Skärmar tappar signal när jag startar spel.

Permalänk

Skärmar tappar signal när jag startar spel.

Hej,

Under de senaste dagarna har jag haft problem med mina skärmar. De tappar kontakt när jag startar ett spel, jag kommer förbi alla splash screens,men när menyn aktiveras tappar skärmarna signal. Något jag har märkt är att det verkar vara kopplat till upplösning. Jag har t.ex. vart inne i Doom Eternal ett tag när jag inte haft maxad upplösning. Sen när jag antingen bytt aspect ratio eller upplösning så har de slocknat, sen efter det kan jag inte komma in i spelet längre. Jag får även samma problem när jag slagit på min kamera i discord. Jag misstänker att det är något med grafikkortet. Jag tänkte höra med er här om det är något ni känner till och om det finns något man kan göra eller ifall det bara är att byta ut. Gärna tips på uteslutningametoder före man handlar. Ifrån vad jag läst till mig, så är även psun inte en helt omöjlig bov.

En annan grej som jag även märkt som sker sporadiskt är att ibland när jag startar datorn så visas endast döda pixlar på skärmen, likt en linje i olika färger.

Saker jag testat hittils:

Stresstest på CPU, GPU o RAM. (30min) Med hjälp av FurMark, CorePrime o Windows egna minnesdiagnostik verktyg.

Alla har fungerat bra och inte gått till några märkvärdiga tenperaturer. Cpu 75,GPU 80.

Ominstallerat Windows (då jag använt mig av en regedit fil tidigare för grafiska overlay buggar. Denna gav mig liknande problem när jag var i spel, så stängde av den då o satte på den när jag jobbade).

Testat en monitor åt gången. Använt andra kablar.

Kopplat ur grafikkortet och kopplat in det igen, ifall det skulle vara något glapp.

Uppdaterat windows o drivrutiner.

Lite info om rigg:
Corsair 750W HX (osäker på om det finns flera, men det är 10 år gammalt iaf.)
Ballistix 2x16GB DDr4 300 Mhz CL15 Sport
Gigabyte Gefore RTX 2070 8GB Gaming OC
Intel i7-9700k
Asus Prime Z390-A

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle i största allmänhet säga att det du beskriver är ett problem med datorn. Men felet syns på skärmen och därför är första instinkten att det är skärmen som ska felsökas. Din fråga kanske snarare hör hemma här:

https://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppo...

eller här:

https://www.sweclockers.com/forum/124-grafikkort

Skärmen fungerar mer likt en högtalare och återger signalen den får från grafikkortet. Skärmen har ingen koppling till eller koncept av spel, Windows, menyer och splash screens eller annat. Skärmen får en signal och visar den om den kan. I ditt fall kanske den får någon signal den inte kan visa. När du kan härleda felen till händelser och sekvenser som handlar om datorn, då är det högst rimligt datorn och inte skärmen.

Du nämner inte vilka skärmar du har eller vilka signaler det handlar om. I den långt utdragna situationen med "är det skärmens fel ändå?" skulle vara om du har en skärm som har någon form av fel som exempelvis gör att den har svårt att synka om eller bara en glapp anslutning. Men det verkar på din beskrivning som att samma problem drabbar flera olika skärmar? Då är det definitivt en fråga om datorn.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Skulle i största allmänhet säga att det du beskriver är ett problem med datorn. Men felet syns på skärmen och därför är första instinkten att det är skärmen som ska felsökas. Din fråga kanske snarare hör hemma här:

https://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppo...

eller här:

https://www.sweclockers.com/forum/124-grafikkort

Skärmen fungerar mer likt en högtalare och återger signalen den får från grafikkortet. Skärmen har ingen koppling till eller koncept av spel, Windows, menyer och splash screens eller annat. Skärmen får en signal och visar den om den kan. I ditt fall kanske den får någon signal den inte kan visa. När du kan härleda felen till händelser och sekvenser som handlar om datorn, då är det högst rimligt datorn och inte skärmen.

Du nämner inte vilka skärmar du har eller vilka signaler det handlar om. I den långt utdragna situationen med "är det skärmens fel ändå?" skulle vara om du har en skärm som har någon form av fel som exempelvis gör att den har svårt att synka om eller bara en glapp anslutning. Men det verkar på din beskrivning som att samma problem drabbar flera olika skärmar? Då är det definitivt en fråga om datorn.

Jo, absolut. Nu visste jag inte riktigt vart problemet låg, så ville inte placera den i grafikkortskategorin av den anledningen. Men missade dator support kategorin, den hade ju passat bra!
Är det något en mod kanske kan hjälpa mig med? Att flytta tråden dit dvs?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LordRunar:

Jo, absolut. Nu visste jag inte riktigt vart problemet låg, så ville inte placera den i grafikkortskategorin av den anledningen. Men missade dator support kategorin, den hade ju passat bra!
Är det något en mod kanske kan hjälpa mig med? Att flytta tråden dit dvs?

Pröva att rapportera tråden eller be någon moderator eller forumledare om att flytta den.

Jag har hunnit experimentera en väldig mängd på betald arbetstid med att köra olika upplösningar och specialvarianter i mitt testande men ännu inte fastnat vid det du upplever på så sätt att det återkommer efter ominstallationer av mjukvara och drivrutiner. Ett sätt att utesluta skärmen (skärmarna?) är att köra spelen i Windowed mode eller borderless window så att inte spelet försöker synka om ett fullskärmsläge utan det är samma konstanta signal utan omsynk. Kan vara en ledtråd till att det till exempel är visa specifika spel som har problem.

Det förklarar dock inte problemen med uppstart. Men där skulle det kunna vara något enkelt som en dålig DP-kabel. Eller vad du nu använder. Är ju är tyvärr en rätt vanlig (om än också märklig) egenskap att påfallande många felsökningstrådar här i forumet om skärmar bjuder på information om chassi, DRAM-specar och nätagget. Men ingen information om vilken skärm som används och hur den ansluts. Trots att det just kring användning av skärmen man upplever problem.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Pröva att rapportera tråden eller be någon moderator eller forumledare om att flytta den.

Jag har hunnit experimentera en väldig mängd på betald arbetstid med att köra olika upplösningar och specialvarianter i mitt testande men ännu inte fastnat vid det du upplever på så sätt att det återkommer efter ominstallationer av mjukvara och drivrutiner. Ett sätt att utesluta skärmen (skärmarna?) är att köra spelen i Windowed mode eller borderless window så att inte spelet försöker synka om ett fullskärmsläge utan det är samma konstanta signal utan omsynk. Kan vara en ledtråd till att det till exempel är visa specifika spel som har problem.

Det förklarar dock inte problemen med uppstart. Men där skulle det kunna vara något enkelt som en dålig DP-kabel. Eller vad du nu använder. Är ju är tyvärr en rätt vanlig (om än också märklig) egenskap att påfallande många felsökningstrådar här i forumet om skärmar bjuder på information om chassi, DRAM-specar och nätagget. Men ingen information om vilken skärm som används och hur den ansluts. Trots att det just kring användning av skärmen man upplever problem.

Ok, tack

Ja, alltså jag har testat flera olika spel allt ifrån gamla titlar som impossible creatures till nyare titlar som Doom Eternal o Knockout City
Sen problem med som sagg uppstart och kameran i discord.
Har även testat med hdmi kabel och olika.

Har även testat med det integrerade grafikkortet och hade då inga problem med impossible creatures som var ett av få spel som kunde spelas på det kortet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LordRunar:

Har även testat med hdmi kabel och olika.

Har även testat med det integrerade grafikkortet och hade då inga problem med impossible creatures som var ett av få spel som kunde spelas på det kortet.

Tycker du har ringat in grafikkortet väldigt väl där. Tyvärr då eftersom det är en svår och dyr komponent att byta ut numera.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Tycker du har ringat in grafikkortet väldigt väl där. Tyvärr då eftersom det är en svår och dyr komponent att byta ut numera.

Jag hörde med inet och ska ha kvar garantin iaf! Så det var skönt att höra. Ska låna ett grafikkort senare idag för att göra några sista verifieringar. Då t.ex. cpu gpun inte drar särskilt mycket effekt så kan man ju inte heller fullt utesluta psun. Sen är frågan hur mkt effekt det kortet kommer dra också...😅