Slutgiltiga Windows 11 når testare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Vem är vi?

Det är jag.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd

Finns det nått mer än direct storage som egentligen är intressant?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abn:

Taskbar settings->Taskbar behaviors->Taskbar alignment->Left

Man tackar!

Permalänk
Medlem

Funkat bra hela kvällen. Gjorde en uppgrade och alla spel och program funkar som de ska.
Gillar att kunna ha start menyn i mitten av taskbar. Annars är det väl inte många förändringar som påverkar mig.
Men gillar inte de nya färgglada mapp ikonerna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Funkat bra hela kvällen. Gjorde en uppgrade och alla spel och program funkar som de ska.
Gillar att kunna ha start menyn i mitten av taskbar. Annars är det väl inte många förändringar som påverkar mig.
Men gillar inte de nya färgglada mapp ikonerna.

Inte testat men blir det inte "lite bättre" med darkmode?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Kört betorna av å till sen den kom, gillar Win11 men av nån anledningen gör inte min dator det. vid last som tex CB20 så tappar jag 1000 poäng till ~8400 och lastar jag diskarna så stannar typ datorn helt även i om inget händer på C. Har inte provat dom 2 sista uppdateringarna, har kört med uppgradering av win10 till 11 och även en clean install från ISO med samma konstiga fel. Får se när man orkar prova igen. Men skulle vara kul å höra om någon annan haft samma problem.

3950X
X570 Master
32GB ram
3* 1Tb MP510 SSD

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Menar du att du fått godkänt utan att köra UEFI-mode? För vad jag vet funkar det inte om man kör Legacy. Mörligt att man kan köra UEFI-mode utan att ha secure boot påslaget, men då det är (vad jag vet) omöjligt att konvertera från MBR-mode till UEFI-mode så är det i alla fall inte aktuellt.

I kraven så står det i och för sig "Secure Boot capable" så man kanske inte behöver ha det påslaget.

Har win 11 på min laptop också.
Visserligen är TPM aktiverad på den sen innan.
Men först fick jag meddelande om att den inte kunde ha win 11.
Sen helt plötsligt så blev laptoppen uppdaterad med windows 11

Permalänk
Medlem

L3 cache är fortfarande keff på AMD Zen 2 cpu, 4-5 ggr lägre bandbredd än med Windows 10, påverkar prestanda negativt överallt. Jag förmodar att Microsoft inte tänker fixa det, eftersom dom inte gjort det ännu, det rapporterades om för flera månader sen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Finns det nått mer än direct storage som egentligen är intressant?

Det kommer ju till windows 10 också, så det är väl ingen faktor? Windows 11 är ju dock en gratisuppgradering som är bättre (om än bara lite) på det mesta (om man kan leva med att användargränssnittet har förenklats här och var), så det är väl inte så mycket att fundera på.

Permalänk
Medlem

man få sitta och vänta på win 11
kanske dax att starta en tråd om vart man får tag på TPM-modulen till respektive moderkort .
har lite strul med mina två asrock kort att hitta rätt TPM-modul till dom skam den som ger sig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jygge:

man få sitta och vänta på win 11
kanske dax att starta en tråd om vart man får tag på TPM-modulen till respektive moderkort .
har lite strul med mina två asrock kort att hitta rätt TPM-modul till dom skam den som ger sig

fTPM? Man måste ju inte ha modulen trots allt. Mitt B550 saknar anslutning för modul men kör fTPM istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Inte testat men blir det inte "lite bättre" med darkmode?

Körde dark mode redan från början

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Windows XP - Bra
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 10 - Bra
Windows 11 - Kass (Om man ska tro statistiken historiskt sett)

fast den där listan ser inte direkt ut sådär om man ska va petig..

Windows XP - Bra
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 8.1 - Bra
Windows 10 - Bra
Windows 11 - ??? Återstår att se?

Tänk på att windows 11 är mer eller mindre samma sak mot 10an som 8.1 va till 8an. Windows 11 är inte ett nytt Windows utan bara en större uppdatering av 10an.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

fast den där listan ser inte direkt ut sådär om man ska va petig..

Windows XP - Bra
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 8.1 - Bra
Windows 10 - Bra
Windows 11 - ??? Återstår att se?

Tänk på att windows 11 är mer eller mindre samma sak mot 10an som 8.1 va till 8an. Windows 11 är inte ett nytt Windows utan bara en större uppdatering av 10an.

Efter xp känns det ju inte så relevant att klassa versionerna sådär heller. Det som avgör om betyget blir ”bra" eller "kass" är ju ganska triviala saker som startmenyns utseende (och det brukar ju gå att lösa med tredjepartslösningar i nödfall); under huven är det ju vanligtvis inga större nyheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

L3 cache är fortfarande keff på AMD Zen 2 cpu, 4-5 ggr lägre bandbredd än med Windows 10, påverkar prestanda negativt överallt. Jag förmodar att Microsoft inte tänker fixa det, eftersom dom inte gjort det ännu, det rapporterades om för flera månader sen.

Har du några tester på att det gör någon direkt skillnad?

Har kört Cinebench R23 och 3DMarks CPU-test före och efter uppgradering. R23 fick något högre (18125 mot 17992 med Win10) och med 3DMark blev det en liten fördel Win10:

Win11: https://www.3dmark.com/cpu/175193
Win10: https://www.3dmark.com/cpu/175069

Problem med att kärnor väljs från fel CCD/CCX har också varit känt ett tag, men problem med L3 cache var nytt för mig. Förväntar mig att AMD och Microsoft gör allt de kan för att lösa eventuella problem här.

Edit: Inte så CPU-tyngande men körde Fire Strike också:

Win11: https://www.3dmark.com/fs/26325765
Win10: https://www.3dmark.com/fs/26325242

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det kommer ju till windows 10 också, så det är väl ingen faktor? Windows 11 är ju dock en gratisuppgradering som är bättre (om än bara lite) på det mesta (om man kan leva med att användargränssnittet har förenklats här och var), så det är väl inte så mycket att fundera på.

Jo, men MS hävdar att elvan har extra optimeringar som ska göra den bättre på uppgiften.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Jo, men MS hävdar att elvan har extra optimeringar som ska göra den bättre på uppgiften.

Frågan är väl om det är något som märks i praktiken. Säkert bättre, men den stora grejen är väl att ha tekniken överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Själv önskar jag att de gick tillbaka till Windows 7! Det bästa OS:et någonsin för oss med tangentbord och mus. Det var innan alla tiles och onödig luft i menyerna trängde in för att man skulle kunna ha samma gränssnitt på en MS telefon. Nu när deras försök med telefoner har dött ut tycker man att man kunde få tillbaka ett gränssnitt för datorer.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Själv önskar jag att de gick tillbaka till Windows 7! Det bästa OS:et någonsin för oss med tangentbord och mus. Det var innan alla tiles och onödig luft i menyerna trängde in för att man skulle kunna ha samma gränssnitt på en MS telefon. Nu när deras försök med telefoner har dött ut tycker man att man kunde få tillbaka ett gränssnitt för datorer.

I mitt tycke är OS/2 Merlin det bästa OS som någonsin sett ljuset, sedan efter det Linux, Mac OS X, Workbench sist Windows.

Permalänk
Medlem

installerat på gaming burken fungerar utmärkt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Jo, jag formulerade mig fel, så är det ju, spelar det ngn roll tycker du?

Klart det spelar roll, de har ingen rätt och skall inte lägga sig i vad jag gör, min dator är mitt hem inte deras. Privacy är det viktigaste vi har och en av de få saker vi kan bestämma om själva. Vad vi gör och vad andra gör är inte våran ensak, företag skall inte få spara saker om de som köper deras produkter, och inte få spionera på vad deras användare gör.

Du har friheten att inte bry dig om detta det är din ensak inte min, men när samhället mera och mera börjar likna Kina så vet jag att jag har gjort mitt för att inte ta oss dit. Det är bara en tidsfråga innan vi får social credit score i hela världen som det är nu.

Din åsikter och din vilja att följa vad företagen och staten vill kommer att börja påverka ditt liv mer och mer, det har börjat påverka vilka jobb du kan få. Det kommer att börja påverka alla dina delar av ditt liv förr eller senare då kartläggningarna av människor blir värre och värre.

Jag vill inte ha den världen där din ensak skall räkans till företagens och kanske till och med statens ensak och påverka allt i ditt liv i hur du utrycker dig eller vad du tycker om olika saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimsofie:

Det finns inga prestandaproblem eller buggar värt att nämna

Att det inte går öppna windows security och stänga av det är ett ganska stort problem när man kör piratade program.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Att det inte går öppna windows security och stänga av det är ett ganska stort problem när man kör piratade program.

Går alldeles utmärkt att stänga av defender hos alla mina datorer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Windows 2000 - Bra
Windows XP - Kass
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Bra (förutom startmenyn)
Windows 8.1 - Bra
Windows 10 - Bra
Windows 11 - Bra

Rättade lite För Windows 8 hade väl inte några direkta problem förutom den dåliga startskärmen, eller minns jag fel?
Vista var bra efter ett tag.

Permalänk
Inaktiv

Antar att om man installerar den sen avaktiverar insider så kommer dne uppdatera till release versionen när den kommer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon300311:

Antar att om man installerar den sen avaktiverar insider så kommer dne uppdatera till release versionen när den kommer?

.194 är väl releaseversionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Själv önskar jag att de gick tillbaka till Windows 7! Det bästa OS:et någonsin för oss med tangentbord och mus. Det var innan alla tiles och onödig luft i menyerna trängde in för att man skulle kunna ha samma gränssnitt på en MS telefon. Nu när deras försök med telefoner har dött ut tycker man att man kunde få tillbaka ett gränssnitt för datorer.

Jag har inga problem med Windows 10 gränssnitt. För övrigt så har det blivit mycket enklare o hantera podcasts i Windows 10 än vad det var i Windows 7. Använder bara en podcast app från MS Store. Mycket smidigt. Saknar inte Windows 7 alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

I mitt tycke är OS/2 Merlin det bästa OS som någonsin sett ljuset, sedan efter det Linux, Mac OS X, Workbench sist Windows.

AmigaOS med DOpus Magellan II är bäst! Sedan håller även jag OS/2 (Warp) högt upp i listan.

Windows behåller däremot bottenplatsen även hos mig. Inte bra på något mer än att ha stöd för en massiv mängd hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

AmigaOS med DOpus Magellan II är bäst! Sedan håller även jag OS/2 (Warp) högt upp i listan.

Windows behåller däremot bottenplatsen även hos mig. Inte bra på något mer än att ha stöd för en massiv mängd hårdvara och mjukvara.

Vet inte om Workbench håller sig med dagens mått.
Men om man vill vara lite nostalgisk ett tag så finns ju alltid den här sidan:
https://www.taws.ch/WB.html

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Vet inte om Workbench håller sig med dagens mått.
Men om man vill vara lite nostalgisk ett tag så finns ju alltid den här sidan:
https://www.taws.ch/WB.html

Kul sida! Själv tyckte jag att just Workbench var det sämsta med Amigan redan på mitten av 90-talet. Har kört Directory Opus sedan dess och gör det även i Windows numera

Körde även Scalos ett tag samt hittade någon mer udda Workbench ersättare/enhancer på min gamla Amiga 500 Plus.