Mår bättre av att inte läsa nyheter?

Permalänk
Medlem

Mår bättre av att inte läsa nyheter?

En fundering bara om det finns fler som känner samma sak.

Jag slutade läsa nyheter (allmänna nyheter som Aftonbladet, Expressen, SVT osv) för kanske 2 månader sedan.
Känns som 90% av nyheterna är olyckor, mord, droger, krig och sen lite kändisdrama.
Saker som egentligen inte påverkar min vardag alls.
Är det stora händelser och sånt som påverkar ens vardag får man ofta höra om det via andra kanaler ändå.

Så just nu ser jag ingen anledning alls till att gå in på någon nyhetsida. Jag mår bättre av att inte läsa allt skit. Mindre stress och oro.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har inte läst eller kollat nyheter någonsin typ. Man hör tillräckligt på radion påväg till och från jobbet, ca 45 minuter om dagen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag hade en ahaa-upplevelse på 90-talet då jag inte såg på TV eller nyheter under ett helt år. Sedan slog jag på TVn och det var samma nyheter som för ett år sedan, irakkrig mm. Samma skit. Så man behöver, enligt mig, inte läsa nyheterna varje dag.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte heller om nyheter.
Som du säger mest mord droger och allmänt skit.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Du menar nyheter som här på sweclockers där man får se tragiska saker, som att det har kommit ut nyare produkter som både presterar bättre och är billigare än de man har köpt?

När det gäller allmänmedia så varför bli så upprörd. Det mesta som skrivs är mer bara intressant och de tråkiga sakerna händer ändå.
Däremot finns det några idioter som skriver politiska saker, men detta kan man hoppa över.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är bra att begränsa sitt nyhetsintag. Troligen läser du rapportering av samma händelser i de medier du radar upp. Emellertid tycker jag att man bör ha någon form av nyhetsintag för att informera sig vad som händer i sin omvärld (både lokalt, nationellt och globalt), inte minst om man ämnar nyttja sin rösträtt. Men det kan ju ske genom att man lyssnar på ekots morgonsändning, läser en lokaltidning eller ägnar 15 min åt att läsa DN eller SvD.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Avstängd

Ja, det är möjligt, speciellt om man har blivit nyhetsknarkare där man letar efter senaste saken att läsa för att vara informerad.

Men är det så att man följer nyheter och till viss del så tycker jag att man bör så måste man försöka ändra sin attityd och inte försöka ha hela världens tyngd på ens axlar, man har som enskild individ ändå väldigt lite chans att påverka till det positivare.

Jag är i alla fall ofta ute efter att gå in djupare, vad är det som sker bakom propagandan / marknadsföringen?
Det kan vara deprimerande läsning helt klart.

Edit: Bör tilläggas att det kommer upp en hel del att skratta åt också..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Slutat läsa nyheter i perioder förut och har alltid mått bättre av det. Nu, under hela 2021 så har jag inte läst nyheterna alls. Rekommenderar det till 100%

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av afx12:

Slutat läsa nyheter i perioder förut och har alltid mått bättre av det. Nu, under hela 2021 så har jag inte läst nyheterna alls. Rekommenderar det till 100%

Kanske skall testa. Har som ett beroende att läsa varje dag på internet.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Du gör helt rätt, alla nyheter följer ett visst narrativ.
Ett fint exempel är Hunter Bidens laptop, den "nyheten" försvann visst helt... Märkligt.

Läsa böcker, lyssna pod och kolla på YT som är berikande är avsevärt bätte för den mentala hälsan.

Man har bara 24h om dagen, man måste prioritera det som är "rätt".

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Håller med. Har inte själv villigt gått in på nån nyhetssajt på åratal. Ingen mening eftersom det inte påverkar mig.
Visst är man lite ”men varför är det en demonstration här idag..?” Men det får man ta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiredMike:

Du gör helt rätt, alla nyheter följer ett visst narrativ.
Ett fint exempel är Hunter Bidens laptop, den "nyheten" försvann visst helt... Märkligt.

Läsa böcker, lyssna pod och kolla på YT som är berikande är avsevärt bätte för den mentala hälsan.

Man har bara 24h om dagen, man måste prioritera det som är "rätt".

Vilket inte är så märkligt, Rudy Guliani gick till New York Post eftersom alla andra skulle faktakolla.
Nu är inte Rudy ens välkommen hos Fox News.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Gör något produktivt eller roligt istället. Jag har samma upplevelse som du och reducerade ner mitt nyhetsintag till 5 minuter Omni och 5 minuter lokaltidning per dag så att jag inte blir helt som en eremit eller missat något som skulle kunna påverka mig personligen.

Permalänk
Medlem

Nyheter är inte bara löpsedlar.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, det känns som att det bara skrivs om tråkiga saker vilket gör att man mår dåligt istället.
Efter att jag slutat läsa nyheter så mår jag mycket bättre trots att det är svårt och komma ifrån det helt.

Permalänk
Medlem

Fick på 1990-talet sluta läsa och diskutera nyheter, främst politik, då jag blev både uppretad och deppad. Känns lite grand så nu också. Samtidigt tycker jag man bör ta del av det som händer för att ta någon slags samhällsansvar. Vet inte hur ofta man orkar byta mental topplockspackning dock, börjar bli lite trött nu på all idioti i samhället.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med läser inte mycket nyheter alls längre.

Skrivet av Jonasee:

Emellertid tycker jag att man bör ha någon form av nyhetsintag för att informera sig vad som händer i sin omvärld (både lokalt, nationellt och globalt), inte minst om man ämnar nyttja sin rösträtt. Men det kan ju ske genom att man lyssnar på ekots morgonsändning, läser en lokaltidning eller ägnar 15 min åt att läsa DN eller SvD.

Håller med här.
JA vi bör ju hålla oss någorlunda uppdaterade så att vi vet vem man ska rösta på osv.
MEN gammelmedia/mainstreammedia i sverige är ju nåt som inte alls speglar sanningen och/heller hur verkligheten ser ut med alla sina mörkningar/vinklingar/PK/total stopp för kritik åt ett visst hål/vissa grupper/osv.
Och granska politiker (förutom SD) har dom, ju slutat med helt och hållet sedan minst 10år sedan!
Det enda lilla som kryper fram är ju nåt som alternativmedia har avslöjat dagar/veckor tidigare och är för stort för att dom ska våga mörka det helt och hållet av rädsla att förlora för mycket tittare/läsare.

Gör alternativ media ett bättre jobb då?
Enligt mig JA! Men samtidigt så tippar det ju över en del åt andra hållet i stället, dock inte alls lika långt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Som tillägg till mitt första inlägg så;
Jag var aldrig en ”nyhetsknarkare”. Gick kanske igenom en nyhetssida lite snabbt 2 gånger om dagen. Max 5 minuter åt gången.
Att vara någorlunda uppdaterat på samhället och inför val är såklart bra. Men jag känner att viktig information kommer nå mig ändå på något vis. Via jobbet, kompisar, familj osv. Och riktigt stora händelser ramlar man över ändå på något vis.
Politik och val är jag i överlag väldigt ointresserad av på grund av en rad olika anledningar. Men vid nästa val kan jag väl bara läsa varje partis agenda och rösta utifrån mina egna erfarenheten? Kanske.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Som tillägg till mitt första inlägg så;
Jag var aldrig en ”nyhetsknarkare”. Gick kanske igenom en nyhetssida lite snabbt 2 gånger om dagen. Max 5 minuter åt gången.
Att vara någorlunda uppdaterat på samhället och inför val är såklart bra. Men jag känner att viktig information kommer nå mig ändå på något vis. Via jobbet, kompisar, familj osv. Och riktigt stora händelser ramlar man över ändå på något vis.
Politik och val är jag i överlag väldigt ointresserad av på grund av en rad olika anledningar. Men vid nästa val kan jag väl bara läsa varje partis agenda och rösta utifrån mina egna erfarenheten? Kanske.

Mjo, klart man kan, och det är nog mer än vad de flesta gör. Men det är också samtidigt lite av marknadsföringen de framför och inte lika mycket vad de faktiskt gjort i nytid. Jag finner agenda-snackat oärligt, mycket av det går genom PR firmor och är gjort för att det ska låta fint.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Haha, jag som trodde det bara var jag...

Jag blir så JÄVLA ARG på alla tokiga saker som sker så jag har blivit tvungen att sluta läsa nyheter.
Folk beter sig som djur över hela landet och vår regering tar de mest tokiga beslut hela tiden så man undrar om det är någon sorts tävling att ställa till saker så pass illa det bara går.

Ingen bryr sig om Ebba fick huset när hela jäkla mellanöstern får el (eller rättare sagt INTE el just nu) genom att köra dieselgeneratorer och elda råolja medans vi inte ens kan handla mat utan att betala straffskatt för en påse.

Nu blev jag förbannad igen, lär sluta läsa swec också

Permalänk
Medlem

Jag läser bara nyheter ifrån 9Gag

Permalänk
Medlem

Finns vissa i hushållet som lätt blir stressade.

Pekade om DNSen från Aftonbladet.se till Aftonbladets glada nyheter .
Jättebra när man vill undvika extra men saknar självkontroll

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Haha, jag som trodde det bara var jag...

Jag blir så JÄVLA ARG på alla tokiga saker som sker så jag har blivit tvungen att sluta läsa nyheter.
Folk beter sig som djur över hela landet och vår regering tar de mest tokiga beslut hela tiden så man undrar om det är någon sorts tävling att ställa till saker så pass illa det bara går.

Ingen bryr sig om Ebba fick huset när hela jäkla mellanöstern får el (eller rättare sagt INTE el just nu) genom att köra dieselgeneratorer och elda råolja medans vi inte ens kan handla mat utan att betala straffskatt för en påse.

Nu blev jag förbannad igen, lär sluta läsa swec också

Låter som de designar löpsedlar/rubriker efter dig. Du dras ju till detta...

Permalänk
Medlem

Konsumerar nästan aldrig vanliga nyheter själv. Det leder nästan endast till negativa intryck och inte heller leder det till någon självförbättring så jag ser inte poängen med det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att det alltid är bra med ett visst mått av xyz, att sluta helt eller att helt vara uppslukad av är inte bra.

Därför lyssnar jag sporadiskt på nyheter från SVT några gånger i månaden för att ha en liten fot kvar i den ankdammen. Aftonbladet och det där andra (läs Facebook) är inte nyheter, det är bara något som förtar folks tid och energi och allt sånt tar jag helt avstånd ifrån.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Är det tillräckligt viktigt att veta når det dig ändå, allt annat är brus.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Notiserna jag får från lokaltidningen är alltför ofta väldigt stressande saker som får en att må dåligt och känna sig otrygg. Funderar starkt på att lägga ner detta och bara lyssna på radio till/från jobbet samt kolla Reddit och Google nyheter. Reddit kan ibland vara stressande också men många grejer är så absurda och konstiga att det nästan blir komiskt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

En fundering bara om det finns fler som känner samma sak.

Jag slutade läsa nyheter (allmänna nyheter som Aftonbladet, Expressen, SVT osv) för kanske 2 månader sedan.
Känns som 90% av nyheterna är olyckor, mord, droger, krig och sen lite kändisdrama.
Saker som egentligen inte påverkar min vardag alls.
Är det stora händelser och sånt som påverkar ens vardag får man ofta höra om det via andra kanaler ändå.

Så just nu ser jag ingen anledning alls till att gå in på någon nyhetsida. Jag mår bättre av att inte läsa allt skit. Mindre stress och oro.

Helt korrekt gjort. Majoriteten av nyheter är negativa akuta nyheter (mord, olyckor, naturkatastrofer, terrorism, krig, rån, etc.) då positiva nyheter tenderar att vara mycket mer inkrementella så det ses ej som något nyhetsvärde att rapportera överhuvudtaget.

Exempelvis så finns det teknologi som förbättras varje år: batterier, solpaneler, vissa datorkomponenter, med mera, men dessa tenderar att bara rapporteras på väldigt nischade nyhetssajter (t.ex., Sweclockers) då större massmedier inte ser nyhetsvärdet i att rapportera 1% förbättring trots att detta på tio år innebär en signifikant exponentiell förbättring.

Människans hjärna är dessutom utvecklad att fokusera mer på potentiellt negativa saker eftersom det ofta varit förknippat med överlevnad ("kanske det finns farliga djur här?","kanske det här är farligt att äta?", "kanske den där stammen är farlig?" och så vidare).

Kändis-/människoskvaller är en fascinerande nyhetskategori: det tycks härstamma från att skvaller handlat om att förstärka rådande sociala normer inom en stam. Så om du exempelvis skvallrar om vad en person gjort och en annan person säger, "Nä, gud vad sjukt!" så implicerar ni båda att ni båda håller med om att ett sådant beteende ej vore acceptabelt i eran egen sociala grupp och på så vis bygger ni även upp en starkare social gemenskap.

Sluta läsa nyheter. När strömmen väl försvinner så är det antingen tillfälligt, början på ett krig eller nästa 100-åriga solstorm!

Passa istället på att löpa och styrketräna minst 3-4 gånger i veckan!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jag är lite tvärtom, när jag var yngre brydde jag mig inte alls om nyheter överhuvudtaget, särskilt politik var bland de ointressantaste som fanns! Men nuförtiden är jag väldigt intresserad utav politik och hålla mig up-to-date inom teknikvärlden, industrin (bilindustrin speciellt), klimatförändring och politik (både inhemsk och till vissa del utomlands i de större viktigare länderna). Lyssnar även på radion på väg/från jobbet.

Däremot senaste kändissnack går nog lika fort ut ur örat som det kommer in och undviker siter som aftonbladet som pesten där 75% rubrikerna är clickbait och kändissnack. Brukar inte sätta tid på att läsa om brottsartiklar och katastrofer och sånt heller så man väljer ju ut sina topics, jag är mera framåtriktad att vill veta vartåt vi är på gång än att läsa om senaste vad som hänt så att säga.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Fearmongering

Jag bor mitt i no-go zonen och har inte blivit skjuten, knivskuren eller rånbögmördad än. Kan väl bero på att jag inte är med i något gäng eller skiter i att betala mina drogskulder.

Förstår inte hur man kan gå in på t.ex Aftonbladet och inte se hur hela deras skitsida är uppbyggd med clickbait och "AKTA LIVSFARLIGT" rubriker, hela tidningen är en parodi styrd av sjuka människor som tjänar pengar på din rädsla.

Som sagt, är det något som skulle vara verklig fara för mitt liv så får man reda på det på annat vis, och dör man så dör man, ett par år tidigare.