Backblaze: "SSD-enheter knappt pålitligare än mekaniska hårddiskar"

Permalänk
Medlem

Igen nyhet.

Fans statistik för flera år sedan som sa precis samma sak.

Själv har jag 10st diskar i min filserver, haft filservers i 15 år typ och jag har haft SSD's sedan generation 2.

Faktum är att jag har fler diskar i bruk än SSD's på daglig basis men SSD's pajar mest, nu senaste WD green, innan dess var det Corsair.
Sedan har jag haft några OCZ som rasat sedan ska vi inte prata om alla Samsung 840/840 EVO jag och päronen hade som gick som sirap med 50Mb/sek och man fick vänta i en evighet för fix, 840 tog 18 månader då samsung nekade felet och enbart erkände det på 840 EVO och jag har deras OEM diskar av 840 serien, fortfarande inte fixade.

Samsung verkar tror att flasha ny firmware på månads basis är en feature not a QC problem så nåt jag absolut inte saknar med HDD's är konstanta firmware updaterandet pga SSD's kräver, "ops we fucked up again!".

Toshiba SSDs har jag funnit bäst där, bara fungerar och man behöver inte flasha skiten pga allvarliga brister.

På firmware fronten är SSD's fortfarande inte lika moget som en HDD.

Det påminner mig om att Kingston A2000 fick en firmware uppdatering i somras och kräver windows för att fixa ett fel som främst drabbar linux, nämligen sleep där SSD'n tror den är redo när den vaknar ur sleep fast den inte är det och då låser systemet som resultat.
Måste fixa windows på usb sticka och flasha en dag, tills dess får standby vara av på datorn.

Permalänk
Medlem

ja, alla mina diskar, oavsett SSD eller HDD fungerar som dem skall och peppar peppar ta i trä, men det är mååånga år sedan jag hade en disk som gick sönder. (SSD och HDD).

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du skulle krävt en ssd av samma modell, alternativt ersättning för ett täckningsköp. Du skulle inte gått med på pengar tillbaka.

De (SIBA) hade slutat sälja den modellen, och det var därför de hade rean då jag köpte min disk.
Ersättning för täckningsköp hade varit ett alternativ, men det är en företeelse jag inte hört talas om förrän i dag.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se statistik kring märken och modeller m m också.

I arbetet (IT-konsult klient) har jag stött på en del diskar som gett upp, men det handlar nästan uteslutande om Intel och ett mindre antal Samsung. Ingen av dessa diskar har blivit utsatta för någon större belastning, snarare tvärt om mer begränsade klientlaster om än under många timmar.

-Intel 320 160GB hade en firmware-bug som gjorde att disken blev 8MB stor, drabbade många tiotals el t o m hundratals diskar. Diskarna (men inte datat) gick dock att rädda, men många diskar byttes på garanti.

-Intel 540/545 hade en tendens att dö och inte alls vilja hittas i BIOS ens.

-Även 660 el 670p dog plötsligt, inte undersökt varför men inte heller dessa går att se i BIOS längre.

Färre Samsung-diskar, inte undersökt mer då dessa bytts på garanti och returnerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Igen nyhet.

Fans statistik för flera år sedan som sa precis samma sak.

Själv har jag 10st diskar i min filserver, haft filservers i 15 år typ och jag har haft SSD's sedan generation 2.

Faktum är att jag har fler diskar i bruk än SSD's på daglig basis men SSD's pajar mest, nu senaste WD green, innan dess var det Corsair.
Sedan har jag haft några OCZ som rasat sedan ska vi inte prata om alla Samsung 840/840 EVO jag och päronen hade som gick som sirap med 50Mb/sek och man fick vänta i en evighet för fix, 840 tog 18 månader då samsung nekade felet och enbart erkände det på 840 EVO och jag har deras OEM diskar av 840 serien, fortfarande inte fixade.

Samsung verkar tror att flasha ny firmware på månads basis är en feature not a QC problem så nåt jag absolut inte saknar med HDD's är konstanta firmware updaterandet pga SSD's kräver, "ops we fucked up again!".

Toshiba SSDs har jag funnit bäst där, bara fungerar och man behöver inte flasha skiten pga allvarliga brister.

På firmware fronten är SSD's fortfarande inte lika moget som en HDD.

Det påminner mig om att Kingston A2000 fick en firmware uppdatering i somras och kräver windows för att fixa ett fel som främst drabbar linux, nämligen sleep där SSD'n tror den är redo när den vaknar ur sleep fast den inte är det och då låser systemet som resultat.
Måste fixa windows på usb sticka och flasha en dag, tills dess får standby vara av på datorn.

jag tror vi har väldigt olika krav på våra diskar. jag har bara behövt flasha en ända SSD. Fil/FTP servers har man ju haft sen 90-talet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag tror vi har väldigt olika krav på våra diskar. jag har bara behövt flasha en ända SSD. Fil/FTP servers har man ju haft sen 90-talet.

och vad har fil/ftp server från 90 talet med nåt att göra?
Min server kör 10st mekaniska diskar, inga problems.

SSD's byter jag ut mer än HDD's trots färre av dom det var poängen, va din 90 tlas ftp har med nåt att göra vet jag inte eller valet av disk typ.

SSD's jag behövt flasha.

OCZ Vertex 2, inget TRIM stöd out of box, fick flashas in.
Intel 320, 8Mb buggen, bäst att göra asap om du inte vill förlora all data.
Samsung 840 EVO, Voltage drift.
Samsung 840, Samma orsak VOltage drift
Samsung OEM variant av 840 hade behövt flashas men finns igen firmware, vet att Swec redaktionen hade en laptop med en sådan och gnällde på det.
Crucial MX100, hade behövts flashas men mins inte om jag gjort det, päronens lider av standby bug där den random ej hittas vid resume. Har ett par själv med linux som bootdiskar men då det är 24/7 maskiner utan standby så har det inte strulat.

Kingston A2000, också standby bug ur sleep, verkar drabba linux främst men vet inte om windows är uteslutet, fix kom för några månadersedan, kan bara flashas från windows.

Har haft en HDD i mitt liv som behövde flashas då den slog sönder sin läs/skriv armen när den fick damp var 10 sekund omden var sysslolös.
Fans firmware till 3 modellerna under men då jag hade största, fjärde modellen så fans igen firmware för ja man utesluter logiskt nog den dyraste disken fast den led av felet och huvuden lät klonk klonk hela tiden om disken var sysslolös.

Men jag har hunnit testa lite lagrings enheter dom senaste 25 åren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Technoid:

I summering: Backblaze köper skitbilliga ssd'are och de går sönder...

Undrans om deras plattform är Linux eller BSD, Linus hade åsikter om SSD'are och trimm så Linux var liite ssd fientligt ett tag...

Nvme enheter är att betrakta som ett hårddisk kontrollerkort med inbyggd disk och utan egen bios/rom så det behövs bios/uefi stöd för att de ska kunna bootas ifrån, som scsi kort på den gamla hemska tiden

Har för mig att Samsung 950 hade sånt stöd och funkade även om moderkortet inte hade nvme stöd...

SCSI var (slarvigt förenklat) mer som ett san/nas, de kunde göra saker på egen hand utan att blanda in cpun, en mycket mer avancerad lösning än en vanlig hdd och det märktes också på prestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en hel bunte med SSDer, allt från gamla SATA Crucial till WD SN850, har hittills ingen SSD som har dött.
Men jag försöker undvika att skriva till SSDerna mer än nödvändigt.

Om man läser och skriver till en ssd och en hårddisk lika mycket, så ökar väl risken att en mekanisk disk dör med tiden pga. mekaniskt slitage.
Medan en SSD garanterat kommer dö efter en vis tid beronde på skrivningar.

Om man däremot har diskarna till att läsa saker från främst, så tror jag SSDn kommer leva längre.

Så ser min världsbild ut i alla fall.

Permalänk

Intressant att detta ämnet tas upp då det diskuterades faktiskt i en tråd jag skapade för ett tag sen då jag undrade över detta.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1643716-vad-har-langst...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xdrive:

Jag har en hel bunte med SSDer, allt från gamla SATA Crucial till WD SN850, har hittills ingen SSD som har dött.
Men jag försöker undvika att skriva till SSDerna mer än nödvändigt.

Om man läser och skriver till en ssd och en hårddisk lika mycket, så ökar väl risken att en mekanisk disk dör med tiden pga. mekaniskt slitage.
Medan en SSD garanterat kommer dö efter en vis tid beronde på skrivningar.

Om man däremot har diskarna till att läsa saker från främst, så tror jag SSDn kommer leva längre.

Så ser min världsbild ut i alla fall.

Beror nog på hur mycket man läser för en ssd kan inte "bara läsas" eftersom minnescellerna måste laddas om genom att skrivas så även om du inte aktivt skriver data till den så laddas minnescellerna ur och kontrollern behöver skriva om dem för att de ska förbli läsliga, en ssd är självraderande genom sin konstruktion och det är det som gör dem olämpliga för arkivering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får be dom tappa en mekanisk i backen och sedan se vad som händer. Tycker båda typerna klarar sig bra. Min gamla intel x-25 80gb eller vad den nu heter tuggar på bra än idag i min dator.

Inte direkt som att risken är jättestor att ett backupföretag som Backblaze går och bär omkring på diskarna och riskerar tappa dom i golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Jag har en hel bunte med SSDer, allt från gamla SATA Crucial till WD SN850, har hittills ingen SSD som har dött.
Men jag försöker undvika att skriva till SSDerna mer än nödvändigt.

Om man läser och skriver till en ssd och en hårddisk lika mycket, så ökar väl risken att en mekanisk disk dör med tiden pga. mekaniskt slitage.
Medan en SSD garanterat kommer dö efter en vis tid beronde på skrivningar.

Om man däremot har diskarna till att läsa saker från främst, så tror jag SSDn kommer leva längre.

Så ser min världsbild ut i alla fall.

Tyvärr har du fel där. Tidigare undersökningar som dessa visade på att SSD's är lika opålitliga som HDD's med tiden, logiska fel alltså fel i kretsar tex kontroller krets och dram uppstår på en SSD oavsett du gör slut på Erase cycles.

Vanlig missuppfattning att elektronik vara för alltid men det gör den inte, elektronemigration tar den när den är på, vissa komponenter kan degradera med åldern oavsett på eller av.

Så ja visst skriva till den i stora mängd kan skriva sönder den, men det enda min WD green gjorde nu senast var att hosta retro spel, 3Gb av det och den körde windows 10 så vad tror du brickade den? Windows 10 update för det var det tuffaste den såg och den höll ett år sedan rasade den mitt under windows update och blev read only som fail safe med SMART varning vid post.
Inet skickade en ny.

Även min ena OCZ som satt i en linux router vars enda stress var en update var 3:e månad slängde också in handuken på liknande vis.

Så nog pajar SSD's med i princip 99% life på NAND flashet kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror nog på hur mycket man läser för en ssd kan inte "bara läsas" eftersom minnescellerna måste laddas om genom att skrivas så även om du inte aktivt skriver data till den så laddas minnescellerna ur och kontrollern behöver skriva om dem för att de ska förbli läsliga, en ssd är självraderande genom sin konstruktion och det är det som gör dem olämpliga för arkivering.

Bra du tog upp det, i princip alla diskar sedan Samsung 840 skriver om datan regelbundet, oftast efter några veckor redan då dom läcker så enormt och styrkretsen får arbeta på överkurs annars med ECC med kass prestanda och höga temperaturer som resultat.
Kylde man aktivt kontrollerkretsen på en 840 EVO som led av voltage drift utan firmware update så dubblades hastigheten på drabbad data så ja kontrollerkretsarna kan throttla med pga överhettning.

SSD's vara inte för evigt det är säkert, falsk trygghet att vagga sig in i.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4gnify:

Inte direkt som att risken är jättestor att ett backupföretag som Backblaze går och bär omkring på diskarna och riskerar tappa dom i golvet.

Jag hörde att de håller på bygga serverhallar på Island och anställt en ny tekniker som tydligen bär runt på racken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte direkt som att risken är jättestor att ett backupföretag som Backblaze går och bär omkring på diskarna och riskerar tappa dom i golvet.

Jag tror nog att det gås omkring med en hel del hårddiskar hos Backblaze. Hade slagit vad om att genom åren en del diskar fallit på golvet när de sätter samman sina storage pods eller förbereder en hårddisk som ska sändas iväg till en kund med data. Låter inte alls orimligt

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag tror nog att det gås omkring med en hel del hårddiskar hos Backblaze. Hade slagit vad om att genom åren en del diskar fallit på golvet när de sätter samman sina storage pods eller förbereder en hårddisk som ska sändas iväg till en kund med data. Låter inte alls orimligt

Halmstrå mycket?

Vet du va som händer när du tappar ett kretskort med BGA chip i golvet? Chipen och lödkulorna kan ta skada, sprika etc.

Faktum är att detta ofta är felet med när folk tappar en mobil även om skalet är en stridsvagn, därför underfill ofta används i mobiler men vad jag sett har inga SSD's jag tagit isär haft det.

Så ja om du vill tappa dina SSD's i backen så varsågod testa det for science, själv låter jag bli då dom lika väl kan dö som en HDD.

Men folk tror ju att SSD's bara dör av att skrivas till så what ever...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

NVME-enheter suger ju dase, min Samsung har aldrig ens hittats utav BIOS.

Men riktiga Sata-SSD'er har aldrig dött för mig iaf.

Därenot dog min WD 10K RPM Raptor så fort jag ljudisolerade den genom att vira in den i en handduk.
HDD skräp! 😤

Du vet att hårddiskar, framförallt 10K-diskar, genererar mycket värme och inte mår bra av att bli varma

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Därenot dog min WD 10K RPM Raptor så fort jag ljudisolerade den genom att vira in den i en handduk.
HDD skräp! 😤

Ljuddämpar du nätdel, processorkylning eller grafikkort på liknande sätt?

Skrivet av Technoid:

Nvme enheter är att betrakta som ett hårddisk kontrollerkort med inbyggd disk och utan egen bios/rom så det behövs bios/uefi stöd för att de ska kunna bootas ifrån, som scsi kort på den gamla hemska tiden

Har för mig att Samsung 950 hade sånt stöd och funkade även om moderkortet inte hade nvme stöd...

Det stämmer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Halmstrå mycket?

Svarade du på fel inlägg, eller vad? Han sa att han inte trodde Backblaze-anställda gick omkring med hårddiskar, jag svarade att jag trodde att de kanske gjorde det mer än man kan tro. Hur är det att halmstråa?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Min första SSD var en Agility 3 från OCZ. Det var OCZ mindre krångligare modell och mest påkostade (till skillnad från typ Octane) och kostade därför lite mer. Tror jag betalade kring 1200:- för min 128 GB. Den nuvarande jag har i min dator är en 840 EVO från Samsung. Den har jobbat på bra i de snart tre åren jag haft den utan några problem.

Detta uttalande känns som det är väldigt generaliserande och vagt. Vilka enheter handlar det om tex? Är en hopkok av olika Kinesiska budget SSD enheter mot betydligt mer påkostade serverhårddiskar? Är det mellansegment mot mellansegment? Hur skall man kunna granska denna "studie" utan att veta vilket ramverk eller material de använt?

Skrivet av r3mpuh:

NVME-enheter suger ju dase, min Samsung har aldrig ens hittats utav BIOS.

Men riktiga Sata-SSD'er har aldrig dött för mig iaf.

Därenot dog min WD 10K RPM Raptor så fort jag ljudisolerade den genom att vira in den i en handduk.
HDD skräp! 😤

Om din dator inte kommer utanför BIOS så känns det som problemen ligger någon annanstans än hos just din NVME-enhet. Sedan vet jag inte om du är seriös eller inte kring din raptordisk.. men det låter som du mer eller mindre dödade den genom överhettning alt. statisk laddning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Min Samsung 830 har fungerat felfritt i snart 9 år (köpt oktober 2012), och då har den varit systemdisk med många skrivcykler under alla dessa år. Kan inte komma ihåg att jag har haft en mekanisk disk som hållit så här pass länge. Men med det sagt så har ju mekaniska diskar fortfarande sina fördelar. Mekaniska diskar visar oftast tydligt när de börjar bli dåliga, medan en SSD dör tvärt. Jag skulle därför aldrig lagra känslig data på en SSD.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Under dom 35 åren jag har hållit på med datorer har en HDD tokskurit och en började tappa kluster (vissa har snurrat i tio år) så jag måste säga att jag litar på dom. Nu har jag ett tiotal på 8-10TB i dagligt bruk och den datormängden går inte att nå med SSD för vettiga pengar. Men jag har även en surfburk och i den har jag 3st M.2 SSD. För prestanda gäller helt klart M.2 men för lagring fortfarande HDD.

Permalänk
Medlem

En av mina Samsung 860 EVO 500 GB gick sönder efter ett halvår. Fick sedan en ny som gick sönder efter tre månader. Har bara använts som systemdisk i min speldator. Nyligen gick min andra sönder också, endast två år gammal. Så totalt tre stycken under loppet av två år. Jag har kanske haft enorm otur, men det får mig att åtminstone ifrågasätta kvaliteten hos Samsungs SSD:er.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har ägt 6 SSDer varav en har pajat, en Samsung Evo 970 var dock inga problem att byta över disken (fördelen att bo nära en bra butik) så var man up and running igen efter typ 30minuter.

Tror min gamla Samsung 840 Pro fortfarande rullar efter 8år i polarens burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror nog på hur mycket man läser för en ssd kan inte "bara läsas" eftersom minnescellerna måste laddas om genom att skrivas så även om du inte aktivt skriver data till den så laddas minnescellerna ur och kontrollern behöver skriva om dem för att de ska förbli läsliga, en ssd är självraderande genom sin konstruktion och det är det som gör dem olämpliga för arkivering.

Nu rasade min världsbild

Det var ju synd....
Undra när vi ska komma på något hållbart och pålitligt då.... Blueray skivor i ett mörkt rum?... ruttnar säkert ändå.
Är väl raid diskar som gäller om man är rädd om sin data.

Då är ju alla PS5or som har SSD lödd på moderkortet mer döende på ett sätt som PS4 aldrig var, i och med att du kunde byta disk på dem....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xdrive:

Nu rasade min världsbild

Det var ju synd....
Undra när vi ska komma på något hållbart och pålitligt då.... Blueray skivor i ett mörkt rum?... ruttnar säkert ändå.
Är väl raid diskar som gäller om man är rädd om sin data.

Då är ju alla PS5or som har SSD lödd på moderkortet mer döende på ett sätt som PS4 aldrig var, i och med att du kunde byta disk på dem....

Raid för redundans är bättre än inget men man behöver ändå ha flera backupper, det finns speciellt optiska skivor som ska hålla länge men annars är band fortfarande ett bra media vad gäller hållbarhet, har man diskar bör de inte bara ligga utan underhållas och man bör följa teknikutvecklingen så att man har hårdvara som kan hantera de prylar man valt, de första typerna av hdder är det få som kan koppla in och läsa idag även om datan skulle finnas kvar på dem. Man behöver inte back längre än till ide interface så börjar det bli bökigt men ännu inte omöjligt att läsa diskarna. Inom en överskådlig framtid lär väl också sata försvinna från normala datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har i stort sett klarat mig ifrån problem med både HDD och SSD än så länge. Kör en del gamla SSD:s i min dator, bl.a. en Samsung Evo 850 500 GB köpt 2015 som fortfarande är systemdisk i datorn. Har även en gammal Kingston budget-SSD och en WD Green som fortfarande funkar bra efter många år.

Måste ha varit minst 10 år sedan en hårddisk "kraschade" för mig. Oftast blir det att man hinner byta till en med högre kapacitet innan den gamla hinner gå sönder. Har en låda med gamla 500 GB - 4 TB diskar liggande i förrådet. De 4 - 8 TB diskar som snurrar i NAS:en just nu är nog minst 4-5 år gamla.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte direkt som att risken är jättestor att ett backupföretag som Backblaze går och bär omkring på diskarna och riskerar tappa dom i golvet.

Vill man göra ett så utförligt test som möjligt så kan det vara en idé.
Alla mekaniska diskar jag fått problem med är just pga stötar eller olika typer av vibrationer. Ssd klarar ofta sådant väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill man göra ett så utförligt test som möjligt så kan det vara en idé.
Alla mekaniska diskar jag fått problem med är just pga stötar eller olika typer av vibrationer. Ssd klarar ofta sådant väldigt bra.

Det är självklart väldigt svårt att veta, men de diskar jag haft som dött har gjort det oftast en vanlig dag, utan att jag rört dom.
Min första SSD lever fortfarande, sitter i morsans dator nu. En OCZ Agility 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är självklart väldigt svårt att veta, men de diskar jag haft som dött har gjort det oftast en vanlig dag, utan att jag rört dom.
Min första SSD lever fortfarande, sitter i morsans dator nu. En OCZ Agility 3.

Olika resutat för de flesta men en sak verkar säker och det är att de flesta ssd's verkar hålla rätt länge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.