Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

I allmänhet håller jag med men det beror lite på plastkvaliteten också. Jag köpte en semi-transparent kontroll till Xbone då den var någon hundralapp billigare än de vanliga färgerna och den känns inte billig på något sätt.
https://static.highsnobiety.com/thumbor/XTSfi-FbsudVuXvKVGijPDWM9WY=/800x480/static.highsnobiety.com/wp-content/uploads/2019/03/12175853/xbox-one-wireless-controller-feature.jpg

Skulle aldrig snåla några hundralappar för en sådan ful kontroll. Vill inte kunna se insidan av min teknik (förutom datorlåda med glassida då).

Permalänk
Medlem

När ni ändå är inne på kontroller, finns det någon lösning än på att sänka/stänga av ljuset på xbox knappen annat än att tejpa för den? Den lyser så otriligt irreterande starkt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levandebild:

Skulle aldrig snåla några hundralappar för en sådan ful kontroll. Vill inte kunna se insidan av min teknik (förutom datorlåda med glassida då).

Vi är alla olika. Jag tyckte den var rätt snygg och clean, och jag ville ju ha en som inte var svart eller vit då jag redan hade sådana, och då fanns det inte så många alternativ. Däremot hade jag nog kunnat betala tusenlappar för att slippa ett fönster till min dator om det hade behövts.

Skrivet av jensa86:

När ni ändå är inne på kontroller, finns det någon lösning än på att sänka/stänga av ljuset på xbox knappen annat än att tejpa för den? Den lyser så otriligt irreterande starkt...

Tydligen kom det ett nattläge till Insiders i augusti som bland annat gjorde det möjligt att ändra styrkan på kontrollens lampa, och konsolens, men jag vet inte om det har kommit till vanliga användare än. Men du kan förstås gå med i beta-programmet om det är en viktig funktion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Tack för svar

Har också en speldator för framför allt FPS-spel.

Jag har aldrig varit ute efter det absolut värsta grafiska lull-lullet. Men man vill ju inte att det ska lagga eller bli ospelbart när man valt en svagare konsol. Lite sämre upplösning kan jag stå ut med. Jag bryr mig inte mer om grafiken än att jag faktiskt kan offra lite ögongodis för en konsol som är mindre till storleken. Men man vill ju inte att det om något år ska börja komma spel som bara är för X, inte för S.

Det var bland annat detta som min initiala rekommendation delvis byggde på. Även ifall Series S som tidigare nämnts av mig och andra inte är i paritet med Series X och att Series S i vissa lägen har problem att upprätthålla en jämn uppdateringsfrekvens på 60 fps så är helhetsintrycket för dess användare att det är en trevlig spelupplevelse.

Sitter man då och spelar i 1080p och ej planerar att uppgradera till UHD så ser jag det som onödigt att lägga extra pengar på en konsol vars utgångspunkt är 4k (i variabel upplösning i syfte att upprätthålla 60 fps).

Sen att Digital Foundry sitter med proffsutrustning och mäter dippar i FPS är något de flesta användare nog inte lägger märke till. Då hade Series S inte sålt så bra som den gör.

I slutändan är det ju en trade-off. Det handlar inte bara om högre upplösning, utan också en del annat "godis" som stängs av eller är nedgraderat jämfört med Series X, men det faktum att Series S är
1) En konsol som går att få tag på enkelt idag och...
2) ... Innebär snuskigt bra prestanda i förhållande till pris och ...
3)... har man redan en TV så slipper man den extra investeringen - vilket leder till...
4) ... Köprekommendation!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Konsolgrävare

LG CX 4K 120Hz Dolby Vision Gaming support!

”Good news for LG CX & GX owners! The company has begun rolling out firmware 04.30.xx to add @UHD4k 120Hz Dolby Vision gaming support, starting in South Korea. Global rollout should start middle of next week, staggered through end of October.”

https://twitter.com/Vincent_Teoh/status/1446389703893258243

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Games with Dolby Vision

Skrivet av tyvar1:

”Good news for LG CX & GX owners! The company has begun rolling out firmware 04.30.xx to add @UHD4k 120Hz Dolby Vision gaming support, starting in South Korea. Global rollout should start middle of next week, staggered through end of October.”

https://twitter.com/Vincent_Teoh/status/1446389703893258243

  • Borderlands 3

  • Call of Duty Black Ops Cold War

  • Dirt 5

  • F1 2021

  • Gears 5

  • Guardians of the Galaxy

  • Immortals Fenyx Rising

  • Metro Exodus

  • Microsoft Flight Simulator

  • Psychonauts 2

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det var bland annat detta som min initiala rekommendation delvis byggde på. Även ifall Series S som tidigare nämnts av mig och andra inte är i paritet med Series X och att Series S i vissa lägen har problem att upprätthålla en jämn uppdateringsfrekvens på 60 fps så är helhetsintrycket för dess användare att det är en trevlig spelupplevelse.

Sitter man då och spelar i 1080p och ej planerar att uppgradera till UHD så ser jag det som onödigt att lägga extra pengar på en konsol vars utgångspunkt är 4k (i variabel upplösning i syfte att upprätthålla 60 fps).

Sen att Digital Foundry sitter med proffsutrustning och mäter dippar i FPS är något de flesta användare nog inte lägger märke till. Då hade Series S inte sålt så bra som den gör.

I slutändan är det ju en trade-off. Det handlar inte bara om högre upplösning, utan också en del annat "godis" som stängs av eller är nedgraderat jämfört med Series X, men det faktum att Series S är
1) En konsol som går att få tag på enkelt idag och...
2) ... Innebär snuskigt bra prestanda i förhållande till pris och ...
3)... har man redan en TV så slipper man den extra investeringen - vilket leder till...
4) ... Köprekommendation!

Man måste dock ta med begränsad lagring (360GB jämfört med 800GB tillgängligt för spel) och avsaknad av disc i bedömningen när man jämför med X.

(utöver tre ggr långsammare GPU)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teejee:

Man måste dock ta med begränsad lagring (360GB jämfört med 800GB tillgängligt för spel) och avsaknad av disc i bedömningen när man jämför med X.

(utöver tre ggr långsammare GPU)

Absolut. Sett många som köpt en Series S och som sedan köpt lagring i form av den svindyra Seagate-expansionen som gjort att konsolens totalpris närmat sig en Series X vilket är onödigt.

Som med alla köp får man räkna in alla pros & cons.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte riktigt dags för ett-års-intrycken än kanske, men har själv haft Series S sedan release. Det är nog det spelrelaterade bästa köpet jag någonsin gjort i kombination med Game Pass. Här är vi alla olika kräsna, men just till en 1080p-TV tycker jag det är en solklar köprekommendation.

Spelen flyter överlag på enormt bra och den lilla skillnaden i grafik mot exempelvis XSX eller PS5 är egentligen inte värd merkostnaden tycker jag. Började exempelvis köra Control (via Game Pass) till XSS men blev nyfiken på hur det skulle se ut på min PS5 med ray tracing och rubbet. Blev spelet något snyggare? - ja. Var det roligare att spela? - nej. Enda spelet jag verkligen tyckt har fungerat uselt och dessutom varit riktigt fult är betan till BF 2042. Konstant lagg, frame drops, och med en grafik som snarare kändes BF3 än next gen. Fast oklart hur mycket som berodde på konsolen såklart.

Helt ärligt så spelar jag många gånger hellre just på XSS än PS5. XSS är i princip knäpptyst i jämförelse, har bättre IU samt så var det just det där med Game Pass och alla ton spel MS uppdaterat senaste året. Det enda jag saknar från PS5 är kontrollerna med haptisk feedback. Grafiken och flytet i spelen är en icke-fråga. Och då spelar jag på 4k-TV kan tilläggas.

Permalänk
Konsolgrävare

"Xbox Series X
Konsolsläpp ikväll 19.00
Så länge lagret räcker."

Fick mail från Microsoft Store

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

.. Enda spelet jag verkligen tyckt har fungerat uselt och dessutom varit riktigt fult är betan till BF 2042. Konstant lagg, frame drops, och med en grafik som snarare kändes BF3 än next gen. Fast oklart hur mycket som berodde på konsolen såklart

Låter som min upplevelse på xsx, innan jag insett att jag laddat ner xbox-one versionen av betan av misstag..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

"Xbox Series X
Konsolsläpp ikväll 19.00
Så länge lagret räcker."

Fick mail från Microsoft Store

Går den ens att köpa i Microsoft Store i Sverige?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av SnabelostSWE:

Går den ens att köpa i Microsoft Store i Sverige?

Yep!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem

Ngn som lyckades knipa en på Microsoft store? Vare ute efter en konsol till en kompis, men det stod bara att den var utsåld hela tiden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Finns ju inga i lager? Vilket skämt till företag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yippikayey:

Länk? får inte upp något på Microsofts sida..

https://www.xbox.com/sv-SE/consoles/xbox-series-x#purchase

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Nu går det att beställa!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Deras wireless headset finns också. Knep ett par själv.

Permalänk

Lite oklart. Beställningen via microsofts sida verkar ha gått igenom, då pengar blev dragna. Men efter betalningen blev jag re-directad till en tom kundvagn och jag har inte fått något mail eller så..

Permalänk
Medlem

Fick felmeddelande vid beställning och hamnade sedan tillbaka i en tom kundvagn. Testade igen med samma resultat. Ser nu att 2x summan dragits från kontot... Hmm...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Affeproffs:

Lite oklart. Beställningen via microsofts sida verkar ha gått igenom, då pengar blev dragna. Men efter betalningen blev jag re-directad till en tom kundvagn och jag har inte fått något mail eller så..

Skrivet av Jockejo:

Fick felmeddelande vid beställning och hamnade sedan tillbaka i en tom kundvagn. Testade igen med samma resultat. Ser nu att 2x summan dragits från kontot... Hmm...

Samma sak hände mina kompisar - kolla så ni fått orderbekräftelse på MS hemsida.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Jockejo:

Fick felmeddelande vid beställning och hamnade sedan tillbaka i en tom kundvagn. Testade igen med samma resultat. Ser nu att 2x summan dragits från kontot... Hmm...

Kolla order historik på Microsoft sidan.

Permalänk
Medlem

Kan se den på orderhistorik på Microsofts hemsida, på filter valde jag "alla tillgängliga".
Så lär ha funkar för alla er som hamnat på tom kundvagn efter betalning och pengarna är dragna på kontot.
Beräknat leveransdatum den 20 oktober 👌😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Kan se den på orderhistorik på Microsofts hemsida, på filter valde jag "alla tillgängliga".
Så lär ha funkar för alla er som hamnat på tom kundvagn efter betalning och pengarna är dragna på kontot.
Beräknat leveransdatum den 20 oktober 👌😍

Japp, jag hittade båda mina ordrar där 🙈 Har annullerat den ena så hoppas de bara skickar en. 😁

Permalänk
Medlem

Fick igenom en order till slut, pengarna är reserverade men ingen order bekräftelse, inget mail, och kan inte se order i historiken på Microsoft sida för "okänt fel"....

Vänta 5 minuter så refresh på order historiken och nu står det...
Pending Estimated delivery October 15

Fick även mail tillslut på ordern.

Men har inte hänt något nu under dagen. Inget bekräftelse på att något är skickat.

Update igen.
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jockejo:

Japp, jag hittade båda mina ordrar där 🙈 Har annullerat den ena så hoppas de bara skickar en. 😁

Jag var väldigt nära på att lägga dubbla ordrar också, hade dock bara lagd den ena i kundvagnen som tur var😬

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Jag lyckades köpa en. Fick också felmeddelande, men i orderhistoriken ligger den iallafall.

Tack för headsup från er, annars hade jag missat chansen

Permalänk
Medlem

Tackar!
Sista ställe jag trodde det skulle gå att införskaffa en på.

Fick precis som en del andra felmeddelande.
Men pengarna är reserverade och det ser bra ut i övrigt.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem

Man är ju väldigt nyfiken på hur många konsoler Microsoft fått levererat med tanke på att det nu gått att lägga beställningar i snart 24 timmar på hemsidan. Detta är ju något i sammanhanget unikt!

En sak till: Är det någon som har de trådlösa hörlurarna från MS och kan berätta lite om dem?
Lite sugen på dem, men har också tänkt att använda dem till TV:n för vanligt TV-tittande.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X