Rekommendation på utrustning för att enkelt byta skärm, tangentbord, mus etc mellan två datorer (+ vad händer om jag försöker koppla i laptopladdaren till stationära datorns USB-C port?)

Permalänk

Rekommendation på utrustning för att enkelt byta skärm, tangentbord, mus etc mellan två datorer (+ vad händer om jag försöker koppla i laptopladdaren till stationära datorns USB-C port?)

Hej!

Är tillbaka på jobbet igen sen en stund tillbaka efter sommaren. Jobbar en del hemifrån, och har redan en stationär gaming-PC med följande kringutrustning:

  • Mus (USB)

  • Tangentbord (USB)

  • Webcam (USB)

  • Mikrofon (USB)

  • Skärm (1440p@144Hz)

På jobbet använder jag en MacBook Pro, men är tröttsamt att alltid behöva koppla ur och in alla sladdar mellan MacBook:en och gaming-PC:n. Därför letar jag efter en dock, KVM-switch eller liknande utrustning för att antingen minimera så att jag bara behöver byta en sladd från gaming-PC:n till MacBook:en eller i fallet med KVM bara behöver trycka på en knapp.

Fråga 1: har någon har en rekommendation på en bra dock/KVM-switch (eller något annat)? Denna ska:

  • gå att använda över USB C (Thunderbolt 3 uteslutet då gaming-PC:n inte stödjer det)

  • ha 4 USB-portar för inkoppling av kringutrusting

  • gärna ethernet-port

  • bonus om den har stöd för 1440p@144Hz, men om inte det är möjligt så tror jag det går bra ändå - tänker att gaming-PC:n kan fortsätta vara inkopplad från grafikkortet till DisplayPort och så kan dock:en vara inkopplad över HDMI så byter jag bara källa på skärmen när jag byter dator

Fråga 2: vet någon vad som händer om jag kopplar in en USB-C MacBook laddare i datorn?
Om jag använder en dock som jag kommer koppla in och ut mellan datorerna är det ju smutt om den laddar MacBook:en när den är inkopplad. Vill ju dock undvika att gaming-PC:n friteras ifall USB-C ingången i docken har stöd för power delivery. Vad jag kan se när jag googlat så bör USB-C portarna kommunicera mellan gaming-PC:n och docken att den inte behöver någon ström men upplever inte att jag hittat ett säkert svar.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frystpingvin:

Hej!

Är tillbaka på jobbet igen sen en stund tillbaka efter sommaren. Jobbar en del hemifrån, och har redan en stationär gaming-PC med följande kringutrustning:

  • Mus (USB)

  • Tangentbord (USB)

  • Webcam (USB)

  • Mikrofon (USB)

  • Skärm (1440p@144Hz)

På jobbet använder jag en MacBook Pro, men är tröttsamt att alltid behöva koppla ur och in alla sladdar mellan MacBook:en och gaming-PC:n. Därför letar jag efter en dock, KVM-switch eller liknande utrustning för att antingen minimera så att jag bara behöver byta en sladd från gaming-PC:n till MacBook:en eller i fallet med KVM bara behöver trycka på en knapp.

Fråga 1: har någon har en rekommendation på en bra dock/KVM-switch (eller något annat)? Denna ska:

  • gå att använda över USB C (Thunderbolt 3 uteslutet då gaming-PC:n inte stödjer det)

  • ha 4 USB-portar för inkoppling av kringutrusting

  • gärna ethernet-port

  • bonus om den har stöd för 1440p@144Hz, men om inte det är möjligt så tror jag det går bra ändå - tänker att gaming-PC:n kan fortsätta vara inkopplad från grafikkortet till DisplayPort och så kan dock:en vara inkopplad över HDMI så byter jag bara källa på skärmen när jag byter dator

Fråga 2: vet någon vad som händer om jag kopplar in en USB-C MacBook laddare i datorn?
Om jag använder en dock som jag kommer koppla in och ut mellan datorerna är det ju smutt om den laddar MacBook:en när den är inkopplad. Vill ju dock undvika att gaming-PC:n friteras ifall USB-C ingången i docken har stöd för power delivery. Vad jag kan se när jag googlat så bör USB-C portarna kommunicera mellan gaming-PC:n och docken att den inte behöver någon ström men upplever inte att jag hittat ett säkert svar.

Tack på förhand!

1 Skulle det funka med mjukvara ? Kräver att båda datorerna är i gång men det finns ju både fjärrskrivbor och "mjukvaru kvm" typ Synergy
2 är nog ingen bra ide även om det teoretiskt ska fungera men det är dumt att chansa om man inte mätt eller fått garantier om att det ska funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

största frågan lyder väl om din usb-c port på "gaming pc´n" stödjer Displayport passthrough?

annars är det nog kört finns sk displayadaptrar som är för usb-c med sin egna lilla inbyggda grafikkrets men brukar då vara låst till typ 1080p/1440p/4k 30hz eller liknande pga för dålig bandbredd via usb-c och mer tänkta för kontorsbruk och lite excel/word på sin höjd är lasten.

är inte det smidigaste att bara helt enkelt koppla in macbooken på en annan skärmingång i skärmen med en separat kabel och byta ingång och sen köpa in ett tangentbord och mus till craptopen som du pluggar in till den.

skulle nog inte rekommendera att backmata usb-c porten med craptopladdaren föreligger nog en ganska hög risk att du bränner något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har tagit fel på min USB-C hubb och strömmatning och satt in strömmatningen i USB-C på min Surface 8, inget har hänt ännu. Om det är flax eller om det är lugnt att göra fel vet jag inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide