Första officiella Windows 11-uppdateringen finns att installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Indeed, fick den i Update!

kan man söka efter updates? händer som inget på min burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu kan man uppgradera till 22000.65.

Tack för tipset! Är på hela 2% här nu

Permalänk
Medlem

fick köra wuauclt /detectnow /updatenow i CMD för att få den att leta update, som om modulen fattas för mig.. kommer iofs från ett debloatat windows så något där har krockat förmodligen, hoppades att det skulle vara som android att saker återställs vid ny rom updatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

fick köra wuauclt /detectnow /updatenow i CMD för att få den att leta update, som om modulen fattas för mig..

Hos mig så rullades uppdateringen tillbaka, så försöker göra allt manuellt mha DISM igen.

Windows gillar inte när jag stänger av services som jag anser är onödiga

Permalänk
Medlem

Uppdateringen fungerar bra och gick blixtsnabbt MEN ingen förbättring avseende L3 cache på Zen 2, det är fortfarande helt gimpat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det överlåter jag till @YamahaDGX630

#18476997

Utmaningen med alla Windows-versioner bortsett från just LTSB/LTSC är att förutsättningarna ändras hela tiden. Nu utgick jag mest ifrån de services jag stängde av under Windows 10 Version 1809, men det har både tillkommit nya och försvunnit services sedan dess.

Ledsen att jag glömt bort att svara, får skylla på sommar och semestertider

Det gör du så rätt i Mentalt är jag redan förberedd på att sätta tänderna i Windows 11. Jag är varken kunnig eller intresserad av programmering (tyvärr), men jag tror att mitt script stänger av samt tweakar i princip allt som bör och går att stänga av, utan att systemets grundfunktioner påverkas. Med det sagt antar jag nu i förväg att jobbet inte kommer att handla om att hitta nya resurs-slukare i Windows 11 utan snarare att ta reda på vad i scriptet som INTE fungerar i Windows 11. Lite som jag tror du själv var inne på!

En annan aspekt kring det hela som gör mig lite orolig är att jag inte kunnat läsa mig till någon information gällande vilken Windows-version som nya LTSC 2021 kommer att få. Windows 11 släpps väl lagom till jul har jag för mig, och LTSC ska lanseras någon gång i höst? Detta innebär alltså att nya LTSC 2021 kommer att stanna kvar på Windows 10 med eventuellt en "21H2" ?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ledsen att jag glömt bort att svara, får skylla på sommar och semestertider

Det gör du så rätt i Mentalt är jag redan förberedd på att sätta tänderna i Windows 11. Jag är varken kunnig eller intresserad av programmering (tyvärr), men jag tror att mitt script stänger av samt tweakar i princip allt som bör och går att stänga av, utan att systemets grundfunktioner påverkas. Med det sagt antar jag nu i förväg att jobbet inte kommer att handla om att hitta nya resurs-slukare i Windows 11 utan snarare att ta reda på vad i scriptet som INTE fungerar i Windows 11. Lite som jag tror du själv var inne på!

En annan aspekt kring det hela som gör mig lite orolig är att jag inte kunnat läsa mig till någon information gällande vilken Windows-version som nya LTSC 2021 kommer att få. Windows 11 släpps väl lagom till jul har jag för mig, och LTSC ska lanseras någon gång i höst? Detta innebär alltså att nya LTSC 2021 kommer att stanna kvar på Windows 10 med eventuellt en "21H2" ?

sugen på att dela med dig av scriptet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

sugen på att dela med dig av scriptet?

Gud ja, självklart!
https://mega.nz/folder/5EVH2KpK#7FQKdihaZ-6WpNSMPkmLZw

Parallellt med denna tråd pågår även detta: #18848081
Så förhoppningsvis kan jag i framtiden få lite hjälp att städa upp scriptet så att det ser professionellt ut, jag kan som sagt inte ett skvatt om PowerShell

Som jag antytt i tidigare inlägg, jag mottar väldigt gärna tips om du eller någon annan hittar förbättringar eller önskemål i scriptet!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Gud ja, självklart!
https://mega.nz/folder/5EVH2KpK#7FQKdihaZ-6WpNSMPkmLZw

Parallellt med denna tråd pågår även detta: #18848081
Så förhoppningsvis kan jag i framtiden få lite hjälp att städa upp scriptet så att det ser professionellt ut, jag kan som sagt inte ett skvatt om PowerShell

Som jag antytt i tidigare inlägg, jag mottar väldigt gärna tips om du eller någon annan hittar förbättringar eller önskemål i scriptet!

Tackar! testar denna i win11 då har uppgraderat från en nedbantad version av w10 så får testa den igen sedan när jag installerat om windows helt. Kan återkomma mer error då

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tackar! testar denna i win11 då har uppgraderat från en nedbantad version av w10 så får testa den igen sedan när jag installerat om windows helt. Kan återkomma mer error då

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@Walkir

Nu när Windows 11 är släppt på riktigt så har jag tagit mig tiden att undersöka mitt script - precis som jag lovade!
Till det positiva hör att scriptet gick igenom utan några som helst anmärkningar, precis som om scriptet skulle köras på Windows 10. Däremot fick jag även köra en "Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage" eftersom Scriptet var skapat för LTSC - som inte innehåller några Appar från Microsoft över huvud taget

Dock slog jag inget rekord i resursanvändning, du verkar fortfarande ha ledningen
Så frågan är, hur tweakar vi mitt script ytterligare för att rensa onödiga funktioner i nya Windows 11?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

@Walkir

Nu när Windows 11 är släppt på riktigt så har jag tagit mig tiden att undersöka mitt script - precis som jag lovade!
Till det positiva hör att scriptet gick igenom utan några som helst anmärkningar, precis som om scriptet skulle köras på Windows 10. Däremot fick jag även köra en "Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage" eftersom Scriptet var skapat för LTSC - som inte innehåller några Appar från Microsoft över huvud taget

Dock slog jag inget rekord i resursanvändning, du verkar fortfarande ha ledningen
Så frågan är, hur tweakar vi mitt script ytterligare för att rensa onödiga funktioner i nya Windows 11?

Skoj! Tror det är främst widgeten i 11:an som äter minne. Själv avvaktar jag nog med Windows 11 ett tag till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Skoj! Tror det är främst widgeten i 11:an som äter minne. Själv avvaktar jag nog med Windows 11 ett tag till.

Det verkar ju finnas en minnesläcka i explorer också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det verkar ju finnas en minnesläcka i explorer också...

Jag körde "gamla" Explorer i Windows 11 tidigare, så det kan ligga en hel del sanning i det påståendet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skoj! Tror det är främst widgeten i 11:an som äter minne. Själv avvaktar jag nog med Windows 11 ett tag till.

Widgeten? Jag ska googla mig fram, men du får hemskt gärna även ge lite info kring ämnet! Är det en service, app, process?
Vad får dig att vilja vänta med Windows 11, frågar av ren nyfikenhet om det är något väsentligt som jag missat!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det verkar ju finnas en minnesläcka i explorer också...

Skrivet av walkir:

Jag körde "gamla" Explorer i Windows 11 tidigare, så det kan ligga en hel del sanning i det påståendet också.

Är det en barnsjukdom i Windows 11? I så fall lär väl det åtgärdas killgissar jag på?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Är det en barnsjukdom i Windows 11? I så fall lär väl det åtgärdas killgissar jag på?

Ja, det borde väl inte ta så många dagar förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad får dig att vilja vänta med Windows 11, frågar av ren nyfikenhet om det är något väsentligt som jag missat!

För mig är det alla begränsningarna i taskbaren, vilket även är en av få komponenter i Windows som jag inte kan ersätta med tredjepartsmjukvaror på ett enkelt sätt:

https://www.windowslatest.com/2021/09/20/windows-11s-taskbar-...

Är även lite tveksam till att Microsoft klarar av att hålla sig till en feature release per år framöver. Windows 11 saknar idag väldigt mycket grundläggande funktioner som vi lärt oss älska sedan Windows 95 OSR 2.5.

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska lite hjälp på forumet under mitt arbete att lägga till lite funktioner i mitt script i och med Windows 11.
Jag undrar ifall någon har kunskapen att skriva om två registerändringar till ett körbart Powershell-kommando?

https://www.youtube.com/watch?v=_xHNNGQcOng&t=33s

Det jag inte förstår är hur man i Powershell-kod skapar nya mappar/ nycklar i RegEdit

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag skulle önska lite hjälp på forumet under mitt arbete att lägga till lite funktioner i mitt script i och med Windows 11.
Jag undrar ifall någon har kunskapen att skriva om två registerändringar till ett körbart Powershell-kommando?

https://www.youtube.com/watch?v=_xHNNGQcOng&t=33s

Det jag inte förstår är hur man i Powershell-kod skapar nya mappar/ nycklar i RegEdit

Detta skript löser det.
Kopiera in det i Powershell ISE, markera all text och tryck F8

# Byter katalog till HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\CLSID
cd HKCU:\Software\Classes\CLSID\

# Skapar mapparna {86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2} och InprocServer32
New-Item -ItemType "directory" -Path "HKCU:\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}", "HKCU:\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32"

# Tar bort Data som finns i (Standard)
Set-ItemProperty -Path "HKCU:\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" -Name ‘(Default)’ -Value $null

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM