Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är inget fel på mätningen, men som mrqaffe var inne på så får jag några fler anslutningar och den flexibiliteten som det ger.
Sen tycker jag helt enkelt att 30-serien såg mer plastig och billig ut, har inget emot att betala lite extra för att få lite mer harmonisk känsla vid skrivbordet

Ja fair enough

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Över usb är det kanske bökigare för jag vet inte hur DSD stödet är å andra sidan är det ett rätt udda format som man nog fortfarande bör undvika om det går till förmån för pcm.
Jag har inte själv kört DSD över usb från Linux och jag känner inte heller någon som aktivt använder DSD utan det är mest nått udda man kan prova "bara för att".

Ja då kommer jag tillbaka lite till min ursprungliga fråga, nu med detaljen; vilka DACs rekommenderas, som mäter bra och funkar fint via USB med PCM på Linux då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Ja då kommer jag tillbaka lite till min ursprungliga fråga, nu med detaljen; vilka DACs rekommenderas, som mäter bra och funkar fint via USB med PCM på Linux då?

De flesta dacar borde fungera med pcm för det är ju en del av den vanliga usbaudio standarden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Finns det några särskilda rekommendationer för en DAC/AMP combo om man kör Linux?
Har fönstershoppat en del och tycker att Topping D50s/A50s verkar vara en trevlig combo som mäter bra och samtidigt ser subjektivt bra ut. Nån här som har erfarenhet av dom på nån Linuxmaskin?

Såg ditt inlägg först nu.

Vet inte om det hjälper, men jag kör E30 med Linux och Winderps via en USB-switch. Funkar utmärkt, och det blir inget popp-ljud när man växlar mellan enheterna, utan den hanterar det sömlöst. Skulle förvåna mig om D50 gör det sämre, men den kör å andra sidan ett annat chip.

Behövde inga drivrutiner eller någonting, det var plug and play i Manjaro och Mint.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Fyndjägare

Beggade Focal Elear för 3500kr i Hultsfred
Köp till ett par Clear Pads och = Focal Elex
Focal Elear https://www.blocket.se/vi/98334387.htm

Beggade Drop Fostex TH-X00 Mahogany för 3000kr i Stockholm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/horlurar_fostex_th_x00_...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Topping D50s har lite varierande kvalitet, en del har problem med coax och andra med USB.
Svårt att säga om felet är i enheten, eller om det är SBS eller annan utrustning som spökar.

Men vilka andra DAC:ar i klass och pris med D50s bör jag kolla in? Vill inte snöa in på en specifik pryl utan att sondera fältet ordentligt

Till exempel Schiit Modi/Magni, vad har ni för utlåtanden om dom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Verkar som att Topping D50s har lite varierande kvalitet, en del har problem med coax och andra med USB.
Svårt att säga om felet är i enheten, eller om det är SBS eller annan utrustning som spökar.

Men vilka andra DAC:ar i klass och pris med D50s bör jag kolla in? Vill inte snöa in på en specifik pryl utan att sondera fältet ordentligt

Till exempel Schiit Modi/Magni, vad har ni för utlåtanden om dom?

Min Topping D10s fungerar på linux, fast man får ställa in saker i musikspelaren, så det blir rätt output osv. Har för mig jag använde 2st spelare i linux ena var iallafall Strawberry. Ah Deadbeaf var den jag föredrog.

D50s kostar väl ungefär lika mycket som modi/magni i kombination? Kika kanske på en Modious?

Permalänk
Medlem

Topping är väl lite som Schiit - allting toppklass, beror på plånboken hur överdrivet bra du vill ha det.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Riktigt trist att Fostex TH-X00 Ebony verkar omöjliga att få tag på. Förstår inte när de har 6000+ requests på massdrops hemsida, de måste ju finnas pengar att tjäna när folk verkligen vill ha dem

Undrar om denon 7200 kan fylla tomrummet om man vill ha Bass lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Min Topping D10s fungerar på linux, fast man får ställa in saker i musikspelaren, så det blir rätt output osv. Har för mig jag använde 2st spelare i linux ena var iallafall Strawberry. Ah Deadbeaf var den jag föredrog.

D50s kostar väl ungefär lika mycket som modi/magni i kombination? Kika kanske på en Modious?

Ja modi/magni får man för samma pris som endast D50s, det är ju frågan om inte Schiit hade varit mer värt det i det fallet. Tycker att Schiit har snygg design också, sen såg jag nämnas placeringen av volymratten till vänster om kabeln på Magni, undrar om det verkligen är störande. Även Magni Heresy verkar ju mäta väldigt bra, och jag tror inte på att digitala grejer blir bättre ju dyrare dom blir.

Skrivet av Elfsberg:

Topping är väl lite som Schiit - allting toppklass, beror på plånboken hur överdrivet bra du vill ha det.

Ja dom verkar mäta bra, men har kollat runt en del och verkar som att Topping får en del kommentarer om att de krånglar ibland. Sen kanske det delvis beror på andra saker såklart, men jag får lite kinavibbar (som inte nödvändigtvis stämmer) .

Skrivet av PeoplesMC:

Riktigt trist att Fostex TH-X00 Ebony verkar omöjliga att få tag på. Förstår inte när de har 6000+ requests på massdrops hemsida, de måste ju finnas pengar att tjäna när folk verkligen vill ha dem

Undrar om denon 7200 kan fylla tomrummet om man vill ha Bass lurar?

Är Fostexlurarna en särskilt populär modell? Nyfiken på om det är nåt att spana in lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Är Fostexlurarna en särskilt populär modell? Nyfiken på om det är nåt att spana in lite mer.

Alltså när de kommer till lurar med tung bas som inte slaktar allt annat man lyssnar på verkar just ebony modellen vara riktigt tung.

Problemet
är väl att de bara gjorde ett visst antal ex och sen slutade producera dem, när man väl hittar dem begagnade går de för ordentligt mycket mer.

Men kollar man lite reviews på just dom så verkar deva en bas-älskares dröm.

Hade varit riktigt nice att få ett helnytt ex, får hoppas att de släpper en till utgåva av dem.

Permalänk
Medlem

Har en fråga om USB DAC och USB hubbar.

Har en skärm med inbyggd USB hub samt en utgående USB C kabel med thunderbolt. Så jag har t ex mus&tangentbord kopplade till skärmen och sedan använder jag enbart USB C kabeln till antingen min laptop eller stationära dator.

Mina hörlurar har ju 3.5mm så den får jag liksom byta manuellt mellan datorerna. Skärmen har visserligen inbyggd 3.5mm port så ljudet gick över USB men det lät inte alls bra, väldigt mycket brus. Men då tänker jag, skulle det fungera att istället köpa en USB DAC och sätta i skärmens USB hub och använda det på det viset istället? Skulle det funka bra utan störningar och brus tro?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Har en fråga om USB DAC och USB hubbar.

Har en skärm med inbyggd USB hub samt en utgående USB C kabel med thunderbolt. Så jag har t ex mus&tangentbord kopplade till skärmen och sedan använder jag enbart USB C kabeln till antingen min laptop eller stationära dator.

Mina hörlurar har ju 3.5mm så den får jag liksom byta manuellt mellan datorerna. Skärmen har visserligen inbyggd 3.5mm port så ljudet gick över USB men det lät inte alls bra, väldigt mycket brus. Men då tänker jag, skulle det fungera att istället köpa en USB DAC och sätta i skärmens USB hub och använda det på det viset istället? Skulle det funka bra utan störningar och brus tro?

Troligen, åtminstone om dacen har egen nätdel, det funkar också om den har bra usbströmförsörjning och inte kräver för hög effekt, en hörlursförstärkare (och ibland dac) kan ju innebära att man kan behöva mer ström än en usbanslutning kan ge men det är ju egentligen inget som har med om du kopplar den i en hub i en monitor eller inte att göra. Bra prylar brukar ha möjlighet till separat strömförsörjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte testat min via monitors usb hub men du har mycket bättre odds med extern usb dac. Med moderkortet interna ljudkrets som bas är du i regel närmast garanterad emi störningar då de inte skärmar av tillräckligt. Annars skaffa längre usb kabel och koppla direkt via datorn.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Riktigt trist att Fostex TH-X00 Ebony verkar omöjliga att få tag på. Förstår inte när de har 6000+ requests på massdrops hemsida, de måste ju finnas pengar att tjäna när folk verkligen vill ha dem

Undrar om denon 7200 kan fylla tomrummet om man vill ha Bass lurar?

7200 är mycket trevligare än th-x00 ebony något tam och sävlig jämfört med kennerton magni

Med ebonys kan man bara lyssna på bas finns ingen integration mellan registren någonstans. Men den replikerar sub blås bättre än någon hörlur jag lyssnat på. Riktig filmbas men är ju omöjligt för mellanregister och diskant att hänga med

Åh andra sidan kanske går att fixa med EQ. Ebonys hade ett trevligt mellanregister när ingen bas är inblandad så trimmar man bort basen rejält så kan den måhända bli mer universell.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Ja modi/magni får man för samma pris som endast D50s, det är ju frågan om inte Schiit hade varit mer värt det i det fallet. Tycker att Schiit har snygg design också, sen såg jag nämnas placeringen av volymratten till vänster om kabeln på Magni, undrar om det verkligen är störande. Även Magni Heresy verkar ju mäta väldigt bra, och jag tror inte på att digitala grejer blir bättre ju dyrare dom blir.

Det du ska titta på är väl om du ska ha alla möjliga ingångar eller räcker det med USB? I så fall behövs inte någon värsting DAC. Jag skaffade min D10s när Amazon hade eget lager, snabbt smidigt och kostade ca 1k. Riktigt nöjd med den och dess möjligheter. Kör d10s till en Schiit Asgard v3, det fungerar. Använder just nu ear pads från Greekeria på mina Grado sr80e, fast fick modda dit skydd för elementen. Gav en trevligare upplevelse också. Annars är det väl Sennheiser HD6XX som dominerar, jag lyssnar mest på doom, döds metall och black metal, det passar HD6XX bra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

7200 är mycket trevligare än th-x00 ebony något tam och sävlig jämfört med kennerton magni

Med ebonys kan man bara lyssna på bas finns ingen integration mellan registren någonstans. Men den replikerar sub blås bättre än någon hörlur jag lyssnat på. Riktig filmbas men är ju omöjligt för mellanregister och diskant att hänga med

Åh andra sidan kanske går att fixa med EQ. Ebonys hade ett trevligt mellanregister när ingen bas är inblandad så trimmar man bort basen rejält så kan den måhända bli mer universell.

Nice, 7200 var nere runt 5000:- på amazon för ett tag sen, kanske ska hålla utkik och testa dem då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det du ska titta på är väl om du ska ha alla möjliga ingångar eller räcker det med USB? I så fall behövs inte någon värsting DAC. Jag skaffade min D10s när Amazon hade eget lager, snabbt smidigt och kostade ca 1k. Riktigt nöjd med den och dess möjligheter. Kör d10s till en Schiit Asgard v3, det fungerar. Använder just nu ear pads från Greekeria på mina Grado sr80e, fast fick modda dit skydd för elementen. Gav en trevligare upplevelse också. Annars är det väl Sennheiser HD6XX som dominerar, jag lyssnar mest på doom, döds metall och black metal, det passar HD6XX bra till.

Jag kommer primärt att behöva USB eftersom jag även avser att växla enheterna mellan två datorer via en usb-växlare. Tanken att ha fler anslutningar är mer som en framtidssäkring, men jag tror faktiskt att jag kan skippa det i nuläget.

Som jag resonerar nu så kommer jag att sikta på Schiit Magni IE och Modi 3+ när dom kommer in i lager. De verkar ha bra mätresultat och ser trevliga ut tillsammans. Nästa steg är att klura på nya lurar att testa, har Sennheiser Momentum Wireless 2 och Philips Fidelio X2 idag, men är nyfiken på Hifiman Sundara, eller kankse nånting från Audeze.

Sennheiser HD6XX låter också intressant, jag lyssnar mest på 80-tals hårdrock, men har även glidit in lite på tyngre grejer som Deathcore på sistone. Generellt vill jag gärna att det låter bra i spel och annan musik också, kan även lyssna på blues, jazz, 80-tals pop och elektronisk musik när andan faller på. Inser att det säkert inte finns ett par lurar som fixar allt perferkt, men en bra allroundare hade varit intressant, och jag är inte superkräsen, men kan ändå sträcka min budget till nånstans mellan 5-10kkr eftersom jag har på mig dom i princip hela dagarna när jag jobbar.

Vad borde jag kolla på för öppna lurar respektive slutna? Kan vara intressant med slutna också, bara för att stänga ut ljud eftersom jag sitter och jobbar i samma rum som sambon, och vi ibland kan ha möten samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nice, 7200 var nere runt 5000:- på amazon för ett tag sen, kanske ska hålla utkik och testa dem då!

Eller magni om du vill rocka lite hårdare. Mychifi har haft någon kampanj på dem.

Hittade en bra recension här https://soundnews.net/headphones/full-size/kennerton-magni-re...

Vill du ha det mer avslappnat så gå för 7200. Har mindre attack och mer decay kändes det som men det var ett bra tag sen nu jag hade 7200

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Eller magni om du vill rocka lite hårdare. Mychifi har haft någon kampanj på dem.

Hittade en bra recension här https://soundnews.net/headphones/full-size/kennerton-magni-re...

Vill du ha det mer avslappnat så gå för 7200. Har mindre attack och mer decay kändes det som men det var ett bra tag sen nu jag hade 7200

Nice, tack för tipset, såg att det var billigare från kennerton direkt, typ 720€ inklusive frakt, antar att det inte är någon skillnad mellan "färgerna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Beggade Focal Elear för 3500kr i Hultsfred
Köp till ett par Clear Pads och = Focal Elex
Focal Elear https://www.blocket.se/vi/98334387.htm

Beggade Drop Fostex TH-X00 Mahogany för 3000kr i Stockholm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/horlurar_fostex_th_x00_...

Elear för det priset är helt fantastiskt, tycker jag. Det är nästan så jag köper bara för det är en så bra deal, fast jag redan har ett par. (Men det här kanske är typexempel på något som är för bra för att vara sant, så var försiktiga om ni ska köpa!)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Den har ju några år på nacken nu. Har en till salu sen länge men jag har gjort för halvhjärtade försök dumpa den. Gillar den egentligen bara på min rörförstärkare men där är den en helt annan hörlur. Vet inte varför just den färgas så mycket. Min Trafomatic Audio Head One är annars inte galet olik mina transistorförstärkare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hej alla! Så jag har ägt HD650 i över ett år nu efter att ha uppgraderat från ett par "Gaming hörlurar" och jag har verkligen njutit av att lyssna på musik, särskilt efter att ha kalibrerat den med Equalizer APO. Jag kör dem med Asus Xonar Essence STX II och känner att de kör hörlurarna bra men att det finns en viss avsaknad av bas eftersom jag lysssnar på 90's Hip-hop och RnB.

Med en budget upp till 5000 letar jag efter ett alternativ eller uppgradering till HD650 som kan ge lika bra ljudegenskaper utan att kompromissa för mycket men med bättre bas.

Jag har tittat på några hörlurar och skulle vilja veta era erfarenheter eller förslag på andra hörlurar. Öppna eller stängda spelar ingen roll. Vad säger ni om följande eller ska man titta på begagande LCD-2 istället?

Beyerdynamic DT 770 Pro
Audio Technica ATH-R70x
HiFiMAN Sundara
Ultrasone Pro 900
Shure SRH1540
Beyerdynamic DT 1990 Pro
Audeze LCD-1

Tack!

Såg annonsen om Focal Elear, men läst kritiska recensioner att de inte riktigt är så bra?

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken. Elear är ett bra bygge och ljudkvaliteten är bra så det beror på vad man har för smak och dac/förstärkare. Men den är absolut inte dålig på något sätt.

Har någon här hört e-mu wood? Baserat på aurvana live och ska ha fostex drivare vad jag förstått. Beställde dem på massdrop för 75$.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Hej alla! Så jag har ägt HD650 i över ett år nu efter att ha uppgraderat från ett par "Gaming hörlurar" och jag har verkligen njutit av att lyssna på musik, särskilt efter att ha kalibrerat den med Equalizer APO. Jag kör dem med Asus Xonar Essence STX II och känner att de kör hörlurarna bra men att det finns en viss avsaknad av bas eftersom jag lysssnar på 90's Hip-hop och RnB.

Med en budget upp till 5000 letar jag efter ett alternativ eller uppgradering till HD650 som kan ge lika bra ljudegenskaper utan att kompromissa för mycket men med bättre bas.

Jag har tittat på några hörlurar och skulle vilja veta era erfarenheter eller förslag på andra hörlurar. Öppna eller stängda spelar ingen roll. Vad säger ni om följande eller ska man titta på begagande LCD-2 istället?

Beyerdynamic DT 770 Pro
Audio Technica ATH-R70x
HiFiMAN Sundara
Ultrasone Pro 900
Shure SRH1540
Beyerdynamic DT 1990 Pro
Audeze LCD-1

Tack!

Såg annonsen om Focal Elear, men läst kritiska recensioner att de inte riktigt är så bra?

Kolla på Philips Fidelio X2HR, kostar 1300 på en hel del ställen nu. I princip ingen av alternativen du listar ovan är en uppgradering. Sikta mot LCD2 i så fall.

https://www.komplett.se/product/1160347/tv-ljud-bild/horlurar...

@oqvist: Jag har E-MU Teak. Mkt bra lurar.

Permalänk
Medlem

Mnja. Mer bas i en HD650 alltså..

Jag kör +8 dB shelf för bas och det går att spela en bra bit starkare än vad min hörsel mår bra av (och då är jag inte ett dugg känslig för hög ljusstyrka!).

Är det verkligen bara bas som fattas så är mitt råd "mer EQ". Nya lurar riskerar att bli en dyr historia där alla alternativ är mest i sidled än uppåt där andra fel kan erhållas.

Men det är kul att shoppa och testa nya grejer och ofta lär det enda sättet att lära sig.

Hifiman Sundara har lyfts i tråden som ett mycket prisvärt alternativ till Sennheisers HD6-lurar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kolla på Philips Fidelio X2HR, kostar 1300 på en hel del ställen nu. I princip ingen av alternativen du listar ovan är en uppgradering. Sikta mot LCD2 i så fall.

Vilken prisklass behöver jag komma upp i för att uppgradera från HD650? Hur mäter X2HR med Sundara för dubbla priset?

Skrivet av Elfsberg:

Är det verkligen bara bas som fattas så är mitt råd "mer EQ".
Hifiman Sundara har lyfts i tråden som ett mycket prisvärt alternativ till Sennheisers HD6-lurar.

Jag önskar något med mer punch och subbas, kommer EQ vara tillräckligt? Hur mäter sig Sundaran med Fidelio X2HR för halva priset?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Southy:

Vilken prisklass behöver jag komma upp i för att uppgradera från HD650? Hur mäter X2HR med Sundara för dubbla priset?

Jag önskar något med mer punch och subbas, kommer EQ vara tillräckligt? Hur mäter sig Sundaran med Fidelio X2HR för halva priset?

Det du söker får du inte på ett bra sätt via en hörlur för det är saker du inte hör utan det är främst känseln som används för att uppfatta de frekvenserna. Jag har använt basmoduler till hörlurarna när jag var en mer aktiv hörlurslyssnare hemma. Att öka nivån på sub/infra bas i lurarna ger inte alls samma upplevelse pga att man helt enkelt inte hör den djupaste basen utan den överförs som helkroppsvibrationer. Att öka basnivå för att maskera att det inte går att återge det allra mess lågfrekventa ger inte en korrekt upplevelse utan det är bra basmoduler man behöver även till hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du söker får du inte på ett bra sätt via en hörlur för det är saker du inte hör utan det är främst känseln som används för att uppfatta de frekvenserna. Jag har använt basmoduler till hörlurarna när jag var en mer aktiv hörlurslyssnare hemma. Att öka nivån på sub/infra bas i lurarna ger inte alls samma upplevelse pga att man helt enkelt inte hör den djupaste basen utan den överförs som helkroppsvibrationer. Att öka basnivå för att maskera att det inte går att återge det allra mess lågfrekventa ger inte en korrekt upplevelse utan det är bra basmoduler man behöver även till hörlurar.

What he said.

Man bör skilja på "bas" och "subbas" som ju typiskt är området under 20 Hz.

Har du testat Equalizer APO?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

@mrqaffe

Har du något konkret tips på EQ för att "höja basen"?

Just nu testar jag LS 10 dB 80 Hz.
Problemet är att allt låter bra bara får lite mer tryck..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077