Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Från Legion Community Discord: Det har upptäkts sårbarhet i AMD-chipset!

Sårbarheten har åtgärdats, men många kör fortfarande den äldre versionen av säkerhetsmodulen som är sårbar för potentiella läckor. Mer information här: https://www.tomshardware.com/news/amd-chipset-vulnerability-l...

Alla med AMD-CPU uppmanas uppdatera chipsetdrivrutinerna här:
https://www.amd.com/en/support/chipsets/socket-fp5-mobile/amd...
Klicka på " + Windows 10 ... "
Välj " AMD Chipset Drivers " med "Revision Number 3.09.01.140" och klicka " Download* "
Kör programmet och välj samtilga uppdateringar, starta om PC:n

Jag har gjort uppdateringen utan problem.

Bra att du delar med dig. Då är det ju bäst att man uppdaterar snarast.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Michaelscott:

13k. Jag menar du får en ny för 17-18k på inet.se
Begagnat är begagnat, spelar ingen roll om den är 1 vecka gammal enligt mig.

Jag gav 17k för min i Mars och sålde den idag för 12k, bra pris tycker jag själv.

Permalänk
Medlem

Nu dyker bios gkcn44ww upp i min med. Undra om man vågar? Någon som installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foff:

Nu dyker bios gkcn44ww upp i min med. Undra om man vågar? Någon som installerat?

Jag har kört 44 sedan den kom ut.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Edit: Borde googlat, ibland är man dum 😅

Men en annan fråga till alla er legion och gamingfantaster:
Varför är det så ovanligt med 17 tums skärmar? Från mitt perspektiv som aldrig haft laptop(än, fick precis skicka tillbaka ett dåligt exemplar) tänker jag att större=bättre när det kmr till gaming. Har även läst mig till att de kommer med bättre batteri. Finns det några nackdelar med 17,3 gentemot 15.6 som gör att folk väljer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumpidump:

Edit: Borde googlat, ibland är man dum 😅

Men en annan fråga till alla er legion och gamingfantaster:
Varför är det så ovanligt med 17 tums skärmar? Från mitt perspektiv som aldrig haft laptop(än, fick precis skicka tillbaka ett dåligt exemplar) tänker jag att större=bättre när det kmr till gaming. Har även läst mig till att de kommer med bättre batteri. Finns det några nackdelar med 17,3 gentemot 15.6 som gör att folk väljer det?

Storleken är väl det mest avgörande. Hela datorn blir mindre bärbar. Sen är 1080p inte särskilt crisp på 17” enligt mig. Skulle aldrig välja en 17” med 1080p. Annars finns det väl inga nackdelar vad jag ser

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foff:

Nu dyker bios gkcn44ww upp i min med. Undra om man vågar? Någon som installerat?

För mig gick det inget vidare, massa saker i bios låste sig så man ej kan ändra på det.. 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

För mig gick det inget vidare, massa saker i bios låste sig så man ej kan ändra på det.. 😥

Nej precis, det var av ditt inlägg jag fick vetskap om det, så jag vet inte om jag vågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foff:

Nej precis, det var av ditt inlägg jag fick vetskap om det, så jag vet inte om jag vågar.

Om datorn funkar utan problem med nuvarande bios så skulle nog inte jag uppgradera iallafall 🤔

Permalänk

Kan detta stämma? Säljs 15.6 tum legions med 80Wh batteri??

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Tyckte specsen såg bra ut för priset också.

Kanske blir denna nu då efter mitt kassa asusexemplar fick skickas tillbaka.

Permalänk

Ouf!

Måste kolla med er som köpt Lenovos laptops, hur har backlight bleedingen varit?
Fick naturligtvis ett "dåligt ex", skall tilläggas att jag säkerligen stör mig på detta mer än majoriteten..

Är ej IPS glow, vilket jag inte har så mycket problem med, så länge den är vit/silver.
Men när det blir gult/orange (fläckvis) är det inte kul..

Är detta vanligt på deras laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiredMike:

Ouf!

Måste kolla med er som köpt Lenovos laptops, hur har backlight bleedingen varit?
Fick naturligtvis ett "dåligt ex", skall tilläggas att jag säkerligen stör mig på detta mer än majoriteten..

Är ej IPS glow, vilket jag inte har så mycket problem med, så länge den är vit/silver.
Men när det blir gult/orange (fläckvis) är det inte kul..

Är detta vanligt på deras laptops?

Är också en sån som stör mig på skärmdefekter. Inne på min andra L5P som jag hämtade ut tidigare idag. Den första hade väldigt ojämn IPS glow och två döda pixlar. Den nya har jämn glow men lite tydligare blb (som jag ändå kan leva med). Tyvärr en död pixel på den nya också.

Har sökt i tråden och varken blb, ojämn ips glow eller döda pixlar verkar ha varit ett problem. Läser man på reddit verkar det vara mer regel än undantag med döda pixlar. Vet inte hur det är med blb men med tanke på att man betalar för en premiummodell borde Lenovo ha lagt lite mer energi på att se över vad de skickar ut. Är supernöjd med laptopen annars.

Permalänk

Köpte en L5P och var supernöjd med den tills jag upptäckte en död pixel, så blev att skicka tillbaka den idag. Synd.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Skrivet av roast:

Är också en sån som stör mig på skärmdefekter. Inne på min andra L5P som jag hämtade ut tidigare idag. Den första hade väldigt ojämn IPS glow och två döda pixlar. Den nya har jämn glow men lite tydligare blb (som jag ändå kan leva med). Tyvärr en död pixel på den nya också.

Har sökt i tråden och varken blb, ojämn ips glow eller döda pixlar verkar ha varit ett problem. Läser man på reddit verkar det vara mer regel än undantag med döda pixlar. Vet inte hur det är med blb men med tanke på att man betalar för en premiummodell borde Lenovo ha lagt lite mer energi på att se över vad de skickar ut. Är supernöjd med laptopen annars.

Märkligt att ingen nämmt här..
Åhfi med döda pixlar.. Klarade mig från det, men en i min klass åkte på 4st på rad..

Att så många av deras skärmar har döda pixlarna känns inte bra. Inget jag är stolt över, men tror jag köpt och skickat tb runt 18~ skärmar innan jag fick en kanonbra. Ingen av dem hade döda pixlarn (olika tillverkare).

Tänker inte hålla på en omgång till, får nog gå ner i pris rejält och köra på den.

@Old Insight
Trist att höra! =(

Permalänk
Skrivet av TiredMike:

Märkligt att ingen nämmt här..
Åhfi med döda pixlar.. Klarade mig från det, men en i min klass åkte på 4st på rad..

Att så många av deras skärmar har döda pixlarna känns inte bra. Inget jag är stolt över, men tror jag köpt och skickat tb runt 18~ skärmar innan jag fick en kanonbra. Ingen av dem hade döda pixlarn (olika tillverkare).

Tänker inte hålla på en omgång till, får nog gå ner i pris rejält och köra på den.

@Old Insight
Trist att höra! =(

Jäkligt synd faktiskt, var en riktigt fin maskin! Det känns som att det är lite av ett lotteri när det kommer till skärmar, måste detaljstudera dom direkt när man får dom. Men men, planen nu är att vänta på någon trevlig rea för att testa igen!

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Jag har haft flera L5P och L7 hemma, men inga problem med varken glow/blb eller döda pixlar faktiskt. Bara för statistiken.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Angående döda pixlar så trodde jag att jag hade drabbats av en på min L5P, jag försökte använda sån där pixeluppfräschare utan effekt men eftersom den svarta pixeln var i närheten av högra hörnet och tack vare att skärmen är ganska högupplöst så var det något jag nästan aldrig la märke till.
Så jag hade egentligen bestämt mig för att bara acceptera och leva med det..

Men nu nyligen efter att ha masserat väldigt försiktigt på området där den döda pixeln var så verkar den nu fungera helt som normalt. Detta fungerar säkert inte för alla liknande fall men tänkte det ändå kunde vara värt att nämna.
Använde en något fuktad trasa, minimalt med tryck.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Har beställt en ny L5P nu, så håller tummarna att allt är reko med denna!

@p1er Tack för tipset!

Skrivet av Muyfa666:

Jag har haft flera L5P och L7 hemma, men inga problem med varken glow/blb eller döda pixlar faktiskt. Bara för statistiken.

Skönt att höra, hoppas att min lycka blir bättre denna gång!

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Inaktiv

beror kanske på vilka krav man har, själv har jag inte ens letat efter döda pixlar och har ingen aning om vad som menas med det där glowet, jag tycker skärmen är det som gör hela L5Pn.

Permalänk
Medlem

Min L7 har fungerat felfritt hittills, inga döda pixlar eller något sådant. Är extremt nöjd med den.

Köpte den just för skärmen i första hand.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Gjorde en Clean Win11 install idag. Verkar funka fint. Installerade bara Vantage från tidigare mjukvara som kom till. Inte provat spel än..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Gjorde en Clean Win11 install idag. Verkar funka fint. Installerade bara Vantage från tidigare mjukvara som kom till. Inte provat spel än..

Uppgraderade till Windows 11 nyss, alltså inte ren installation.
Allt verkar funka prima här också!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Uppgraderade till Windows 11 nyss, alltså inte ren installation.
Allt verkar funka prima här också!

Hur gjorde du det ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Hur gjorde du det ?

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Himla enkelt. Har också kört in W11 och inte sprungit på några vidare problem ännu.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Fick min nya L5P idag, och allt fungerar perfekt! Uppdaterade till W11 också, så det blev en hel del roligt att pilla med ikväll.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk

Hej!

Någon som vet var man kan få tag på följande ram som 2x8 sticks alternativt separata 8 GB stick?
Kingston Fury KF432S20IB1K2 - Viktigt med IB1 då jag vill ha dual rank för AMD.

Här är motsvarande fast 2x16 vilket känns lite overkill när datorn bara ska användas för gaming

Hittar inte på någon svensk sida och inte på Amazon heller.
Tillverkas inte dessa i 8 GB sticks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secondsummer:

Hej!

Någon som vet var man kan få tag på följande ram som 2x8 sticks alternativt separata 8 GB stick?
Kingston Fury KF432S20IB1K2 - Viktigt med IB1 då jag vill ha dual rank för AMD.

Här är motsvarande fast 2x16 vilket känns lite overkill när datorn bara ska användas för gaming

Hittar inte på någon svensk sida och inte på Amazon heller.
Tillverkas inte dessa i 8 GB sticks?

Det finns nästan inga 8GB-moduler som är Daul Rank, så gott som alla är Single Rank. Det finns, men är extremt ovanligt och svåråtkomligt för vanliga konsumenter.
Det är den högre densiteten (x16) som är den största boven för 16GB original-RAM, i vissa sammanhang, så man kommer se prestandaskillnad bara genom att byta ut 1Rx16-RAM till 1Rx8-RAM, för CPU-intensiva laster alltså.
GPU:n påverkas inte.

Det finns ytterliggare några fåtal procent prestandavinst att få om man väljer 2Rx8 Dual Rank över 1Rx8 Single Rank men som sagt, vill man ha Dual Rank så måste man öka storleken till 16GB-moduler (alltså ett 32GB-kit).

Spelar man för det mesta i lägre upplösning (1080p/1200p), med låga inställningar eller CPU-bundna spel så kommer man märka av högre FPS men om man för det mesta spelar GPU-krävande spel i 1600p och med höga inställningar så kommer man knappt märka någon större skillnad, inte ens 2Rx8 vs 1Rx16.
(1%-lows blir dock aningen bättre även i 1600p GPU-bundet).

Ett exempel på ett GPU-krävande spel, Shadow of the Tomb Raider Benchmark i 1600p:
Stock 16GB 1Rx16 RAM ger 88 FPS. Några av de bästa Kingston HyperX/Fury 32GB 2Rx8 RAM ger 89 FPS.
Samma Benchmark i 1080p så blir resultaten dock 104 FPS mot 120 FPS, men det blir alltså aningen mindre med 1Rx8 16GB-kit, kanske ca 116 FPS är min gissning.

Vill bara poängtera (även för nykomna ägare/läsare som kanske inte orkar läsa igenom hela tråden) att det alltså varierar mellan 1-15% skillnad i FPS, beroende på spel/upplösning/inställningar för en kostnad på mellan 700-2,000 kr. Så det kan vara värt att tänka på vad man använder laptopen till och om man kommer få valuta för pengarna.
Man bör också spara originalminnena för eventuella garantiärenden, alltså inga pengar att spara på att sälja dem.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Testade BF-Betan ikväll med ny win 11 installation och hade väl ungefär 70 fps average på högsta settings 1440p 16:10 då. Lite stutters här och där men polaren med Stationär hade samma bekymmer så var nog mer fel på Betan. Min CPU ligger som vanligt ganska högt (runt 90-92) men inga som helst problem egentligen. Jag har R9/3080/32Gb L7.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Testade BF-Betan ikväll med ny win 11 installation och hade väl ungefär 70 fps average på högsta settings 1440p 16:10 då. Lite stutters här och där men polaren med Stationär hade samma bekymmer så var nog mer fel på Betan. Min CPU ligger som vanligt ganska högt (runt 90-92) men inga som helst problem egentligen. Jag har R9/3080/32Gb L7.

Gött. Har inte spelat alls på W11 ännu, men tänkte ta oskulden med Far Cry 6 ikväll.

Har uppdaterat många av våra klienter på jobbet till W11, och alla fungerar utan problem utan min egen maskin, men den är så fulklonad flera gånger om så det är nog det som spökar. Tänkte dra en rejäl urblåsning och nyinstallation på den nästa vecka.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Gött. Har inte spelat alls på W11 ännu, men tänkte ta oskulden med Far Cry 6 ikväll.

Har uppdaterat många av våra klienter på jobbet till W11, och alla fungerar utan problem utan min egen maskin, men den är så fulklonad flera gånger om så det är nog det som spökar. Tänkte dra en rejäl urblåsning och nyinstallation på den nästa vecka.

Du får gärna dela med dig vad du tycker om FC6 och hur det presterar! Har spelat och gillat nästan alla, utom New Dawn som var en stor besvikelse.
Om det inte är för stor möda så skulle iallafall jag uppskatta om du orkar/kan/vill dela Benchmarks!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro