Google: "Google mest sökta ordet på Bing"

Permalänk
Medlem

Tänkte ge Bing en chans för en tid sedan, men 90% är ju reklam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är en bra webbläsare då?

Rolig notis är hur många är anti google idag bara för att det blev ett stort företag.
"Big evil corporations" där både tech och läkemedel ingår.

Fortfarande bästa sökmotorn helt klart när det kommer till att få rätt svar snabbt. Från början var det en avskalad, snabb och bra sökmotor. Dom blev "onda" när de började spåra och analysera allt man gör på nätet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Wolfgrin:

Microsoft förstörde för sig själva när när dom skapade IE. Det var nästan talang att kunna skapa något så dåligt, Microsoft är ett företag som skulle gått under för längesedan dom hade bara tur med Windows som också lider av massa problem det också.

Nåja, det där är ett lite väl hånfullt sätt att se på saken. IE blev ju populär i sin begynnelse eftersom det var, för sin tid, en smidig och effektiv webbläsare som visade upp hemsidor korrekt. Däremot vände dess storhet under 00-talet då säkerhetsuppdateringar och innovation uteblev.

IE minns jag främst som en utdaterad webbläsare, men det fanns onekligen en tid då det var ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Använder mig motvilligt av Google och är inget jag egentligen föredrar, har prövat DuckDuckGo och Bing men faller alltid tillbaka på Google - tyvärr. Saknar Altavista.

Jag tycker att DuckDuckGo blev betydligt trevligare att använda när jag började kryssa i vilken region jag vill söka på. Annars är det smått omöjligt att exempelvis söka på svenska med hela världen som region.

https://duckduckgo.com/settings

Permalänk
Medlem

Det är Microsoft som borde få försvara sig istället... försvara varför Bing är en helt oduglig sökmotor som ALDRIG ger ett vettigt sökresultat utan bara massa reklam som är helt irrelevant. De borde hamna i Haag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

DuckDuckGo till vardags sedan många år tillbaka. Andra tjänster enbart i nödfall, varpå de nästan aldrig tillför något.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns inte som om en enda sökmotor duger idag. Google är kanske det bättre alternativet, men fortfarande skickar de ut alldeles för mycket som saknar relevans.

Permalänk
Medlem

Att man är genuint populär betyder inte att man inte kan bryta mot konkurrenslagar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon336981:

Absolut. Är det inte också helt naturligt att Google gör detsamma på sin plattform? Vad är din poäng?

Ah, jag läste sökmotor när det stod webbläsare. Men poängen kvarstår, varför ska MS promota någon annans produkt över sin egen? Förut var de tvungna men de är de inte längre och således gör de inte det. Google trycker ju på med Chrome minst lika mycket som MS försöker få folk att använda Edge, och Google har ju många enheter med deras OS och webbläsare också liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Saknar du Lynx som webläsare också?

Vadå saknar, den går ju att använda även om den inte uppdateras. Betydligt snabbare än många andra.

Annars finns browsh nu.

Permalänk
Medlem

Efter att jag fick reda på att DuckDuckGo diskriminerar i rekryteringsprocessen så kommer jag inte använda mig av dem igen.

Permalänk
Avstängd

Vad händer om man söker på "Bong" i Bing?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Efter att jag fick reda på att DuckDuckGo diskriminerar i rekryteringsprocessen så kommer jag inte använda mig av dem igen.

Googlade på det och såg att det stämmer. Tar bort DuckDuckGo från samtliga enheter nu. Vill inte stödja ett företag som aktivt ser till att jag och majorititen av programmerarna på sweclockers inte anställs.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Vad händer om man söker på "Bong" i Bing?

Sök inte på bong på din jobbdator i alla fall. Det kan skapa problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Nåja, det där är ett lite väl hånfullt sätt att se på saken. IE blev ju populär i sin begynnelse eftersom det var, för sin tid, en smidig och effektiv webbläsare som visade upp hemsidor korrekt. Däremot vände dess storhet under 00-talet då säkerhetsuppdateringar och innovation uteblev.

IE minns jag främst som en utdaterad webbläsare, men det fanns onekligen en tid då det var ett bra alternativ.

"säkerhetsuppdateringar och innovation uteblev" skulle kunna summera hela Microsoft existens under 00-talet och framåt mer eller mindre. Bara för man en gång skapade något som var bättre än konkurrenterna vid den tiden så är man inget bra företag speciellt med tanke på vad Microsoft gjorde mot många av sina konkurrenter för att stoppa dom. Om det är något företag som skulle drabbas hårt av konkurrenslagar med extremt höga böter så är det Microsoft.

Permalänk
Medlem

Använder mestadels Google som sökmotor.
De gånger jag använt annat än Google de senaste 10 åren så har det mestadels varit DuckDuckGo.

Går man ännu längre tillbaka så har det varit en del Altavista och Yahoo.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Wolfgrin:

Om det är något företag som skulle drabbas hårt av konkurrenslagar med extremt höga böter så är det Microsoft.

Om det fanns något fullgott alternativ till Windows så vore jag den första att byta, men såsom det ser ut idag är vi långt ifrån där. Jämför det med hur många datortillverkare på 80- och 90-talet var kompatibla till 80-90% med IBM - Först när man nådde 100% var IBM mer eller mindre ute ur leken.

Jag säger inte att Microsoft på något vis är ett bra företag men det är långt ifrån enbart deras fel till att marknaden idag ser ut såsom den gör. Sitter själv med både Windows, macOS och Linux och även om Windows är den jag gillar minst är det också den sista jag skulle välja bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Om adressfältet länkar till en Bing-sökning är det väl inte konstigt att resultatet blir vad det blir.

Och varför inte bara skriva .com då istället för att söka på det först och sen klicka på länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så oskyldigt du får det att låta

Hade inte Google samtidigt läst all min epost för att "optimera" mitt informationsflöde, så hade säkert Google fortfarande varit mitt förstaval bland sökmotorerna.

Ang. bra webbläsare, så är Safari bäst på framförallt mobilen för mig. På datorerna väljer jag tyvärr fortfarande Chrome framför både Edge och Safari. Firefox finns inte på kartan, då deras webbläsare inte är kompatibel med världen (läs Material Design).

Ja jag vet inte vad det heter men man har väll bara accepterat per automatik

Google läser ens epost vet jag inte hur sant det är, menar du ordagrant? inte för att jag skickar känslig info via e-post okrypterad epost.

Webbläsare har väll ingen betydelse vilken sökmotor som är bäst?
Jag använder Firefox, funkar bra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och varför inte bara skriva .com då istället för att söka på det först och sen klicka på länken?

Det gör brorsan. Han söker på youtube och sedan klickar han på länken istället för att bara skriva .com 😑

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns inte som om en enda sökmotor duger idag. Google är kanske det bättre alternativet, men fortfarande skickar de ut alldeles för mycket som saknar relevans.

Tycker man kan få bra resultat om man vet hur man använder sökmotorns fulla potential med olika "search modifiers".

Till alla som inte kanske vet att man kan skriva in "modifiers" i sökfältet för att filtrera sina sökresultat mycket mer effektivt och få mer relevanta resultat, kolla in dessa artiklar:

https://www.pcmag.com/how-to/23-google-search-tips-youll-want...

https://ahrefs.com/blog/google-advanced-search-operators/

Några personliga favoriter är att lägga till t.ex "site:se" för att endast söka .se sidor (om man kanske söker efter en produkt på svenska sidor), eller "site:sweclockers.com" för att endast få resultat från sweclockers.com.
"-sökord" för att ta bort alla resultat som innehåller ett visst ord.

Eller kanske söka alla PDF filer på sweclockers hemsida?

Finns många roliga modifiers som kan hjälpa till med sökresultaten, rekommenderar att man lär sig några stycken iaf för att enklare hitta det man letar efter.

Permalänk
Medlem

"Google" är ju synonymt med internetsökning, gissar att majoriteten av användare världen över knappt vet vad sjutton "Bing" är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Folk som orkar skriva Google i ett sökfält för att sen trycka på länken istället för att skriva Google.com i adressfältet är inte personer man ska ta på allvar.

Folk som går in på google.com i en chromium webbläsare istället för att bara skriva sökfrasen direkt i adressfältet och trycka enter är väldigt nära släkt. 😬

Permalänk
Rekordmedlem

Inge fel på Bing om man bara vill ha svar som är USA-anpassade eller ointressant reklam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag använder inte ens DNS.

Bara kör alla IP-adresser direkt från skallen.

IPv6 adresserna hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Android och Goggle Apps-avtal har väl ändå inget med Bing att göra. Tillverkarna kanske helt enkelt vill ge användarna ett val även om det i EU i praktiken bara är Google eller DuckDuckGo som fungerar om du inte råkar vara t.ex. en rysktalande minoritet där Yandex är bättre. Låt det stå användarna och tillverkarna fritt, behöver inte knytas mer än att apparna kan laddas ner eller väljas vid installation.

Permalänk
Medlem

Searx är den bästa för integritet av alla jag vet. Open source och trevligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Android och Goggle Apps-avtal har väl ändå inget med Bing att göra. Tillverkarna kanske helt enkelt vill ge användarna ett val även om det i EU i praktiken bara är Google eller DuckDuckGo som fungerar om du inte råkar vara t.ex. en rysktalande minoritet där Yandex är bättre. Låt det stå användarna och tillverkarna fritt, behöver inte knytas mer än att apparna kan laddas ner eller väljas vid installation.

MS gör det mycket svårare att byta webbläsare i Win 11 genom att dela upp det i val för varje filtyp som öppnas i webbläsaren, jag vet inte hur många val man maximalt kan behöva gå igenom för att få till det men det är i vart fall numera minst 11 val att göra för att byta bort Edge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Använde DuckDuckGo ett tag men insåg efter ett tag att det var ganska mycket jag inte hittade. Fick inte träff. Så har gått tillbaka till att använda google mest. Får bli ett nytt försök med DuckDuckGo i framtiden.

Själv har jag lite motsatta erfarenheter. Får mest reklam och "mainstream"-saker som jag lika gärna kunde ha valt att söka på direkt istället och måste ofta använda -[ord] för att få bort vissa saker och ibland är inte det heller bra.

Permalänk
Medlem

Och ändå måste man vada igenom massa annonser och promotad skit på google. Google har blivit mycket sämre genom tiderna.