Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Inaktiv

Får mig att tänka på när Iwata unboxade Wii U, för nästan 9 år sedan:

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Jag har svårt att se en Pro Switch konsol, möjligtvis senare men det är hypotetiskt. Switch fungerar i det format som redan finns. Själv spelar jag sällan handhållet om det inte är för speltester. Visst OLED-modellen är najs men inte värt det då jag äger 4 konsoler redan. Disney Tsum Tsum Festival Japan Set Edition är väl en av de dyraste jag har.

Källa: https://twitter.com/NintendoCoLtd/status/1443366440183074819 Twitter svar angående Bloombergs artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Är det bara jag som tycker att switchen är sjukt oergonomisk i handheldmode? Det som funkar för mig är prokontroller + kickstand.

Nej, den är ganska hemsk. Var på väg att köpa ett comfort grip för länge sen, men eftersom jag spelar så lite handhållet och de som fanns att få tag på från svenska butiker verkade rätt risiga så blev det inget av det.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Jag har svårt att se en Pro Switch konsol, möjligtvis senare men det är hypotetiskt. Switch fungerar i det format som redan finns. Själv spelar jag sällan handhållet om det inte är för speltester. Visst OLED-modellen är najs men inte värt det då jag äger 4 konsoler redan. Disney Tsum Tsum Festival Japan Set Edition är väl en av de dyraste jag har.

https://i.imgur.com/PkLCRU2.png https://i.imgur.com/RIYioqD.png Källa: https://twitter.com/NintendoCoLtd/status/1443366440183074819 Twitter svar angående Bloombergs artikel.

Det som talar för en "pro" är väl rent tekniska saker. Nvidia har ju DLSS så de skulle kunna köra spel i "4K" utan att ändra i själva spelen. På samma sätt hade man kunnat släppa en enhet med 1080p-stöd i handhållet läge då alla spel redan stöder 1080p när konsolen är dockad.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om det handhållna läget men det hade varit trevligt att få högre upplösning. Wii-emulatorn jag har på PC har ju verkligen gett nytt liv åt New SMB , Galaxy och så vidare tack vare dess stöd för högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det som talar för en "pro" är väl rent tekniska saker. Nvidia har ju DLSS så de skulle kunna köra spel i "4K" utan att ändra i själva spelen. På samma sätt hade man kunnat släppa en enhet med 1080p-stöd i handhållet läge då alla spel redan stöder 1080p när konsolen är dockad.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om det handhållna läget men det hade varit trevligt att få högre upplösning. Wii-emulatorn jag har på PC har ju verkligen gett nytt liv åt New SMB , Galaxy och så vidare tack vare dess stöd för högre upplösningar.

Det hade varit trevligt med en Switch som åtminstone kunde mata ut 4K, oavsett om något faktiskt renderas i 4K eller ej. DLSS skulle förstås vara ännu bättre, men även traditionell uppskalning skulle vara en förbättring om man slipper mellansteget till 1080p och skalar upp till 4K direkt. Men eftersom Nintendo inte tog tillfället att uppdatera till HDMI 2.0 när de ändå släppte en ny docka till OLED-modellen så verkar det inte som att de bryr sig.

Permalänk
Inaktiv

Nvidia kommer inte vilja leverera uråldriga Tegra-kretsar i all evighet. Men de kanske är tacksamma att Nintendo faktiskt var typ den enda utom de själv som faktiskt använde den.

Man bör inte förvänta sig mer än 1280x720/800 portabelt. Valve valde också bort högre upplösningar med Steam Deck.

För övrigt vill jag se något nytt med. BotW 2 är det enda jag räknar med att köpa till Switch. Switchar över till Steam Deck så fort min levererats. Det sagt är Switch fortfarande en fin plattform som imponerar både till spelutbud och åldern på kretsarna. Switch närmar sig 5 år på marknaden men Tegra X1 var en gammal krets redan när Switch släpptes mars 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det sagt är Switch fortfarande en fin plattform som imponerar både till spelutbud och åldern på kretsarna. Switch närmar sig 5 år på marknaden men Tegra X1 var en gammal krets redan när Switch släpptes mars 2017.

Det verkar vara nintendos tema:

- 3DS släpptes 2011 med cpu från 2005 (dual core ARM11MPCore). Samma kärna men uppklockad och quad core användes i new N3DS.

- DS släpptes 2004 med en CPU ARM designade år 2000 (ARM946E-S)

- GBA släpptes 2001 med en CPU ARM designade 1994 (ARM7TDMI)

- GBC/GB släpptes 1998resp 1989 med en krets (Sharp LR35902) som verkar ha mycket gemensamt med Intel 8080 och Zilog Z80 från 1974 resp. 1976.

I jämförelse verkar ju Tegra X1 som en ganska ny krets vid släppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får mig att tänka på när Iwata unboxade Wii U, för nästan 9 år sedan:

https://www.youtube.com/watch?v=ECqpc6Ses4s

Ja, jag var faktiskt pepp på den konsolen - och köpte den på releasedagen. Men ZombieU eller vad det hette var inte så kul med kontrollen som en tänkte sig. Och kändes snabbt som en Mario/Mario Kart 8-konsol. Men såhär i efterhand kan jag se den som ett beta-test för Switch så helt meningslös var den ju inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det som talar för en "pro" är väl rent tekniska saker. Nvidia har ju DLSS så de skulle kunna köra spel i "4K" utan att ändra i själva spelen. På samma sätt hade man kunnat släppa en enhet med 1080p-stöd i handhållet läge då alla spel redan stöder 1080p när konsolen är dockad.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om det handhållna läget men det hade varit trevligt att få högre upplösning. Wii-emulatorn jag har på PC har ju verkligen gett nytt liv åt New SMB , Galaxy och så vidare tack vare dess stöd för högre upplösningar.

Oh, vad heter den? Har två stycken Wii:s nedpackade och en massa spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Det verkar vara nintendos tema:

- 3DS släpptes 2011 med cpu från 2005 (dual core ARM11MPCore). Samma kärna men uppklockad och quad core användes i new N3DS.

- DS släpptes 2004 med en CPU ARM designade år 2000 (ARM946E-S)

- GBA släpptes 2001 med en CPU ARM designade 1994 (ARM7TDMI)

- GBC/GB släpptes 1998resp 1989 med en krets (Sharp LR35902) som verkar ha mycket gemensamt med Intel 8080 och Zilog Z80 från 1974 resp. 1976.

I jämförelse verkar ju Tegra X1 som en ganska ny krets vid släppet

Sant det, sällan Nintendo varit bleeding edge, bortsett möjligen från Nintendo 64 och Gamecube. Hade gärna sett de slåss direkt mot Microsoft och Sony i framtiden. Men det är inte riktigt deras grej efter Gamecube.

Skrivet av Levandebild:

Ja, jag var faktiskt pepp på den konsolen - och köpte den på releasedagen. Men ZombieU eller vad det hette var inte så kul med kontrollen som en tänkte sig. Och kändes snabbt som en Mario/Mario Kart 8-konsol. Men såhär i efterhand kan jag se den som ett beta-test för Switch så helt meningslös var den ju inte.

Gillade ZombiU hyffsat men spelade aldrig igenom det. Har det på PC sedan några år tillbaks, har för mig jag fick det gratis på Uplay vid något tillfälle så har tänkt göra ett nytt försök. Föredrar denna typ av spel med mus och tangentbord.

På många vis en klen konsol men som "homebrewad" konsol är den fantastisk, alla generationer Nintendokonsol innan Switch i samma paket.

En del av sakerna de gjorde med "community"-delen av Wii U var bra och på sätt och vis saknad, även om jag själv inte använde den så mycket. Att bara vara på startskärmen och se folks meddelanden om olika spel och ämnen dyka upp samt vad de ritat var rätt maffigt egentligen. Lite synd att Nintendo inte fortsatte med något sådant med Switch.

Enda konsol jag troligen lär behålla över lång tid. Med tanke på hur relativt lite den sålde så finns det en möjlighet att värdet drar iväg någon gång. Har inplastad Wind Waker HD samt Mario Kart 8. Hade redan digitalt men köpte på mig fysisk utgåva då jag ville ha i hyllan men hade aldrig behov av att öppna den.

Men den dåliga prestandan, andra utvecklare än Nintendos ointresse för konsollen samt allmänt dålig onlineupplevelse, bortsett från det ovan, är nog det jag kommer minnas mest. De bästa spelen dyker upp på Switch och andra plattformar, ofta som nya upplevelser då så pass få har spelat dessa innan.

Skulle jag ge ett betyg så är det 5/10. De spel som kom var generellt bra men sedan var det långt emellan. Nu är PC och handhållet mina primära spelplattformar så inget jag led speciellt mycket av personligen.

Skrivet av anon333222:

Oh, vad heter den? Har två stycken Wii:s nedpackade och en massa spel.

https://dolphin-emu.org/ för Wii och https://cemu.info/ för Wii U.

Och ja, fullt lagligt att använda, emulatorer är lagliga. Alltid någon som får det om bakfoten så lika bra att skriva det uppenbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Det hade varit trevligt med en Switch som åtminstone kunde mata ut 4K, oavsett om något faktiskt renderas i 4K eller ej. DLSS skulle förstås vara ännu bättre, men även traditionell uppskalning skulle vara en förbättring om man slipper mellansteget till 1080p och skalar upp till 4K direkt. Men eftersom Nintendo inte tog tillfället att uppdatera till HDMI 2.0 när de ändå släppte en ny docka till OLED-modellen så verkar det inte som att de bryr sig.

Tja, jag vet inte om Nintendos uppskalning nödvändigtvis hade varit bättre än tevens.

Skrivet av anon333222:

Oh, vad heter den? Har två stycken Wii:s nedpackade och en massa spel.

Dolphin kör jag. Klarar Gamecube och Wii åtminstone och det finns många grafikinställningar att experimentera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag vet inte om Nintendos uppskalning nödvändigtvis hade varit bättre än tevens.

Just nu används Nintendos uppskalning för att skala upp spelet till 1080p, sen TVns för att skala upp till 4K. Så det vore bättre om Switch:en skalade upp till 4K direkt för att slippa den dubbla uppskalning som ofta sker idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sant det, sällan Nintendo varit bleeding edge, bortsett möjligen från Nintendo 64 och Gamecube. Hade gärna sett de slåss direkt mot Microsoft och Sony i framtiden. Men det är inte riktigt deras grej efter Gamecube.

Ja, det var väl ett ganska medvetet strategibyte efter GC, som var helt i nivå med konkurrenterna och gick sådär. Sanningen är väl helt enkelt att de inte kunde konkurrera på den marknaden och var tvungna att skapa sig en egen nisch. Framgångarna med Switch ska väl i ärlighetens namn också tills stor del tillskrivas det faktum att den är bärbar, en marknad där Nintendo varit kung sedan 30 år tillbaka och är i princip ensamma på igen sen PSP lades ner.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Ja, det var väl ett ganska medvetet strategibyte efter GC, som var helt i nivå med konkurrenterna och gick sådär. Sanningen är väl helt enkelt att de inte kunde konkurrera på den marknaden och var tvungna att skapa sig en egen nisch. Framgångarna med Switch ska väl i ärlighetens namn också tills stor del tillskrivas det faktum att den är bärbar, en marknad där Nintendo varit kung sedan 30 år tillbaka och är i princip ensamma på igen sen PSP lades ner.

Jo, men det går ju längre bak än så. Du kanske minns (eller i alla fall har sett) reklamen från tidigt nittiotal: "Sega does what Nintendon't". Nintendo har alltid haft barn och familjer i åtanke, övriga har varierat målgrupper lite men de har sällan haft den specifika riktningen. Sega hade våld, blod och lättklädda damer, Playstation kom med coolheten, Wipeout, techno och så vidare, och när MS gav sig in så var det med fokus på grabbighet mer, Call of Duty och så, väldigt amerikanskt, lite macho, militäriskt och så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boogey:

Ja, det var väl ett ganska medvetet strategibyte efter GC, som var helt i nivå med konkurrenterna och gick sådär. Sanningen är väl helt enkelt att de inte kunde konkurrera på den marknaden och var tvungna att skapa sig en egen nisch. Framgångarna med Switch ska väl i ärlighetens namn också tills stor del tillskrivas det faktum att den är bärbar, en marknad där Nintendo varit kung sedan 30 år tillbaka och är i princip ensamma på igen sen PSP lades ner.

Instämmer, hade varit intressant att se hur det gått om Nintendo körde DVD istället för Mini DVD.

Håller med, enda som varit i närheten (och förbi) är väl egentligen Apple och Google. Sega hade bättre hårdvara men kunde inte konkurrera. Sony hade bättre hårdvara men kunde inte konkurrera. Hade Switch inte varit portabel hade den nog floppat om man inte kontaktat AMD för att få motsvarande typ av kretsar Microsoft och Sony använder.

Hade gärna sett en satsning på en kraftfull stationär konsol men hoppas att de inte lämnar portabla marknaden. Smartphones är inga seriösa konkurrenter för seriöst spelande. Men jag är relativt gammal, kladda på en hopplös touchscreen är inte min grej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Just nu används Nintendos uppskalning för att skala upp spelet till 1080p, sen TVns för att skala upp till 4K. Så det vore bättre om Switch:en skalade upp till 4K direkt för att slippa den dubbla uppskalning som ofta sker idag.

Jo kanske det. Samtidigt kan man ju sätta switchen till 720p om man vill undvika uppskalning två gånger. Å andra sidan så har väl de flesta Switch-spel högre upplösning än 720p (dockat) så man hade ju tappat en del i bildkvalitet.

Men jag tycker det ser ganska bra ut ändå. Inte först men Switchen defaultade till att inte köra 100% skalning eller vad de nu kallar det. Alltså zoomade switchen default in en bit som om tanken var att koppla den till en tjock-TV. Efter ändringen av det blev det mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det går ju längre bak än så. Du kanske minns (eller i alla fall har sett) reklamen från tidigt nittiotal: "Sega does what Nintendon't". Nintendo har alltid haft barn och familjer i åtanke, övriga har varierat målgrupper lite men de har sällan haft den specifika riktningen. Sega hade våld, blod och lättklädda damer, Playstation kom med coolheten, Wipeout, techno och så vidare, och när MS gav sig in så var det med fokus på grabbighet mer, Call of Duty och så, väldigt amerikanskt, lite macho, militäriskt och så.

Japp, men vill minnas att det var ett medvetet drag främst på den amerikanska marknaden. Man tvättade bort blod i många spel och skrotade vissa titlar. Hitler och swastikan försvann ur Bionic Commando på den amerikanska marknaden.

Sega är väl för övrigt det företag jag saknar mest på marknaden, de hade ju samma förmåga som ibland syns hos Nintendo att gå en helt annan väg. Tyvärr var det väl den yvigheten som till slut fällde dem också med interna konflikter och avsaknad av riktning.

Skrivet av anon5930:

Hade gärna sett en satsning på en kraftfull stationär konsol men hoppas att de inte lämnar portabla marknaden. Smartphones är inga seriösa konkurrenter för seriöst spelande. Men jag är relativt gammal, kladda på en hopplös touchscreen är inte min grej.

Nej usch, smartphone duger till enkelt slöspelande. Hade jag tågpendlat fortfarande hade ju Switchen varit given på varenda resa. Hade ju nästan varit trevliga 2 timmar om dagen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Fick du igång switchen? Haft liknande problem på mitt vanliga switch. Fick hålla in strömknappen en längre stund (15 sek). Sen löste det sig.

Nej, den ville inte komma igång. Provade ett par gånger att hålla knappen intryckt 15-20 sekunder. Men det enda som hände var att den inte gav något ljud ifrån sig om man tryckte på någon annan knapp efteråt.
Tryckte jag snabbt på strömknappen och väntade ett par sekunder så kunde man få den att låta igen om man t.ex. tryckte på kameraknappen. Men skärmen förblev svart.
Skapade ett ärende hos Komplett som jag köpt den av och senast jag hörde någon så skickade de den vidare till Bergsala så jag får väl ett fint kostnadsförslag snart.

Permalänk
Medlem

Där kom SMS från Elgiganten att min switch Oled blir levererad den 18/11.... Hoppas min Amazon beställning ger bättre tur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

4K Switch-karusellen fortsätter snurra!

Permalänk
Medlem

OLED Vit går åter att beställa från Amazon.de.
Med tanke på att Elgiganten flyttade min leverans till slutet på November, kanske det kan vara bra att slå till om någon är sugen på en.

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B098RJXBTY

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Sora från Kingdom Hearts blir det sista karaktären att joina spelet! Blir några banor också. Samt att ALLA KH-spelen kommer till Nintendo Switch! Det tredje över molnspelande (som t.ex. Control) då det är mer grafiskt krävande.

Utöver det tillkommer paket med Mii-kostymer från Splatoon, Doom Slayer och Judd!

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/361LgylscdI

https://youtu.be/_axByU7FaZ4

Sora från Kingdom Hearts blir det sista karaktären att joina spelet! Blir några banor också. Samt att ALLA KH-spelen kommer till Nintendo Switch! Det tredje över molnspelande (som t.ex. Control) då det är mer grafiskt krävande.

Utöver det tillkommer paket med Mii-kostymer från Splatoon, Doom Slayer och Judd!

Alla tre verkar vara strömmade spel (cloud version)! Vet inte riktigt om jag gillar det, iaf minskade mitt intresse ganska rejält eftersom man inte kan spela utan uppkoppling. KH1-2 borde vara fullt möjligt för Switchen att klara av.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Control cloud version har en 5 minuter trial, det kanske kan vara värt och prova om du är intret av hur denna tjänst lirar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Alla tre verkar vara strömmade spel (cloud version)! Vet inte riktigt om jag gillar det, iaf minskade mitt intresse ganska rejält eftersom man inte kan spela utan uppkoppling. KH1-2 borde vara fullt möjligt för Switchen att klara av.

Ja, jag har förstått det nu såhär i efterhand! De första är ju PS2-spel och några är ju DS/PSP/PSV-spel så känns som Switchen i alla fall borde klara dem? Tredje kunde jag förstå men alla? Nej, känns dåligt. Blir att införskaffa till Xboxen istället så får överleva utan bärbart.

Permalänk
Medlem

Metroid Dread släpptes ju idag. Är det nån som ska köpa?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Metroid Dread släpptes ju idag. Är det nån som ska köpa?

Hade förbokat på Retrospelbutiken och fick meddelande från DHL att det har dykt upp hos ombud imorrse. Dock så hade det levererats till fel ombud som ligger 30min bilresa bort (närmsta ombud till mig är 5 min promenad)... Lagom störande.