Intel Core i5-12400 "Alder Lake" utpresterar AMD Ryzen 5 5600X

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i5-12400 "Alder Lake" utpresterar AMD Ryzen 5 5600X

Med samma antal kärnor och lägre klockfrekvenser presterar Intels prispressade mellanklassare 10 procent bättre än AMD:s Ryzen 5 5600X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant att följa Alder Lake lanseringen ..

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Detta är ju nästan 50% upp från 11400 i så fall, det är ett sjukt stort steg

Hoppas priserna blir rätt denna gång, i så fall får AMD kämpa ännu hårdare med nästa serie för att kunna behålla sina andelar, alternativt bättre priser till oss!

Bra nyheter för alla entusiaster, men kanske främst oss budgetmedvetna... länge sedan några bra nyheter nådde oss. Dock lär väl nya plattformen och DDR5 krossa drömmen om billiga datorer ändå

Permalänk
Rekordmedlem

Det var väl tur för då är den troligen i vart fall inte mycket sämre än AMDs versioner med uppdaterade cacheminnens som är på gång.
Allt hänger på priset, 2500 kr så blir det ett bra val.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommande processorer ser väldigt imponerande ut från Intels sida.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant ur ett "värme" perspektiv och om man vill få en så tyst dator som möjligt. Då blir det lätt att välja i5 framför ett i7 alternativ.

Permalänk
Medlem

Syntetiska tester i all ära, men jag blir lite nyfiken på vad det är folk kör på sina datorer nu för tiden som kräver en sådan enorm prestanda. Inte ens dagens värsta spel kräver väl någon extrem processor?

Själv tillhör jag den där promillen som kör utveckling i visual studio, 3d grafik med blender och en hel del musik med Cubase och Ableton Live. Där kan man möjligen dra nytta av en kraftfull processor, men för övriga saker så klarar man sig ganska väl med en Intel i3.

Permalänk
Medlem

Härligt. Hoppas detta sporrar AMD att släppa ZeN3D så att det inte bara blir en hypotetisk produkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

För mellansegmentet är pris det avgörande. Dock kan vissa tycka att det är värt att lägga ner någon krona extra på att få ddr5 minne som går att använda många år framåt.

Jag tycker vi börjar gå emot en rejäl prestandaförbättring igen. 16 core mainstream, supersnabba ssd likaså.
Där många för några år sedan argumenterade för att nästan igen hade dessa datakraftbehov på en desktop.

Permalänk
Medlem

Ha dom har väl testat på windows 11 då eller :), där Ryzen tappar 15 % , ger inte ett skvatt för sådana siffror , men snart få vi se vem som står längst upp , min mening tvivlar att intel har hämtat in detta

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Syntetiska tester i all ära, men jag blir lite nyfiken på vad det är folk kör på sina datorer nu för tiden som kräver en sådan enorm prestanda. Inte ens dagens värsta spel kräver väl någon extrem processor?

Själv tillhör jag den där promillen som kör utveckling i visual studio, 3d grafik med blender och en hel del musik med Cubase och Ableton Live. Där kan man möjligen dra nytta av en kraftfull processor, men för övriga saker så klarar man sig ganska väl med en Intel i3.

Varenda gång dessa helt irrelevanta kommentarer. Tänker ni någonsin fem-sex år framåt i tiden?

Permalänk
Medlem

Intels lansering känns hyfsat mellanmjölk, priserna är i bästa fall mediokra (prisvärdhet) samt att AMDs uppdatering med 3D-cache sannolikt kommer vara snabbare i slutändan, Intel jagar AMD och ligger ett steg efter.

Positivt är PCIe 5.0 samt DDR5, även om jag förutspår en hel del barnsjukdomar och höga priser på minne och lagringsenheter.

Jag klev på DDR4 direkt när det kom och i backspegeln så fanns det ingen nytta ÖHT med det, bara nackdelar, så gör inte om samma misstag igen

Är extremt nöjd över att jag fick tag på en 5950X till grymt pris, tillsammans med 64GB RAM så kommer jag ej behöva uppgradera på ett par år (förhoppningsvis) för spel i 1440p och 4k.

När den har tjänat mig väl så är det dags för andra eller tredje generationen med DDR5, och det är även tidpunkten när det ser rimligt ut att kliva på i mitt tycke.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas priserna blir rätt denna gång, i så fall får AMD kämpa ännu hårdare med nästa serie för att kunna behålla sina andelar, alternativt bättre priser till oss!

Ryktet på stan säger runt $219.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ha dom har väl testat på windows 11 då eller :), där Ryzen tappar 15 % , ger inte ett skvatt för sådana siffror , men snart få vi se vem som står längst upp , min mening tvivlar att intel har hämtat in detta

Menar du Sweclockers?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tip Top:

Ha dom har väl testat på windows 11 då eller :), där Ryzen tappar 15 % , ger inte ett skvatt för sådana siffror , men snart få vi se vem som står längst upp , min mening tvivlar att intel har hämtat in detta

Alla siffror i tabellen förutom just Core i5-12400 är från vår egen testsvit.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

DDR5 och PCI-Express 5.0 är det som gör mig mest spänd inför Alder Lake.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Antagligen har vi kommit dit att Cinebench används så mycket att CPU-tillverkarna optimerar för det.

I övrigt ser jag inga stora skillnader, det är ju mer än ett år mellan processorerna så skam vore det väl annars.

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Syntetiska tester i all ära, men jag blir lite nyfiken på vad det är folk kör på sina datorer nu för tiden som kräver en sådan enorm prestanda. Inte ens dagens värsta spel kräver väl någon extrem processor?

Själv tillhör jag den där promillen som kör utveckling i visual studio, 3d grafik med blender och en hel del musik med Cubase och Ableton Live. Där kan man möjligen dra nytta av en kraftfull processor, men för övriga saker så klarar man sig ganska väl med en Intel i3.

Såklart dagens datorer har mognat och fler klarar sig på enklare datorer.
Men när man pratar om andel så kan det missvisande.

Låt oss anta med dessa fiktiva siffor:
Idag så har ca 10 miljoner i sverige har tillgång till en dator i hemmet. Och att 250 000personer av dessa har behov av en riktig kraftig dator.
För "många år" sedan, kanske 1 miljon i sverige hade tillgång en dator i hemmet, och även här hade 250 000 behov av en riktig kraftig dator.

Om de fiktiva sifforna ovanför stämmer så vilka slutsatser kan man dra? Jo exakt lika många idag som förr har behov av en riktigt kraftig dator i hemmet. Men andelsmässigt av alla datoranvändare så har det kraftigt minskat. Andelsmässigt av befolkningen har ungefär stått still. (ja, befolkningen har egentligen ökas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Syntetiska tester i all ära, men jag blir lite nyfiken på vad det är folk kör på sina datorer nu för tiden som kräver en sådan enorm prestanda. Inte ens dagens värsta spel kräver väl någon extrem processor?

Själv tillhör jag den där promillen som kör utveckling i visual studio, 3d grafik med blender och en hel del musik med Cubase och Ableton Live. Där kan man möjligen dra nytta av en kraftfull processor, men för övriga saker så klarar man sig ganska väl med en Intel i3.

Förstår inte helt poängen här De som behöver en sån ”enorm prestanda” köper den här processorn eller ännu bättre, och de som inte behöver det köper väl, som du själv säger, en i3?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är extremt nöjd över att jag fick tag på en 5950X till grymt pris, tillsammans med 64GB RAM så kommer jag ej behöva uppgradera på ett par år (förhoppningsvis) för spel i 1440p och 4k.

Får man fråga vad du behöver 64GB RAM till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Intels lansering känns hyfsat mellanmjölk[...]

Eh, när såg vi senast närmare 25% högre IPC från en generation till nästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Får man fråga vad du behöver 64GB RAM till?

Det är ganska sweet att använda lite av minnet till en RAM-disk för strömmande data, temp-filer osv.

Permalänk
Skrivet av Peonsson:

Får man fråga vad du behöver 64GB RAM till?

Du frågade ej mig. Men varför just välja 64GB ram, varför inte fråga om varför man behöver ha 8MB ram eller liknande som många gjorde förr?
Svaret på frågan blir ungefär det samma som förr att man har stora dokument, utvecklingsverktyg, databaser och annat. Där vissa säger att detta går alldeles utmärkt att göra på 2MB ram eller för siffra de drar till med.

Just ramminne så är det en typisk sak som folk sedan (80talet?) har sagt att har man denna mängd så behövs inte mer.

Nå för att ta exempel på en enda operation i ett enda program så en ritningsimport av en större ritning i IFC format till Autodesk Revit och jag har haft problem med 64GB ram. Och sedan brukar man köra X antal saker vid sidan av som kanske vill ha 100GB ram för bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Alla siffror i tabellen förutom just Core i5-12400 är från vår egen testsvit.

Ja vet, står i i texten , skulle bara vara lite rolig

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Känns som att Alder Lake kommer bli nya Sandy Bridge för Intel, och det lutar mer och mer mot att det blir en uppgradering till AL för min del. Väntar spänt på riktiga tester.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Alltså ja blir lite smått konfunderad ibland.
Förra veckan var det gnäll på att det inte släpps tester innan hårdvaran lanseras.
Nu är det gnäll på att man inte kan lita på dem och att man skall vänta tills produkten släpps…

Börjar nästan tro att detta har mer med märke än något annat att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Känns som att Alder Lake kommer bli nya Sandy Bridge för Intel, och det lutar mer och mer mot att det blir en uppgradering till AL för min del. Väntar spänt på riktiga tester.

Menar du inte Nehalem (De första i3/i5/i7)? I varje fall så är det ju passande att jag sitter på en Nehalem idag och kommer uppgradera till en Alder lake (eller sannolikt sapphire rapids)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Syntetiska tester i all ära, men jag blir lite nyfiken på vad det är folk kör på sina datorer nu för tiden som kräver en sådan enorm prestanda. Inte ens dagens värsta spel kräver väl någon extrem processor?

Själv tillhör jag den där promillen som kör utveckling i visual studio, 3d grafik med blender och en hel del musik med Cubase och Ableton Live. Där kan man möjligen dra nytta av en kraftfull processor, men för övriga saker så klarar man sig ganska väl med en Intel i3.

Jag tycker min 5900x inte är speciellt snabb, hade önskat mer prestanda i efterhand.

Flera skrev också i köpråd när jag frågade, det räcker med 16Gb, långsammare disk, långsammare processor.

Det hade det inte kan jag säga.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Antagligen har vi kommit dit att Cinebench används så mycket att CPU-tillverkarna optimerar för det.

I övrigt ser jag inga stora skillnader, det är ju mer än ett år mellan processorerna så skam vore det väl annars.

Tror det tyvärr kan vara så illa. Illa då CB är ungefär lika relevant värdemätare på en dator som tiden att avverka ~400m är för att beskriva hur bra en bil är. För en extremt liten minoritet är det faktiskt relevant, för resten ger det i bästa fall en vink om råkraft.

Det riktigt total-mörket är ju att CB börjar bli standard vid test av tunna bärbara. Vem bryr sig om CB resultatet för en sådan enhet? I vissa laptop-tester hamnar CB resultat rätt mycket front-center, enda slutsats man då kan dra är: den som gjort testet har noll koll på hur produkten kommer användas av en förkrossande majoritet av användarna.

Tror Alder Lake kommer bli en riktigt bra produkt. Men den gnagande känslan av att "det kanske ser bättre ut än vad det i slutändan kommer bli" släpper inte riktigt då majoriteten av de läcka resultaten kommer primärt från flyttalstunga applikationer. Det är relevanta för vissa, men för en klar majoritet överskuggar heltprestanda per kärna klart alla övriga mätpunkter!

Skrivet av DasIch:

Eh, när såg vi senast närmare 25% högre IPC från en generation till nästa?

Tydligen någon som orkat göra en sådan mätning för CPUer lanserade mellan 2005 till 2019, där hände det totalt 5 gånger

AMD: K8->K10, Excavator->Zen
Intel: P4->Core2, Westmere->Sandy Bridge, Ivy Bridge->Haswell

För den som undrar vad "Palm Cove" är, det är i praktiken Skylake på 10 nm, d.v.s. Cannon Lake plattformen.

För Apple och ARM har det hänt ungefär hälften generationsbytena (så varannat år) senaste deceniet...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fin single core...men hade förväntat mig mycket bättre multicore för den borde i teorin matcha 5600x mutlicore på bara p cores med dess single core...om inte effekten springer iväg. Med hjälp av e cores så är den bara 10% snabbare i multi...
Vad drar den då i praktiken för att inte kunna köra sina 6 p cores i full rulle? För så svaga kan inte e cores vara att de motsvarar 10% upplyft för?
Får se när reviews kommer, kan vara en sån intel supprise att på 65w så ser det så här ut och höjer man power limit till skyarna så får alder lake springa fritt och fort

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14