Skrivet av Blomman90:
Jag tror det är ytterst få som behöver köra sådana sträckor varje dag. Det är desto fler som ett antal gånger per år kör sådana sträckor och som tycker att det är problematiskt.
Jo, det var förstås lite tongue-in-cheek. Det är bara lite tröttsamt med alla de som ger sig in i varenda elbilsdiskussion med samma argument om ganska extrema edge-cases, och om någon visar på att det hade fungerat ändå så flyttas målstolparna igen liksom, "Jo det kanske går, men det finns ingen el alls dit jag åker och jag måste åka tillbaka igen på morgonen nästa dag lika snabbt..."
Det roliga är att de som åker på många längre resor väljer elbilar i högre utsträckning än de som mest kör kortare sträckor. På samma sätt väljer de som har långa pendlingsavstånd elbil i högre utsträckning än de med korta. Det är inte så konstigt egentligen, kör man längre så blir ju "bränslekostnaden" en större aspekt och då ser ju elbilen bättre ut förstås. Men det tyder ju lite på att problemet med räckviddsångest till stor del är ångesten och inte själva räckvidden liksom.
Citat:
Jag är själv en av dem. Jag har en elbil, kör till vardags inte särskilt långt, men då och då kör jag 50-70 mil i ett svep, och då tycker jag att räckvidden (eller snarare räckvidden i kombination med tiden det tar att ladda) är ett problem.
Jo det finns förstås specifika situationer där en elbil tar lite längre tid, det är ju självklart. Och om restid på långresor är extremt viktigt för någon så kanske elbil inte är det bästa för dem helt enkelt. Så är du en "kringresande trombonreparatör" så är det nog bättre att köpa en snål diesel exempelvis. Men det är inte många som är det.
Men du får gärna beskriva lite mer. Vad är det du behöver göra så ofta som ligger så långt bort? Går det inte tåg dit?
Citat:
Ingen kan sticka under stolen med att man som elbilsförare får lägga till en hel ytterligare nivå av planering för sina långkörningar.
Man behöver helst se till att man i förväg planerat så att bilen är "fulltoppad" innan man ger sig iväg, vilket kan ställa till problem om det blir en oförutsedd förändring av planen (exempelvis om planen ändras så man behöver åka tidigare än planerat eller dylikt).
Man ska gärna i förväg ha planerat vilka ställen man ska stanna och ladda på, eftersom det kan vara en bit mellan laddstationer med vettig hastighet.
Ifall man kommer fram till en laddstation och det råkar vara fullt kan man få sitta och vänta i 30 minuter innan man ens kan börja ladda
Man behöver ha koll på medlemskap och priser för olika medlemskap och appar. Om man använder fel app eller inte är medlem någonstans så kan priset för en tankning bli flera hundra kronor mer, jämfört med de olika bensinmackarna där ett medlemskap innebär en tia i skillnad på en full tank.
Jo absolut, samtidigt är ju det problem som hela tiden blir bättre, eller hur? Det byggs fler snabbladdare hela tiden och några av de tjänsterna har ju insett att det kanske vore bra att låta folk betala med kort utan medlemskap och liknande, en del bjuder till och med på laddningen helt. Sen förstår jag att det är ofta laddarna är trasiga på något sätt, och det är ju dåligt förstås, men deras tillförlitlighet blir ju också bättre hela tiden. Ofta ligger ju inte problemet i laddningen egentligen utan i uppkopplingen till kundklubben och liknande så det borde ju bli bättre om de bara sätter dit en kortläsare.
Att se till att bilen är fulladdad på morgonen är väl sällan ett problem, i alla fall inte om man kan ladda hemma? Den frågan kommer upp hela tiden exempelvis i diskussioner på jobbet, "Hur mycket tid får du lägga på att ladda egentligen?" "Tid? Jag kopplar in sladden när jag kommer hem. Åker vi till fjällen så brukar bilen vara tillräckligt laddad vid någon vägkrog innan vi har ätit färdigt ändå, så ingen tid alls egentligen."
Citat:
Jag gillar inte alls när folk sitter och säger att räckviddsångest inte existerar eller bara är överdrifter. Visst, det är på inga sätt några oöverkomliga hinder (långt därifrån). Men det kräver planering, påverkar restiden och valen av resväg, matställe samt eventuellt övernattningsställe. Sedan finns det folk som inte har något alls emot det och inte ser ett enda problem, och det är ju super för dem. Det betyder dock inte att andra inte ser några hinder.
Jo absolut finns det nackdelar. Och man får förstås väga de mot fördelarna som en elbil ger och se om det är tillräckligt för en själv. Men det är ju väldigt många som tycker att det är värt det även om de inte bryr sig om miljön exempelvis, och trots att de har ganska långa pendlingsavstånd och så.
Ibland känns det lite som när man diskuterar bilar med amerikaner och de envist hävdar att de måste ha en stor pickup för det är den enda biltyp som kan ta hela familjen varje dag men också lösa problemet med att köra till soptippen en gång i halvåret. Föreslår man att de kanske skulle kolla på en bil (som kan vara mycket mindre, billigare och samtidigt lyxigare, bekvämare och säkrare och som dessutom drar typ hälften), med dragkrok och ett litet släp så får man tillbaka en massa argument om att det är livsfarligt med släp och vad det nu kan vara.
Om en elbil löser dina transportbehov nittionio dagar av hundra kanske du ska fokusera på att lösa den hundrade dagen på något sätt, hyrbil, tåg, framförhållning, etc., snarare än att bara ge upp och tro att en elbil inte är för dig liksom?