Nätverkskortet får inte plats - varför och vad kan jag göra?

Permalänk

Nätverkskortet får inte plats - varför och vad kan jag göra?

Hej!

Jag har precis köpt en Supermicro 1U-server och ett nätverkskort med dubbla SFP+. Nätverkskortet får inte helt inte plats i chassit då bakstycket tar emot. Det är höjden (inte längden) som är problemet. Jag har markerat höjden med det lila strecket på bilden:

https://imgur.com/a/KoTgpSA

Varför är det så här och vad kan jag göra?

Bilden strulade
Permalänk
Medlem

Kanske även visa nätverkskortet, både för sig själv och mot chassit. Blir svårt att gissa.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt med ditt streck så har du köpt ett low profile-NIC medans chassit verkar ta fullsize (icke low profile).

Permalänk
Medlem

Lite otydligt vad problemet är, men tolkar det som att du köpt ett lågprofil nätverkskort men PCIe-platsen är av normalhöjd? I sådana fall finns det väl inte så mycket annat att göra än att antingen köpa ett annat nätverkskort, alternativt byta nätverkskortets bakplåt om det finns att få tag i en version med normalhöjd. Går väl även att designa och tillverka en egen bakplåt, den är väl knappast under särskilt hög belastning så borde till exempel gå att göra i plast på en 3D-printer.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Lowprofile kort fungerar inte i full höjds platser, om kortet har båda får man byta plåten till lowprofile på kortet i fråga.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Är kortet mindre än porten? Svårt och se... finns ofta brackets för att gå till eller från low profile.

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland får man med täckplåtar för båda höjderna men det har du alltså inte fått, har du kollat kartongen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skruvade bort den lilla "bakplåten" på nätverkskortet och då gick det bra att få in, se bilder:

https://imgur.com/a/xATWjwD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikaeljacob:

Jag skruvade bort den lilla "bakplåten" på nätverkskortet och då gick det bra att få in, se bilder:

https://imgur.com/a/xATWjwD

Ja men om kortet lossnar och kortsluter sockeln så blir det kanske inte så roligt så du bör inte använda det löst, fick du inte med passande plåt så se till att det sitter fast på annat sätt eller byt kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja men om kortet lossnar och kortsluter sockeln så blir det kanske inte så roligt så du bör inte använda det löst, fick du inte med passande plåt så se till att det sitter fast på annat sätt eller byt kort.

Jag köpte kortet begagnat så ingen separat bakplåt följde med.

Permalänk
Medlem

Visa gärna nätverkskortet mot chassit. Det är omöjligt att avgöra hur pass mycket större det är och om något inte är kompatibelt.

Permalänk
Medlem

Plåten på nätverkskortet ska ju inte få plats i hålet i chassit, det ska gå lite utanför på insidan.

Permalänk

Min plan är att antingen köpa ny plåt på eBay eller liknande eller skriva ut en på 3D-skrivaren. Tack för all hjälp!