Svensk reglering av non-sticky produkter?

Permalänk
Avstängd

Svensk reglering av non-sticky produkter?

Såg nyss på senaste Last Week Tonight with John Oliver vilket behandlade kemiska ämnen för non-sticky ytor på teflonpannor och liknande köksredskap.

Nu använder jag inte sådana köksredskap själv sedan länge tillbaka då jag storkokar i traktörpanna sedan 6-7 år tillbaka av latmässiga skäl. Den är sticky som ut av bara den vilket löses med matolja.

Men jag blev nyfiken på hur regleringen ser ut här i Sverige då det inte verkar vara något man skall slicka på då ämnet verkar kunna vara skadligt för kroppen på lång sikt? Visst, man ska inte slicka på diskmedel heller men vissa lär väl anta att slicka i stekpannor är säkrare än diskmedel må tro? Vi är ju inte jänkare precis som tuggar tie pods till frukost!

Disclaimer till personer med fobi över att jag har fått en ny tillfällig fobi (aka "AplAysfobifobi"): Koppla av för fan!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vet inget om regleringen du frågar efter, men om det är någon som ska koppla av är det väl ändå du?

Permalänk
Medlem

Non stick "teflon" är ju en skandal waiting to happen. Man ändrar molekylsammansättningen något när den ursprungliga blir olaglig och fortsätter sälja skiten, hävdar att den är ofarlig... Våga vägra non stick! Kör enbart gjutgärn, kolstål och rostfritt hemma! Det är ju roligare och laga mat med riktiga grejor oxå!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Finns regleringar för en del högflourerade ämnen, men inte just för Teflon.

https://www.kemi.se/kemiska-amnen-och-material/hogfluorerade-...

Permalänk
Avstängd

Teflon är jättebra för en massa saker (industri, rymdfart etc.), men att ha det i kontakt med maten man ska äta, dessutom rejält upphettat, är något jag försöker undvika i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag undviker bara teflon personligen då dem inte håller länge.
Har en Wok från IKEA med teflon men den slängs så fort den börjat släppa och då köps en ny bättre.

Kör med stenbeläggning på en panna och traktor(stål) på en annan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Samsung Sverige

Jo visst har det vänt på senare år mot Teflonpannor. Själv kör jag fortfarande med en teflonpanna men är förstås noga med att endast använda plastredskap.

Men jag och frugan flyttar till våren, då blir det mycket nya köksredskap. Blandannat en vettig gjutjärnspanna, det finns ju ingen anledning att medvetet köpa något som kan vara skadligt för en.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haglund:

Vet inget om regleringen du frågar efter, men om det är någon som ska koppla av är det väl ändå du?

PFAS är väl visserligen ett högst relevant ämne att ta upp.
Det är kanske vår tids PCB.
Att PFAS inte får mer uppmärksamhet är lite märkligt för det är utan tvekan giftigt för oss - och det finns överallt omkring oss. Det är cancerframkallande, hormonstörande (påverkar reproduktion, fosterutveckling, och mänder annat).

Det är lite som våra bromerade flamskyddsmedel. Också pest att vi har det i vår omgivning. Det får emellertid nästan ingen uppmärksamhet heller. Är det någon del som får uppmärksamhet på ämnet så är det kemikalieskatten. Och den kan man ju tycka illa om. Det gör jag också. MEN! Orsaken att det gjorts lagregleringar - om än dåliga är att problemet är reellt.

Själv har jag fasat ut det där med nonstick, stekspadar i plast och liknande gifter sedan ett gäng år. Det är knappast bättre än PCB eller dioxiner. Men det har inte fått samma traction - tyvärr.

Det här är en relevant tråd @AplAy

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

PFAS är väl visserligen ett högst relevant ämne att ta upp.
Det är kanske vår tids PCB.
Att PFAS inte får mer uppmärksamhet är lite märkligt för det är utan tvekan giftigt för oss - och det finns överallt omkring oss. Det är cancerframkallande, hormonstörande (påverkar reproduktion, fosterutveckling, och mänder annat).

Det är lite som våra bromerade flamskyddsmedel. Också pest att vi har det i vår omgivning. Det får emellertid nästan ingen uppmärksamhet heller. Är det någon del som får uppmärksamhet på ämnet så är det kemikalieskatten. Och den kan man ju tycka illa om. Det gör jag också. MEN! Orsaken att det gjorts lagregleringar - om än dåliga är att problemet är reellt.

Själv har jag fasat ut det där med nonstick, stekspadar i plast och liknande gifter sedan ett gäng år. Det är knappast bättre än PCB eller dioxiner. Men det har inte fått samma traction - tyvärr.

Det här är en relevant tråd @AplAy

Hehe, ja, om det tas upp på LWTWJO så brukar det vara relativt relevant och detta är ju globalt relevant och inte enbart för jänkarna. Och visst känner jag till non-sticky material i stekpannor men har aldrig tänkt närmare om det även fast jag har, för ett par år sedan, gjort av mig med mer plast och använder främst trä och metall i köks-, ät- och dryckredskap i den utsträckning som det går.

Men ja, fy ve och fasa, så använder jag oxå en proteinshaker i någon slags plast (säkert skadligt om 20-30 år ansamlat i kroppen), men det är som det är. Kompromisser gör man hela tiden oavsett hur mycket eller hur lite man än försöker!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det användes aldrig teflonpannor hemma när jag växte upp och det är en tradition som jag fortsatt med. Inget direkt med att göra med om det är farligt eller inte.

Permalänk
Medlem

Mat fastnar inte i gjutjärnstekpannor om man hanterar dem korrekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Teflon är HELT ofarligt för djur och natur. De kemiska bindningarna är starkare än nån förekommande nedbrytnings/spjälkningsprocess som finns i biologin.

Problemet med teflon finns i dåligt skött tillverkning. Det kan alltså, om det inte görs korrekt, ske utsläpp lokalt vid produktionsanläggningarna, av skadliga ämnen.

Men i själva slutprodukten, den som är så magiskt effektiv i t ex stekpannor, är ofarlig. Tyvärr lär detta inte övertyga folk som inte begriper hur kemi funkar, och stockkonservativt hyllar hopplösa redskap som gjutjärnspannor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vad är bästa alternativet? Kolstål?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Såg nyss på senaste Last Week Tonight with John Oliver vilket behandlade kemiska ämnen för non-sticky ytor på teflonpannor och liknande köksredskap.

Nu använder jag inte sådana köksredskap själv sedan länge tillbaka då jag storkokar i traktörpanna sedan 6-7 år tillbaka av latmässiga skäl. Den är sticky som ut av bara den vilket löses med matolja.

Men jag blev nyfiken på hur regleringen ser ut här i Sverige då det inte verkar vara något man skall slicka på då ämnet verkar kunna vara skadligt för kroppen på lång sikt? Visst, man ska inte slicka på diskmedel heller men vissa lär väl anta att slicka i stekpannor är säkrare än diskmedel må tro? Vi är ju inte jänkare precis som tuggar tie pods till frukost!

Disclaimer till personer med fobi över att jag har fått en ny tillfällig fobi (aka "AplAysfobifobi"): Koppla av för fan!

Slickar du på diskmedel blir tungan fettfri och slickar du på stekpannan bränner du dig men kan återfetta tungan, gör det inte i omvänd ordning för då får du en båda avfettad och bränd tunga och låt bli att svälja vare sig diskmedel eller stekpannan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Teflon är HELT ofarligt för djur och natur. De kemiska bindningarna är starkare än nån förekommande nedbrytnings/spjälkningsprocess som finns i biologin.

Problemet med teflon finns i dåligt skött tillverkning. Det kan alltså, om det inte görs korrekt, ske utsläpp lokalt vid produktionsanläggningarna, av skadliga ämnen.

Men i själva slutprodukten, den som är så magiskt effektiv i t ex stekpannor, är ofarlig. Tyvärr lär detta inte övertyga folk som inte begriper hur kemi funkar, och stockkonservativt hyllar hopplösa redskap som gjutjärnspannor.

Stabila ämnen kan ändå vara skadliga och ingå i processer där de inte bryts ned.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Slickar du på diskmedel blir tungan fettfri och slickar du på stekpannan bränner du dig men kan återfetta tungan, gör det inte i omvänd ordning för då får du en båda avfettad och bränd tunga och låt bli att svälja vare sig diskmedel eller stekpannan.

Det gäller att hålla ordning på tungan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Stabila ämnen kan ändå vara skadliga och ingå i processer där de inte bryts ned.

Så kan det vara, men det har inte mycket med startinläggets utgångspunkt att göra. Annat än möjligen om man tänker hetta upp pannan så mycket att beläggningen börjar ryka hej vilt och sedan börja sniffa rykande beläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Stabila ämnen kan ändå vara skadliga och ingå i processer där de inte bryts ned.

Inte i detta fallet.

Än en gång. Teflon, som färdig produkt, är helt ofarlig och oskadlig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Personligen har jag haft mer problem med teflonpanna än gjutjärnspanna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Slickar du på diskmedel blir tungan fettfri och slickar du på stekpannan bränner du dig men kan återfetta tungan, gör det inte i omvänd ordning för då får du en båda avfettad och bränd tunga och låt bli att svälja vare sig diskmedel eller stekpannan.

Fast jag tänker någon som fått för sig att slicka i en svald stekpanna där det fortfarande finns margarin och hamburgarfett kvar i!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Personligen har jag haft mer problem med teflonpanna än gjutjärnspanna.

Gjutjärnspannor är grejer det! Känns redigt medeltiden(?) och stabilt!

Fast är det inte nått om att man inte skall använda diskmedel för att rengöra den eller hur det nu var?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Fast jag tänker någon som fått för sig att slicka i en svald stekpanna där det fortfarande finns margarin och hamburgarfett kvar i!

Pratar du om min katt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Pratar du om min katt ?

Och hund!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Det finns två sätt att bryta ner ytan på teflon och det är plasmaetsning och extremt aggresiva kemikalier med natriumjoner. Ingen av dom finns i ett kök eller i en mage (som båda skulle bli mycket mer "anfrätta" än teflonet). På några få ställen kan man etsa ytan på teflon men då är det "rocket science" bokstavligen. Som sagts tidigare - teflon bryts inte ned av någonting som vi själva tål.