Permalänk

Fått tillbaka datorn otroligt seg!

Hej! Tänkte förklara två olika problem med en dator jag köpte i februari 2021 från Sharkgaming!
Det började med när jag fick datorn efter redan 2 veckor, jag tittade inte igenom den så noga hur det hade kopplat den tills jag insåg USB enheterna och kylaren slog av ibland. Eftersom grafikkortet sitter vertikalt så tryckte den ner USB kontakten till moderkortet så inte hela kontakten var inne. Jag hörde av mig fick skicka tillbaka datorn till Shark, tog cirka 6 veckor sen fick ja datorn och problemet var fixat, nu till andra problemet är att datorn är otroligt seg vid upp start och t.ex. Windows uppdatering och likadant om du ska starta ett spel eller stänga av datorn, det kan ta ca 2 minuter, Windows uppdatering tog ca 10h sen gav ja upp. Datorn ska vara stress testad och uppdaterade drivers. CPU är inte över belastad eller något.

Vill absolut inte ha nåt med Sharkgaming att göra igen då de verkar inkompetenta.
Datorn kosta 22 tusen så det känns inte direkt roligt när den bara innebär problem.

Lite av delarna i datorn:
AMD Ryzen 7 3700X
AORUS GeForce RTX 3070 MASTER 8G
Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2
Kingston HyperX Fury RGB 2x8GB 3200MHz
ASUS ROG STRIX 750W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Leta rätt på drivrutiner och ominstallera Windows, blir nog inte enklare än så.
Antagligen är det processer för just WU som tar tid alt. en mindre hälsosam installation

Pröva först:
https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Leta rätt på drivrutiner och ominstallera Windows, blir nog inte enklare än så.
Antagligen är det processer för just WU som tar tid alt. en mindre hälsosam installation

Pröva först:
https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Tack ska kika pått:D

Permalänk
Medlem

Testa benchmarka datorn, både Cpu å Gpu samt SSD/HDD och se om du ligger helt åt h-vete där med. Hur många diskar har du i den å typ, SSD/HDD?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Skrivet av L-stream:

Testa benchmarka datorn, både Cpu å Gpu samt SSD/HDD och se om du ligger helt åt h-vete där med. Hur många diskar har du i den å typ, SSD/HDD?

Får testa det:D jo ssd och hdd så alltså 2:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Hej! Tänkte förklara två olika problem med en dator jag köpte i februari 2021 från Sharkgaming!
Det började med när jag fick datorn efter redan 2 veckor, jag tittade inte igenom den så noga hur det hade kopplat den tills jag insåg USB enheterna och kylaren slog av ibland. Eftersom grafikkortet sitter vertikalt så tryckte den ner USB kontakten till moderkortet så inte hela kontakten var inne. Jag hörde av mig fick skicka tillbaka datorn till Shark, tog cirka 6 veckor sen fick ja datorn och problemet var fixat, nu till andra problemet är att datorn är otroligt seg vid upp start och t.ex. Windows uppdatering och likadant om du ska starta ett spel eller stänga av datorn, det kan ta ca 2 minuter, Windows uppdatering tog ca 10h sen gav ja upp. Datorn ska vara stress testad och uppdaterade drivers. CPU är inte över belastad eller något.

Vill absolut inte ha nåt med Sharkgaming att göra igen då de verkar inkompetenta.
Datorn kosta 22 tusen så det känns inte direkt roligt när den bara innebär problem.

Lite av delarna i datorn:
AMD Ryzen 7 3700X
AORUS GeForce RTX 3070 MASTER 8G
Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2
Kingston HyperX Fury RGB 2x8GB 3200MHz
ASUS ROG STRIX 750W

bara en fundering, när datorn är väldigt seg, vad jobbar cpu i för hastighet?
använder du m.2 disk? får den bra kylning?
när datorn är seg vad får du för hastighet vid Tp test?

nu har jag en äldre intel cpu men lät jag datorn bara står, fick den för sig ett tag för att låsa sig på 0.xx mhz om jag inte använde datorn på ett tag, det enda som hjälpte var att starta om och vara aktiv vid den.

om jag inte har bra kylning, (fläkt som blåser över min m.2 disk, blir den extremt seg, om jag minns rätt är m.2 diskar rätt känsliga för värme och sänker hastigheten rätt markant vilket gör datorn väldigt seg.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Fredde9000: UserBenchmark är smidigt för att få en snabb överblick.

Permalänk

Ja kan säga att HDD disken ligger nästan konstant på 100% hela tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Ja kan säga att HDD disken ligger nästan konstant på 100% hela tiden..

Kanske den börjar dö, hade en extern hårddisk som började dö och så länge den va ikopplad freakade hela windows ut och blev skitsegt. Prova dra ut den o se va som händer.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Fredde9000: UserBenchmark är smidigt för att få en snabb överblick.

Inga problem där:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Inga problem där:D

När en dator beter sig sådär och är megaseg så brukar det i regel bero på disken, att det är något fel på den. Kontrollera ev drivers till disken/chipset, annars så skulle jag rekommendera att köra ett testprogram i från disktillverkaren och se vad det säger.

Annars är det ominstallation av allt som gäller och bara installera drivers ifrån moderkortstillverkaren. Och glöm inte att formatera disken när du ominstallerar. Krånglar det då så är det till 99.9% hw fel.

Visa signatur

.

Permalänk

Har checkat chipset och andra drivrutiner, det är 100% disken som strular. Ska testa de:D