Permalänk
Medlem

Har själv kikat efter liknande bilar på sistone, vad jag har läst är E10 inga problem och 98 är bortslösat på den typen av motor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hmm.. separat insprutning till det istället med aktiveringsswitch hihi

Jag funderade på vad det gick att blanda ut med istället när han ville ha 91 oktan.
Men sägs att man måste gå igenom och rengöra hela motorn om man kör på nitro och det kanske man inte vill

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sundberg_90:

okej tack för info då komme rjag gå helt på att köra 98 nu mera visst kostar lite extra men köra v8 så värt det

Hellcat 6,2, man köper inte v8 för att köra billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

såg det med men kollar du doge så finns inte charger eller ram med som har samma 5,7L motor med i listan där av gjorde jag tråden.

Står samma info för Dodge, vilket är logiskt då dom delat många delar, bl.a. motorer:

Dodge
E10 kan användas i alla Dodge-modeller, försedda med bensinmotor från och med årsmodell 1989.

Permalänk

Som tidigare sagt, E10 funkar kanon att köra på.

dom flesta bilar kan faktiskt köra högre etanol blandning också.

Min bil har jag kört så högt som 25%~ ethanol och det har funkat bra.

Men jag märker faktiskt att jag tappar en del effekt(1149cc motor, 74hk 104nm)

Speciellt låga varv är den lite kinkigare med och har en tendens att vilja dö om man går under 1000 varv(idle är ca 750 rpm)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag tankar bara 98 efter e10 Bmw 330 e90. Bmw i tyskland sa nej till e10 men det vart en regeringsfråga och helt plötisligt godkände bmw e10. Bryter ner oljan mer och gummidetaljer och annat och drar dessutom lite till. Jag tankar 98 och sover bättre. Men var någon som sa att mackarna kan bli bestraffade om dem säljer för mycket 98oktan

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag funderade på vad det gick att blanda ut med istället när han ville ha 91 oktan.
Men sägs att man måste gå igenom och rengöra hela motorn om man kör på nitro och det kanske man inte vill

Okej.. De jag känner som kört på strippen har kört alkohol klassen, så jag kan nada om nitro, mer än att villha faktorn finns. haha Men det blir inte kul ekonomiskt att köra nitro till vardags.. men säkert jäkligt kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sundberg_90:

såg det med men kollar du doge så finns inte charger eller ram med som har samma 5,7L motor med i listan där av gjorde jag tråden.

Som sagt, samma motor i dem så går e10 i en går den i alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Då ska det inte vara några konstigheter med E10:

Chrysler
E10 kan användas i alla Chrysler-modeller, försedda med bensinmotor, från och med årsmodell 1989.

Sen kan du som sagt välja 98 ändå. Det som står i rekommendationerna är minimum oktan.
Högre går fint.

Artikeln på carup hävdar detta med referens till Bil Swedens lista, men där står det inte uttryckligen så!

Till exempel Jeep Grand Cherokee ZJ saknas i bil-swedens lista, men på carup står det att alla Jeep från -89 kan köras på E10. Uppgifterna sägs komma från Bil sweden. Så något är skumt med artiklens uppgifter.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Jag tankar bara 98 efter e10 Bmw 330 e90. Bmw i tyskland sa nej till e10 men det vart en regeringsfråga och helt plötisligt godkände bmw e10. Bryter ner oljan mer och gummidetaljer och annat och drar dessutom lite till. Jag tankar 98 och sover bättre. Men var någon som sa att mackarna kan bli bestraffade om dem säljer för mycket 98oktan

SOm du säger jag kommer gå helt på attt köra 98 nu. även om sidor säger att det är okej att köra e10. problem med bilen som kan kosta därefter vs läga lite extra på 98 väger up det.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

Hade helt missat detta, men det förklarar varför bilen "plötsligt" har börjat dra mer soppa med likadant körsätt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Artikeln på carup hävdar detta med referens till Bil Swedens lista, men där står det inte uttryckligen så!

Till exempel Jeep Grand Cherokee ZJ saknas i bil-swedens lista, men på carup står det att alla Jeep från -89 kan köras på E10. Uppgifterna sägs komma från Bil sweden. Så något är skumt med artiklens uppgifter.

Det bästa är givetvis om man kan få information direkt från tillverkaren.
Speciellt om det är så att olika 3e parter har skiftande uppgifter.

Och skulle det vara några tveksamheter så går det som sagt bra med 98 oktan,
då rekommendationerna är minimum. Högre oktan går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

E10 har det väll stått på 95 pumparna länge?
Kör alltid med 98 både bil och maskiner det ger lägre förbrukning och bättre effekt

Kan tänka mig att 98 är bättre om man inte startar och stoppar hela tiden och kryper fram i köer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan tänka mig att 98 är bättre om man inte startar och stoppar hela tiden och kryper fram i köer.

Är det så?
Trodde att 98 alltid är bättre oavsett vad. Förutom priset som är lite högre men det jämnar ut sig

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Hade helt missat detta, men det förklarar varför bilen "plötsligt" har börjat dra mer soppa med likadant körsätt

"Miljövänligt"

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

"Miljövänligt"

Du tror inte att detta är något det forskats på -- dvs att de totala utsläppen fortfarande blir lägre även om förbrukningen ökar en aning?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

E10 har det väll stått på 95 pumparna länge?
Kör alltid med 98 både bil och maskiner det ger lägre förbrukning och bättre effekt

Det är nog en högst marginell skillnad. Jag testade lite för sisådär tio år sedan medan Shell fortfarande hade sin äkta V-Power på 100+ oktan. Då märkte jag en viss minskning i förbrukning och en märkbar skillnad på effekten. Senare när även V-Power blev blaskbensin och all övrig bensin varit E5 har jag inte märkt någon direkt skillnad alls. Däremot har jag märkt en ökad förbrukning efter E10 började komma ut så när jag gick över till 98 igen sjönk den markant. Effektmässigt kan jag dock inte säga att jag märker något.

Det kan dock skilja mellan motortyper. Vissa motorer kan säkert få ut lite mer effekt av 98 medan de flesta inte gör det. De går lite jämnare bara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av yogge:

E10 bytte hela Sverige till runt 1 augusti.. så du har nog tankat det ett tag.

Jag märkte skillnad redan i början av juli då en av minar hojar, som är tajt snålställd för att inte lukta gammal raggarbil, blev nästintill okörbar i låga farter så jag fick fetta upp lågfartsmunstycket med en storlek.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/gamla-f%C3%B6rgasarhoj...

Permalänk
Rekordmedlem

Desto mer etanol desto högre effekt kan man ta ut om det är en modern motor med turbo och bra styrsystem, åtminstone om man inte tänker på förbrukningen, däremot sugmotorer suger på mer än ett sätt.
Saab var kanske för tidiga med sina Ecopowermotorer för det är väl i princip de enda motorer i vanliga personbilar som använt etanolen för att öka effekten men det är ju vanligare för sportbilar och på bana.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mrqaffe:

använt etanolen för att öka effekten men det är ju vanligare för sportbilar och på bana.

Jag började "fuska" med E85 runt 2003-någonting i turbohojen (utan LLK) då det fortfarande var förbjudet av SVEMO och man införde förbud mot lustgasmastning. E85 kyler väldigt bra och tillåter en kompression på uppemot 14:1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Desto mer etanol desto högre effekt kan man ta ut om det är en modern motor med turbo och bra styrsystem, åtminstone om man inte tänker på förbrukningen, däremot sugmotorer suger på mer än ett sätt.
Saab var kanske för tidiga med sina Ecopowermotorer för det är väl i princip de enda motorer i vanliga personbilar som använt etanolen för att öka effekten men det är ju vanligare för sportbilar och på bana.

Nu bygger ju detta på att E85 har högre oktantal än vanlig bensin, så att man häller lite mer etanol i en soppa som fortfarande är 95 ger inte någon sådan effekt. Att det går åt mer soppa när det är mer etanol i beror på att etanolen inte innehåller lika mycket energi per liter som bensinen. Sedan brukar det sällan bli snålkörning om man vråltrimmar något, men det är en annan sak.

(SAAB kallade E85-varianterna för BioPower.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du tror inte att detta är något det forskats på -- dvs att de totala utsläppen fortfarande blir lägre även om förbrukningen ökar en aning?

Nej, det tror jag faktiskt inte.
När det gäller miljö brukar det vara viktigare med symbolpolitik än resultat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Json_81:

Nej, det tror jag faktiskt inte.
När det gäller miljö brukar det vara viktigare med symbolpolitik än resultat.

Nu är det dock så att det faktiskt HAR forskats och att det HAR etablerats att det hjälper. Läser du studierna som länkas till under avsnittet "Environmental and social impact" här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_the_United_St...

Så finner man att etanol -trots sitt lägre energiinnehåll- minskar utsläppen av växthusgaser med som minst 13% och som bäst 85%. Variationen beror på vilket råmaterial som används vid produktionen och från vilka produktionssätt denna får sin elförsörjning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu är det dock så att det faktiskt HAR forskats och att det HAR etablerats att det hjälper. Läser du studierna som länkas till under avsnittet "Environmental and social impact" här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_the_United_St...

Så finner man att etanol -trots sitt lägre energiinnehåll- minskar utsläppen av växthusgaser med som minst 13% och som bäst 85%. Variationen beror på vilket råmaterial som används vid produktionen och från vilka produktionssätt denna får sin elförsörjning.

Hinner inte studera den länken nu men de siffrorna verkar gälla etanol jämfört med bensin, inte E5 jämfört med E10?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är nog en högst marginell skillnad. Jag testade lite för sisådär tio år sedan medan Shell fortfarande hade sin äkta V-Power på 100+ oktan. Då märkte jag en viss minskning i förbrukning och en märkbar skillnad på effekten. Senare när även V-Power blev blaskbensin och all övrig bensin varit E5 har jag inte märkt någon direkt skillnad alls. Däremot har jag märkt en ökad förbrukning efter E10 började komma ut så när jag gick över till 98 igen sjönk den markant. Effektmässigt kan jag dock inte säga att jag märker något.

Det kan dock skilja mellan motortyper. Vissa motorer kan säkert få ut lite mer effekt av 98 medan de flesta inte gör det. De går lite jämnare bara.

Ok tycker då på besin Volvo V70 som jag har om jag kör med 98 att förbrukning under en tank varit lägre, iaf enligt färddatorn.
Nåja det är väll ingen monstruös skillnad.
Kör också med 98 i maskinerna har, som båt, fyrhjuling, skoter, motorsågar mm

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

och 98an är ju E5 sedan några år.
Min Jeep grand cherokee klarar inte E10.. så tanka 98oktan till den är inte ekonomiskt skojigt..
Så det blir att modda slangar, alla packningar o oringar, samt pump, så ska den nog klara E10 sedan
De borde sänka priset på 98 när de tvingar folk att gå över till det från 95.
Eller att de som hittat på idiotin, de borde erbjuda kostnadsfri konvertering till våra bilar. miljönissar asså.. tänker inte längre än näsan räcker.

Det är ingen fara då det inte drabbar miljömupparna själva. Deras cyklar går på el och elbilarna de givetvis köpt går också på el. Vi har sett detta förr då E85 etanolen kom och alla skulle köra etanol. Mackar uppe i norrland var tvungna att ha minst en pump etanol även om det inte fanns en etanolbil så långt ögat nådde och lite till.

Jag såg på vetenskapens värld i veckan där de pratades om skogens utsläpp när de var kalhygge och innan det blev träd av det som planterades och att skogsmurvlarna då ville sluta avverka all skog här i sverige för att rädda klimatet. De vill samtidigt stoppa cementa från att ge oss möjligheten att ha lokal leverantör av cement. Samtidigt vill de bygga ny järnväg och nya hus ska byggas i trä, det går inte riktigt ihop i min värld.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det tror jag faktiskt inte.
När det gäller miljö brukar det vara viktigare med symbolpolitik än resultat.

OK, men det har forskats på det.
https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/E20-25...

Se sida 20 för CO2-utsläpp. E10 släpper ut mindre än E5, och E20 släpper ut ännu mindre. Detta trots den milt ökade förbrukningen.
Eftersom dessa siffror är baserade på att köra i olika hastigheter, stanna, accelerera osv så lär de ligga nära de siffror som ses ute på vägarna. Trots att förbrukningen ökas omkring 1% mot E5 så ger det lägre CO2-utsläpp i slutändan.

Citat:

Ethanol has a clear positive impact for vehicles which high CO emissions. Indeed, adding ethanol seems to favours the CO emission reduction and has consequently a strong potential for real-life pollutant emissions

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

OK, men det har forskats på det.
https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/E20-25...

Se sida 20 för CO2-utsläpp. E10 släpper ut mindre än E5, och E20 släpper ut ännu mindre. Detta trots den milt ökade förbrukningen.
Eftersom dessa siffror är baserade på att köra i olika hastigheter, stanna, accelerera osv så lär de ligga nära de siffror som ses ute på vägarna. Trots att förbrukningen ökas omkring 1% mot E5 så ger det lägre CO2-utsläpp i slutändan.

De verkar exkludera tillverkning och transporter?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Förr var det ett vanligt trick att blanda i alkohol i bensinen för att klara besiktningen så nog minskar det CO2 utsläppen påtagligt.
Men visst är det också "spännande" att det inte finns nått motsvarande bilprovningen i USA på federal nivå och i en del stater har de även tagit bort alla kontroller så man kan köra omkring med vilka vrak som helst och i princip riskerar man bara att bli stämd om det händer en olycka. Eller klassikern att polisen stoppar någon för trasig belysning...
Det finns en del bilar där som inte mår bra varken i motor eller plåt och svår misskötsel verkar vara betydligt vanligare även på relativt nya bilar tex att man inte byter olja och filter utan kör tills motorn rasar, vad som händer med utsläppen perioden innan man får ett mekaniskt motorras pga slitage vet jag inte men jag tvivlar på att de minskar när kolvringarna inte tätar och oljan börjar likna asfalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

De verkar exkludera tillverkning och transporter?

Verkar så. Finns det anledning att tro att etanolet är sämre än vanlig bensin där? Framför allt när ett av de främsta argumenten för bioetanol är just att tillväxten absorberar CO2 som sedan delvis släpps ut igen av avgaserna, till skillnad från bensin som inte absorberar någon CO2 vid tillverkningen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200