Tror ni att jag kan få något för min förra dator?

Permalänk

Tror ni att jag kan få något för min förra dator?

Hej,

Köpte en ny dator tidigare i år eftersom den jag hade började strula, och jag undrar om ni tror att det är värt att försöka sälja den gamla på Tradera eller liknande. Jag vet inte vad problemen beror på, men har en tråd om det i forumet (här). Kortfattat så frös/hängde den sig i någon sekund eller två under spel, eller om jag tittade på en video/film i ett medieprogram (dock inte via Youtube), samt var lite slö i allmänhet när jag klickade runt i mappar osv. Vi kom inte fram till något i tråden, så jag vet fortfarande inte vad som är fel.

Jag har plockat ur båda diskarna eftersom jag vill behålla dom (vem vet, det kanske är någon av dom som var problemet?), men allt annat är kvar. Datorn köptes 2014, men grafikkortet köptes och monterades 2016. Nedan är specifikationerna:

Chassi: Fractal Design Define R4 (Svart)
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4GHz (Haswell)
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASUS Z87-K ATX
Minne: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 OC
Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, Bulk

Vad tror ni? Kan man få någonting för den?

Permalänk
Medlem

Visst kan du det! Men är väl grafikkort som är den heta potatisen just nu.
Men se om du kan provköra kortet i en annan dator innan du säljer, eftersom du haft problem med datorn.
Dumt o sälja DefektA grejer

Permalänk
Skrivet av Xish:

Visst kan du det! Men är väl grafikkort som är den heta potatisen just nu.
Men se om du kan provköra kortet i en annan dator innan du säljer, eftersom du haft problem med datorn.
Dumt o sälja DefektA grejer

Den enda andra datorn jag skulle kunna testa grafikkortet i är min nya, och ärligt talat är jag för rädd att paja något för att försöka mig på det.. Tanken var att bara vara ärlig med att den inte fungerar till 100%, och se om man kan få något för den ändå. Det kanske är dumt, men jag vill ju inte riskera att något händer med min nya dator. Är för oerfaren för att våga göra det själv helt enkelt..

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på att bara grafikkortet kan betinga sisådär 3500:- kanske du har en bekant som kan hjälpa dig felsöka eller du kan motiveras göra det själv? Tjorvigt att gå miste om en hel del slantar genom att sälja något som defekt om det fungerar felfritt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Med tanke på att bara grafikkortet kan betinga sisådär 3500:- kanske du har en bekant som kan hjälpa dig felsöka eller du kan motiveras göra det själv? Tjorvigt att gå miste om en hel del slantar genom att sälja något som defekt om det fungerar felfritt.

Det är bra med pengar, men jag vet inte ens var jag skulle börja med en felsökning. När problemen uppstod googlade jag runt lite, men enligt det jag läste kunde det bero på en uppsjö av olika saker. Kanske kan fråga min sambo om hans kompis som bor i närheten har möjlighet att hjälpa till.

Tror ni att det är bäst att sälja hela datorn (förutom diskarna som jag plockat ur, en mekanisk och en SSD), eller är det bara grafikkortet som har något värde? Om jag skulle kunna testa det i en annan dator och det visar sig fungera bra så är det ju något uppenbarligen annat som är problemet. Är det värt att fortsätta felsöka då, eller ska jag fokusera på att få GPU:n såld?