Windows 7 nyckel till Windows 11?

Permalänk

Windows 7 nyckel till Windows 11?

Jag köpte en Windows 7 fullversion när det kom ut och sedan har jag ju uppgraderat den till Windows 10 gratis som man fick göra. Nu är jag dock intresserad av att köpa en ny dator och vill börja med en fräsch installation av W11 och undrar hur det ska gå till? Jag vill ju gärna slippa köpa ett nytt då jag har en fullversion från början.

Jag lär ju inte kunna använda min W7 nyckel?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel.
Övergången borde vara desamma som med Win 8 och 10 att man bara uppgraderar så flyttas även nyckeln med och ser till att den blir aktiverat, och därefter kunna göra en ny fräsch Win 11 installation.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Rätta mig om jag har fel.
Övergången borde vara desamma som med Win 8 och 10 att man bara uppgraderar så flyttas även nyckeln med.

Frågan här är dock om/hur man kan flytta vad som ursprungligen var en Win7 retail-licens (därmed ej bunden till hårdvaran) som uppgraderats till Win10 gratis till en annan dator, där TS tänker köra Win11 (som en gratis uppgradering från Win10).

Jag vet själv varken hur villkoren ser ut eller hur det fungerar rent praktiskt när en retail-licens genomgått en sådan transformation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Rätta mig om jag har fel.
Övergången borde vara desamma som med Win 8 och 10 att man bara uppgraderar så flyttas även nyckeln med och ser till att den blir aktiverat, och därefter kunna göra en ny fräsch Win 11 installation.

Jag vill ju gärna ha en enklare process än så...

Permalänk
Medlem

Nyckeln ligger på ditt microsoft konto, du behöver inte skriva in den under installation

Permalänk

som sagt ovan bara att installera win 10 på den nya datorn (den gamla får inte vara online med samma cd nyckel) aktivera det genom att logga in med ditt microsoftkonto som nyckeln blev bunden till vid uppgraderingen från windows 7 och sedan uppgradera till windows 11.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Jag vill ju gärna ha en enklare process än så...

Vad är enklare än en en vanlig uppgradering?

Eller du kanske missförstod inlägget?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av matte-elite:

Jag vill ju gärna ha en enklare process än så...

Det finns ingen enklare variant än så skulle vi tro.
Uppdatera till W11 och gör sen en ominstallation om du vill.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Nyckeln ligger på ditt microsoft konto, du behöver inte skriva in den under installation

Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt ovan bara att installera win 10 på den nya datorn (den gamla får inte vara online med samma cd nyckel) aktivera det genom att logga in med ditt microsoftkonto som nyckeln blev bunden till vid uppgraderingen från windows 7 och sedan uppgradera till windows 11.

Jag har inget MS-konto, har ett lokalt. Men om jag skapar ett nu så kanske det går att använda det kontot?

Permalänk
Medlem

Är inte tanken att uppgraderingen ska kunna göras på ett befintligt system? isåfall är det bara att köra.
När det gäller att köpa ny hårdvara så är det väl att köpa till en OEM license som gäller, det kostar inte många hundringar alternativt ingår ofta när du köper ett nytt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Jag har inget MS-konto, har ett lokalt. Men om jag skapar ett nu så kanske det går att använda det kontot?

Det är så det fungerar för Windows 10 iaf. Jag flyttade min licens av Win10 (ursprungligen installerad med Win7 OEM-licens) genom att skapa ett MS-konto på den äldre datorn, sen loggade jag in en gång på den nya datorn(minns ej om det var under eller efter installationen) och efter det var Windows aktiverat.