Bahnhof skickade en router som är gjort för villa fiber

Permalänk
Inaktiv

Bahnhof skickade en router som är gjort för villa fiber

När jag beställde i bra förväg att byta ifrån Telenor till Bahnhof, så jag var säker att de var en Tilgin HG2711.

När datumet började närma sig, så fick jag ingen router. Ringde och tjatade mig fram en router med stöd av ip telefoni.
Jag bor i en lägenhet med fiber av ironiskt nog ägs av Telenor.

Fick routern och den var massiv! Allså jag tyckte är detta routern jag vill ha? Plus jag är skeptiskt mot huawei, eftersom dom ha ankytningar till de Kina.

När jag ringde till deras tekniska avdelningen, så erkände att dom hittade rätt så grova säkerhetsfel av den routern, men dom hade ingen alternativ för att de var slut på halvkompoenter runt i hela världen. Och dom skickade ut Huawei routern, även dom visste de.

Ringde och krävde direkt ångerrätt och gjorde en kompromiss att poteringen av mitt hemnr få jag stå för. Betalade frakten och skickade tillbaka routern, eftersom jag hade inte krävt detta.

Då sa dom om jag möjligheter att köpa en beggad Tilgin router som är bunden till Bahnhof så skulle jag ta de.

Hur sjukt låter de?

Permalänk
Medlem

Om du ska ha abb för IP-telefoni ska de ju iaf skicka en box som stödjer det. Antingen en router med inbyggd IP-tele eller enbart IP-telebox så får du köpa router själv (väldigt sällan ingår router btw).
Och huawei-routern var ju enda sättet du kunde få en ny, de flesta hade nog klagat på att de fått en begagnad mer än att det står huawei på.

Sen är det väl lite dumt av både dig och Bahnhof i detta ärende. Utan att ha alla interna loggar så blir det svårt att säga exakt vad som sagts / krävts också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Förstår frustrationen och du har väl antagligen rätt. Men situationeni världen är som den är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om du ska ha abb för IP-telefoni ska de ju iaf skicka en box som stödjer det. Antingen en router med inbyggd IP-tele eller enbart IP-telebox så får du köpa router själv (väldigt sällan ingår router btw).
Och huawei-routern var ju enda sättet du kunde få en ny, de flesta hade nog klagat på att de fått en begagnad mer än att det står huawei på.

Sen är det väl lite dumt av både dig och Bahnhof i detta ärende. Utan att ha alla interna loggar så blir det svårt att säga exakt vad som sagts / krävts också.

Tyvärr de enda dom hade stöd för IP telefoni är deras Huawei.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skyw00lker:

Förstår frustrationen och du har väl antagligen rätt. Men situationeni världen är som den är.

Så jag gjorde att jag behåller mitt telefon nummer och dom skulle höra av sig när dom få in. Jag ha inget emot bolaget så, men är bara deras support är si o så.

Permalänk
Inaktiv

Här varför jag vill ej stödja Huawei: https://www.youtube.com/watch?v=nQyyKNuTTK4

Permalänk
Medlem

Så du köper ingenting som är tillverkat i något som liknar en diktatur? Lär vara skapligt tomt hemma hos dig

Permalänk

Vad är det för allvarliga säkerhetsbrister som routern har? Jag har fått en men inte fått fibern inkopplad. Om jag ringer till Bahnhof så kommer de säga att routern är en säkerhetsrisk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikaeljacob:

Vad är det för allvarliga säkerhetsbrister som routern har? Jag har fått en men inte fått fibern inkopplad. Om jag ringer till Bahnhof så kommer de säga att routern är en säkerhetsrisk?

Man fick ringa till tekniska avdelning och sa vad jag tyckte om Huawei. Jag ha en massa produkter som är tillverkade i Kina, men jag ha sådan personlig anknytning att om jag kopplade in Huawei routern, så skulle min trafik inkl. mitt VPN kan bli övervakade över.

Min bror jobbar inom ett statligt ämbete och min fars familj ha nära anknytningar till de finska regering som kan dom ha anledning att bli avlyssnade av PRC. Eftersom min bakgrund där antal i släkten tillhör/jobbar inom Svenska/Finska statliga jobb, så kan dom ha en bakdörr all min internettrafik.

Så om du vill veta, så kan du referera denna videon ifrån youtube, där Uganda regeringen fick hjälp av Huawei: https://www.youtube.com/watch?v=_Fk7LV_IcXc

Så jag gjorde av personliga/politiska skäl.

Permalänk
Medlem

Testa detta;

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tillskriv inte andra dina åsikter.

Alla telekombolag använder utrustning från Huawei i nät eller som gateway hos kunder. De kan inte tillgodose någons personliga åsikter. Tilgin tillverkas i Kina och närliggande länder och därför är även dessa svåra att få tag i i.o.m. störningar i leverantörsleden och frakt.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara köpa en egen router? Lite så man får göra om alternativet som erbjuds inte passar. De kan inte trolla fram en Tilgin HG2711 om de är slut som de säger.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vill dom ha något av dig så kan jag lova att dom fixar det med eller utan deras router. Man måste inse att man inte är så viktig och speciell som man ibland tror. Dessutom så kan dom köpa infon av någon av alla andra företag som du spåras av...
Var MÅNGA år sedan jag fick router och har enbart fått det till adsl.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så viktigt med säkerhet o sånt för dig. Varför snålar du o inte köper en egen router som du konfigurerar själv?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140132:

Man fick ringa till tekniska avdelning och sa vad jag tyckte om Huawei. Jag ha en massa produkter som är tillverkade i Kina, men jag ha sådan personlig anknytning att om jag kopplade in Huawei routern, så skulle min trafik inkl. mitt VPN kan bli övervakade över.

Min bror jobbar inom ett statligt ämbete och min fars familj ha nära anknytningar till de finska regering som kan dom ha anledning att bli avlyssnade av PRC. Eftersom min bakgrund där antal i släkten tillhör/jobbar inom Svenska/Finska statliga jobb, så kan dom ha en bakdörr all min internettrafik.

Så om du vill veta, så kan du referera denna videon ifrån youtube, där Uganda regeringen fick hjälp av Huawei: https://www.youtube.com/watch?v=_Fk7LV_IcXc

Så jag gjorde av personliga/politiska skäl.

Nej inte politiska skäl, folk som har säkerhetsklassat arbete har Huaweiprylar. Det är inget som helst bekymmer då det finns rutiner för hur känsliga uppgifter får hanteras. Att du har en Huaweitelefon kommer inte Säkerhetspolisen säga något om när de gör prövningen, inte heller arbetsgivaren kommer säga något.

Bahnhof kan däremot börja fundera på om de ska ha sådana som dig som kund. De måste liksom inte ha dig som kund.

Permalänk
Medlem

HAHAHA dagens bästa. USA har verklig lyckats att skrämma upp alla när dom själv är den största boven när det kommer till att avlyssna och ha full koll på sina och resten av världens medborgare.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hade du varit en person i politisk utsatt ställning hade du haft skyddade personuppgifter och hade inte fått prata med Bahnhofs support....

Permalänk
Medlem

Allt tillverkas i Kina - men all mjukvara och firmware gör inte. Huawei görs däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140132:

Tyvärr de enda dom hade stöd för IP telefoni är deras Huawei.

Kör dubbla då? Så gör vi på sommarstället. Den routern som kommer från banhof är enbart inkopplad för telefoni. Har en asus-router som sköter resten.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140132:

Här varför jag vill ej stödja Huawei: https://www.youtube.com/watch?v=nQyyKNuTTK4

Politik ska inte diskuteras här, men det Huaweis finansdirektör är anklagad för och fick sitta frihetsberövad över är något svenska bolag och svenska chefer gör hela tiden. Ska vi skydda våra intressen kan vi inte stödja sådant från USAs håll.