Permalänk
Medlem

Belastning på nätverk

OK, först och främst så ursäktar jag den tunga grafiken. Försök att inte bli för avundsjuka..

Dator 1, 2 och 3 kör på switch 2. Dator 4 och 5 använder switch 1, som har inkommande internet från router. Dator 1, 2 och 3 kommer skicka mycket tung data upp till NAS 5, som också är inkopplad på switch 2. Jag gissar att dator 4 och 5 klarar sig, men kommer det märkas någon belastning på switch 1 under den tiden datan skickas till NAS?

Switch 1 är en Aruba 2530-8G och Switch 2 en TP-Link, minns inte modell, men bägge är gigabit.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

nej, så länge allt är korrekt konfigurerat så ska switch 1 vara helt ovetandes om vad switch 2 gör utöver att dom känner till var saker finns.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Nej, Switch 1 borde inte påverkas nämnvärt av trafiken som går mellan enheterna anslutna till Switch 2. Trafiken ska ta kortaste vägen, om du inte gjort nå märkliga regler i switcharna och/eller routern.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

nej, så länge allt är korrekt konfigurerat så ska switch 1 vara helt ovetandes om vad switch 2 gör utöver att dom känner till var saker finns.

Fantastiskt, tack!

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nej, Switch 1 borde inte påverkas nämnvärt av trafiken som går mellan enheterna anslutna till Switch 2. Trafiken ska ta kortaste vägen, om du inte gjort nå märkliga regler i switcharna och/eller routern.

De är helt standard, jag har inte ändrat något i konfigen på dem 2.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Antar att den tunga trafiken inte går via internet så då bör det vara lungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Antar att den tunga trafiken inte går via internet så då bör det vara lungt

Nope, ingenting ska ut eller in från de maskinerna, det är bara intern data.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org