Speldator, budget 10 000 kr, färdigbyggd

Permalänk

Speldator, budget 10 000 kr, färdigbyggd

Hej,
Har försökt läsa på tidigare trådar men känns som om mycket är färskvara. Hurusom så fyller sonen snart år och ska få en speldator. För Fortnite, CS:Go, Forza och sånt samt Discord etc.
Kan inte så mycket om sånt här så bygga ihop själv är uteslutet. Öppen för att ex Inet, Komplett etc bygger ihop en om det skulle vara värt det jämfört med en fabriksburk från typ HP eller Lenovo. Kan tulla några hundralappar på budget om det krävs.
Ett av kruxet som gör att jag kör i diket är att högt på önskelistan står att chassit (?) helst ska ha glasad sida och lyser nåt därinne är det en fördel (men sånt kan man la fixa sen?).
Vad är lägsta RAM och grafikkort man bör ha till en sån här dator till junior?

Sen är det ju det här med skärm också men ligger utanför satt budget på 10tkr. Har fattat att det finns 144Hz och sånt (säkert mer Hz också) men måste man ha det eller kan man gå på en lägre?

Sorry om det va mycket frågor, det viktigaste är köptips.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolosaurus:

Hej,
Har försökt läsa på tidigare trådar men känns som om mycket är färskvara. Hurusom så fyller sonen snart år och ska få en speldator. För Fortnite, CS:Go, Forza och sånt samt Discord etc.
Kan inte så mycket om sånt här så bygga ihop själv är uteslutet. Öppen för att ex Inet, Komplett etc bygger ihop en om det skulle vara värt det jämfört med en fabriksburk från typ HP eller Lenovo. Kan tulla några hundralappar på budget om det krävs.
Ett av kruxet som gör att jag kör i diket är att högt på önskelistan står att chassit (?) helst ska ha glasad sida och lyser nåt därinne är det en fördel (men sånt kan man la fixa sen?).
Vad är lägsta RAM och grafikkort man bör ha till en sån här dator till junior?

Sen är det ju det här med skärm också men ligger utanför satt budget på 10tkr. Har fattat att det finns 144Hz och sånt (säkert mer Hz också) men måste man ha det eller kan man gå på en lägre?

Sorry om det va mycket frågor, det viktigaste är köptips.

Tack!

Med den budgeten blir det väldigt svårt tyvärr. I synnerhet om du vill ha ett "riktigt bygge". Denna OEM-dator från HP tror jag är det närmaste du kan komma. https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Den datorn har dock fått en hel del kritik.

Om du däremot kan tänka dig höja budgeten till 13-14k får man genast mycket mer för pengarna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/configure/1110052/dator-surfplatta/ko...

Ta bort allt extra byta till
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1650 TUF OC GAMING DDR6
Ram: Corsair Vengeance RGB Pro Black, 3200MHz 16GB

Total pris: 9639kr

Vill du skämma bort grabben lite lägg till
Light up your PC with addressable RGB!: Level 2 – A-RGB Strip och A-RGB fläkt

Total pris 10 192kr

Edit: ram är med största sannolikhet lite overkill för resterande system men en relativt billig uppgradering och går att använda om man bytar ut andra delar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

https://www.komplett.se/configure/1110052/dator-surfplatta/ko...

Ta bort allt extra byta till
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1650 TUF OC GAMING DDR6
Ram: Corsair Vengeance RGB Pro Black, 3200MHz 16GB

Total pris: 9639kr

Vill du skämma bort grabben lite lägg till
Light up your PC with addressable RGB!: Level 2 – A-RGB Strip och A-RGB fläkt

Total pris 10 192kr

Edit: ram är med största sannolikhet lite overkill för resterande system men en relativt billig uppgradering och går att använda om man bytar ut andra delar i framtiden.

Rekommenderar du verkligen ett GTX 1650? Det är ett väldigt dåligt och inte särskilt prisvärt grafikkort.

Ett alternativ skulle istället vara att byta till ett ASUS GeForce RTX3060 Phoenix V2, kanske. Vilket skulle kosta totalt 10 479kr om man tar bort allt "extra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Rekommenderar du verkligen ett GTX 1650? Det är ett väldigt dåligt och inte särskilt prisvärt grafikkort.

Ett alternativ skulle istället vara att byta till ett ASUS GeForce RTX3060 Phoenix V2, kanske. Vilket skulle kosta totalt 10 479kr om man tar bort allt "extra.

Missade det totalt på någon vänster och såg bara standard 3060.

Ja det är absolut bättre med enda nackdelen att man inte får med windows då heller, sålänge man är bekväm med att installera det själv är det dock inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolosaurus:

Hej,
Har försökt läsa på tidigare trådar men känns som om mycket är färskvara. Hurusom så fyller sonen snart år och ska få en speldator. För Fortnite, CS:Go, Forza och sånt samt Discord etc.
Kan inte så mycket om sånt här så bygga ihop själv är uteslutet. Öppen för att ex Inet, Komplett etc bygger ihop en om det skulle vara värt det jämfört med en fabriksburk från typ HP eller Lenovo. Kan tulla några hundralappar på budget om det krävs.
Ett av kruxet som gör att jag kör i diket är att högt på önskelistan står att chassit (?) helst ska ha glasad sida och lyser nåt därinne är det en fördel (men sånt kan man la fixa sen?).
Vad är lägsta RAM och grafikkort man bör ha till en sån här dator till junior?

Sen är det ju det här med skärm också men ligger utanför satt budget på 10tkr. Har fattat att det finns 144Hz och sånt (säkert mer Hz också) men måste man ha det eller kan man gå på en lägre?

Sorry om det va mycket frågor, det viktigaste är köptips.

Tack!

kanske denna Vet dock inte hur seriös butiken är då det verkar var en liten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tack för input!

Kan sträcka mig till 11tkr men 12-13 lite värre, dock uppfattar jag det att det kanske inte hjälper så mycket. Windows installerat och klart är ett måste.

Blir ju lite vimsig i grafikkort-djungeln, vilken rangordning de har fattar jag ju men det blir svårare med hur de presterar. Är 1650 så dåligt att man ska undvika det? Kanske det funkar ett par år och sen kan man byta?

Det här 3060-kortet som ni tipsade om, är det lite låtsas eller hur kommer det sig att det är så billigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolosaurus:

Tack för input!

Kan sträcka mig till 11tkr men 12-13 lite värre, dock uppfattar jag det att det kanske inte hjälper så mycket. Windows installerat och klart är ett måste.

Blir ju lite vimsig i grafikkort-djungeln, vilken rangordning de har fattar jag ju men det blir svårare med hur de presterar. Är 1650 så dåligt att man ska undvika det? Kanske det funkar ett par år och sen kan man byta?

Det här 3060-kortet som ni tipsade om, är det lite låtsas eller hur kommer det sig att det är så billigt?

Du kan inte köpa och installera Windows på egen hand? Det är väldigt enkelt

Det är för övrigt ett riktigt 3060 kort, nackdelen är att det inte är någon jättebra kylare. Framförallt kommer det märkas genom högre ljudnivå, något som ni kanske kan leva med?

När det gäller rangordning, här har du ett bra index. https://www.sweclockers.com/test/31414-nvidia-geforce-rtx-306...

Exempelvis 1650 ligger så pass långt ner i rangordningen att det inte syns i index och jag skulle, lite förenklat kunna säga att man bör försöka undvika kort som inte syns i indexet om du inte kan hitta de för en väldigt bra prislapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Topp!
Ska slå mig en rejäl funderare 👍 Ljudnivå är inte nån deal breaker.

(Kan säkert installera Windows, men vore väldigt skönt att slippa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolosaurus:

Topp!
Ska slå mig en rejäl funderare 👍 Ljudnivå är inte nån deal breaker.

(Kan säkert installera Windows, men vore väldigt skönt att slippa)

Windows finns att få tag på nästan gratis, så du sparar 900 kr på att slippa om du bestämmer dig för Komplett-datorn. Vi i forumet kan hjälpa dig under installationsprocessen också

Jag skulle ha gjort följande om du bestämmer dig för Komplett-datorn

1. Ta bort allt extra. Skärm, Windows osv.
2. Bytt grafikkortet till ett ASUS GeForce RTX3060 Phoenix V2
3. 500W nätaggregat är på gränsen för en dator med 3060. Skulle rekommendera att byta till ett med minst 550W. Helst byta till ett "Corsair RM750 750W PSU".

Om du väljer ett Corsair RM750 750W PSU blir totalsumman 11 056 kr. Minnena som kommer med datorn är högst begränsade och jag skulle förslå att sonen får nya minnen i julklapp eller liknande Att byta ut minnena är den enklaste uppgraderingen man kan göra på en dator. Även hårddisken är i det minsta lagret, men även det går enkelt att köpa till i efterhand.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500