Permalänk
Medlem

Igår körde jag mitt första spel på disc (FIFA 22) och jag reagerade på att satan va läsaren lät mkt! När konsollen är så tyst i övrigt framstod den nu som en jävla flakmoppe i inläsningsmomentet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Igår körde jag mitt första spel på disc (FIFA 22) och jag reagerade på att satan va läsaren lät mkt! När konsollen är så tyst i övrigt framstod den nu som en jävla flakmoppe i inläsningsmomentet!

Jepp. Med min så tycker jag den är tystare om den är ståendes men det har jag inte plats med.
Som tur är så är det inte så ofta skivläsaren behöver användas.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Ser att det inte finns någon som har pratat om det fantastiska spelet Kena - Bridge of spirit här...

Börjar närma mig slutet och tycker det är ett ok spel. Kanske lite mycket rinse and repeat men det är ju som sagt från en mindre studio. Sen har det också nämnts att studion inte behandlat sina anställda bra utan tvärt om vilket ger en lite dålig eftersmak...
Kontrollen är inte tajt och ibland är det kontrollen som gör att man inte får till alla moment som man tänkt men den är inte dålig, bara inte så tajt som jag skulle önska.
Jag hade gärna sett lite mer avancerade pussel. Man ser direkt hur man ska lösa momenten utan att behöva fundera speciellt länge.
Men jag gillar spelet och det är snyggt. Rekommenderar det också om man gillar typen av spel men det är inte direkt något djup i momenten så förvänta er inte något typ Zelda eller Tomb Raider i pusselmomenten.

Permalänk
Medlem

Kanske finns i tråden bakåt. Men vet vi om den "nya" modellen är tystare ändå trots mindre heatsink?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Kanske finns i tråden bakåt. Men vet vi om den "nya" modellen är tystare ändå trots mindre heatsink?

Verkar vara ett lotteri med coil whine och olika fabrikat på fläkten som spelar in mer än vilken revision det är.
Den är tystare än PS4/PRO men mer högljudd än One X & Series X utifrån de konsoler jag haft. Inget som stör och då har jag min PS5a i en Ikea Stockholm TV-bänk och spelar bara på kvällen när alla lagt sig och det är tyst hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Kanske finns i tråden bakåt. Men vet vi om den "nya" modellen är tystare ändå trots mindre heatsink?

Jag tror slutsatsen på det är att det inte spelar någon roll vilken heatsink man har, för vilken fläkt man får är random och fläkthastigheten styrs av hur många W belastning det är på systemet, ej temperatur.

Om du har svårt att somna ikväll så finns alla svar du behöver här:

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Igår körde jag mitt första spel på disc (FIFA 22) och jag reagerade på att satan va läsaren lät mkt! När konsollen är så tyst i övrigt framstod den nu som en jävla flakmoppe i inläsningsmomentet!

Blu-ray läsaren låter högt när du installerar ett spel, startar upp ett spel och ibland ett par gånger när du spelar men inte mer än några sekunder. Låter din konstant när du spelar är det nog nåt fel på ditt PS5.

Skrivet av tuffodum:

Kanske finns i tråden bakåt. Men vet vi om den "nya" modellen är tystare ändå trots mindre heatsink?

Vad jag vet så beror det endast på vilken fläkt du får. Nidec-fläkten är den värsta utav alla tre. Jag har ägt två st PS5 och den första (den gamla modellen) lät ingenting alls, troligen en delta-fläkt. Den andra (nya heatsink) hade en nidec-fläkt och gav ifrån sig ett konstant skrapande/hackigt ljud som kunde höras flera meter bort. Det är stor skillnad på ljud mellan fläktarna Sony använder sig av.. var chockad när jag hörde skillnaden då jag var så imponerad av min första.

Däremot lider alla enheter av coil whine som bara hörs med vissa spel som t.ex Fortnite och Destiny 2. Kunde inte höra coil whine med FF7 remake eller TLoU2.. Det värsta med nidec-fläkten är att oljudet bara kommer bli värre med tiden när spelen blir mer grafiskt krävande och fläkten behöver jobba hårdare. Likt PS4 som var knäpptyst i början av release men låter som ett flygplan med nyare spel. I slutändan så är det viktigaste hur du själv upplever ljudet på ditt PS5. Tror de flesta som har nidec-fläkten inte störs av det pga olika anledningar som hörsel (alla hör inte likadant), avstånd från konsolen, bakgrundsljud i hemmet, om man använder headset och såklart volymen på teven.

https://www.youtube.com/watch?v=UDl6oZoYdp8
https://www.youtube.com/watch?v=xeHnIHJ-iBo
https://www.youtube.com/watch?v=_7a01YhKYkQ

Permalänk
Inaktiv

Intressant... Hörde på Gamers Nexus' veckorapport att ett dotterbolag till Sony gör egen M.2 SSD som INTE märks med Sony-loggan, och efter att ha tittat lite på nätet verkar det som att SSDn bara släppts i Japan, inte märkts med "Playstation Approved", och över huvud taget inte marknadsförts med inriktning mot PS5.

Asså, ibland skakar man fan bara på huvudet åt allt stolligt, korkat, trångsynt och kortsiktigt som Sony hittar på. Bristen på samverkan inom koncernen förefaller närmast katastrofal, ingen annan tillverkare har fördelarna Sony har av att tillverka såväl spelkonsoller som TV och ljudsystem (och även SSD-lagring uppenbarligen!), men de utnyttjar det fan inte för fem öre. Snarare förefaller stark rivalitet och närmast fientlighet föreligga mellan de olika divisionerna inom bolaget. I mångt och mycket var det detta som sänkte Minidisc till exempel som ett brett alternativ till CDn (förutom just i Japan där MD blev rätt stort. Eller, tja, spelaren var ju ganska liten, men alla fattar vad jag menar antar jag! lol), eftersom Sony Music inte var intresserade av att vara med och dra några tunga lass för att få formatet att slå.

De har ett guldläge, men schabblar det totalt (se bara bristen på VRR, ALLM, 8K osv). Så jäkla frustrerande säger jag bara...

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Intressant... Hörde på Gamers Nexus' veckorapport att ett dotterbolag till Sony gör egen M.2 SSD som INTE märks med Sony-loggan, och efter att ha tittat lite på nätet verkar det som att SSDn bara släppts i Japan, inte märkts med "Playstation Approved", och över huvud taget inte marknadsförts med inriktning mot PS5.

Asså, ibland skakar man fan bara på huvudet åt allt stolligt, korkat, trångsynt och kortsiktigt som Sony hittar på. Bristen på samverkan inom koncernen förefaller närmast katastrofal, ingen annan tillverkare har fördelarna Sony har av att tillverka såväl spelkonsoller som TV och ljudsystem (och även SSD-lagring uppenbarligen!), men de utnyttjar det fan inte för fem öre. Snarare förefaller stark rivalitet och närmast fientlighet föreligga mellan de olika divisionerna inom bolaget. I mångt och mycket var det detta som sänkte Minidisc till exempel som ett brett alternativ till CDn (förutom just i Japan där MD blev rätt stort. Eller, tja, spelaren var ju ganska liten, men alla fattar vad jag menar antar jag! lol), eftersom Sony Music inte var intresserade av att vara med och dra några tunga lass för att få formatet att slå.

De har ett guldläge, men schabblar det totalt (se bara bristen på VRR, ALLM, 8K osv). Så jäkla frustrerande säger jag bara...

Ser inget större problem med något av det du skriver.
Sony har alltid gått sin egna väg, precis som Nintendo och det är därför dom är där dom är idag. MS har alltid varit efter och försökt kopiera lite här o där.

Ang ssdn så tycker jag det är bra man kört med den vägen man tagit. Idag kan du köpa en bra 1 Tb extradisk för runt 1500 spänn medans Xbox motsvarighet som dessutom är långsammare kostar 2400. Du kan dessutom välja 500Gb så kommer man en bra bit under 1000kr för mer utrymme.

Vidare så är VRR påväg. Hade hoppats det skulle kommit nu och det är lite kasst att det inte finns än, snart 1 år efter release men ingen deslbreaker. 8K vet jag inte riktigt vad du menar? Sonys konsol är den enda som är kompatibel med 8K och än har det enda spelet som klarar 8K, The Tourist. Xboxen är på 6K om jag minns rätt.
Detta kommer aldrig bli nån grej denna generationen ändå då inte ens ett 3090kort klarar 8k i några bättre spel över 30fps idag. Troligtvis inte ens standard nästa generation.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få tag på en sån skruv till det vertikla stället som följer med. Lyckats slarva bort min.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av megaman01:

Ser inget större problem med något av det du skriver.

Jaha! Så att tillverka både spelkonsoller och TV-apparater, men göra det helt isolerat och inte se till under utvecklingen så att de fungerar optimalt med varandra är helt normalt? Att försöka använda Playstation som (framgångsrikt!) varumärke att styra över TV-spekulanter till Sonys TV-utbud för att de är anpassade till varandra är...vaddå, meningslöst? Vad ÄR detta?

Det här är inte att "gå sin egen väg", det är att fumla bort uppenbara marknadsfördelar, till ingen som helst vettig anledning. Se på Apple för en ide om vad jag menar. De bygger ett ekosystem av produkter som fungerar bättre tillsammans än vad de gör var för sig. Sony kunde göra samma sak, men försöker inte ens.

Och The Tourist ritar bara internt i 8K, som sedan nedskalas till 4K för visning. Det krävs en systemuppdatering för att aktivera 8K på PS5 av någon bisarr anledning.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Jaha! Så att tillverka både spelkonsoller och TV-apparater, men göra det helt isolerat och inte se till under utvecklingen så att de fungerar optimalt med varandra är helt normalt? Att försöka använda Playstation som (framgångsrikt!) varumärke att styra över TV-spekulanter till Sonys TV-utbud för att de är anpassade till varandra är...vaddå, meningslöst? Vad ÄR detta?

Det här är inte att "gå sin egen väg", det är att fumla bort uppenbara marknadsfördelar, till ingen som helst vettig anledning. Se på Apple för en ide om vad jag menar. De bygger ett ekosystem av produkter som fungerar bättre tillsammans än vad de gör var för sig. Sony kunde göra samma sak, men försöker inte ens.

Och The Tourist ritar bara internt i 8K, som sedan nedskalas till 4K för visning. Det krävs en systemuppdatering för att aktivera 8K på PS5 av någon bisarr anledning.

The tourist kräver en update för 8k ja, samma som xbox fast 6k där. Så uppenbarligen finns det nån fundering om det är värt att lägga resurser just nu till dom fåtalet som nyttjar detta idag. Känns inte supervärt att lägga fokus på att få ut 8k output till dig indiespel som 98% inte ens kommer spela och av dom 0.1%(?) som dessutom har en 8k skärm. Vet nog inte nån förutom du som efterfrågat 8k än.

Apple har väl också sina metoder som man kan ifrågasätta. Oavsett så är dom båda marknadsledare av en anledning.
Tycker både Sony och MS gör sina blunders och geniala saker. Men oavsett kommer det ut en massa saker jag vill ha från dom sålänge dom fortsätter med det är jag nöjd. Dom dåliga produkterna för min del är ju helt fritt att ignorera men finns säkert nån annan som har stor glädje av dom, annars hade dom inte funnits.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Ok. Så fick man med lite tur tag på en PS5. Då den inte har optisk utgång som gjorde att mitt headset, Arctis pro wireless inte riktigt funkade som det skulle. Så fick jag tipset i en annan tråd att använda den optiska utgången på min TV.

Så nu verkar det funka. Det var framförallt "chatmixen" som inte gick att styra lika smidigt. Finns det nån nackdel med att använda den optiska utgången på TV.n såhär?

Får väl tillägga att TV´n är gammal och inte ens 4K. Det får bli en framtida investering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmigoChupacabra:

Ok. Så fick man med lite tur tag på en PS5. Då den inte har optisk utgång som gjorde att mitt headset, Arctis pro wireless inte riktigt funkade som det skulle. Så fick jag tipset i en annan tråd att använda den optiska utgången på min TV.

Så nu verkar det funka. Det var framförallt "chatmixen" som inte gick att styra lika smidigt. Finns det nån nackdel med att använda den optiska utgången på TV.n såhär?

Får väl tillägga att TV´n är gammal och inte ens 4K. Det får bli en framtida investering...

Du har samma över USB till lådan för lurarna. Kom en PS5 update för ett tag sen.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Du har samma över USB till lådan för lurarna. Kom en PS5 update för ett tag sen.

Inte chatmixen va med Headset med optiskt?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Tips: Elgiganten säljer Far cry 6 för 444 kr till PS4 och då ingår PS5-uppgradering. Vet att man inte ska förboka generellt men det kommer att ta ett bra tag innan priset är så lågt igen.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Du har samma över USB till lådan för lurarna. Kom en PS5 update för ett tag sen.

Ja fast kunde inte justera chatmix med själva lurarna. Men efter att ha kopplat till optiskt på TVn så verkar det funka...

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Inte chatmixen va med Headset med optiskt?

Näe fick inte det att funka....

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att känna till att både FIFA 22 & NHL 22 (Och säkerligen fler sportspel) inte är cross platform i år (heller!).

Det betyder att du om du bara köper PS5-versionen på skiva eller digitialt bara kan möta andra PS5-spelare och om du kör proffsklubb etc så finns bara klubben i "PS5-världen".

Vill man på PS5 kunna spela både PS4 & PS5-versionerna kan man givetvis köpa de olika versionerna på skiva men känns onödigt krångligt. Alternativet är tyvärr de digitala "Ultimate Edition" (FIFA) samt "X-Factor Edition" (NHL) då man får båda versionerna, dessvärre vill EA ha 1049 riksdaler styck för "lyxen" att få PS4+PS5-version.

Känns riktigt pissigt av EA att kräma ur lite extra ur alla e-sportspelare detta år då många på PS5 kommer behöva båda versionerna för att kunna spela i sina respektive lag då jag misstänker att många av klubbarna kommer till en början endast skapas på PS4 då många inte kommit över 5:an ännu.

Permalänk
Medlem

Hoppet för VRR på PS5 i närtid ökar i och med att de börjar lägga till stödet i sina TV-apparater. Vågar man drömma om Dolby Vision också?

https://youtu.be/gTxQ4cia8-E

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Alternativet är tyvärr de digitala "Ultimate Edition" (FIFA) samt "X-Factor Edition" (NHL) då man får båda versionerna, dessvärre vill EA ha 1049 riksdaler styck för "lyxen" att få PS4+PS5-version.

Men sparfilen/profilen är väl ändå två separata en för varje version antar jag då? Så vem orkar då hålla på att byta mellan dom.

Skrivet av Karate Taco:

i och med att de börjar lägga till stödet i sina TV-apparater.

Wow det var ju på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Vågar man drömma om Dolby Vision också?

Nä, det tror jag tyvärr bara är upplagt för besvikelse. Men om vi ändå ska drömma (och vara beredda på besvikelse) så kan vi slänga in Dolby Atmos i drömmen också tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kan vara värt att känna till att både FIFA 22 & NHL 22 (Och säkerligen fler sportspel) inte är cross platform i år (heller!).

Det betyder att du om du bara köper PS5-versionen på skiva eller digitialt bara kan möta andra PS5-spelare och om du kör proffsklubb etc så finns bara klubben i "PS5-världen".

Vill man på PS5 kunna spela både PS4 & PS5-versionerna kan man givetvis köpa de olika versionerna på skiva men känns onödigt krångligt. Alternativet är tyvärr de digitala "Ultimate Edition" (FIFA) samt "X-Factor Edition" (NHL) då man får båda versionerna, dessvärre vill EA ha 1049 riksdaler styck för "lyxen" att få PS4+PS5-version.

Känns riktigt pissigt av EA att kräma ur lite extra ur alla e-sportspelare detta år då många på PS5 kommer behöva båda versionerna för att kunna spela i sina respektive lag då jag misstänker att många av klubbarna kommer till en början endast skapas på PS4 då många inte kommit över 5:an ännu.

Pissigt av EA?

Du är medveten om att next-gen versionerna är helt andra spel? Det är annan motor och annan spelmekanik, väldigt svårt att göra crossplay då...

Eller förväntar du dig att kunna spela klan-matcher mot COD-spelare när du startar Battlefield också?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Pissigt av EA?

Du är medveten om att next-gen versionerna är helt andra spel? Det är annan motor och annan spelmekanik, väldigt svårt att göra crossplay då...

Eller förväntar du dig att kunna spela klan-matcher mot COD-spelare när du startar Battlefield också?

Tycker du själv COD vs Battlefield är en rättvis och rimligt jämförelse? Olika utvecklare till att börja med.

Förstår logiken med crossplay och det är olika spelmotorer men min poäng var snarare att det kanske borde ingått en PS4-versionen av spelen "kostnadsfritt" om man ändå köper PS5-versionen utan att behöva slanta upp premium för det. Men men, det är väl vad det är...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ny fw
21.02-04.02.00
This system software update improves system performance

Permalänk
Medlem

Funderar seriöst på att köpa laddningsstationen för Dualsense. Batteriet tar ju väldigt snabbt har jag märkt:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Funderar seriöst på att köpa laddningsstationen för Dualsense. Batteriet tar ju väldigt snabbt har jag märkt:/

Den är världsklass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Funderar seriöst på att köpa laddningsstationen för Dualsense. Batteriet tar ju väldigt snabbt har jag märkt:/

Den är värd det, speciellt om du har två kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Den är världsklass!

Kan tänka mig det. Väntar på en rea bara, än så länge funkar 3 meters USB kabeln fint för att ladda när jag lirar.