Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Beställde via Xbox store. Fått i Postnords app att den skickats från Irland och anländer på måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

I själva spelen lär du inte tappa så mycket prestanda. Båda konsolerna är dessutom likvärdiga när det gäller quick resume osv. Det du däremot tappar är framförallt 4K och 4K 120hz. Det som egentligen är en av de största nyheterna med nya generationen.

https://youtu.be/kjfu78xo7ZM

Kolla denna video så får du en känsla för vad du vinner/förlorar

//Daniel

Stort tack!

Lutar nog åt en Series X nu ändå när jag hittade All Access...

Men kan man bara köpa All Access från Elgiganten? Inte direkt från Microsoft? Någon som vet?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Stort tack!

Lutar nog åt en Series X nu ändå när jag hittade All Access...

Men kan man bara köpa All Access från Elgiganten? Inte direkt från Microsoft? Någon som vet?

Det är endast Elgiganten som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det är endast Elgiganten som gäller.

Tack för snabbt svar.
Får svänga förbi där på lunchen och se vad dom säger

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av isbjoern:

Stort tack!

Lutar nog åt en Series X nu ändå när jag hittade All Access...

Men kan man bara köpa All Access från Elgiganten? Inte direkt från Microsoft? Någon som vet?

Ja, tyvärr är det endast via Elgiganten som det finns tillgängligt i Sverige. Hade det funnits via Microsoft själva så hade jag tagit det också

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

Jsg får ta och tacka alla inblandade i denna tråd. Tack vare er så har jag äntligen lyckats få tag på en Series x i onsdags hos Microsoft och den är i nuläget i Danmark 👍
Jag blev nyss medlem här på Sweclockers så jag har hållit koll i denna tråd som icke medlem 😁 Men som sagt, tack för grym info ang series x 👍
Varför jag väljer Xbox?
Har kört Xbox sen 2001 och jag gillar den skarpt. Nu när gamepass finns så är det suveränt. Längtar till Halo framförallt. Jag är dock lite inne på att skaffa mig en PS5a framöver. Vill spela God of war serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

I själva spelen lär du inte tappa så mycket prestanda.

Hur menar du nu? Den stora skillnaden mellan Series S och X är ju just prestandan.

Olika spel fungerar olika, så i vissa spel är det lägre upplösning med Series S och samma fps och då förlorar man ju inte "prestanda", men i andra spel kan det vara 30 fps med Series S och 60 fps med Series X.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur menar du nu? Den stora skillnaden mellan Series S och X är ju just prestandan.

Olika spel fungerar olika, så i vissa spel är det lägre upplösning med Series S och samma fps och då förlorar man ju inte "prestanda", men i andra spel kan det vara 30 fps med Series S och 60 fps med Series X.

Vilka spel har valt att göra så? Sänkt frame rate istället för upplösning alltså

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av nu1mlock:

Hur menar du nu? Den stora skillnaden mellan Series S och X är ju just prestandan.

Olika spel fungerar olika, så i vissa spel är det lägre upplösning med Series S och samma fps och då förlorar man ju inte "prestanda", men i andra spel kan det vara 30 fps med Series S och 60 fps med Series X.

Ja absolut är det skillnad prestanda-mässigt. Menar dock att man kan spela flera spel på Serie S med 120hz, men med lägre upplösning. Medans quick resume och uppstarten från helt dött läge är typ samma. Spelen kommer ju främst vara "sämre" på Series S genom att den har lägre upplösning samt viss grafik som den då inte klarar lika bra som Series X.

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Vilka spel har valt att göra så? Sänkt frame rate istället för upplösning alltså

Jag har ingen personlig erfarenhet, då jag har haft mitt Xbox Series X i någon månad eller så men har inte spelat mer än några minuter (hade tidigare PC med RTX 3080 och har redan spelat alla spel Xbox har - inväntar nu kommande spel).

För att vara specifik så skrev jag inte att något spel sänker frame rate och behåller upplösningen. Generellt kör Series S med lägre upplösning för att vidbehålla fps. Det är dock inte alltid möjligt och då sänks även fps för Series S.

Skrivet av Samsung-Daniel:

Spelen kommer ju främst vara "sämre" på Series S genom att den har lägre upplösning samt viss grafik som den då inte klarar lika bra som Series X.

Ja, spelen kommer troligtvis ha samma fps men lägre upplösning, texturer osv. men ibland kommer spelen ha lägre fps.

Spelar man mycket bakåtkompatibla spel från Xbox One-tiden så körs många spel i 30fps med Series S medan samma spel körs i 60fps med Series X. Allt varierar dock förstås från spel till spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av nu1mlock:

Ja, spelen kommer troligtvis ha samma fps men lägre upplösning, texturer osv. men ibland kommer spelen ha lägre fps.

Spelar man mycket bakåtkompatibla spel från Xbox One-tiden så körs många spel i 30fps med Series S medan samma spel körs i 60fps med Series X. Allt varierar dock förstås från spel till spel.

Ja, precis. Sedan var ju videon jag länkade i tidigare inlägg välinformerande angående vad skillnaderna är

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Ja, precis. Sedan var ju videon jag länkade i tidigare inlägg välinformerande angående vad skillnaderna är

//Daniel

Videon är ju nästan ett år gammal och säger det vi redan visste - man kan spela samma spel men man har (nästan alltid) lägre prestanda med Series S jämfört med Series X. Lägre upplösning och/eller lägre fps (ofta 30fps jämfört med 60 fps i bakåtkompatibla spel).

Funktionerna "runt om", som t.ex. Quick Resume, VRR etc. är samma oavsett om man väljer Series S eller X. Skillnaden ligger ju i just spelen och dess prestanda.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av nu1mlock:

Videon är ju nästan ett år gammal och säger det vi redan visste - man kan spela samma spel men man har (nästan alltid) lägre prestanda med Series S jämfört med Series X. Lägre upplösning och/eller lägre fps (ofta 30fps jämfört med 60 fps i bakåtkompatibla spel).

Funktionerna "runt om", som t.ex. Quick Resume, VRR etc. är samma oavsett om man väljer Series S eller X. Skillnaden ligger ju i just spelen och dess prestanda.

Absolut är det så. Jag tror dock att personen som ställde frågan ifrån början fick det hen var ute efter

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Har insett att jag inte har så många att spela med nu när man kommit upp lite i åldern. Söker därför lite folk att lira med. Spelar de flesta spelen, allt från Battlefield till F1.

Helst 25+ och mikrofon men inget krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Låter som min upplevelse på xsx, innan jag insett att jag laddat ner xbox-one versionen av betan av misstag..?

Så kan det mycket väl ha varit. Just grafiken var verkligen anmärkningsvärt gammeldags. Tyvärr lyckas jag inte hitta någon funktion för att kunna se sina tidigare nedladdningar (raderade betan omgående), bara en funktion för att kunna se sina tidigare köp.

Permalänk

En trevligare måndag!

Permalänk

Jag hämtade nyss ut min också 😁👍

Permalänk
Medlem

Beställt ett Xbox Series X idag från MediaMarkt på morgonen, hopps man får det fort. Måste köpa spel också, funderar på NHL och F1.

Permalänk

Ska nog slå till på game pass. Metoden med att uppgradera gold är ju verkligen prisvärd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patrik441:

Ska nog slå till på game pass. Metoden med att uppgradera gold är ju verkligen prisvärd!

Absolut. Och sen är man fast och betalar gladeligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut. Och sen är man fast och betalar gladeligen.

Det är ju inte jättestora pengar det handlar om. Tvärtom sjukt prisvärt mot vad en "får".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levandebild:

Det är ju inte jättestora pengar det handlar om. Tvärtom sjukt prisvärt mot vad en "får".

Jo jag vet, därav gladeligen. Jag har kört det några år nu och det är bra och prisvärt. Man vänjer sig och så blir det svårt att vara utan, så det känns som det blir en permanent kostnad bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TUP156:

Beställt ett Xbox Series X idag från MediaMarkt på morgonen, hopps man får det fort. Måste köpa spel också, funderar på NHL och F1.

Om man nöjer sig med föregående versioner, så finns dom på gamepass.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Helvete, kollade en timme för sent

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Finns fler på webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Helvete, kollade en timme för sent

Finns mer ex hos Webhallen!

Skrivet av kocho:

Finns fler på webhallen.

Mer än 50 exemplar hos Webhallen!

Hoppas man får sitt ex av Xbox Series X snart, borde väl få en avisering någon gång från MediaMarkt. Beställde mitt ex igår.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som vet om ”tricket” med att omvandla Xbox Live till Gamepass fortfarande fungerar?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TUP156:

Finns mer ex hos Webhallen!

Mer än 50 exemplar hos Webhallen!

Hoppas man får sitt ex av Xbox Series X snart, borde väl få en avisering någon gång från MediaMarkt. Beställde mitt ex igår.

Stort tack för citering
Beställt nu så man är redo för Forza och Halo!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av Najk:

Är det någon som vet om ”tricket” med att omvandla Xbox Live till Gamepass fortfarande fungerar?

Gjorde det igår och då funkade det (med vpn)!
Köpte 3 år Gold för 989 kr och uppgraderade sedan till game pass för 10 kr.