Dockningsstationen till Nintendo Switch OLED klarar 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Dockningsstationen till Nintendo Switch OLED klarar 4K UHD

Dockningsstationen som lanseras med Switch OLED bekräftas ha HDMI 2.0, vilket i teorin klarar både 4K UHD och 60 FPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju sjukt ovärt med tanke på hur klen Switch är.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Nintendo tar ner klippet säkert snart. För mycket petiga händer som avslöjar vad Nintendo håller på med som dom vrål fejkar inte är sant.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag räknar med en Pro med FHD-skärm och DLSS-4K i dockat läge lagom till julhandeln. Troligen baserad på 2 år gamla Xavier

Permalänk
Medlem

Billigare och mer lättillgängliga delar. Problemet med att posta ”nyheter” som har några dagar på nacken är att avhandlats och besvarats av teknik-kunniga på andra ställen så eventuella spekulationer i nyheten framstår mer som oinformerat upprepande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dracc:

Känns ju sjukt ovärt med tanke på hur klen Switch är.

Allt är relativt.
Har de tänkt öppna upp för möjligheten att ta in exempelvis netflix, youtube, twitch eller nå sånt så räcker säkert prestandan för att strömma 4K-material.

Exempelvis.

Aja. Kanske är det inte ens nån 4K-variant på gång. Time will tell ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Känns ju sjukt ovärt med tanke på hur klen Switch är.

Att mata ut 4K är inte samma sak som att faktiskt rendera spel i 4K. Att mata ut 4K är något som t.ex. Nvidia Shield klarar, som är två år yngre än Switch och baserad på samma hårdvara. Många mer krävande Switch-spel kör med lägre upplösning än 1080p idag, så bara att slippa den första uppskalningen till 1080p skulle förbättra bildkvalitén en del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dockningsstationen som lanseras med Switch OLED bekräftas ha HDMI 2.0, vilket i teorin klarar både 4K UHD och 60 FPS.

Det betyder dock inte så mycket.

Exempelvis så har jag (fortfarande) en PlayStation 3.
Startar jag den så rapporterar tv 1080P 60Hz signal.
Alltså 1920x1080@60Hz.

Det betyder INTE att alla PS3 spel renderas i native 1920x1080 med 60 FPS.
Finns det ens NÅGOT PS3 spel som renderas i 1920x1080 upplösning som kan hålla 60 FPS ?

Däremot så används upplösningen i menyn.
Det går också att se på BluRay filmer i äkta 1080p.
Känner dock inte till några BluRay filmer som kör med 60 FPS ?
Men åtminstone upplösningen kan användas för BluRay uppspelning.

Även om nya Switch dockan kan skicka ut en 4K 60Hz signal och Switchen kan köra det i menyer så betyder det inte att spelen kommer köras i 4K 60 FPS !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Finns det ens NÅGOT PS3 spel som renderas i 1920x1080 upplösning som kan hålla 60 FPS ?

Ridge Racer 7 som kom samtidigt som Ps3. (men det hörde ju knappast till vanligheten...)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Squallie:

Ridge Racer 7 som kom samtidigt som Ps3. (men det hörde ju knappast till vanligheten...)

Virtua Tennis 3 (eller om det var 4) var också grymt på ps3 i 1080p60

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ridge Racer 7 som kom samtidigt som Ps3. (men det hörde ju knappast till vanligheten...)

Jaha, det tänkte jag inte köpa på Tradera idag.
Nu förstörde du det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danneee:

Billigare och mer lättillgängliga delar. Problemet med att posta ”nyheter” som har några dagar på nacken är att avhandlats och besvarats av teknik-kunniga på andra ställen så eventuella spekulationer i nyheten framstår mer som oinformerat upprepande.

Såvitt jag vet så var SweClockers den första webbplatsen att rapportera om just detta, på huvudspråket för Konungariket Sverige. Det är som sagt inte alla som talar utländska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Även om nya Switch dockan kan skicka ut en 4K 60Hz signal och Switchen kan köra det i menyer så betyder det inte att spelen kommer köras i 4K 60 FPS !!

Fun fact, gränssnittet på Switch kör 720p även när den är inställd på 1080p. Så när man kör 1080p som de flesta gör så blir gränssnittet lite suddigt eftersom 720p skalar upp dåligt till 1080p.

720p kan däremot skalas upp perfekt till 4K (och uppskalning blir generellt bättre med högre upplösning), så om Switch:en bara kunde mata ut 4K så skulle gränssnittet kunna bli skarpt utan någon ändring i övrigt. Detsamma gäller i spel där många kör 720p-900p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fun fact, gränssnittet på Switch kör 720p även när den är inställd på 1080p. Så när man kör 1080p som de flesta gör så blir gränssnittet lite suddigt eftersom 720p skalar upp dåligt till 1080p.

Har också reagerat på det... Så otroligt dåligt av Nintendo.

Skrivet av Dracc:

Känns ju sjukt ovärt med tanke på hur klen Switch är.

Du missar ju helt poängen. Samma docka kommer förmodligen användas till en Switch 4K i framtiden.

Permalänk

Med ultracinematiska 2.4 fps?

Permalänk

Så, kanske använda den dockan till Steam deck fungerar i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Så, kanske använda den dockan till Steam deck fungerar i praktiken?

Förmodligen inte eftersom Switch inte använder den konventionella standarden USB Alternative Mode DisplayPort (eller HDMI), eller iaf inte på ett sätt som gör att andra enheter kan användas...

Men det kan ju ändrats i och med den ny dockan, det återstår att se.

Permalänk
Medlem

Fast hellre att de satsar på 60fps i 1080 då deras grafik stil inte är så känslig för lägre upplösning. Men nu vill jag ha Prime 4 så dags att börja jobba lite Nintendo.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Så, kanske använda den dockan till Steam deck fungerar i praktiken?

Förutom att den som sagt inte lär vara kompatibel eftersom det inte är standard USB så lär du få svårt att fysiskt trycka ner en Steam Deck i en Switch-docka, den är ju mycket större än en Switch.

Permalänk
Avstängd

Mitt internetkabel klarar 1000 Mbit, men inte får jag 1000/1000 från Bahnhof för 147 SEK/månad bara för det!

Switchen har tagit sig an en större hårdvarumässig uppgift än vad den klarar av: Tegra X1 -> 4K@60fps vid maxbelastning? Jo, tjena!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mitt internetkabel klarar 1000 Mbit, men inte får jag 1000/1000 från Bahnhof för 147 SEK/månad bara för det!

Switchen har tagit sig an en större hårdvarumässig uppgift än vad den klarar av: Tegra X1 -> 4K@60fps vid maxbelastning? Jo, tjena!

Skillnad på bildsignal och renderad upplösning, när ska folk lära sig?

Film och 2d-spel kan ju renderas i 16K utan att hårdvaran belastas för mycket redan nu. Detta betyder inte att fröken Zelda kommer renderas i 4K Ultra med 120FPS...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Ser ut som det är dags för ett inlägg om HDMi-versioner igen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Har också reagerat på det... Så otroligt dåligt av Nintendo.

Du missar ju helt poängen. Samma docka kommer förmodligen användas till en Switch 4K i framtiden.

https://twitter.com/SciresM/status/1443616916283662382
från personen som leder switch cfw (hel rewrite av kernel och modules etc)

alla spelen innehåller hårdkodad driverstack och förkompilerade (binary!) shaders. och gör själva low level calls till gpu. alltså måste en "4k" switch vara maxwell baserad.
I korta ord högst otroligt att det kommer en switch 4k/pro.

Det kanske kommer en så kallad "refresh" likt 2019 versionen. på mindre nanometer.
-kanske- att de låser upp 4K utmatning för strömning av media eller enkla 2D spel kan få lov att använda det för krispigare bild.

men en på riktigt 4k kapabel Switch I den bemärkelse lekmannen tänker på det, som också är bakåtkompatibel, kommer inte och hända om det inte hittar på något väligt speciellt.

Alternativen är att kompilera om alla spel, och jag menar alla. Eller nåt magic mjoxs men dynamic recompiling av shaders / runtime patching av drivers. och sånt experimentellt känns inte riktigt nintendo. enda som gjort det är väl Microsoft för xbox och xb360 bakåtkompatibilitet på xbox one s/x?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+