trådlöst Bakgrundsbelyst Tangentbord för PC/TV-Box:
https://cdon.se/hemelektronik/p9-mini-tradlost-bakgrundsbelys...

Någon som har erfarenhet av det?

EDIT: Kunde inte låta bli att köpa ett! Riktigt smidigt faktiskt!

Ska ha det till detta projekt: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648268-raspberry-pi-f...

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

Vad jag har: HyperX Alloy FPS RGB Gaming (Kailh Speed Silver), ogillar denna pga så känsliga tangenter och blir dubbla bokstäver så lätt.

Jag vill kunna programmera / skriva / spela spel och vill ha ISO tangentbord(full keyboard), mekaniskt, senaste gillade tangentbord som jag saknar är func kb 460 mx-red.
Så tror MX cherry röda hade varit det som jag nu känner att jag behöver. Försöker titta runt på Svenska amazon men alla de tangentborden jag tänkt på har antingen inte ISO layout eller MX cherry red switches...
Behöver inte vara på svenska amazon men hade föredragit det då jag har fått presentkort där.

Budget spelar ingen större roll, at this point vill jag bara ha ett skönt jävla tangentbord.

Tack på förhand

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Vad jag har: HyperX Alloy FPS RGB Gaming (Kailh Speed Silver), ogillar denna pga så känsliga tangenter och blir dubbla bokstäver så lätt.

Jag vill kunna programmera / skriva / spela spel och vill ha ISO tangentbord, mekaniskt, senaste gillade tangentbord som jag saknar är func kb 460 mx-red.
Så tror MX cherry röda hade varit det som jag nu känner att jag behöver. Försöker titta runt på Svenska amazon men alla de tangentborden jag tänkt på har antingen inte ISO layout eller MX cherry red switches...
Behöver inte vara på svenska amazon men hade föredragit det då jag har fått presentkort där.

Budget spelar ingen större roll, at this point vill jag bara ha ett skönt jävla tangentbord.

Tack på förhand

Om du inte vill bygga eget: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/va88m-yakumo-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Ingen numpad, behövel full keyboard, glömde nämna det kanske :/

EDIT: Well beställde nu ett Steelseries Apex pro tangentbord... jag ångrar mig lite då jag såg att keycaps var ABS och inte PBT.
Bra eller dåligt köp?

EDIT2: Avbröt köpet då jag såg Razer Huntsman V2 Analog då den har PBT keycaps... men osäker om jag ska köra på den. Fan detta är så jäkla svårt. Vill bara ha ett tangentbord som fungerar för att skriva bra med samt ett okej speltangentbord.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Kolla in Varmilo va109m, finns för dryga 1200 nu på BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Kolla in Varmilo va109m, finns för dryga 1200 nu på BF.

Vad är "BF" ? de enda priserna jag ser är på 1700:-

Det som är synd är också att;
"Switcharna är fastlödda i PCBn så även om det går att byta är det inte enkelt och inget vi kan rekommendera."

Edit:

Varmilo MA109 Moonlight EC Sakura
Hela 1900kr hoppas det är så skönt som det sägs vara!

Grattis till ditt köp!
Inom kort skickas en orderbekräftelse till din e-post.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Vad är "BF" ? de enda priserna jag ser är på 1700:-

Det som är synd är också att;
"Switcharna är fastlödda i PCBn så även om det går att byta är det inte enkelt och inget vi kan rekommendera."

Edit:

Varmilo MA109 Moonlight EC Sakura
Hela 1900kr hoppas det är så skönt som det sägs vara!

Grattis till ditt köp!
Inom kort skickas en orderbekräftelse till din e-post.

BF = Black Friday (eller tja, det är väl vecka snarare än fredag men men).

Finns några varianter på proshop för drygt 1.200 kronor men de är säkert lite simplare i designen (jag har inte kollat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

BF = Black Friday (eller tja, det är väl vecka snarare än fredag men men).

Finns några varianter på proshop för drygt 1.200 kronor men de är säkert lite simplare i designen (jag har inte kollat).

Ah kikade, tyvärr var inte EC switcharna där för det priset. Orkar inte vänta längre så trött på att se mig själv skriva fel och dubbla bokstäver i mina meningar hela tiden.

Hoppas EC Sakura switcharna är något för mig, jag spelar en del så hoppas det är ett mellanting mellan att skriva skönt och en okej spelupplevelse, kommer från detta tangentbord som har kail speed switcharna så får se om man ser någon skillnad.
Det är så synd att det inte finns en padda där alla jäkla knappar finns så det skulle vara enklare för alla människor att bestämma sig.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Ah kikade, tyvärr var inte EC switcharna där för det priset. Orkar inte vänta längre så trött på att se mig själv skriva fel och dubbla bokstäver i mina meningar hela tiden.

Hoppas EC Sakura switcharna är något för mig, jag spelar en del så hoppas det är ett mellanting mellan att skriva skönt och en okej spelupplevelse, kommer från detta tangentbord som har kail speed switcharna så får se om man ser någon skillnad.
Det är så synd att det inte finns en padda där alla jäkla knappar finns så det skulle vara enklare för alla människor att bestämma sig.

Det är inga problem att spela fps med Sakura!

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man hittar caps för ergodox ez? Det enda svarta med cherry profil jag hittat är https://www.aliexpress.com/item/32823032436.html?mp=1 men fick svar från säljaren att de inte har några svarta inne tyvärr. Jag behöver:
60st 1.0u keys
12 st – 1.5u Keys
4 st – 2u Keys

Kan ju köpa ett vanligt set och använda för 1u men de andra är svåra att hitta separat i cherry profil.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Någon som vet var man hittar caps för ergodox ez? Det enda svarta med cherry profil jag hittat är https://www.aliexpress.com/item/32823032436.html?mp=1 men fick svar från säljaren att de inte har några svarta inne tyvärr. Jag behöver:
60st 1.0u keys
12 st – 1.5u Keys
4 st – 2u Keys

Kan ju köpa ett vanligt set och använda för 1u men de andra är svåra att hitta separat i cherry profil.

https://kbdfans.com/products/ic-epbt-grand-tour?_pos=4&_sid=4...

Annars är KAT en profil som väldigt många gillar som annars föredrar cherry

https://kbdfans.com/products/kat-alpha-pbt-146-40s-ergo-blank...

Oj, svarta.. Men jag låter det vara kvar..

Men Ergodox säljer ju också. DSC är en profil som är väldigt lik cherry.
https://ergodox-ez.com/collections/accessories/products/a-set...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

https://kbdfans.com/products/ic-epbt-grand-tour?_pos=4&_sid=4...

Annars är KAT en profil som väldigt många gillar som annars föredrar cherry

https://kbdfans.com/products/kat-alpha-pbt-146-40s-ergo-blank...

Oj, svarta.. Men jag låter det vara kvar..

Men Ergodox säljer ju också. DSC är en profil som är väldigt lik cherry.
https://ergodox-ez.com/collections/accessories/products/a-set...

Tack, jag sökte på kbdfans innan men hittade inget.

De första och andra var ju inte snygga, vill ha svart. Ergodox egna skickas väl från USA så blir dyr tull.

Overall så var alla dessa för dyra, letar efter något för 2-300kr.☹️

Permalänk
Medlem

Hej!

Är ute efter nytt tangentbord mestadels för spel, men även skrift så numpad ska vara med, ett tyst tangentbord. Har just nu ett Razer Cynosa V2 (membran) som jag ska lämna tillbaka pga att tangenterna inte helt lyder när jag spelar.

Finns det tysta mekaniska tangentbord, eller ska man hålla sig till membran?

Max 700:- circus.

Vilket ska jag satsa på? Tacksam för tips!

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tack, jag sökte på kbdfans innan men hittade inget.

De första och andra var ju inte snygga, vill ha svart. Ergodox egna skickas väl från USA så blir dyr tull.

Overall så var alla dessa för dyra, letar efter något för 2-300kr.☹️

Just cherry blir svårt. DSA eller 3d-prints är det som gäller för alla 1.5u tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Just cherry blir svårt. DSA eller 3d-prints är det som gäller för alla 1.5u tror jag.

Varför är det så? Dyrare att tillverka? Jag bryr mig egentligen inte om cherry, vill främst ha sculpted.

Annars så får jag väl köpa DSA och använda alla de stora special tangenterna och köpa ett vanligt cherry för de vanliga. Men blir ändå lite frankenstein över det.