Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Kolla upp artikeln Sweclockers länkade härrom veckan med att använda huset som batteri. Allt behöver inte sparas i högformig energi a.k.a el.
Utan du kan spara det i värme också. Ställa in uppvärmningen att värma upp huset lite extra på natten, kanske 24 grader som sen sjunker över dagen och pumpen behöver inte jobba för ens kvällen igen när det blir billigare.
Lika så med varmvattnet mm.

Går faktiskt att spara en hel del om man värmer vatten och hus med el.

//Sweex

I dagsläget värmer jag både vatten och hus med en ganska dum vedpanna, ackumulator tankar och vattenburna element. 😄 Men inför stundande flytt blir det nog luftvärmepump. Så det är lite därför jag undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har du fått din Zappi V2 ?
Beställde själv en för snart 8 veckor sedan och inte fått någon än nu får jag inte bilen förens i november kanske december så ingen fara än med det.

Jag fick min Zappi V2 (vit med integrerad kabel) installerad förra veckan - drygt en vecka efter beställning. Kolla hos Orust Engineering på den produkt du beställt så ser du aktuell lager / leveransstatus (om din installatör plockar dem därifrån).

En bra sak med Zappi V2 som jag inte tänkte på vid beställning, är att det är smidigt att rulla upp laddkabeln runt boxen när man laddat klart.

Permalänk
Medlem

Något att tänka på är att man kollar av så att det går och är smidigt att koppla till en laddare till med lastbalansering. Ifall man ser sig ha två elbilar på tomten i framtiden. Gärna att det fungerar utan molntjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Jag fick min Zappi V2 (vit med integrerad kabel) installerad förra veckan - drygt en vecka efter beställning. Kolla hos Orust Engineering på den produkt du beställt så ser du aktuell lager / leveransstatus (om din installatör plockar dem därifrån).

En bra sak med Zappi V2 som jag inte tänkte på vid beställning, är att det är smidigt att rulla upp laddkabeln runt boxen när man laddat klart. https://försäljning.orustengineering.se/image/cache/catalog/My%20energi/ZappiV2/White%20Thetered-500x500.png

Har beställt en svart från https://www.evsolution.se/ med installation
Där ifrån du beställde hade dom inte heller svarta i lager så kanske brist på dom.
Jag får vänta och se så länge det är klart innan bilen kommer så är jag nöjd.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag har inte använt radion jättemycket ska sägas. Jag har tänkt tanken att mottagningen verkar sisådär ja, men framförallt gällande DAB-radio. Där är det så extremtydligt (och störande) när mottagningen försvinner. FM-mottagningen funkar nog inte (mycket) sämre än Passaten, men den i sin tur funkade faktiskt en hel del sämre än V70’n innan.

Jag brukar mest köra Spotify eller radioapp som sänder via internet.

Ungefär som min erfarenhet då
Även om jag inte lyssnar supermycket på radio i vanliga fall så blev jag lite chockad över hur dåligt det fungerade jämfört mot min merca som är superb i det hänseendet. Tänkte inte att det skulle kunna vara sådan skillnad på något så gammalt som radio 2021.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psiko:

Har rejäl räckviddsångest (säkert nytt ord i SAOL snart ) då jag pendlar 14 mil om dagen till och från jobbet (siktar på privatleasing med 3000 mil per år).

14 mil en väg? Hur pallar du, tar väl över 2.5 timmar om dagen, har du inte bättre för dig än att sitta och skaka i en bil nästan en åttondel av dygnet?

Annars, börjar ju komma ett antal elbilar nu med ganska lång räckvidd, så att hitta en som kan köra hela sträckan tur och retur utan laddning, även vintertid med modd på vägen osv är inte längre en lika stor utmaning. Du har ingen laddmöjlighet på ditt jobb? För om du kunde tanka upp den där så skulle ju till och med en Honda E kunna göra jobbet, typ.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

14 mil en väg? Hur pallar du, tar väl över 2.5 timmar om dagen, har du inte bättre för dig än att sitta och skaka i en bil nästan en åttondel av dygnet?

Annars, börjar ju komma ett antal elbilar nu med ganska lång räckvidd, så att hitta en som kan köra hela sträckan tur och retur utan laddning, även vintertid med modd på vägen osv är inte längre en lika stor utmaning. Du har ingen laddmöjlighet på ditt jobb? För om du kunde tanka upp den där så skulle ju till och med en Honda E kunna göra jobbet, typ.

Jag pendlar 18 mil t/r tre dagar i veckan (de andra två jobbar jag hemifrån). Tar drygt två timmar/dag totalt. Om det är värt det är väl väldigt personligt, men köpte precis en Skoda Enyaq för att döva min miljömedvetenhet.

Kommer spara 2500 kr/mån i bränslekostnad så break even tar inte många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

14 mil en väg? Hur pallar du, tar väl över 2.5 timmar om dagen, har du inte bättre för dig än att sitta och skaka i en bil nästan en åttondel av dygnet?

Annars, börjar ju komma ett antal elbilar nu med ganska lång räckvidd, så att hitta en som kan köra hela sträckan tur och retur utan laddning, även vintertid med modd på vägen osv är inte längre en lika stor utmaning. Du har ingen laddmöjlighet på ditt jobb? För om du kunde tanka upp den där så skulle ju till och med en Honda E kunna göra jobbet, typ.

Nästan som att alla inte bor i Göteborg, Stockholm eller Malmö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nästan som att alla inte bor i Göteborg, Stockholm eller Malmö

Tråkigt bara för den sortens uttalanden att pendlingstiderna är längst i storstadsregionerna. Sedan finns det förstås de som sitter och nöter genom halva Norrlands inland, men i snitt är det inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tråkigt bara för den sortens uttalanden att pendlingstiderna är längst i storstadsregionerna. Sedan finns det förstås de som sitter och nöter genom halva Norrlands inland, men i snitt är det inte så.

Japp, verkar som att det är precis tvärt om
https://www.vibilagare.se/nyheter/stockholmare-har-langst-til...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Nästan som att alla inte bor i Göteborg, Stockholm eller Malmö

Men härregu, inte pendlar alla som bor utanför de tre största städerna 14 mil dagligen till jobbet, skärp dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tråkigt bara för den sortens uttalanden att pendlingstiderna är längst i storstadsregionerna. Sedan finns det förstås de som sitter och nöter genom halva Norrlands inland, men i snitt är det inte så.

Japp, i tid tar det nog längst tid i storstäderna.
Men i 110 hinner man väldigt långt, att pendla 6-7 mil enkel väg är inte direkt någon ovanlig sträcka att pendla här uppe i norr skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Jo absolut. Tittar man på hur långt bilar går i snitt så ligger alla län utom Stockholm under snittet för hela landet. Men vad jag förstår ingår taxi i "personbilar" så de drar upp snittet en del, sannolikt mer så i Stockholm för fler åker taxi där av diverse anledningar. Men absolut är pendlingsvägarna långa i storstäderna och dessutom är trafiken värre.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Japp, i tid tar det nog längst tid i storstäderna.
Men i 110 hinner man väldigt långt på en 110 väg hinner man snabbt långt, att pendla 6-7 mil enkel väg är inte direkt någon ovanlig sträcka att pendla här uppe i norr skulle jag säga.

Fixed that for you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Tittar man på hur långt bilar går i snitt så ligger alla län utom Stockholm under snittet för hela landet. Men vad jag förstår ingår taxi i "personbilar" så de drar upp snittet en del, sannolikt mer så i Stockholm för fler åker taxi där av diverse anledningar. Men absolut är pendlingsvägarna långa i storstäderna och dessutom är trafiken värre.

Det är också så att alla företagsbilar som finns runtomkring i landet, men där företaget har huvudkontor i Stockholm, räknas till Stockholm i denna "statistik". Detsamma gäller för alla former av leasingbilar, där banken/leasingbolaget har säte i Stockholm (vilket inte alls är särskilt ovanligt).

Jag har inga siffror på detta, men jag känner mig ganska säker på att av de fordon som drar ihop flest mil per år, så är en överväldigande majoritet av dessa olika former av tjänstebilar. Så ur dessa aspekter blir det ganska vanskligt att titta på vart bilen är registrerad, då det kan vara gravt missvisande av vart den faktiskt används.

Samma "misstag" görs inte sällan när man debatterar olika förslag om skattetryck på fordon, bränslen, bilförmåner, etc., att en skattelättnad endast gynnar rika medelålders män i Stockholmsregionen. Även om det sannolikt är så att merparten av dessa fordon faktiskt också används i Stockholmsregionen, så är det inte så "illa" som statistiken ger sken av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Det är också så att alla företagsbilar som finns runtomkring i landet, men där företaget har huvudkontor i Stockholm, räknas till Stockholm i denna "statistik". Detsamma gäller för alla former av leasingbilar, där banken/leasingbolaget har säte i Stockholm (vilket inte alls är särskilt ovanligt).

Jag har inga siffror på detta, men jag känner mig ganska säker på att av de fordon som drar ihop flest mil per år, så är en överväldigande majoritet av dessa olika former av tjänstebilar. Så ur dessa aspekter blir det ganska vanskligt att titta på vart bilen är registrerad, då det kan vara gravt missvisande av vart den faktiskt används.

Samma "misstag" görs inte sällan när man debatterar olika förslag om skattetryck på fordon, bränslen, bilförmåner, etc., att en skattelättnad endast gynnar rika medelålders män i Stockholmsregionen. Även om det sannolikt är så att merparten av dessa fordon faktiskt också används i Stockholmsregionen, så är det inte så "illa" som statistiken ger sken av.

Jo absolut. Och skillnaden är ändå inte så stor mellan olika län. Statistiken är i alla fall tydlig med att alla dessa som kommer in i varenda elbilsdiskussion och gnäller för att de måste köra 50-100 mil varje dag utan att stanna och det går ju inte med en elbil är i kraftig minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Och skillnaden är ändå inte så stor mellan olika län. Statistiken är i alla fall tydlig med att alla dessa som kommer in i varenda elbilsdiskussion och gnäller för att de måste köra 50-100 mil varje dag utan att stanna och det går ju inte med en elbil är i kraftig minoritet.

Jag tror det är ytterst få som behöver köra sådana sträckor varje dag. Det är desto fler som ett antal gånger per år kör sådana sträckor och som tycker att det är problematiskt.

Jag är själv en av dem. Jag har en elbil, kör till vardags inte särskilt långt, men då och då kör jag 50-70 mil i ett svep, och då tycker jag att räckvidden (eller snarare räckvidden i kombination med tiden det tar att ladda) är ett problem.

Ingen kan sticka under stolen med att man som elbilsförare får lägga till en hel ytterligare nivå av planering för sina långkörningar.

  • Man behöver helst se till att man i förväg planerat så att bilen är "fulltoppad" innan man ger sig iväg, vilket kan ställa till problem om det blir en oförutsedd förändring av planen (exempelvis om planen ändras så man behöver åka tidigare än planerat eller dylikt).

  • Man ska gärna i förväg ha planerat vilka ställen man ska stanna och ladda på, eftersom det kan vara en bit mellan laddstationer med vettig hastighet.

  • Ifall man kommer fram till en laddstation och det råkar vara fullt kan man få sitta och vänta i 30 minuter innan man ens kan börja ladda

  • Man behöver ha koll på medlemskap och priser för olika medlemskap och appar. Om man använder fel app eller inte är medlem någonstans så kan priset för en tankning bli flera hundra kronor mer, jämfört med de olika bensinmackarna där ett medlemskap innebär en tia i skillnad på en full tank.

Jag gillar inte alls när folk sitter och säger att räckviddsångest inte existerar eller bara är överdrifter. Visst, det är på inga sätt några oöverkomliga hinder (långt därifrån). Men det kräver planering, påverkar restiden och valen av resväg, matställe samt eventuellt övernattningsställe. Sedan finns det folk som inte har något alls emot det och inte ser ett enda problem, och det är ju super för dem. Det betyder dock inte att andra inte ser några hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tror det är ytterst få som behöver köra sådana sträckor varje dag. Det är desto fler som ett antal gånger per år kör sådana sträckor och som tycker att det är problematiskt.

Jag är själv en av dem. Jag har en elbil, kör till vardags inte särskilt långt, men då och då kör jag 50-70 mil i ett svep, och då tycker jag att räckvidden (eller snarare räckvidden i kombination med tiden det tar att ladda) är ett problem.

Ingen kan sticka under stolen med att man som elbilsförare får lägga till en hel ytterligare nivå av planering för sina långkörningar.

  • Man behöver helst se till att man i förväg planerat så att bilen är "fulltoppad" innan man ger sig iväg, vilket kan ställa till problem om det blir en oförutsedd förändring av planen (exempelvis om planen ändras så man behöver åka tidigare än planerat eller dylikt).

  • Man ska gärna i förväg ha planerat vilka ställen man ska stanna och ladda på, eftersom det kan vara en bit mellan laddstationer med vettig hastighet.

  • Ifall man kommer fram till en laddstation och det råkar vara fullt kan man få sitta och vänta i 30 minuter innan man ens kan börja ladda

  • Man behöver ha koll på medlemskap och priser för olika medlemskap och appar. Om man använder fel app eller inte är medlem någonstans så kan priset för en tankning bli flera hundra kronor mer, jämfört med de olika bensinmackarna där ett medlemskap innebär en tia i skillnad på en full tank.

Jag gillar inte alls när folk sitter och säger att räckviddsångest inte existerar eller bara är överdrifter. Visst, det är på inga sätt några oöverkomliga hinder (långt därifrån). Men det kräver planering, påverkar restiden och valen av resväg, matställe samt eventuellt övernattningsställe. Sedan finns det folk som inte har något alls emot det och inte ser ett enda problem, och det är ju super för dem. Det betyder dock inte att andra inte ser några hinder.

Jag ligger och kör mellan 20-45 mil/dag och ser inga hinder att ha en elbil, men så har jag en Tesla också. Det har dock hänt att jag fått problem med laddare från andra operatörer, som gjort att man svettats lite. Åker ofta i stråk där det inte finns några SuperChargers.. Men om jag ska åka långt, till exempel en semestertur, ser jag inga problem med Teslan. Kan dock tänka mig efter min egen erfarenhet av andra laddstationer än SuperChargers, att det kan bli problem. Var på en SuperCharger idag och en Audi fick vända och åka vidare, då den enda 50kW snabbladdaren från Mer inte fungerade....... Där satt jag själv med 6st 150kW laddstationer.

Tror många, speciellt nya elbilsägare, åker hemifrån och kör så långt de kan. Laddar upp fullt och får stå upp mot en timme eller längre (beroende på bil) och ladda. Åker så långt de kan och laddar upp fullt.... Det tar tid, då laddningskurvan går sakta i början ökar på i mitten och går sakta i slutet.
Lite så är det med Teslas ruttplanerare i bilen. Man knapprar in/säger vart man vill åka, sedan planerar bilen rutten efter laddstationerna. Den hoppar dock över laddstationer, om den tycker den har tillräckligt med laddning till en längre bort.

Det jag gör är att planera rutten lite mer, men kanske mer under färden. Teslas ruttplanerare kan ibland hoppa över både 1 och 2 laddstationer på vägen. Första sträckan kör jag så långt jag kan. På laddstationen letar jag reda på nästa laddstation och ser till att ladda så mycket att jag har 10% laddning kvar när jag kommer dit. Varken mer eller mindre.
Tar 20-30 min oftast och ger fullt ös på laddningen från start. Sedan håller jag på så och får en snabbare restid, än att behöva stå och slösladda de första och sista procenterna.
Åkte med en kompis 270mil upp till norra Sverige och tillbaka på 1,5 dygn förra helgen. No problemas... förutom att han sabbade min 10% planering, genom att köra för sakta. Kom (när han körde) till laddstationen med 15-20% laddning istället.

Men detta gäller om man har en Tesla (än så länge) och kommer inte bli bättre för de med andra bilmärken, förens snabbladdnings-nätverken byggs ut och fungerar. Men å andra sidan ska ju Tesla öppna upp sina laddare för "alla" senare i år, får se om det blir ett kaos eller inte.
Sedan kan ju "räckvidds-ångest" också utlösas om man har ett mindre batteri med kort räckvidd förstås. Då som sagt, snabbladdarna inte växer på träd ännu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jag tror det är ytterst få som behöver köra sådana sträckor varje dag. Det är desto fler som ett antal gånger per år kör sådana sträckor och som tycker att det är problematiskt.

Jo, det var förstås lite tongue-in-cheek. Det är bara lite tröttsamt med alla de som ger sig in i varenda elbilsdiskussion med samma argument om ganska extrema edge-cases, och om någon visar på att det hade fungerat ändå så flyttas målstolparna igen liksom, "Jo det kanske går, men det finns ingen el alls dit jag åker och jag måste åka tillbaka igen på morgonen nästa dag lika snabbt..."

Det roliga är att de som åker på många längre resor väljer elbilar i högre utsträckning än de som mest kör kortare sträckor. På samma sätt väljer de som har långa pendlingsavstånd elbil i högre utsträckning än de med korta. Det är inte så konstigt egentligen, kör man längre så blir ju "bränslekostnaden" en större aspekt och då ser ju elbilen bättre ut förstås. Men det tyder ju lite på att problemet med räckviddsångest till stor del är ångesten och inte själva räckvidden liksom.

Citat:

Jag är själv en av dem. Jag har en elbil, kör till vardags inte särskilt långt, men då och då kör jag 50-70 mil i ett svep, och då tycker jag att räckvidden (eller snarare räckvidden i kombination med tiden det tar att ladda) är ett problem.

Jo det finns förstås specifika situationer där en elbil tar lite längre tid, det är ju självklart. Och om restid på långresor är extremt viktigt för någon så kanske elbil inte är det bästa för dem helt enkelt. Så är du en "kringresande trombonreparatör" så är det nog bättre att köpa en snål diesel exempelvis. Men det är inte många som är det.

Men du får gärna beskriva lite mer. Vad är det du behöver göra så ofta som ligger så långt bort? Går det inte tåg dit?

Citat:

Ingen kan sticka under stolen med att man som elbilsförare får lägga till en hel ytterligare nivå av planering för sina långkörningar.

  • Man behöver helst se till att man i förväg planerat så att bilen är "fulltoppad" innan man ger sig iväg, vilket kan ställa till problem om det blir en oförutsedd förändring av planen (exempelvis om planen ändras så man behöver åka tidigare än planerat eller dylikt).

  • Man ska gärna i förväg ha planerat vilka ställen man ska stanna och ladda på, eftersom det kan vara en bit mellan laddstationer med vettig hastighet.

  • Ifall man kommer fram till en laddstation och det råkar vara fullt kan man få sitta och vänta i 30 minuter innan man ens kan börja ladda

  • Man behöver ha koll på medlemskap och priser för olika medlemskap och appar. Om man använder fel app eller inte är medlem någonstans så kan priset för en tankning bli flera hundra kronor mer, jämfört med de olika bensinmackarna där ett medlemskap innebär en tia i skillnad på en full tank.

Jo absolut, samtidigt är ju det problem som hela tiden blir bättre, eller hur? Det byggs fler snabbladdare hela tiden och några av de tjänsterna har ju insett att det kanske vore bra att låta folk betala med kort utan medlemskap och liknande, en del bjuder till och med på laddningen helt. Sen förstår jag att det är ofta laddarna är trasiga på något sätt, och det är ju dåligt förstås, men deras tillförlitlighet blir ju också bättre hela tiden. Ofta ligger ju inte problemet i laddningen egentligen utan i uppkopplingen till kundklubben och liknande så det borde ju bli bättre om de bara sätter dit en kortläsare.

Att se till att bilen är fulladdad på morgonen är väl sällan ett problem, i alla fall inte om man kan ladda hemma? Den frågan kommer upp hela tiden exempelvis i diskussioner på jobbet, "Hur mycket tid får du lägga på att ladda egentligen?" "Tid? Jag kopplar in sladden när jag kommer hem. Åker vi till fjällen så brukar bilen vara tillräckligt laddad vid någon vägkrog innan vi har ätit färdigt ändå, så ingen tid alls egentligen."

Citat:

Jag gillar inte alls när folk sitter och säger att räckviddsångest inte existerar eller bara är överdrifter. Visst, det är på inga sätt några oöverkomliga hinder (långt därifrån). Men det kräver planering, påverkar restiden och valen av resväg, matställe samt eventuellt övernattningsställe. Sedan finns det folk som inte har något alls emot det och inte ser ett enda problem, och det är ju super för dem. Det betyder dock inte att andra inte ser några hinder.

Jo absolut finns det nackdelar. Och man får förstås väga de mot fördelarna som en elbil ger och se om det är tillräckligt för en själv. Men det är ju väldigt många som tycker att det är värt det även om de inte bryr sig om miljön exempelvis, och trots att de har ganska långa pendlingsavstånd och så.

Ibland känns det lite som när man diskuterar bilar med amerikaner och de envist hävdar att de måste ha en stor pickup för det är den enda biltyp som kan ta hela familjen varje dag men också lösa problemet med att köra till soptippen en gång i halvåret. Föreslår man att de kanske skulle kolla på en bil (som kan vara mycket mindre, billigare och samtidigt lyxigare, bekvämare och säkrare och som dessutom drar typ hälften), med dragkrok och ett litet släp så får man tillbaka en massa argument om att det är livsfarligt med släp och vad det nu kan vara.

Om en elbil löser dina transportbehov nittionio dagar av hundra kanske du ska fokusera på att lösa den hundrade dagen på något sätt, hyrbil, tåg, framförhållning, etc., snarare än att bara ge upp och tro att en elbil inte är för dig liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om en elbil löser dina transportbehov nittionio dagar av hundra kanske du ska fokusera på att lösa den hundrade dagen på något sätt, hyrbil, tåg, framförhållning

Det var en seriös diskussion om just det här som gjorde att jag och frun i slutändan nappade på BMW's deal på en i3s, en modell som jag från början räknat bort eftersom den dels var för liten och dels hade för kort räckvidd. Den kommer ändå lösa 99% av alla transportbehov i vardagen och merkostnaden för att ha en "stor bil" gick helt enkelt inte att motivera i slutändan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Det var en seriös diskussion om just det här som gjorde att jag och frun i slutändan nappade på BMW's deal på en i3s, en modell som jag från början räknat bort eftersom den dels var för liten och dels hade för kort räckvidd. Den kommer ändå lösa 99% av alla transportbehov i vardagen och merkostnaden för att ha en "stor bil" gick helt enkelt inte att motivera i slutändan.

Precis. Jag lutar kraftigt åt en i3 också, får se om man kan få en bra deal nästa är när min leasing går ut och alla de som har leasats ut på ettårsavtal i år ska ut på marknaden.

Jag tror att den hade täckt i princip alla mina och familjens transportbehov, även om vi hade fått lägga en del packning i baksätet när vi åker på semester eller liknande. Men jag kan ju låna en större bil av min svärfar exempelvis, med dragkrok, om det verkligen skulle behövas. Men ärligt talat har jag inte haft något sådant behov de senaste fem åren eller så. Några resor till Oslo eller Köpenhamn är väl det längsta jag kört och de hade ju krävt laddning på vägen, men det är ju inga problem då det finns mycket laddare längs E6, inte bara vid hamburgerrestauranger heller.

Permalänk

Jag räknade lite på bilkostnader och kom fram till följande. Har jag missat något vitalt?

Kollade lite på värdeminskning och det verkar som elbilar håller värdet någorlunda, så räknade med 40% värdeminskning över 3 år samt att man får 70,000 i elbilsbidrag av staten på Enyaq.

Jobbar i Danmark, därav raden om Danmarksresor.

Som jag ser det kommer jag spara många kr på att byta även om man räknar med värdeminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

https://i.imgur.com/jW6j3oI.png

Jag räknade lite på bilkostnader och kom fram till följande. Har jag missat något vitalt?

Kollade lite på värdeminskning och det verkar som elbilar håller värdet någorlunda, så räknade med 40% värdeminskning över 3 år samt att man får 70,000 i elbilsbidrag av staten på Enyaq.

Jobbar i Danmark, därav raden om Danmarksresor.

Som jag ser det kommer jag spara många kr på att byta även om man räknar med värdeminskning.

Ser ut som du använder verklig förbrukning för volvon och angiven förbrukningen för skodan.

Jag skulle räknat dubbla förbrukningen på skodan.
Ligger oftast över 20kwh/100km med min ID.4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

https://i.imgur.com/jW6j3oI.png

Jag räknade lite på bilkostnader och kom fram till följande. Har jag missat något vitalt?

Kollade lite på värdeminskning och det verkar som elbilar håller värdet någorlunda, så räknade med 40% värdeminskning över 3 år samt att man får 70,000 i elbilsbidrag av staten på Enyaq.

Jobbar i Danmark, därav raden om Danmarksresor.

Som jag ser det kommer jag spara många kr på att byta även om man räknar med värdeminskning.

Jo det ser ju bra ut. Sen är ju värdeminskningen förstås vansklig oavsett bil, men sannolikt är det bättre för elbilen än din beräkning snarare än tvärtom. Det är inte så säkert att en "fossilbil" är så het på marknaden om några år ens om det är en Volvo i Sverige liksom.

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Ser ut som du använder verklig förbrukning för volvon och angiven förbrukningen för skodan.

Jag skulle räknat dubbla förbrukningen på skodan.
Ligger oftast över 20kwh/100km med min ID.4

Fair point. Men även med dubbling (3,3 kWh/mil) blir det rätt måttlig skillnad. Går från 7 -> 9 kr/milen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

https://i.imgur.com/jW6j3oI.png

Jag räknade lite på bilkostnader och kom fram till följande. Har jag missat något vitalt?

Kollade lite på värdeminskning och det verkar som elbilar håller värdet någorlunda, så räknade med 40% värdeminskning över 3 år samt att man får 70,000 i elbilsbidrag av staten på Enyaq.

Jobbar i Danmark, därav raden om Danmarksresor.

Som jag ser det kommer jag spara många kr på att byta även om man räknar med värdeminskning.

Spontant känns skatten låg på Volvon. Om det är en bil som du ska köpa så kommer skatterna gå upp mer, kolla upp den posten.

Förbrukningen kan du också kika lite närmare på, verklig förbrukning vid pendling kring 100-120 är nog högre än 1,6. Väg också in hur mycket du kör på "vintern" (Gissar att du inte har så många dagar med -20 om du pendlar till Danmark ibland). Din stora post(förutom inköp) är förbrukningen/milen och det kommer också påverka andrahandsvärdet. Jag skulle säga att en bil som går cirka 1500 mil om året landar på ett restvärde på 59-60% efter tre år. De kalkyler jag har sett innan reducerar det till 50-55% på de sträckor du kör, men det är ju oavsett bil.

Jag hade nog också tagit en titt på däckposten då det framförallt på elbilen som är tung kommer slita mer däck, har skräckexempel på däckbyte efter 3000 mil - men då är det nog med chaufför som gillar att vara först vid rödljus.

Permalänk
Skrivet av Steamroad:

Spontant känns skatten låg på Volvon. Om det är en bil som du ska köpa så kommer skatterna gå upp mer, kolla upp den posten.

Förbrukningen kan du också kika lite närmare på, verklig förbrukning vid pendling kring 100-120 är nog högre än 1,6. Väg också in hur mycket du kör på "vintern" (Gissar att du inte har så många dagar med -20 om du pendlar till Danmark ibland). Din stora post(förutom inköp) är förbrukningen/milen och det kommer också påverka andrahandsvärdet. Jag skulle säga att en bil som går cirka 1500 mil om året landar på ett restvärde på 59-60% efter tre år. De kalkyler jag har sett innan reducerar det till 50-55% på de sträckor du kör, men det är ju oavsett bil.

Jag hade nog också tagit en titt på däckposten då det framförallt på elbilen som är tung kommer slita mer däck, har skräckexempel på däckbyte efter 3000 mil - men då är det nog med chaufför som gillar att vara först vid rödljus.

Jag äger Volvon idag (Volvo V90 CC -18) men var för lat för att kolla så googlade. Enligt Transportstyrelsen kostar den 1592 kronor/år i skatt, så faktiskt markant lägre än de 6097 jag skrev.

Kollade även upp Enyaqs verkliga förbruking.
I testet som körs i 90 km/h respektive 120 km/h visar Enyaq upp en förbrukning på omkring 166 Wh/km samt 236 Wh/km vid den högre hastigheten.

Så säg 2,5 kWh/mil. Då tar jag i lite och räknar med att värma bilen ibland.

Däcken är nog lågt räknade. Kanske skall dubblas?

Vad angår restvärdet är det egentligen mindre intressant för mig, mest för att visa att det kostar köpa ny bil.

Permalänk
Medlem

Någon som kikat på MG Marvel R eller nya årsmodellen av MG ZS?

Familjen hade beställt 2 stycken MG ZS, men enbart den ena har kommit fram och den andra dröjer sannolikt flera månader till....börjar sukta efter en Marvel R istället för 1000 kr mer i månaden

Ska bli spännande att se vad månadskostnaden för nya MG ZS blir också. Om det inte stiger alltför mycket är det ett givet byte. Har jag väntat 4 månader redan kan jag vänta 4 till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red Onion:

Någon som kikat på MG Marvel R eller nya årsmodellen av MG ZS?

Familjen hade beställt 2 stycken MG ZS, men enbart den ena har kommit fram och den andra dröjer sannolikt flera månader till....börjar sukta efter en Marvel R istället för 1000 kr mer i månaden

Ska bli spännande att se vad månadskostnaden för nya MG ZS blir också. Om det inte stiger alltför mycket är det ett givet byte. Har jag väntat 4 månader redan kan jag vänta 4 till.

Jag hade valt Marvel alla dar i veckan. Den är universellt bättre och MG ZS är en otroligt ful bil. Men sen kostar den ju mer, kanske snarare är en ekonomisk fråga och vad man prioriterar personligen.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat snegla på el-bil på allvar. När min lilla C1a ger upp och lämnar in för gott är det dags. Har tittat på mycket filmer om el-bilar, han den där norrmanen Nyland gör mycket långtester och är intressant.

En bil jag blivit riktigt intresserad av är Hyundai Kona. Bra räckvidd och bra månadskostnad för privatleasing.
Jag har gratis laddning på jobbet och åker sällan väldigt långt. Det betyder att jag endast har privatleasingen och försäkringen att betala (skatten räknar jag inte då den är så låg.)
Finns det någon här som har erfarenhet av Hyundai Kona (nyaste)?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard